Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelw1998
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:57
Hi,

De computer van mijn vader schakelt de laatste tijd willekeurig uit. Dit is soms al na enkele minuten, maar vaker ook pas na enkele uren. Vandaag ging de PC zelfs uit, toen weer aan, en nog voordat ik het moederbord logo zag ging de PC weer uit en aan (oneindige loop). Ik had kort de stroom eraf gehaald en de oneindige loop was weg. Wel schakelt de pc alsnog willekeurig uit.

Wat ik al geprobeerd heb:
- temperaturen controleren met CPU-Z. Alles ziet er normaal uit, er komt niks boven de 60 graden.
- RAM test via memtest. Deze is enkele uren bezig geweest maar gaf OK aan. Ondertussen viel de pc niet uit.
- Windows logboek gecheckt: de pc geeft na de crash alleen aan dat deze is uitgevallen, maar vlak van tevoren zie ik geen error die wijst op mogelijke oorzaak.
- S.M.A.R.T. test gedaan, ook hier lijkt alles OK.

Omdat een uitval aan van alles en nog wat kan liggen weet ik niet wat ik het beste kan proberen. Het beste lijkt mij om alle onderdelen (op CPU, RAM, en GPU na) eruit te halen om zo te zoeken waar het aan kan liggen.

De computer is van ons fotografie bedrijf. We zitten middenin het seizoen dus alle tijd die het kost komt ongelegen. Daarom wilt mijn pa liever niet dat ik de PC openmaak om alle onderdelen 1 voor 1 eruit te halen en te zoeken waar het aan kan liggen.

Specs, PC is rond 2013 a 2014 gebouwd door een lokale PC winkel:
- MSI X99S SLI PLUS (MS-7885)
- Intel i7-5820K
- Nvdia Geforce GTX 960
- Samsung EVO 850 250GB
- Seagate Barracuda 4TB (st4000dm000)
- Western Digital Elements 2TB (externe schijf).
- PSU: weet ik niet, mag de PC niet openmaken zoals hierboven omschreven.
- RAM: “

Ik heb weinig hoop om snel te kunnen vinden waar het aan ligt, omdat het probleem bijna ieder onderdeel kan zijn. Daarom hoop ik dat iemand nog tips/ideeën heeft.

Groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
Persoonlijk denk ik dat je eens je voeding moet bekijken. Die lijkt me instabiel. Heb je eventueel een andere die je even kunt proberen?
Misschien dat je er van achteren in kunt kijken om te zien of de condensatoren aan de bovenkant bol zijn.

En als je er verder niet aan mag komen, moet je vader misschien maar leven met een instabiele computer.
Onder het motto toveren gaat niet.

En misschien ook een goed tijdstip om over een backupsysteem te beginnen.

[ Voor 56% gewijzigd door arbraxas op 04-07-2019 23:58 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:03
Toch zou ik graag de voeding willen weten. PC openmaken is 2 schroefjes he, dat is niet wereldschokkend. Pak een keer in een pauze of 5 minuten na werktijd de tijd om die 2 schroefjes open te maken en noteer dan type voeding, merk, etc. Hij hoeft nog niet los.

[ Voor 4% gewijzigd door Nat-Water op 04-07-2019 23:56 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelw1998
Nat-Water schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 23:54:
Toch zou ik graag de voeding willen weten. PC openmaken is 2 schroefjes he, dat is niet wereldschokkend. Pak een keer in een pauze of 5 minuten na werktijd de tijd om die 2 schroefjes open te maken en noteer dan type voeding, merk, etc.
Het gaat er vooral om dat de pc nogal onhandig in een kast staat waarbij de kabels weggewerkt zijn, kast weegt aardig wat.

Ik zal hier morgen eens achteraan gaan.

Edit: daarmee bedoel ik te zeggen dat er geen ruimte is om deze open te schroeven zonder los te moeten halen en te verplaatsen buiten de kast.

[ Voor 12% gewijzigd door michaelw1998 op 04-07-2019 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-09 00:08

DataGhost

iPL dev

michaelw1998 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 23:49:
De computer is van ons fotografie bedrijf. We zitten middenin het seizoen dus alle tijd die het kost komt ongelegen. Daarom wilt mijn pa liever niet dat ik de PC openmaak om alle onderdelen 1 voor 1 eruit te halen en te zoeken waar het aan kan liggen.
Dan moet je pa een nieuwe computer kopen en/of het reparatiewerk uitbesteden aan een bedrijf wat hem binnen X tijd voor hem kan repareren. Zet de gedorven inkomsten af tegen de aanschaf van een extra computer, als het zo bedrijfskritisch is.

That said, klinkt als een voedingsprobleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:03
michaelw1998 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 23:56:
[...]

Het gaat er vooral om dat de pc nogal onhandig in een kast staat waarbij de kabels weggewerkt zijn, kast weegt aardig wat.

Ik zal hier morgen eens achteraan gaan.
Als de pc steeds random uit blijft gaan midden in het seizoen lijkt het me dat je steeds meer tijd verliest. Da's helemaal niet gewenst, want met een beetje pech verlies je de data waarmee je bezig bent.

Aan je onderdelen die je nu noemt en de symptomen zie ik niet direct iets raars, en wijst het richting de PSU. Maar we horen dan morgen van je :) (over 1 minuut toch?)

[ Voor 7% gewijzigd door Nat-Water op 04-07-2019 23:59 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelw1998
Nat-Water schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 23:58:
[...]

Als de pc steeds random uit blijft gaan midden in het seizoen lijkt het me dat je steeds meer tijd verliest. Da's helemaal niet gewenst, want met een beetje pech verlies je de data waarmee je bezig bent.

Aan je onderdelen die je nu noemt en de symptomen zie ik niet direct iets raars, en wijst het richting de PSU. Maar we horen dan morgen van je :) (over 1 minuut toch?)
Is idd niet handig, maar het is nu een uur of 3 geleden sinds de laatste keer dus het is nog te doen (geeft hij zelf aan, iets eigenwijs misschien). Maar ik kijk er sowieso zaterdag naar dus jullie horen snel meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-09 15:29
Duidelijk een hardware probleem, dus die kast zal toch echt open moeten.
Ik durf bijna te wedden dat de voeding er geen trek meer in heeft, maar uitzonderingen heb je dr altijd tussen zitten.

Als het vandaag weer online moet zijn, dan loop je de eerste beste media markt (of vergelijkbaar) binnen en trek je een kast uit t schap.

Wellicht interessant om eens te overwegen een 2e computer neer te zetten voor als er een de brui aan geeft, blijkbaar is het je hoofd bron van inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:58
Een random crash en de pc mag niet open worden gemaakt. 8)7 ;w
Omdat een uitval aan van alles en nog wat kan liggen weet ik niet wat ik het beste kan proberen. Het beste lijkt mij om alle onderdelen (op CPU, RAM, en GPU na) eruit te halen om zo te zoeken waar het aan kan liggen.
Ik zou beginnen met de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelw1998
Nat-Water schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 23:58:
[...]

De voeding betreft een Cooler Master 700W (RS-700-ACAB-B1).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:36
Echt iets voor een dorpssmid om er een veel te zware, kwalitatief erg matige en slecht presterende voeding in te stoppen.
Test eerst met een andere goede voeding.
Wanneer is het systeem intern voor het laatst schoongemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelw1998
Uszka schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 17:14:
Echt iets voor een dorpssmid om er een veel te zware, kwalitatief erg matige en slecht presterende voeding in te stoppen.
Test eerst met een andere goede voeding.
Wanneer is het systeem intern voor het laatst schoongemaakt?
Ehh.. nog nooit. Heb hem zojuist opengemaakt maar qua stof valt het nog mee. Ga het alsnog zo schoonmaken.

Alleen is zijn voeding niet modulair en die van mij (Corsair RM550x) wel dus als ik de voeding wil testen moet ik de kabels in mijn PC loshalen van moederbord om dan op die van hem aan te sluiten, toch?

Edit: haalde net de 4TB schijf eruit om foto's over te zetten naar laptop, alleen de sata kabel zat er nog in. Power cable zat dus los lijkt me, zou dat ook een mogelijke oorzaak kunnen zijn?

[ Voor 13% gewijzigd door michaelw1998 op 05-07-2019 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Alle kabels loshalen idd. Sowieso moet je geen kabels van modulaire voedingen uitwisselen omdat de pinout aan de voedingkant kan verschillen. Krijg je kortsluiting van en ben je verder van huis als de beveiliging in de voeding niet tijdig ingrijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelw1998
Is de Corsair RM series goed? Modulair en 80 Plus Gold.
Ik dacht zelf dan aan 550, 650 of 750. Qua prijs zitten die volgens de Pricewatch redelijk dicht bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Met die 550 zit je prima. Je hebt geen gamingpc ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:17
Edit: haalde net de 4TB schijf eruit om foto's over te zetten naar laptop, alleen de sata kabel zat er nog in. Power cable zat dus los lijkt me, zou dat ook een mogelijke oorzaak kunnen zijn?
Voordat je onderdelen gaat vervangen, plug eerst die stroomkabel van de HDD maar eens goed in! Wellicht heb je daar je probleem al gewoon te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelw1998
FreddyFish schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 17:59:
[...]

Voordat je onderdelen gaat vervangen, plug eerst die stroomkabel van de HDD maar eens goed in! Wellicht heb je daar je probleem al gewoon te pakken.
Goed punt, ga ik inderdaad doen als alles zo is overgezet naar laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

michaelw1998 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 18:01:
[...]

Goed punt, ga ik inderdaad doen als alles zo is overgezet naar laptop.
Dan vraag ik mij wel af wat voor SMART tests je gedaan hebt zoals je in de TS aangaf. Als je langdurige tests draait, dan lijkt de HDD gewoon voeding te hebben.
Uiteraard is dat de makkelijkste en snelste test om even te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:17
Hann1BaL schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 18:03:
[...]

Dan vraag ik mij wel af wat voor SMART tests je gedaan hebt zoals je in de TS aangaf. Als je langdurige tests draait, dan lijkt de HDD gewoon voeding te hebben.
De kabel heeft mogelijk zo los gezeten dat deze er bij het verschuiven en openen van de computerbehuizing volledig uit is geschoten. Daarvoor zou er dan nog net voldoende contact zijn geweest om soms uren probleemloos te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelw1998
Hann1BaL schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 18:03:
[...]

Ik heb in Hirensboot CD een van de bijgeleverde programma's gebruikt, deze gaven direct S.M.A.R.T. waardes (geen test van enkele minuten/uren).

Bij het openen van PC blijkt dat deze trouwens uit 2015 is, niet 2013 of 2014.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
michaelw1998 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 17:51:
Is de Corsair RM series goed? Modulair en 80 Plus Gold.
Ik dacht zelf dan aan 550, 650 of 750. Qua prijs zitten die volgens de Pricewatch redelijk dicht bij elkaar.
Aan 450w heb je al meer dan zat. Systeem verbruikt amper 200w. pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W
michaelw1998 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 17:24:
[...]

Ehh.. nog nooit. Heb hem zojuist opengemaakt maar qua stof valt het nog mee. Ga het alsnog zo schoonmaken.
Stoffilters vol? Check ook het filter van de voeding aan de onderkant van de behuizing of is het een prutbehuizing met de voeding aan de bovenkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-09 20:47
Windows schrijft heel vaak bij uitval nog even een dumpfile weg.

BlueScreenView bijvoorbeeld kan je daarbij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelw1998
Vandaag stoffilters etc schoongemaakt en alle bekabeling gecontroleerd, incl die van de hardeschijf die eerst los zat. Alles zit goed voor zover ik kon zien.

PC aangezet, de eerste 50 min leek er niks aan de hand.. En toen viel 'ie weer uit.
Windows Logboeken ziet alleen dat het systeem onverwachts is uitgevallen, van tevoren niks waaraan ik kan afleiden wat een mogelijke oorzaak is.
RedHat schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 18:15:
Windows schrijft heel vaak bij uitval nog even een dumpfile weg.

BlueScreenView bijvoorbeeld kan je daarbij helpen.
BlueScreenView liet ook niks zien. De Minidump locatie van Windows was compleet leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsjow
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-09 23:29
Heb ooit eens een hetzelfde probleem gehad van alles liggen vervangen bleek de aan en uit knop gammel. Die van zichzelf gewoon aan en uit ging. Misschien de aan en uit knop eens loskoppelen en dan met een schroevendraaier aanzetten en testen of ie dan niet meer uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 26-09 12:11
Ik heb eenzelfde probleem gehad. De computer ging random uit met een zwart scherm en IO-error.
Ik heb de Sata harddisk kabel losgemaakt en op de plugjes wat siliconenolie gespoten en weer terug gezet.
Hierna was het probleem opgelost en draait alweer een jaar probleemloos.

[ Voor 3% gewijzigd door JoStad op 06-07-2019 17:02 . Reden: aanvullingen ]

Pagina: 1