Zijn er subwoofers die werken zonder de accu

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yvalson
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 24-02-2021
Mijn vraag
zie titel

Ik wil namelijk een kleine subwoofer installeren in mijn auto puur omdat ik nu 2 sets van aftermarket speakers heb gekocht en de achterste doen het prima lekkere bass en voor de rest niks op aan te merken. Alleen de voorste (die je als bestuurder het meeste hoort) zijn mooi helder en luid maar hebben praktisch geen bass en dat stoort mij enorm. Nu zou ik natuurlijk deze speakers kunnen vervangen maar ik denk dat met de grote die ze hebben 4" ik niet zo heel goede bass ga krijgen (de achterste zijn 4x6 en dus groter)

Nu wil ik eigenlijk niet aan de accu van mijn auto komen omdat ik bang ben dat er dan misschien iets mis gaat en ik ook niet savy genoeg ben om kabels te verknippen en die hele meuk.

Mijn vraag is dus of er ook kleine subwoofers zijn die klein zijn en geen gebruik maken van de accu. Ik heb al rond zitten zoeken maar ik kon Niks vinden.

Als deze niet bestaan dan is 't enige wat gezegd hoeft te worden nee ze bestaan niet. Geen lessen over hoe makkelijk het wel niet is om een subwoofer te installeren.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Je kan ook de fader veranderen en je speakers achterin harder zetten dan voorin om zo te zorgen voor meer bass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:06
Elke subwoofer werkt zonder accu. De versterker die je erbij gebruikt niet. Die wordt aangesloten op de 12v. Er zijn kleine subwoofers die je op de radio aan kunt sluiten maar verwacht daar niet veel van. Een radio levert gewoon niet genoeg vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:50

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Je hebt Actieve en passieve subwoofer, alleen de passieve (zonder stroom) zullen veeel minder lage tonen produceren en afhankelijk zijn van de versterker ze te voorzien dus zelfde kwaliteit haal je niet met passief en actief er zal altijd zeer hoorbaar verschil zijn.

Sowieso als je versterker/radio niet is voorzien van een aparte sub output zal je amper verschil merken met een gewone speaker L/R en heb je niet extra bass.

Je hoeft niet direct stroom af te tappen van je accu die kan je ook pakken via de radio (even dat je een normale versterker neemt en niet een die de kabels kan veranderen in een kachel spoel (te veel amperé over een niet geschikte dikte kabel krijg je het warm van)

[ Voor 23% gewijzigd door 42dpi op 04-07-2019 23:01 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-04 16:28

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Je denkt in term van een actieve subwoofer, eentje met ingebouwde amp die apart voeding krijgen vanuit de accu. De oplossing, maar ook weer niet, is een passieve versie. Deze hebben geen aparte voeding van de accu nodig, maar hebben juist wel weer een flinke versterker nodig om te werken die, daar zit het probleem, zelf weer stroom van de accu moeten hebben.

In de regel zie je in auto's enkel die laatste, aparte versterker die de sub aanstuurt met je autoradio via pre-amp naar de versterker.

Maar ik denk dat je eerder naar je front speakers moet gaan kijken, met name de klankkast (je deur). Een goed setje speakers voorin geeft ook gewoon een mooie bass, maar zijn of veel groter (lees: dieper) dan past in je auto, of de klankkast van je auto is gewoon niet ideal.

Maar zelfs met een goed setje speakers, heb je ook nog je autoradio. Er zijn er niet bijzonder veel die echt in de buurt van een 4x50watt komen zonder vervorming (of hogere bas).

Er zijn wel specifieke setjes (ik had zelfs setje van JBL, GTO series) die iets meer gericht zijn op betere bass, maar die hebben aanzienlijk mee diepte nodig dan menig voordeur aan ruimte heeft (en moet je gaan werken met extra spacerrings).

[ Voor 11% gewijzigd door SinergyX op 04-07-2019 23:00 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yvalson
Ernemmer schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 22:55:
Je kan ook de fader veranderen en je speakers achterin harder zetten dan voorin om zo te zorgen voor meer bass.
Dit heb ik geprobeerd ik heb namelijk een aftermarket radio (Xtrons TE706PL) laten inbouwen deze heeft 4x48W

https://xtrons.com/double-din-android-8-0-te706pl-1

alleen dan lijkt het als het geluid van achter komt (wat logisch is alleen een beetje raar voor het luisteren)
42dpi schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 22:58:
Je hebt Actieve en passieve subwoofer, alleen de passieve (zonder stroom) zullen veeel minder lage tonen produceren en afhankelijk zijn van de versterker ze te voorzien dus zelfde kwaliteit haal je niet met passief en actief er zal altijd zeer hoorbaar verschil zijn.

Sowieso als je versterker/radio niet is voorzien van een aparte sub output zal je amper verschil merken met een gewone speaker L/R en heb je niet extra bass.

Je hoeft niet direct stroom af te tappen van je accu die kan je ook pakken via de radio (even dat je een normale versterker neemt en niet een die de kabels kan veranderen in een kachel spoel (te veel amperé over een niet geschikte dikte kabel krijg je het warm van)
De radio is wel voorzien van een aparte Sub output

Maar jullie hebben het over dat een passieve sub dus niet zo goed is als een actieve sub.
Levert deze echter wel een merkwaardige verbetering in bass over de standaard speakers?
Ik was namelijk in eerste instantie toch niet op zoek naar een sub. dus zolang de bass maar een hoorbare verbetering is dan vind ik het al goed. (op dit moment hoor een lichte pok als er een nummer aanstaat met lagere tonen.)
(de speakers trillen wel lekker door dus dat is wel een voordeel)

[ Voor 1% gewijzigd door yvalson op 04-07-2019 23:37 . Reden: extra informatie toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:50

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Die sub out is wss alleen de audio kanaal waar die een actieve sub op verwacht er zal geluid uitkomen maar niet hard.

Er zullen ongetwijfeld modules zijn die van elke passieve subwoofer een actieve maken.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yvalson
42dpi schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 00:04:
Die sub out is wss alleen de audio kanaal waar die een actieve sub op verwacht er zal geluid uitkomen maar niet hard.

Er zullen ongetwijfeld modules zijn die van elke passieve subwoofer een actieve maken.
okay bedankt.

Geen sub voor mij dus maar even verder kijken hoe ik dit ga oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:30

Jag

yvalson schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 01:09:
[...]

okay bedankt.

Geen sub voor mij dus maar even verder kijken hoe ik dit ga oplossen.
Het punt is dat passieve subs ook een passief wisselfilter vereisen; en een low pass bij zulke lage frequenties (+/-100hz) vereisen extreem grote en dure componenten die ook nog eens significante verliezen introduceren. Tevens matcht de gevoeligheid / efficiëntie vaak nirt. Het is effectiever daarom om dit actief op te lossen. Daarom worden er maar weinig passieve subs gemaakt :).
Pagina: 1