Stopcontact+schakelaar aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:45

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
In mijn huis zit in een wand een ruimte voor een stopcontact met schakeldraad, een lichtpunt en dan een weer een stopcontact. Dus:

Schakeldoos>schakelpunt(L,N,A,S)>lichtpunt(L,N,S)>vast stroompunt.

Hierin is A aarde en S schakeldraad.

Nou heb ik een stopcontact met schakelaar waarbij het stopcontact altijd stroom dient te hebben en de schakelaar het lichtpunt bedient.

Ik sluit het aan volgens beschrijving en de lamp op de nul en schakeldraad. Helaas werkt het niet. De lamp kan niet op de fasedraad, die moet namelijk altijd stroom hebben voor het stopcontact erachter.
Geen moeilijke situatie dacht ik, maar het werkt niet. De schakeldraad heeft nooit stroom. Maak ik een domme denkfout? Is de schakelaar wellicht niet goed, of zijn de twee schakeldraad uiteinden misschien niet van hetzelfde draad?

Voor dat laatste zoek ik een manier om dit te testen.

Ik dacht wel een beetje verstand van de theorie van stroomkringen te hebben, maar ik kom er niet uit.

Als iemand me kan helpen graag, en als aanvullende info nodig is hoor ik dat ook graag.

Het zijn overigens losse draden tussen de punten die met lasklemmen verbonden worden. Het stopcontact aan het einde heeft stroom, en het stopcontact dat ik wil aansluiten krijg ik ook onder spanning.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Beste antwoord (via DirtyBird op 08-07-2019 13:35)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je moet zorgen dat de fasedraad doorverbonden wordt naar het P-contact van de schakelaar, hieronder met een zwart draadje gedaan (ik zou bruin kiezen omdat het fase is en niet geschakeld is):
Afbeeldingslocatie: https://bin.snmmd.nl/m/m1nyk17w6xpu.jpg

Wanneer je de zwarte draad van de schakelaar naar de lamp doet en de andere kant van de lamp aan de min-draad dan zou de lamp het moeten doen. Zorg er bij het aansluiten van de lamp alsjeblieft voor dat de schakeldraad aan het contact komt die verbinding maakt met het onderste puntje in de fitting, wanneer je een E14 of E27 fitting gebruikt.

EDIT:

Zo moet het in ieder geval NIET, dit gaat namelijk niet werken:
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix/2477_49104_P240709_1629_1_1.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door sypie op 04-07-2019 22:00 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Je moet zorgen dat de fasedraad doorverbonden wordt naar het P-contact van de schakelaar, hieronder met een zwart draadje gedaan (ik zou bruin kiezen omdat het fase is en niet geschakeld is):
Afbeeldingslocatie: https://bin.snmmd.nl/m/m1nyk17w6xpu.jpg

Wanneer je de zwarte draad van de schakelaar naar de lamp doet en de andere kant van de lamp aan de min-draad dan zou de lamp het moeten doen. Zorg er bij het aansluiten van de lamp alsjeblieft voor dat de schakeldraad aan het contact komt die verbinding maakt met het onderste puntje in de fitting, wanneer je een E14 of E27 fitting gebruikt.

EDIT:

Zo moet het in ieder geval NIET, dit gaat namelijk niet werken:
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix/2477_49104_P240709_1629_1_1.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door sypie op 04-07-2019 22:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Dus twee keer permanent gevoedde WCD, 1 schakelaar en 1 daarbij behorend lichtpunt?

Met bruin naar WCD, schakelaar ('P' contact) en 2e WCD.
Met geelgroen naar WCD, 2e WCD en lamppunt
Met blauw naar WCD, 2e WCD en lamppunt
Met zwart van schakelaar naar lichtpunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Ik heb onderstaande (van de bijbehorende handleiding) gehanteerd. Is dat niet hetzelfde?

Schema

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Dat zijn andere soorten combinaties, die heb ik nog niet eerder gezien. De combinatie zoals hierboven geplaatst zijn min of meer standaard.

Pak je multimeter eens en meet tussen nul en fase. Als het goed is meet je daar ongeveer 230V. Daarna ga je tussen de nul en de schakeldraad meten. Als het goed is meet je daar de ene keer 0V en de andere keer ongeveer 230V. Dit is afhankelijk van de stand van de schakelaar.

Mocht dit niet het geval zijn dan is de schakelaar mogelijk defect, een andere reden kan ik je niet geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Ja dat is precies wat ik gedaan heb. De multimeter geeft altijd 0 op de schakeldraad.
Daarom wil ik ook testen of het wel dezelfde schakeldraad is. Daar ga ik namelijk van uit, maar ik heb m niet zelf getrokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Meten bij de schakelaar, niet bij de lamp.
DirtyBird schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 22:13:
Ik heb onderstaande (van de bijbehorende handleiding) gehanteerd. Is dat niet hetzelfde?

[Afbeelding: Schema]
RA wcd + schakelaar als inbouw in 1 doos zijn absolute klote dingen. Die schakelaars zijn enorm gammel en de correcte werking hangt af van het _exact_ juist monteren van de kunststof kap, anders blijft 'ie hangen...

Ook niet ongewoon dat bij het monteren een draad (half) los schiet, omdat het eigenlijk gewoon niet past :+

[ Voor 88% gewijzigd door kabeltjekabel op 04-07-2019 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Het is opgelost met hulp van visite en voor further reference hier even het euvel: een kleine brainfart van mijn kant. Ik had slechts een fasedraad aangesloten, maar de schakeldraad en stopcontact hadden beide hun eigen nodig. Er zaten ook twee schroefjes voor, dus dat was in retrospect wel een hint. Bedankt voor de reacties hier.

@sypie @kabeltjekabel Ik zie dat dit ook in jullie verhaal naar voren kwam, maar dat kwam blijkbaar niet helemaal aan 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door DirtyBird op 08-07-2019 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diabolica
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-04 13:09
Ik heb stroom in mijn schuur gekregen. Nu wil ik dit uitbreiden met een lamp en stekkerdozen.

Ik heb bovenstaande gelezen, maar voor de zekerheid wil ik even vragen. Iemand weet hoe ik deze schakelaar kan aansluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bf90IRo9h76uEfjoRuXtaUKhXrk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MXrP9NOMFPQLyKB5rXYXYfU5.jpg?f=fotoalbum_large

Wcd blauw links, midden groen geel en rechts bruin.

Schakelaar heeft bruin al doorverbonden van wcd.

Moet ik blauw op de zelfde manier blauw doorschakelen?
Gebruik ik dan een zwarte bovenaan rechts en blauw bovenaan links?
Deze twee gaan naar de lamp denk ik.
Hoe kan ik groengeel aansluiten aan de lamp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:06

krvabo

MATERIALISE!

Het enige dat je schakelaar moet doen is de fase (bruin) wel of niet doorgeven. Dus nee, die moet je niet aansluiten. Blauw (nul) trek je bij je lamp zelf uit de groep.

Je gebruikt 1 zwarte schakeldraad bovenin (maakt niet uit welke zijde) de schakelaar, of 2 (elk aan 1 kant bovenop) als je een hotelschakeling hebt.

Aarde (groengeel) sluit je hier aan op het stopcontact. Een binnenlamp heeft over het algemeen geen aarde nodig / aansluiting voor, maar indien wel dan trek je die ook bij de lamp uit de groep, net als nul. Let er dus wel op dat je stopcontact en schakelaar op dezelfde groep zitten als je lamp.

Maar dit is behoorlijk basale elektronica dat het misschien slimmer is om er iemand naar te laten kijken die er wel iets vanaf weet. Als je de nul (blauw) op je schakelaar aansluit gaat er behoorlijk wat mis.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Van zelf doen leer je het meest. Wel het soort klus waarbij je voorzichtig te werk moet gaan inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diabolica
Ben van plan het zelf te doen, maar weet dat ik voorzichtig moet zijn. Wil gewoon weten hoe het werkt en vind het leuk om te spelen ermee.

Krvabo
Dank je het is me iets duidelijker. Maar ik zal het nog maar even uit tekenen om er zeker van te zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:06

krvabo

MATERIALISE!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWAxyuAQX14ZswjJN7ePmeTcPaE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/R14zrR1GTVYpn0wBgSDWena1.png?f=user_large

Onderkant: je aansluiting die binnenkomt (of je lichtpunt, in ieder geval een 'centraal' punt).
Daar splits je de nul (blauw) af naar de lamp en naar de schakelaar. Dit doe je bijvoorbeeld met een Wago klem ( https://www.hornbach.nl/s...tuks/6142773/artikel.html ). Je kunt er ook andere dingen voor gebruiken, maar geen kroonsteentje.

Naar je schakelaar trek je 4 draden: aarde, nul, fase, schakel (zwart). Als het makkelijker is kun je de zwarte draad ook met een Wago klem in je centrale punt aan de zwarte draad van je lamp maken, maar je kunt hem ook in 1x doortrekken (van schakelaar naar lamp).

De locatie van de schakeldraad op de schakelaar maakt niet uit, zolang het maar aan de andere kant (boven/onder) van de fase (bruin) is. Dat wil zeggen dat het niet uitmaakt of je hem links of rechts (recht tegenover bruin) doet, want de schakelaar wisselt tussen die 2 posities (links/rechts).

Zie het heel simpel als 'de stroom komt via bruin binnen en gaat via blauw weer terug'. Als de schakelaar uit staat dan loopt er geen stroom vanuit bruin (via zwart) naar blauw bij de lamp. Als de schakelaar aan staat wel.

[ Voor 9% gewijzigd door krvabo op 25-08-2020 20:37 ]

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diabolica
krvabo schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:34:
[Afbeelding]

Onderkant: je aansluiting die binnenkomt (of je lichtpunt, in ieder geval een 'centraal' punt).
Daar splits je de nul (blauw) af naar de lamp en naar de schakelaar. Dit doe je bijvoorbeeld met een Wago klem ( https://www.hornbach.nl/s...tuks/6142773/artikel.html ). Je kunt er ook andere dingen voor gebruiken, maar geen kroonsteentje.

Naar je schakelaar trek je 4 draden: aarde, nul, fase, schakel (zwart). Als het makkelijker is kun je de zwarte draad ook met een Wago klem in je centrale punt aan de zwarte draad van je lamp maken, maar je kunt hem ook in 1x doortrekken (van schakelaar naar lamp).

De locatie van de schakeldraad op de schakelaar maakt niet uit, zolang het maar aan de andere kant (boven/onder) van de fase (bruin) is. Dat wil zeggen dat het niet uitmaakt of je hem links of rechts (recht tegenover bruin) doet, want de schakelaar wisselt tussen die 2 posities (links/rechts).

Zie het heel simpel als 'de stroom komt via bruin binnen en gaat via blauw weer terug'. Als de schakelaar uit staat dan loopt er geen stroom vanuit bruin (via zwart) naar blauw bij de lamp. Als de schakelaar aan staat wel.
Dank je voor de afbeelding! Dit is heel duidelijk!

Lasklemmen heb ik wel. Dat komt wel goed.

Uitleg is ook heel duidelijk.

krvabo heel erg bedankt. Ik kan verder hiermee.
Pagina: 1