Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Degelijk mobiel workstation: Thinkpad, MBP of iets anders?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mcvos
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-11 11:22
Ik was ooit erg gelukkig met mijn 17" unibody Macbook Pro uit 2011, maar de laatste tijd begint hij wat kuren te vertonen, dus ondanks dat ik hem zo ver mogelijk heb geupgrade (16GB RAM, 1 TB SSD), ben ik bang dat het moment van vervanging er toch echt aan zit te komen.

Een probleem: Apple maakt geen 17" Mackbooks meer. Nou weet ik niet helemaal zeker of het echt een 17" moet worden. Kleiner is natuurlijk lichter, en zolang ik er een extern scherm aan kan hangen, zie ik toch wel wat. Maar ik heb niet altijd een extern scherm, en dan is een groot eigen scherm toch wel fijn.

Nog een probleem: ik ben niet zo heel gelukkig met de richting die Apple de laatste jaren heeft: meer dichtgetimmerd, dichtgelijmd, walled garden, etc. Nou hoor ik al sinds eeuwig positieve dingen over Thinkpads, dus misschien moet ik daar eens naar kijken.

Bovendien schijnen nieuwe Macbooks alleen nog maar USB-C te hebben, wat het lastig maakt om er andere dingen op aan te sluiten. Nou is dat altijd al een beetje een probleem geweest met macbooks, maar het blijft een nadeel.

Ik ga er voornamelijk op programmeren, dus als het geen Mac wordt, zal ik er waarschijnlijk een Linux variant op zetten. Je zou denken dat er al lang een Linux versie moet bestaan die net zo fijn of fijner is dan Mac OS X, alleen ben ik er nog niet helemaal achter welke.

Het zou fijn zijn als de nieuwe laptop langer mee gaat dan mijn oude, die het intussen al bijna 8 jaar vol houdt. Degelijkheid, betrouwbaarheid en repareerbaarheid zijn belangrijk. Geen goedkope rommel.

Wat ook fijn zou zijn, is als de fans wat minder luidrichtig blazen dan die van mijn Macbook. Af en toe lijkt hij een serieuze poging te doen om op te stijgen, al is dat vooralsnog niet gelukt.

Wat ga je met je laptop doen?
Programmeren en web browsen. Voornamelijk web development. Op dit moment heb ik 4 verschillende projecten open in IntelliJ, draai ik een paar docker containers, en heb ik werkelijk veel, en veel te veel tabs open in mijn browser.

Wat is je budget?
Zo veel als nodig is. Ik wil natuurlijk niet onnodig veel uitgeven, maar als het het waard is, betaal ik het graag. Edit: ik verwacht tussen de € 1500 en € 2500, maar daar buiten is geen probleem als er een goede reden voor is.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja. Maar ik heb een grote, stevige rugzak, en meestal wel een stopcontact in de buurt. Dus hoewel het fijn is als ie licht is en een goede accu heeft, zijn het voor mij niet de belangrijkste zaken.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik zou weer voor een Macbook Pro kunnen gaan, maar ik ben daar de laatste jaren eigenlijk niet zo enthusiast meer over. Aan de andere kant, als ik iets anders koop, moet het wel beter zijn en fijner werken dan een Macbook.

Thinkpads spreken me aan omdat ze extreem betrouwbaar schijnen te zijn. Ik weet alleen nog niet welke. Ik hoor positieve dingen over de X1 Extreme, maar die is maar 15.6". Wil ik misschien toch de P72? (Maar die hebben allemaal een NVidia Quadro GPU, wat me voor mij weggegooid geld lijkt. Niks anders is 17" helaas.)

Edit: Ik begin eigenlijk ook wel gecharmeerd van de 2-in-1-convertibles: laptops die in een tablet kunnen veranderen, zoals de Lenovo Yoga serie. Ik kijk daarbij vooral naar de Thinkpad Yoga (X1 Yoga bijvoorbeeld), maar ook de Yoga 750 15 Platinum spreekt me aan vanwege zijn grote scherm. Ik denk dat gewicht wel belangrijker wordt als ik hem als tablet wil gebruiken. En natuurlijk moeten er nog steeds externe schermen en toetsenborden aan kunnen en moet ie krachtig genoeg zijn voor zwaar werk. In de vergelijking tussen de Yoga X1 en Yoga 750, vraag ik me vooral af hoeveel het uitmaakt dat de 750 geen Thinkpad, en dus mogelijk minder degelijk, is. En in hoeverre ik die grafische kaart van de 750 wel of juist niet nodig heb. Is integrated graphics goed genoeg voor extra schermen?

Kwaliteit en degelijkheid blijft in ieder geval erg belangrijk voor me. Zuinigheid en stilte ook.

Maar misschien zijn er nog wel andere goede kandidaten die ik over het hoofd zie.

[ Voor 17% gewijzigd door mcvos op 07-07-2019 02:44 . Reden: overweging Thinkpad Yoga ]

Alle reacties

• wouter_va
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 24-11 12:57
Hp Elitebook en Zbook, Dell Precision of evt. Latitude, de Thinkpad uiteraard, Fujitsu Celsius en Clevo/BTO "op maat"
Er zijn er vast nog, maar dat zijn de workstations die jaren meekunnen. Kwaliteit/degelijkheid mag je gelijkstellen met Apple, vaak wel veel makkelijker (zelf) uit te breiden. Uiterlijk is smaak, Apple is vaak dunner maar dat heeft zo zijn eigen nadelen - dongles i.p.v. directe poorten en upgrades die je niet zelf kan...
Ik heb ervaring met Precision en Thinkpad, beide oerdegelijk en goede ondersteuning voor Linux. Als je het uiterlijk van Mac OS wil benaderen kan je Elementary bekijken, maar je kan bijna elke distro wel helemaal naar je hand zetten. Als je niet teveel werktijd wil besteden daaraan blijf je best bij een grotere naam: Ubuntu of afgeleid, Fedora, Opensuse, Debian... Zit je net wel graag te spelen met je werkomgeving is Arch of zelfs Gentoo ook mogelijk ;)

• mcvos
Tja, dat maakt de keus alleen maar ingewikkelder. Ik krijg zelf de indruk dat de meeste laptops die als workstations worden aangeprezen, voornamelijk bedoeld zijn voor mensen in de grafische industry en een Quadro GPU hebben. Het enige wat ik hoef te renderen zijn code en web pagina's dus ik hoef grafisch helemaal niet zo veel. Dat betekent dat de Thinkpad P serie voor mij overkill is. De enige reden om die toch te kopen is dat het de enige thinkpad serie is met een 17" scherm. Jammer dat die dingen zo zeldzaam zijn tegenwoordig.

Aan de andere kant, volgens een vrij willekeurig gegoogelde vergelijking op https://www.bhphotovideo....s/1442727-REG_1434811-REG zijn de X1 Extreme en een of ander model van de P72 erg vergelijkbaar in specs en prijs, met als voornaamste verschillen 17" vs 15", Quadro P3200 vs GTX 1050 TI, en dat de P72 twee keer zoveel weegt als de X1.

De vraag is dus hoe erg ik wel sjouwen. Mijn oude Macbook weegt volgens mij ook zo iets, dus het is niet onoverkomelijk, maar heb ik dat echt over voor een groter scherm? Dat is de vraag waar ik een antwoord op moet verzinnen.

(Dit betekent nog niet dat het een van deze twee gaat worden; het is meer iets om de P serie met andere modellen te kunnen vergelijken.)

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Volgens mij bijt je je te veel vast aan het woord workstation.
Dat je gem kan gebruiken voor werk wil niet zeggen dat het een workstation is, workstations worden over het algemeen gekenmerkt door exorbitante hoeveelheden ECC geheugen, quadro/pro graphics en in het geval van desktops vaak Xeon(s) cpus.

Met de workload die jij hebt kun je prima vooruit met elke degelijke i7, 32gb ram (om aan de ruime kant te zitten, als je eens wat tabs sluit kun je wel af met 16 :p) en een simpele GTX1050, gezien er toch geen hevige 3d omgevingen zijn.

In dat geval zeg ik: kijk eens bij BTO, kun je zelf samenstellen en zo gek maken als je zelf wil, of gewoon het maximale uit je budget halen.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• mcvos
Het gaat mij niet om het woord workstation, maar ik wil iets waar ik ook zonder externe apparatuur wel serieus werk op kan doen. Dat betekent een krachtige laptop met groot scherm en voldoende mogelijkheid om er diverse randapparatuur op aan te sluiten. Zo lijkt het me fijn om niet alleen maar USB-C te hebben, maar ook USB-A, HDMI en als het even kan mini-displayport. Dan ben ik flexibel in wat voor toetsenborden en schermen ik er op aan kan sluiten, en kunnen er eventueel ook twee schermen aan. Om niet te afhankelijk te zijn van een extern scherm is een groot scherm dan natuurlijk wel erg fijn, maar kennelijk zijn grote schermen op laptops tegenwoordig erg schaars.

Als ik het grote scherm opgeef, en accepteer dat ik voor serieus werk toch een extern scherm nodig zal hebben, dan voel ik ineens eigenlijk wel wat voor iets als de Thinkpad Yoga; dan heb ik ook direkt een 13/14" tablet er bij. Is een stuk mobieler en handig in meetings enzo. Alleen dan ben ik wel afhankelijker van externe schermen, en zou ik er graag zowel HDMI als (mini)displayport hebben, en ik kan niet goed vinden of ze dat hebben. Of ik moet overal verloopkabeltjes voor mee slepen. Misschien wel zo'n dongel waarmee je alles aan USB-C kan hangen, al wil ik daar liever niet te afhankelijk van zijn.

Wat ik trouwens ook erg belangrijk vind, en waar helaas erg weinig over te vinden is, is dat ie niet te veel herrie maakt. Mijn Macbook is echt te luidruchtig als de fans aanslaan, en dat doen ze te vaak.

Qua basic specs wil ik inderdaag graag een i7, 32 GB ram, en grafische kaart boeit me niet zo, als ie maar meerdere schermen aan kan sturen.

En vooral belangrijk: dat ie extreem betrouwbaar is. Vandaar dat ik sterk naar Thinkpad neig.

• mcvos
Ik merk dat ik intussen steeds meer naar de Yoga reeks van Lenovo zit te kijken. Bijvoorbeeld de Thinkpad X1 Yoga, of de Yoga 730 15 Platinum.

Allebij natuurlijk geen 17", maar dat idee ben ik ook een beetje aan het loslaten; het lijkt er op dat er gewoon te weinig laptops worden gemaakt met grote schermen. Door Lenovo althans; misschien moet ik toch eens bij een ander merk kijken.

Maar goed, ze hebben wel het voordeel dat ik er direkt een 14" tablet bij heb, wat als ik eens niet achter een bureau zit ook erg nuttig is. Die Yoga 730 is zelfs 15.6", alleen is die helaas weer geen Thinkpad, en is naar ik aanneem dus minder robuust. Ze hebben minder poorten dan de X1 Extreme of de P72, maar nog altijd veel meer dan een willekeurige Mac.

Nog een verschil: de X1 heeft alleen geintegreerde graphics, terwijl de Yoga 730 een degelijke grafische kaart heeft. Wil ik dat? Ik ben niet echt van plan er mee te gamen, en zo'n ding heeft natuurlijk ook ruimte en stroom nodig. Aan de andere kant, ik heb geen idee hoe beperkt die integrated GPU eigenlijk is.

Enig idee?

Daarbij: geen idee of Linux dat switchen tussen laptop en tablet vorm wel ondersteunt.

[ Voor 4% gewijzigd door mcvos op 06-07-2019 22:44 ]

• mcvos
Ik heb wat van die Yoga modellen vastgehouden. Als je hem als tablet vasthoudt, zit je met je vingers in de toetsen te wroeten. Misschien dat de Thinkpad X1 Yoga nog iets is, want die schijnt zijn toetsen in tablet modus in te trekken, Die heb ik helaas nog niet kunnen proberen. Maar andere van die 2-in-1s zijn gewoon geen goede optie; niet genoeg om andere zaken voor in te leveren, in ieder geval.

Dat betekent dat de keus nu wordt tussen een 15" zoals de Thinkpad X1 Extreme of the Dell XPS 15, of toch nog iets van 17". Alleen veel van die 17" laptops zijn zwaarder dan mijn oude macbook. Ik had gehoopt dat daar intussen ook iets dunnere modellen van bestonden.

• jessewjm
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 31-08-2024
@mcvos de Lenovo Thinkpad P1 Gen 2 is ook een mooie laptop voor serieus werk.

• mcvos
@jessewjm Ik hoor inderdaad een hoop positieve geluiden over de P1, maar voor mij zijn de 17" schermen toch de voornaamste reden om naar de P-serie te kijken.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Heb je dit al bekeken?
Pas zelf de filters verder aan.
Pagina: 1