Waarom geven fabrikanten fout advies m.b.t. Lithium-accu?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-05 16:20

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
Onze robotstofzuiger (Roomba 581) heeft finaal de geest gegeven, als aanvulling op onze volwaardige Dyson Big-Ball stofzuiger was het best handig, maar iedereen weet dat een robotstofzuiger ook nadelen heeft, zoals trappen, om er ééntje te noemen...

Vorige week dan maar een snoerloze steelstofzuiger gekocht, leuk ding, werkt wonderwel goed, zit knap in elkaar en is zo heel erg praktisch, ik weet voorlopig zelfs niet of we nog terug gaan naar robotstofzuiger.

Maar goed, daar gaat dit niet over.

Wat me opviel: op verpakking en in gebruiksaanwijzing staat duidelijk meermaals vermeld: "Lithium-accu" (ik vermoed Li-ion, maar zou eventueel Li-Po kunnen zijn ook alhoewel ik het betwijfel, grootste kanshebber is Li-ion.)
Maar dat doet er ook niet toe.

Wat er wel toe doet is volgend advies, dat dan nog vetgedrukt stond, op de pagina "eerste ingebruikname": "Let op: vóór de eerste ingebruikname, de batterij voor 24u laten opladen."

De technische uitleg van waarom dit voor Lithium-batterijen onzin is, hoef ik jullie wellicht niet te doen maar misschien zitten hier wel Tweakers die in bedrijven werken die dit soort dingen verkopen/ontwikkelen... die weten waarom fabrikanten nog steeds dit soort desinformatie aan consumenten verspreiden?

Is het omdat ze zelf niet op de hoogte zijn van hoe Lithium-batterijen werken of omdat ze graag hebben dat consumenten zo snel mogelijk met een kapotte accu zitten?

Ergens wens ik niet graag het laatste te geloven maar goed... het blijft nog maar de vraag natuurlijk...

Waarom wordt dit fabeltje uit de tijd van NiCd accu's nog zo vaak 'geadviseerd' voor batterijen die dit niet alleen niet nodig hebben, maar die dit ook liever niét hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-05 22:03
Aanname:
Ik denk omdat men anders gaat klagen waarom de geadverteerde batterijduur van X uur niet gehaald kan worden terwijl hij net uit de doos komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:21
Het is veel praktischer dan je denkt, de cellen komen met een storage charge (40% oid). Als klant haal je hem uit de doos en na 20 minuten stofzuigen is hij al leeg! Dus terug naar de winkel met dat stomme ding. Er zou dus moeten staan: voor gebruik eerst opladen tot 100%.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:31
Nog een aanname:
Copy-paste werk uit oude handleidingen die wel voor NiCd accu's waren en nooit meer gekeken of het nog van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
com2,1ghz schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 15:19:
Aanname:
Ik denk omdat men anders gaat klagen waarom de geadverteerde batterijduur van X uur niet gehaald kan worden terwijl hij net uit de doos komt.
Ok, maar waarom adviseren ze dan niet gewoon: "opladen tot wanneer batterijindicator aangeeft dat batterij opgeladen is" of desnoods "opladen tot minstens een uur nadat batterij-indicator groen is"

De controller stopt het opladen toch vanaf ingestelde max-spanning bereikt is dus of het apparaat dan nog 20u insteekt of nog 2 minuten maakt toch niks meer uit.... Of ben ik verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:45
Vertel het technische verhaal eens dan? Want naar mijn mening is dat gewoon prima advies.

Een lithium accu moet altijd opgeslagen worden op een bepaald voltage, ongeveer half vol. Dus moet je ze eerst een keer goed opladen. Dat is goed voor de levensduur.

Het is natuurlijk ook niet zo dat je er 24 uur lang stroom in zit te pompen, dat word allemaal automatisch geregeld. Die lader stopt gewoon als de accu's vol zitten. Hooguit nog een heel klein beetje om te druppelladen.

Edit, daar heb je wel gelijk in, denk dat ze gewoon willen dat mensen hem echt zeker weten lang genoeg laten laden.

[ Voor 16% gewijzigd door WEBGAMING op 04-07-2019 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik neem aan dat dergelijke apparaten gewoon ontworpen zijn om permanent op hun lader te hangen, tot je ze gebruikt? En dat het laadcircuit netjes stopt met laden als de accu vol is. Dus "dit ook liever niét hebben" lijkt me niet zo relevant in dit geval?

Blijft over het "niet nodig hebben". Ongetwijfeld zijn die accu's wel sneller vol dan pas na 24u, maar zoals @com2,1ghz al opmerkt zal dat wel zijn om zeker te weten dat de accu helemaal vol is voor het eerste gebruik, inderdaad om klachten over korte gebruiksduur bij direct in gebruik nemen te voorkomen.
PinusRigida schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 15:23:
[...]

Ok, maar waarom adviseren ze dan niet gewoon: "opladen tot wanneer batterijindicator aangeeft dat batterij opgeladen is" of desnoods "opladen tot minstens een uur nadat batterij-indicator groen is"

De controller stopt het opladen toch vanaf ingestelde max-spanning bereikt is dus of het apparaat dan nog 20u insteekt of nog 2 minuten maakt toch niks meer uit.... Of ben ik verkeerd?
Nee, dat zou inderdaad ook prima kunnen (en heb ik ook vaak genoeg gezien in handleidingen).

[ Voor 34% gewijzigd door Orion84 op 04-07-2019 15:24 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-05 22:32
En het kan geen kwaad, dus better safe than sorry. Ook heeft het als voordeel dat je hem niet in een impuls gelijk weer terugbrengt. :P

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
Puch-Maxi schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 15:21:
Het is veel praktischer dan je denkt, de cellen komen met een storage charge (40% oid). Als klant haal je hem uit de doos en na 20 minuten stofzuigen is hij al leeg! Dus terug naar de winkel met dat stomme ding. Er zou dus moeten staan: voor gebruik eerst opladen tot 100%.
Dàt zou ik idd. helemaal ok vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:45

Cheezus

Luiaard

PinusRigida schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 15:18:

Wat er wel toe doet is volgend advies, dat dan nog vetgedrukt stond, op de pagina "eerste ingebruikname": "Let op: vóór de eerste ingebruikname, de batterij voor 24u laten opladen."

..
Is het omdat ze zelf niet op de hoogte zijn van hoe Lithium-batterijen werken of omdat ze graag hebben dat consumenten zo snel mogelijk met een kapotte accu zitten?
Hoezo zou een Lithium accu kapot gaan als je deze voor middernacht oplaadt? :+

Ik neem aan dat elk fatsoenlijk/modern apparaat zelf wel meet wanneer de accu vol zit en dan stopt met laden, de accu zal dus niet stuk gaan van langer aan de lader laten hangen. Dat die 24 uur ergens vermeld staat zal gewoon een tekst zijn die zo simpel mogelijk is gehouden om het voor de consument duidelijk te maken dat het even kan duren voordat ie vol zit/klaar is voor gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:30
PinusRigida schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 15:23:
[...]
Nu zeg je dat het niet uitmaakt of je een accu 24 uur oplaadt of niet omdat de lader vanzelf stopt. In de openingspost suggereer je zelfs dat je hiermee je accu sloopt.

Dat is niet zo dus wat is het probleem? Ik lees hierboven een aantal goede redenen om dit in de handleiding te zetten, en vast niet alle apparaten geven aan wanneer ze vol zijn of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
WEBGAMING schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 15:23:
Vertel het technische verhaal eens dan? Want naar mijn mening is dat gewoon prima advies.
Ik heb het ook maar van andere bronnen maar de meeste geloofwaardige bronnen zijn hier wel consistent in een paar punten:
- Lithium-batterijen hebben geen memory-effect
- Li-batterijen houden niet van extremen (niet 100% ontladen, niet 100% opladen)
- in de meeste gevallen zorgt software i.c.m. met ingestelde indicatorwaarden ervoor dat batterij zelfs in extremen beschermd wordt, maar het zou maar eens fout lopen omdat batterij van bedenkelijke kwaliteit is, ouderdom, shitty software... Hoge energiedichtheid van Li-batterijen kan voor hevige ontbranding zorgen in deze gevallen.
- doe je dit regelmatig (volledige ont/oplaadcycli) dan gaat de levensduur van een Lithium accu er relatief snel van achteruit
Een lithium accu moet altijd opgeslagen worden op een bepaald voltage, ongeveer half vol. Dus moet je ze eerst een keer goed opladen. Dat is goed voor de levensduur.

Het is natuurlijk ook niet zo dat je er 24 uur lang stroom in zit te pompen, dat word allemaal automatisch geregeld. Die lader stopt gewoon als de accu's vol zitten. Hooguit nog een heel klein beetje om te druppelladen.
Daar kan ik zeker in komen...
Edit, daar heb je wel gelijk in, denk dat ze gewoon willen dat mensen hem echt zeker weten lang genoeg laten laden.
Kan ik ook inkomen... Maar 24u is toch totaal overdreven dan? Zelfs een Tesla is sneller opgeladen zonder snellader.

[ Voor 4% gewijzigd door PinusRigida op 04-07-2019 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
Cheezus schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 15:25:
[...]

Hoezo zou een Lithium accu kapot gaan als je deze voor middernacht oplaadt? :+
Alleen die in Gremlin-speelgoed vermoed ik. :+
Ik neem aan dat elk fatsoenlijk/modern apparaat zelf wel meet wanneer de accu vol zit en dan stopt met laden, de accu zal dus niet stuk gaan van langer aan de lader laten hangen. Dat die 24 uur ergens vermeld staat zal gewoon een tekst zijn die zo simpel mogelijk is gehouden om het voor de consument duidelijk te maken dat het even kan duren voordat ie vol zit/klaar is voor gebruik.
Vermoedelijk is het zo idd.

Edit: Oh shoot, sorry voor de dubbelpost!

[ Voor 4% gewijzigd door PinusRigida op 04-07-2019 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:45
PinusRigida schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 15:32:
[...]

Ik heb het ook maar van andere bronnen maar de meeste geloofwaardige bronnen zijn hier wel consistent in een paar punten:
- Lithium-batterijen hebben geen memory-effect
- Li-batterijen houden niet van extremen (niet 100% ontladen, niet 100% opladen)
- in de meeste gevallen zorgt software i.c.m. met ingestelde indicatorwaarden ervoor dat batterij zelfs in extremen beschermd wordt, maar het zou maar eens fout lopen omdat batterij van bedenkelijke kwaliteit is, ouderdom, shitty software... Hoge energiedichtheid van Li-batterijen kan voor hevige ontbranding zorgen in deze gevallen.
Klopt allemaal voor zo ver ik weet. Maar het probleem is dat dat gewoon niet praktisch is.
Als jij je stofzuiger pakt, wil je niet dat hij maar half vol zit, en je hem eerst op moet laden.
Slecht voor de cellen, ja. Maar dat is met bijna alles met lithium cellen.

Met hele goedkope dingen is het soms inderdaad een beetje sketchy. Maar die hebben vaak ook niet zulke grote accu's. En een hele hoop dingen gebruiken ook 18650 cellen, (en vergelijkbaar) die zijn al een stuk veiliger als een losse "zachte" accu. Vaak hebben die ook beveiligingen ingebouwd.

Het is niet zo'n heel ingewikkeld stukje electronica. Natuurlijk gaat er wel eens iets mis, maar over het algemeen gaat het allemaal prima.
Naast het hele Samsung Note fiasco, hoe vaak hoor je nou dat een accu in de fik vliegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
vassago schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 15:28:
[...]

Nu zeg je dat het niet uitmaakt of je een accu 24 uur oplaadt of niet omdat de lader vanzelf stopt. In de openingspost suggereer je zelfs dat je hiermee je accu sloopt.

Dat is niet zo dus wat is het probleem? Ik lees hierboven een aantal goede redenen om dit in de handleiding te zetten, en vast niet alle apparaten geven aan wanneer ze vol zijn of niet.
Het zal in de meeste gevallen ook niet uitmaken, zoals @Cheezus het zegt: "in elk fatsoenlijk apparaat..."

...maar niet alle apparaten zijn fatsoenlijk gebouwd, dat geldt ook voor laders en software die de spanning meet en het laden controleert.

In het geval dat het verkeerd gaat kan het heel verkeerd gaan, en dan is het wel zuur om te achterhalen dat de boosdoener het apparaat was dat -onnodig- nog aan de lader hing. Maar idd, 'catastrophic failure' zal wel uitzonderlijk zijn natuurlijk.
Dit even buiten beschouwing gelaten lees ik overal dat het gewoon niet goed is voor de cellen.

Ik begrijp wel dat ze dit zouden adviseren om, zoals velen hier zeggen, ervoor te zorgen dat de consument niet ontevreden terug in de winkel staat als zijn stofzuiger het maar 20 minuten uithield i.p.v. het opgegeven half uur, het storingspercentage zal t.o.v. het ontevreden-klanten-percentage wellicht verwaarloosbaar zijn...

...maar toch... 24u?! 8)7
Kijk, het gaat om een steelstofzuiger met een accu de grootte van mijn hand, 8u zou toch ruim voldoende moeten zijn?!

[ Voor 9% gewijzigd door PinusRigida op 04-07-2019 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:18

arie_papa

Running on Ubuntu

Weet je, 'de handleiding' is meestal dat vervelende verplichte ding wat er ook nog eens bij moet volgens normen en wetten.
Bij kleinere bedrijven valt dit werk onder secretaressewerkzaamheden wat het moet doen met informatie aangeleverd door oa engineering.
Engineering ziet de impact van het wijzigen van de batterij niet in, geeft het niet door.
Of het interesseert ze niet.
Of er wordt stategisch de keuze gemaakt om het niet te wijzigen, want vertalingen kosten ook geld, er gaat niemand dood aan, etc etc.

[ Voor 6% gewijzigd door arie_papa op 23-07-2019 09:53 ]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
arie_papa schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 19:51:
Weet je, 'de handleiding' is meestal dat vervelende verplichte ding wat er ook nog eens bij moet volgens normen en wetten.
Ik ben dan toevallig een fulltime technisch documentalist, maar zeker bij kleinere bedrijven valt dit werk onder secretaressewerkzaamheden wat het moet doen met informatie aangeleverd door oa engineering.
Engineering ziet de impact van het wijzigen van de batterij niet in, geeft het niet door.
Of het interesseert ze niet.
Of er wordt stategisch de keuze gemaakt om het niet te wijzigen, want vertalingen kosten ook geld, er gaat niemand dood aan, etc etc.
Bedankt voor je input...

Waarschijnlijk is het in veel gevallen een combinatie van wat jij zegt, met het besef dat als ze het niet doen en klanten laden hun toestelletjes de eerste keer niet lang genoeg op, ze te snel terug in de winkel staan met klachten.
Pagina: 1