Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vriendin is voor goede doelen werk enkele jaren geleden aangesloten bij een erg kleine stichting. Deze stichting is door een andere vrouw, woonachtig in de andere kant van ons land gesticht met als doel het bouwen en onderhouden van scholen in een Afrikaans land. De andere vrouw is voorzitster, mijn vriendin in secretaris. Ze zijn elkaar geloof ik in dat Afrikaanse land tegengekomen en hebben toen besloten samen de stichting op te zetten. Voor deze stichting verzamelen zij geld in bij verschillende organisatie en ze gaan zelf naar het Afrikaanse land om te begeleiden bij het bouwen van de scholen. Als tegenprestatie voor het gegeven geld verwachten de organisaties vaak een verantwoording van wat er met het geld gebeurd. Hier willen zij bijvoorbeeld foto's van zien en ook om bonnetjes wordt gevraagd.

Vorig jaar zat mijn vriendin, alleen, in Afrika en toen wilde ze dus ook af en toe contact opnemen met de voorzitster van de stichting. Ze reageerden destijds vanuit het niks al bijna niet meer op haar berichten en telefoontjes. Hiervoor toonde ze dit gedrag nooit en was ze juist heel actief. In het afgelopen jaar heeft mijn vriendin nog regelmatig contact gezocht, maar de voorzitster reageerde slechts sporadisch.

Nu wil een organisatie waarvan de stichting geld heeft ontvangen graag verantwoording wat er met het geld is gebeurd. Mijn vriendin was contactpersoon voor deze organisatie, omdat die zich bij ons in de buurt bevindt. De voorzitster, is echter ook penningmeester, ontvangt het geld dus en is verantwoordelijk voor de financiële administratie. De voorzitster reageert echter niet meer op berichten. Ook is sinds kort de website van de stichting uit de lucht gehaald, zonder dat mijn vriendin hier iets vanaf wist.

Mijn vraag is dus in hoeverre mijn vriendin aansprakelijk kan worden gesteld en welke risico's ze loopt. Ze is officieel verbonden aan de stichting, maar weet niets van de huidige status van de stichting. Ze weet ook niet of er van meer organisaties geld is ontvangen en waar er nog meer verantwoording over afgelegd moet worden.

Ik heb gezegd dat mijn vriendin maar alle informatie bij elkaar moet zoeken die ze zelf heeft. Bijvoorbeeld foto's van de projecten die zijn uitgevoerd. Wat zijn andere stappen die mijn vriendin kan ondernemen?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-10 20:18

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Op bezoek gaan! Je weet nu niks, maar je moet zsm zorgen dat het contact weer hersteld gaat worden.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Je zou de belanghebbenden/schuldeisers op de hoogte kunnne stellen van de situatie.
Het zal als een enigzins ongeloofwaardig verhaal overkomen natuurlijk, "mijn zakenpartner is verdwenen en ik weet niet hoe we er voor staan", maar het is m.i. beter dan daar nog langer mee wachten.
Mocht het met een sisser aflopen is toch iedereen op de hoogte, maar als de spreekwoordelijke feces de plafobdventilator raakt en de belanghebbenden/schuldeisers gaan zich er mee bemoeien (wellicht in de vorm van rechtszaken) zit je vriendin als het ware klem tussen 2 partijen.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:46
tsja, typische techforumvraag......

zoekterm 'aansprakelijkheid bestuur stichting'.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 09:58
In aanvulling op hierboven is dit ook de tijd om de inschrijving bij de kvk te checken (ingeschreven bestuurders) en de akte door te nemen.

Als je als bestuurder geen goed zicht hebt op de situatie van de stichting dan is het wellicht tijd om de functie neer te leggen en uit te schrijven (!) als bestuurder.

edit:
om misverstanden te voorkomen: uitschrijven als bestuurder als zodanig lost geen problemen uit het verleden op maar dient wel te gebeuren nadat je als bestuurslid bent teruggetreden om problemen in de toekomst te voorkomen. Men wil nog wel eens vergeten dit bij kvk aan te passen.

[ Voor 70% gewijzigd door Rukapul op 04-07-2019 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:59
Dit kan best wel eens een probleem worden voor je vriendin:
Voor bestuurstaken geldt een collectieve verantwoordelijkheid en voor alle bestuurders een hoofdelijke aansprakelijkheid. Dat betekent dat u als individuele bestuurder aansprakelijk kunt worden gesteld voor de volledige schade die voortvloeit uit fouten van u én uw medebestuurders.
Een van de dingen die ze dus niet goed heeft gedaan, gezien ze niet weet wat er met het geld is gebeurd:
Welke situaties kunnen leiden tot persoonlijke aansprakelijkheid van een bestuurder:
...
Het verwaarlozen van de kredietbewaking.
...
Bron: http://www.aansprakelijkh...erenigingenstichting.html

Heeft je vriendin een bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering? De mogelijkheid bestaat dat ze persoonlijk aansprakelijk gesteld gaat worden voor het missende geld. Maar zoals @Rukapul al aangeeft, eerst bij de KVK checken of ze wel ingeschreven staat als bestuurder van de stichting, misschien heeft ze mazzel en is dat niet het geval.

[ Voor 8% gewijzigd door Thy... op 04-07-2019 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urithar
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-10 19:56
Paar dingen om rekening mee te houden / uit te zoeken:
  • Dat je vriendin niet weet wat de stand van zaken is lijkt me je vriendin aan te rekenen en niet een vrijwaring van verantwoordelijkheden (persoonlijke inschatting).
  • Is er een bestuursaansprakelijkheidsverzekering?
  • Vraag bij de KVK op wie op dit moment ingeschreven bestuurders zijn, online snel te vinden.
  • Als bestuurder kan je aansprakelijk worden gesteld, er is online een hoop over te vinden, zoals gezegd zoek op aansprakelijkheid bestuursleden. een greep uit een bron: http://www.sbvg.nl/ondern...ursaansprakelijkheid.html
Wat je vriendin nu ook kan doen is documentatie verzamelen, zeker nu de site uit de lucht is en daar misschien jaarverslagen op stonden? Denk aan notulen, jaarverslagen, begrotingen e.d. Maar dat is denk ik vooral gericht op de als spreekwoordelijke feces de plafondventilator raakt zoals mooi verwoord door @Wintervacht

Ik zou wel eerst informatie inwinnen voordat je mensen op de hoogte gaat brengen van de situatie trouwens!

Je bent als bestuurder verantwoordelijk voor wat er gebeurd in de periode dat je bestuurder bent/was. Hier heb ik zelf ook mee te maken gehad, toen er achteraf iets boven water kwam over een periode toen ik zelf nog bestuurder was van een stichting. Dat was zover ik kan inschatten minder dubieus dan bovenstaande, maar wel echt een wake up call.
Rukapul schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:49:
Als je als bestuurder geen goed zicht hebt op de situatie van de stichting dan is het wellicht tijd om de functie neer te leggen en uit te schrijven (!) als bestuurder.
Dus uitschrijven kan maar dat lost deze situatie niet op! De vraag of uitschrijven juist niet nadelig is op dit moment...

[ Voor 40% gewijzigd door Urithar op 04-07-2019 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Vervelende situatie met mogelijk verstrekkende gevolgen voor je vriendin.

Probeer nog een keer in contact te komen met die andere dame, als dat niet lukt vermoed ik dat het geen kwaad kan om eens serieus juridisch advies in te winnen.

Ik hoop voor jullie dat die andere dame niet met al het geld gevlogen is en jullie daar de wrange vruchten van moeten plukken...... (zo klinkt het echter wel een beetje....)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 09:58
Thy... schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:54:
Maar zoals @Rukapul al aangeeft, eerst bij de KVK checken of ze wel ingeschreven staat als bestuurder van de stichting, misschien heeft ze mazzel en is dat niet het geval.
Dat kun je niet zo eenvoudig stellen. Ingeschreven staan als bestuurder geeft namelijk ook rechtsbescherming. Als je rechtshandelingen uitvoert maar niet ingeschreven staat als bestuurder dan heb je ze mogelijk als prive persoon gedaan.

Overigens kan het ook zomaar zijn dat dit met een sisser kan aflopen. Als ik de topicstart lees dan maakt de stichting in beginsel geen schulden, maar voert projecten uit met geld van giften. Als die giften om-niet zijn dan is de verantwoording die gegeven is meer toekomstgericht dan een concrete tegenprestatie.

In alle gevallen geldt dat je hier op ordentelijke wijze afscheid van wilt nemen. Alle stappen voor de persoon zelf als voor de stichting als geheel zouden nu gericht moeten zijn op de afbouw van risico's.
Urithar schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:57:

Dus uitschrijven kan maar dat lost deze situatie niet op! De vraag of uitschrijven juist niet nadelig is op dit moment...
Ik wilde zeker niet suggeren dat uitschrijven de oplossing is. Netjes afronden, functie neerleggen en uitschrijven. Dat laatste dient om toekomstige shit te voorkomen niet de shit uit het verleden.

[ Voor 17% gewijzigd door Rukapul op 04-07-2019 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urithar
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-10 19:56
Rukapul schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 13:08:

In alle gevallen geldt dat je hier op ordentelijke wijze afscheid van wilt nemen. Alle stappen voor de persoon zelf als voor de stichting als geheel zouden nu gericht moeten zijn op de afbouw van risico's.

[...]

Ik wilde zeker niet suggeren dat uitschrijven de oplossing is. Netjes afronden, functie neerleggen en uitschrijven. Dat laatste dient om toekomstige shit te voorkomen niet de shit uit het verleden.
Helemaal mee eens, dat haalde ik niet uit je eerste post dus leek een kanttekening me op zijn plaats :).
Als dit afgerond is zou ik dat ook zeker aanraden. Ik zou hier mijn vingers ook niet verder aan willen branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-10 11:37
Dit lijkt mij beter op zijn plek in PFSL, zeker aangezien het om mogelijk financiële implicaties gaat.

Maar als heel klein - 2 personen betekent waarvan één persoon voorzitter én penningmeester, dan is het wel een erg grote concentratie van macht in één persoon binnen die stichting?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:25

Basszje

Reisvaap!]

Rukapul schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 13:08:
[...]
Dit.

Meestal ben je hoofdelijk aansprakelijk bij grof wanbestuur, zoals op de hoogte zijn van malversaties. Ik zou niet precies weten wat je daar tegen doet in zo'n kleine stichting, maar laat vast stellen op papier dat ze bezwaar maakt tegen gang van zaken, hele verhaal etc en poneer dat als stuk ofzo

Normaal zou je het bestuur bij elkaar roepen, ALV uitschrijven, officiele notulen maken, maar de stemverhouding is kennelijk 50/50 :+

Enfin, even goed uitzoeken wat de statuten zeggen, nog steeds contact proberen te krijgen ( of via-via ? ) en proberen zaken officieel en op papier te krijgen. Op tijd signaleren helpt als het geheel een staartje krijgt.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-10 11:37
Of 33/66 als voorzitter/penningmeester/secretaris ieder 1 stem hebben en één een dubbelrol heeft zonder dit in de statuten af te dekken?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt iedereen voor de snelle reacties.

Onze eerste stappen zijn nu inderdaad om toch contact proberen te krijgen met de voorzitster van de stichting. Als dit lukt kan deze hopelijk een beter beeld schetsen van de huidige situatie van de stichting.

Hiernaast proberen we om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van wat er allemaal vast ligt, onder andere met de gegevens van de Kamer van Koophandel. Ook proberen we toch nog uit eigen oude mails alle mogelijk informatie te verzamelen.

Als dit allemaal lukt, gaan we proberen om de organisatie die mijn vriendin benaderd heeft toch nog zo goed mogelijk uitleg te geven en verantwoording af leggen, hopelijk met bonnetjes en andere gegevens die de voorzitster kan verstrekken.

Nu hopen we dus ook maar dat er verder geen organisaties zijn waarvan geld ontvangen is en waar nog verantwoording voor verschuldigd is.

Als dit achter de rug is gaan we kijken hoe we een oplossing kunnen vinden voor de huidige situatie van de stichting. Is het mogelijk om je als bestuurder van een stichting terug te trekken, zonder dat hier een opvolger voor gevonden is? Kunnen we beter aansturen bij de voorzitster op ontbinding van de stichting?

Nogmaals bedankt voor jullie reacties.
Pagina: 1