Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dostar
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-07-2022
Beste mede Tweakers,

Enkele weken geleden heb ik een 2e hands "MSI GTX 1070 Gaming X 8 gig" overgenomen van een Tweaker. Kaart zag er erg netjes uit en leek prima in orde.
Alle spellen draaiden er enorm soepel op zoals je gewend zou zijn met een videokaart van dit kaliber.
Helaas merkte ik na enige tijd op dat er nogal enorme warmte uit mijn PC kwam, tegen de 100 graden aan. Maar ik dacht als eerste zal wel aan het warme weer liggen.

Spellen zoals R6 Siege gaven geen enkel probleem, spel draaide stabiel, nooit een FPS drop of wat dan ook. Tot ik Star Wars Battlefront 2 wilde spelen. De kaart bleek enorm heet te worden en het ergste was dat de ventilatoren niet aan sloegen, of maar heel kort. Dat terwijl de kaart nog steeds enorm heet was.
Wat hier door gebeurde was dat het beeld af en toe op zwart sprong (beveiliging?). Na enige tijd kwam het beeld weer terug.

Kortom, ik via Google zoeken of meer mensen deze ervaring hebben met de GTX 1070. Wat bleek? Het is een bekend probleem, vooral bekend bij het merk EVGA. Dit bedrijf heeft een oplossing uitgebracht door middel van extra thermal pads aan te brengen op je videokaart en wat nog belangrijker was: De BIOS/Firmware van de videokaart zelf upgraden.
De BIOS upgrade had namelijk te maken met het geheugen van de videokaart. De meeste waren uitgebracht met Samsung geheugen, maar vanwege een tekort aan dat geheugen zijn ze gebruik gaan maken van Micron geheugen. Dit geheugen reageert anders dan het Samsung geheugen, waardoor voltages niet helemaal goed gaan, de kaart oververhit raakt en ventilatoren niet op tijd gaan draaien.
Via EVGA kon je de kaart opsturen voor een BIOS upgrade en Thermal Pads, of je mocht de kaart zelf upgraden, zonder garantie kwijt te raken.

Mijn probleem hier was dus dat ik te maken had met een MSI kaart, die niets over dit probleem meld. Dus ik zoeken via de MSI website voor een nieuwe BIOS, maar helaas is de MSI website betreft support 1 grote ramp.

Gelukkig heb ik in een andere PC die exact het zelfde is ook dezelfde videokaart zitten, maar met een nieuwere BIOS. Deze geeft ook nooit problemen met games en fans slaan op tijd aan.

Wat ik nu zelf heb moeten ondernomen met behulp van Youtube filmpjes, is de BIOS van de goed werkende videokaart kopiëren naar mijn PC en deze te flashen naar de videokaart met problemen. Ik heb hier gebruik gemaakt van de tool: NVidia NVFlash https://www.techpowerup.com/download/bios-flashing/

Het probleem is nu gelukkig weg en beide videokaarten draaien op een stabiele BIOS.

Mijn vraag nu is:
- Hebben andere Tweakers soort gelijke problemen gehad en opgelost?
- Waarom communiceert EVGA wel naar klanten en MSI niet?
- Waarom is bij support en tools van MSI wel informatie over de live update tool die zogenaamd BIOS zou updaten, maar zo gauw je de tool installeert is er geen enkele optie om je BIOS te updaten?