Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 13:16

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Binnenkort ga ik een verre vakantiereis houden. Heerlijk!

In het dagelijks leven heb ik echt meer dan genoeg aan de camera van mijn iPhone, en deze heeft de rol van camera ook ingenomen bij weekendjes weg. Met de grote vakantiereis gaat het echter weer kriebelen. Daar wil ik een mooi fotoboek van maken, en neem ik ook de tijd om dingen vast te leggen.

Ik heb nog een camera, maar zit te denken over een upgrade. Tweedehands (want meer bang-for-the-buck), omdat ik hem dus echt alleen op vakanties gebruik. De vraag is echter of dat zin heeft.

Wat is je budget?
Ik zat te denken aan 200 euro voor een tweedehands camera, al is dat rekbaar.

Wat wil je voor apparatuur kopen?
Een compactcamera met goede beeldkwaliteit en zoom. Hij moet klein zijn zodat ik hem aan mijn riem kan hangen en snel een foto kan maken wanneer.

Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Vakantie! Buiten, binnen, zoomen, donker. Uit de hand schieten, eventueel neerzetten op een paaltje oid, maar geen statief of verwisselbare lenzen.

Wil je foto's maken of filmen?
Foto's!

Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
Ik schiet de kiekjes nu met een iPhone 8, en heb een SonyCyber-shot DSC-HX5.

Heb je verder nog specifieke eisen?
Nee, de belangrijkste dingen heb ik genoemd.
  • Handzaam
  • Budget (tweedehands)
  • Makkelijk in gebruik (auto of beperkte instellingen)
  • Zoom
  • Mooie foto's (ook bij donkere situaties)
Op zich vind ik mijn huidige DSC-HX5 niet slecht, maar ik heb het gevoel dat in zoveel jaar tijd de techniek toch al een stuk verbeterd moet zijn.

De camera die bij mij op komt is de Sony RX100
Deze camera is in het verleden veel geroemd en vaak als beste uit tests gekomen.

Voordelen RX100 (t.o.v. de HX5):
  • Grotere sensor
  • Hoger segment
  • Hogere resolutie foto's
  • Budget vriendelijk (rond 200 euro op V&A)
Nadelen:
  • Is maar 2 jaar nieuwer dan min huidige
  • Maar 3.6x zoom
  • Geen ingebouwde GPS
Alternatieven die ik nog bekeken heb:
Panasonic Lumix DMC-TZ80
Is een mooie camera met goede features, goed zoombereik en een stuk meer 'up-to-date', maar een kleinere sensor dan de rx100 en vooral voor liefhebbers van veel settings... niet voor mij dus.

Canon PowerShot SX730 HS
Komt goed uit verschillende reviews. Up-to-date met technologie zoals afstansbediening via smartphone en wifi, echter geen ingebouwde GPS. 40x optische gestabiliseerde zoom, maar wel een kleinere sensor dan de rx100. Ook wel een stuk boven budget (€286 en dan moet er nog een tasje etc bij). Ook een slagje groter en zwaarder dan mijn huidige camera. (wellicht is de SX720 tweedehands nog een idee...)

Hier nog een side-by-side van camera's op dpreview en tweakers

Om een mooie nieuwe upgrade te kopen zal ik in de buidel moeten tasten. Tweedehands is een optie, maar ook daar blijft het een compromis. De hamvraag blijft:

Is er voor mijn budget een goede upgrade over mijn huidige camera, of is het voor dit budget maar een klein stapje, en kan ik beter wachten of meer investeren.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Beste antwoord (via EMP op 05-07-2019 07:12)

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:22
EMP schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 19:12:
Bedankt voor het meedenken zo ver :)
Ik denk dat ik de vraag simpeler moet stellen.

Ik ben van plan op vakantie foto's met een Sony DSC-HX5 foto's maken.

Heb ik voor €200 een leuke upgrade over de HX5? Zo ja, welke (tweedehands) camera dan, of is dat verschil maar klein en kan ik het bedrag beter in mijn zak houden?
€200 is te weinig voor een goede compactcamera. Ook tweedehands.
De goede compactcamera's (RX100 III, TZ100, G7 X II) gaan tweedehands weg voor ongeveer €400.
Voor minder geld is geen goede tweedehands camera te vinden.
Ik zou gewoon foto's blijven nemen met je huidige camera en je iPhone.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Veel meer dan de RX100 zie ik ook niet. Duidelijk grotere sensor dan iphone + zoombereik + 200€ is een lastige opgave. Vrees dat je ergens een compromis moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-09 15:16

Barrycade

Through the...

Als je nooit de behoefte hebt gehad anders dan je iPhone; lekker foto's blijven maken met die iPhone en met die 200 euro iets te doen op vakantie.

Zoals hierboven al gezegd; compacte camera's van 200 euro zijn in veel gevallen op zijn best gelijk aan Smartphone foto's. Alleen mis je op smartphones zoom.

Dus wil je betere output en zoom is er niet snel wat te vinden dat aan je eisen voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:31
Ik denk dat je je niet gek moet staren op sensorformaat. Hoewel het zeker belangrijk is is het grootste verschil met telefoons toch de rest van de optica, namelijk de lenzen en zoom.

Als je "slechts" 3.6x zoom hebt dan geeft dat je enorm veel meer resloutie dan als je een crop moet maken van je telefoon foto die hetzelfde vast legt.

In mijn ogen is zelfs een wat goedkopere camera tich keer beter in foto kwaliteit dan welke smartphone dan ook. Zeker iets als een rx100 zie je gewoon enorm verschil mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-09 15:16

Barrycade

Through the...

Ja maar als TS nu point and shoot doet met zijn iPhone 8 en daar happy mee is, wat gaat een 2e hands RX100 op autostand daar dan tegenover zetten?

IPhone synced meteen, kan meteen wat foto's op FB /Insta zetten en meteen een filtertje er over. En de foto's zijn door de software die die phones nu aan boord hebben meestal pas te behalen na nabewerking op een pc (bv HDR en scene herkenning), of wellicht pas door een fotograaf die iets meer dan point and shoot ervaring heeft.

Met een RX100 moet je aan de slag met een SD kaartje en PC om je foto's überhaupt online te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:31
Barrycade schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 17:01:
Ja maar als TS nu point and shoot doet met zijn iPhone 8 en daar happy mee is, wat gaat een 2e hands RX100 op autostand daar dan tegenover zetten?
Hogere kwaliteit fotos. Hij geeft aan juist niet tevreden te zijn over de kwaliteit van de iphone. Zeker bui zaken als weinig licht of zaken veraf of details die je wil vastleggen gaat het gewoon heel veel betere fotos opleveren.
IPhone synced meteen, kan meteen wat foto's op FB /Insta zetten en meteen een filtertje er over. En de foto's zijn door de software die die phones nu aan boord hebben meestal pas te behalen na nabewerking op een pc (bv HDR en scene herkenning), of wellicht pas door een fotograaf die iets meer dan point and shoot ervaring heeft.
Allemaal leuk als je je daar meer bezig houdt maar TS wil een fotoboek maken na de vakantie.
En sorry maar de kwaliteit van de fotos uit een iphone of andere smartphone zijn ondanks de vele filters en techniek gewoon nog steeds een stuk slechter dan die uit een goede camera zonder nabewerking. En ook die nabewerking is tegenwoordig heel simpel op een PC.
Met een RX100 moet je aan de slag met een SD kaartje en PC om je foto's überhaupt online te krijgen.
Sinds wanneer is dat een probeem? Is in 5 minuten gedaan en je wil toch je fotoboek op de PC maken en niet op een telefoon.

[ Voor 4% gewijzigd door Philip Ross op 04-07-2019 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter

Heb ik voor €200 een leuke upgrade over de HX5? Zo ja, welke (tweedehands) camera dan, of is dat verschil maar klein en kan ik het bedrag beter in mijn zak houden?

My anime addiction.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:22
EMP schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 19:12:

€200 is te weinig voor een goede compactcamera. Ook tweedehands.
De goede compactcamera's (RX100 III, TZ100, G7 X II) gaan tweedehands weg voor ongeveer €400.
Voor minder geld is geen goede tweedehands camera te vinden.
Ik zou gewoon foto's blijven nemen met je huidige camera en je iPhone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Oké, bedankt voor de tips!

Ik blijf dit jaar maar even bij mijn huidige camera.

[ Voor 50% gewijzigd door EMP op 05-07-2019 07:13 ]

My anime addiction.

Pagina: 1