Fulgora schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:55:
Product manager hier; wat is je achtergrond? De meeste PMs/PO's die ik ken hebben iets gestudeerd dat tussen tech en creativiteit in zit (industrial design bijvoorbeeld). Op basis van je achtergrond kun je een opleiding kiezen die je skillset aanvult.
Kennis van methoden als scrum/kanban/lean helpt altijd. Een paar jaar ervaring als developer in een productteam of als projectmanager kan ook zeker geen kwaad.
Dit, verder kan ik alleen maar aanraden om juist vanuit een wat technischere opleiding naar zoiets toe te werken dan juist vanuit een totaal niet technische achtergrond. Hoe beter je de inhoud van het product snapt en het ontwikkelproces hoe meer het je helpt. En nee dit betekend niet dat je nu natuurkunde moet studeren maar doe dus niet 'bedrijfskunde' of 'iets generieke met management en economie'
Het hangt er natuurlijk erg vanaf wat je precies wilt gaan doen maar ik ben erg blij dat ik mijn opleiding (Industrial design engineering, niet verwarren met 'industrial design') zo technisch mogelijk gehouden heb en een tijdje als werktuig project ingenieur (+ een vleugje mechatronica) gewerkt heb. Dit is voor mij als product/project manager/owner ontzettend vaak handig, simpelweg omdat je veel sneller ziet en begrijpt wat de impact van keuzes is & je kritisch tegen het licht kunt houden wat klanten, leveranciers of collega's zeggen.
Verder product management en product management. Heb inmiddels bij verschillende bedrijven & projecten iets dat daar onder te scharen viel gedaan. Product owner van een app of webshop wat een toegangsportal tot een veel groter systeem is, dat is iets heel anders dan (technisch) project management van een ontwikkelproject van een fysiek consumenten product. Toch worden deze dingen nog wel eens open een hoopje geveegd. Product Owner kun je, zeker van de iets minder complexe/kritische producten vaak wel worden vrij vers vanuit je studie. Product Manager maar zeker Project Manager functies die (imho) De naam waardig bent en je niet een soort van proxy/verlengstuk van je manager bent wordt je niet vers vanuit de schoolbanken over het algemeen & zou ik ook niet aanraden (merk zelf dat ik af en toe moet aanpoten omdat ik relatief weinig ervaring heb voor het type (en de grootte) project dat ik nu doe als project manager)
Als je meer richting het project management zoals ik het beschreef wilt, kan je ook, afhankelijk van je huidige afgesloten opleiding(en) misschien beter via een project engineer of Project Management Office functie in die richting komen.
[
Voor 19% gewijzigd door
GoldenSample op 04-07-2019 23:02
]