Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry_1989
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 13-12-2021
Beste Tweakers,

Ik zou mij zeer graag willen omscholen om de functie van Pm (Product manager) uit te voeren.
Nu vraag ik mij af heeft er iemand ervaring met een opleiding hiervan aan een erkende school/Universiteit?

Of heeft het "diploma" van een afstandsonderwijs instelling ook waarde?

En welke Scholen/Universiteiten raden jullie aan?
Liefst avond onderwijs omdat ik zoals velen al werk ;-)

P.S ik vind veel "opleidingen" in afstandsonderwijs maar weinig aan een unif of hogeschool
Of rade jullie een andere opleiding aan?

Groeten

Our house in the middle of the street

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fulgora
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 21:23
Product manager hier; wat is je achtergrond? De meeste PMs/PO's die ik ken hebben iets gestudeerd dat tussen tech en creativiteit in zit (industrial design bijvoorbeeld). Op basis van je achtergrond kun je een opleiding kiezen die je skillset aanvult.

Kennis van methoden als scrum/kanban/lean helpt altijd. Een paar jaar ervaring als developer in een productteam of als projectmanager kan ook zeker geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Fulgora schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:55:
Product manager hier; wat is je achtergrond? De meeste PMs/PO's die ik ken hebben iets gestudeerd dat tussen tech en creativiteit in zit (industrial design bijvoorbeeld). Op basis van je achtergrond kun je een opleiding kiezen die je skillset aanvult.

Kennis van methoden als scrum/kanban/lean helpt altijd. Een paar jaar ervaring als developer in een productteam of als projectmanager kan ook zeker geen kwaad.
Dit, verder kan ik alleen maar aanraden om juist vanuit een wat technischere opleiding naar zoiets toe te werken dan juist vanuit een totaal niet technische achtergrond. Hoe beter je de inhoud van het product snapt en het ontwikkelproces hoe meer het je helpt. En nee dit betekend niet dat je nu natuurkunde moet studeren maar doe dus niet 'bedrijfskunde' of 'iets generieke met management en economie'

Het hangt er natuurlijk erg vanaf wat je precies wilt gaan doen maar ik ben erg blij dat ik mijn opleiding (Industrial design engineering, niet verwarren met 'industrial design') zo technisch mogelijk gehouden heb en een tijdje als werktuig project ingenieur (+ een vleugje mechatronica) gewerkt heb. Dit is voor mij als product/project manager/owner ontzettend vaak handig, simpelweg omdat je veel sneller ziet en begrijpt wat de impact van keuzes is & je kritisch tegen het licht kunt houden wat klanten, leveranciers of collega's zeggen.

Verder product management en product management. Heb inmiddels bij verschillende bedrijven & projecten iets dat daar onder te scharen viel gedaan. Product owner van een app of webshop wat een toegangsportal tot een veel groter systeem is, dat is iets heel anders dan (technisch) project management van een ontwikkelproject van een fysiek consumenten product. Toch worden deze dingen nog wel eens open een hoopje geveegd. Product Owner kun je, zeker van de iets minder complexe/kritische producten vaak wel worden vrij vers vanuit je studie. Product Manager maar zeker Project Manager functies die (imho) De naam waardig bent en je niet een soort van proxy/verlengstuk van je manager bent wordt je niet vers vanuit de schoolbanken over het algemeen & zou ik ook niet aanraden (merk zelf dat ik af en toe moet aanpoten omdat ik relatief weinig ervaring heb voor het type (en de grootte) project dat ik nu doe als project manager)

Als je meer richting het project management zoals ik het beschreef wilt, kan je ook, afhankelijk van je huidige afgesloten opleiding(en) misschien beter via een project engineer of Project Management Office functie in die richting komen.

[ Voor 19% gewijzigd door GoldenSample op 04-07-2019 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:40

Garyu

WW

Welke skills denk je te missen om product manager te worden?

Eens met de mensen hierboven die al zeggen dat er heel verschillende rollen aan de titel vast kunnen zitten en de focus op deelaspecten kan liggen. Hebben we het over het nieuwe danoontje-product bij wijze van spreken of over een portfolio aan automotoren?

In principe ben je als Product Manager dan degene die aan de kant van de productontwikkeling:
a) roadmap definieert
b) requirements schrijft voor nieuwe producten
c) projecten triggert om die requirements om te zetten

daarnaast ben je bezig met geld verdienen:
a) opzetten en bijhouden van de business case van je product
b) inkomsten/uitgaven voor je product onder controle moet zien te houden
c) interne verantwoording aflegt (controlling, finance)
d) kijkt hoe/waar je product goedkoper geproduceerd kan worden
e) sales en marketing aansturen en informatie aanleveren
f) markt in de gaten houden (klanten, maar vooral ook concurrentie)

In mijn branche moet je heel erg technisch onderlegd zijn om je hier staande te kunnen houden, maar ook e.e.a. van de financiele kant begrijpen om die business case te verdedigen en boven water te houden. Echter is het technische deel denk ik wel het deel dat het grootste beslag op me legt. Het financiele deel is misschien belangrijker maar zonder technische kennis zou ik compleet verloren zijn.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Goeie omschrijving @Garyu. Als 'echte' project manager zoals hij het mooi uiteen gezet hebt is de strategische kant ook erg belangrijk. Vooruit kunnen kijken en anticiperen inhoudelijk maar ook zorgen dat je de neuzen de zelfde kant op krijgt.

Veel dingen kun je trainen maar soms moeten dingen ook 'in je zitten'. Wat ik wel merk aan mensen/collega's waar ik veel van kan leren op dit gebied is dat ze vaak veel interesse voor inhoud hebben maar ook een erg brede interesse. Je moet ook (en dat kan op verschillende manieren) een stevig verbaal robbertje kunnen 'vechten'/je mannetje staan om te zorgen dat de punten die je belangrijk vindt de aandacht en steun krijgen die het verdient. Daarnaast moet je ook zeker commercieel feeling hebben, wat kan wel wat kan niet in de businesscase? Hoe krijgen we dit product verkocht?

Het is dus heel breed maar inhoudelijke kennis is erg belangrijk. Niet te vergelijken met 'people manager' functies die ook heel breed zijn maar weinig (product) inhoudelijke relevantie hebben. Op dit moment doe ik product management er in enige mate 'een beetje bij'. Gezien het formaat van het project/product heb ik voor de meeste onderwerpen gelukkig teamleden die het meeste werk doen maar uiteindelijk wel bij mij uit komen.

Je beland dus van een discussie met een controller en accountmanager voor de 'businesscase', project budget en verkoopprijs in een technisch inhoudelijke discussie met de technisch development lead on vervolgens met je legal teamlid je management te overtuigen dat we toch echt ergens de duimschroeven aan moeten draaien en daarom XYZ nodig hebben. Oja en Management: we overschrijden het budget :+

Kan je vertellen dat ik erg blij ben dat dit tot nu toe maar 1x allemaal op de zelfde dag gebeurt is. Dat was wel enigszins een kut dag. :+

[ Voor 3% gewijzigd door GoldenSample op 04-07-2019 23:17 ]