Op donderdag 01 november 2001 03:50 schreef Badley98 het volgende:
Dit is wel een van de toffere topics van de laatste tijd!!!
Heb ook lopen klooien met ir-afstandsbedieningen. In t donker me cam laten opnemen en met ab op papier laten schijnen. Er was wel iets te zien, maar NOOIT genoeg voor beveiliging (wat al een paar x gezegd was).
Tja.... en toch zijn er beveiligingscamera's die het WEL goed doen met een stuk of 6 IR-LED's.
Snap alleen dat verhaal over verschillende freq niet??
Ehm..... frequenties? Ik heb dit topic ff doorgezocht naar het woord freq, frequentie en frekwentie etc.... maar jij bent de enige die hier die term aanroept....
Ik heb het vermoeden dat je het OF over een ander topic hebt OF over de term golflengte....
Ik ga even uit van het 2e.
CCD's, optische nachtkijkers, thermische nachtkijkers, menselijke ogen, insectenogen etc. zijn niet voor alle kleuren uit het spectrum (zowel zichtbare als onzichtbare spectrum) even gevoelig.
Het menselijke oog ziet totaal andere dingen dan een insectenoog (die o.a. (ik meen) nabij-UV kan zien) en dan een koeienoog (die is volledig kleurenblind; kan GEEN kleur zien).
Zo geldt dat ook voor apparatuur.
Een optische nachtkijker is met name gevoelig voor nabij-InfraRood; een kleur die wij met onze ogen net wel/niet meer kunnen zien. Een thermische nachtkijker is gevoelig voor echt IR; warmtestraling.
Uiteraard zijn de CCD's van webcam's e.d. gevoelig voor zichtbaar licht (tja... wat moet je anders met een webcam of fototoestel....)
Soms gunstige bijkomstigheid: ze zijn ook (meestal) gevoelig voor IR-licht. Alleen dus nog de vraag voor welke kleur IR ze het meest gevoelig zijn (en HOE gevoelig) anders gezegd voor IR-licht van welke golflengtes........