60+ fps voelt niet zoals het hoort

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede-tweakers,

Ik heb geen idee of dit de juiste plek is om het probleem te plaatsen, maar als het niet goed is hoor ik het wel.

Ik zit dus met een probleem, namelijk dat sommige games (laten we zeggen ongeveer de helft) voor mijn gevoel niet draaien op 60+ fps terwijl het wel het geval is. Als ik vervolgens bij deze games de resolutie aanpas van 1920x1080 naar 1280x720 zie ik opeens duidelijk verschil en draait de game daadwerkelijk op wat de fps-counter op dat moment aangeeft. Ik heb oprecht geen idee wat de achterliggende reden hierachter is, maar ik zou graag gewoon op 1920x1080 willen spelen :/

Een voorbeeld van een paar games waarover ik het heb (als dat belangrijk is) zijn Apex Legends, The Forest, CS:GO, Minecraft.

Dit zijn de specs van mijn huidige PC:

MSI B450 Tomahawk

AMD Ryzen 5 2600X Six-Core Processor

XFX Radeon RX 580 GTS XXX Editon 8GB

Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C14

Corsair RM550x

Crucial MX500 250GB SSD

WD Blue 1TB HDD

En als monitor de AOC G2590PX.

De volgende dingen heb ik al geprobeerd op het probleem te verhelpen:

- Drivers updaten
- DDU
- Temperaturen gecheckt
- Vsync aan/uit
- FPS Limiteren

Tot nu toe heb ik nog geen oplossing en ik word er langzaamaan gek van omdat ik geen idee heb hoe ik dit op ga lossen. Ik hoop daarom dat een van jullie mij verder kan helpen.

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-09 23:14
Heb je wel 144hertz geselecteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
legendareN schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 21:48:
Jazeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Heb je toevallig een kabel die de bottleneck hier is? :)

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Frozen schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 22:14:
Heb je toevallig een kabel die de bottleneck hier is? :)
Hoe bedoel je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Het kan zegmaar zo zijn dat de kabel die je gebruikt, niet de combinatie van die resolutie en die hoge framerate aan kan.

Hoe is de videokaart aangesloten, met wat voor kabel? Wat staat er op die kabel (echt op de kabel zelf)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Frozen schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 23:37:
[...]

Het kan zegmaar zo zijn dat de kabel die je gebruikt, niet de combinatie van die resolutie en die hoge framerate aan kan.

Hoe is de videokaart aangesloten, met wat voor kabel? Wat staat er op die kabel (echt op de kabel zelf)?
De videokaart is aangesloten met een DP kabel. Is dit wat je bedoelt?
Ik zou overigens niet helemaal begrijpen waarom het dan wel met andere spellen op die resolutie zou werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Verwijderd schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 23:47:
[...]

De videokaart is aangesloten met een DP kabel. Is dit wat je bedoelt?
Ik zou overigens niet helemaal begrijpen waarom het dan wel met andere spellen op die resolutie zou werken.
Daar heb je weer een punt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoF
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-08 19:12
Displayport zou dit inderdaad makkelijk aan moeten kunnen, zelfs op de oudste versie.. en bij andere spellen werkt het inderdaad wel =)

Zou zelf denken aan óf drivers (heb je alle drivers van het moederbord ook geïnstalleerd - als je er niet handig in bent, overweeg dan tijdelijk een driver update programma te installeren die alles checkt?) en/of de videokaart zelf die (deels?) defect is, waardoor je simpelweg niet bepaalde FPS haalt in spellen? Maar dat test je het makkelijkst als je een videokaart van iemand kan lenen..

[ Voor 12% gewijzigd door SnoF op 04-07-2019 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-09 00:38
Frame times ook gemonitord ? met bijvoorbeeld rivatuner on screen display. Geeft niet meteen een oorzaak maar kan wel wat verduidelijken over je "gevoel "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SnoF schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 00:08:
Displayport zou dit inderdaad makkelijk aan moeten kunnen, zelfs op de oudste versie.. en bij andere spellen werkt het inderdaad wel =)

Zou zelf denken aan óf drivers (heb je alle drivers van het moederbord ook geïnstalleerd - als je er niet handig in bent, overweeg dan tijdelijk een driver update programma te installeren die alles checkt?) en/of de videokaart zelf die (deels?) defect is, waardoor je simpelweg niet bepaalde FPS haalt in spellen? Maar dat test je het makkelijkst als je een videokaart van iemand kan lenen..
Ik zou zometeen nog even kijken, maar als het goed is zijn alle drivers up-to-date.
Skybullet schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 00:26:
Frame times ook gemonitord ? met bijvoorbeeld rivatuner on screen display. Geeft niet meteen een oorzaak maar kan wel wat verduidelijken over je "gevoel "
Het vage is dus dat het probleem niet in de frames ligt. Die zijn namelijk constant 60+ fps bij het monitoren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skybullet
Verwijderd schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 00:33:
Het vage is dus dat het probleem niet in de frames ligt. Die zijn namelijk constant 60+ fps bij het monitoren.
Er zit wel een verschil tussen fps en frametimes. Voor mij een goed voorbeeld is battlefield 5. ik heb daar hoge fps ergens tussen 80 en 120. maar in dat spel zitten veel stutters. Op de rivatuner display zie je dan ook je fps staan en een lijntje. ( net als een hartslag monitor ) en die wil je flatline hebben, dat geeft het meest smooth beeld. gaat die lijn pieken vertonen dan heb je delays in je frametimes en dat geeft gestutter

even gejat van een forum:
" It is the time it takes for the frame to be rendered.

So for example. You can have 60FPS but you rendered only 10 frames in the first 0,2 seconds... then nothing for another 0,4s and then you rendered the rest of the 50 frames in the remaining 0,4seconds.

So you got 60FPS but you got a 0,4s window in which no frames were rendered which you will definitely notice as the game will stutter. "

Zoals ik al zei weet je dan nog niet waar het aan ligt maar dan heb je wel iets in kaart gebracht ipv alleen je gevoel dat het niet klopt.

[ Voor 21% gewijzigd door Skybullet op 04-07-2019 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Skybullet schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 00:38:
[...]

Er zit wel een verschil tussen fps en frametimes. Voor mij een goed voorbeeld is battlefield 5. ik heb daar hoge fps ergens tussen 80 en 120. maar in dat spel zitten veel stutters. Op de rivatuner display zie je dan ook je fps staan en een lijntje. ( net als een hartslag monitor ) en die wil je flatline hebben, dat geeft het meest smooth beeld. gaat die lijn pieken vertonen dan heb je delays in je frametimes en dat geeft gestutter

even gejat van een forum:
" It is the time it takes for the frame to be rendered.

So for example. You can have 60FPS but you rendered only 10 frames in the first 0,2 seconds... then nothing for another 0,4s and then you rendered the rest of the 50 frames in the remaining 0,4seconds.

So you got 60FPS but you got a 0,4s window in which no frames were rendered which you will definitely notice as the game will stutter. "

Zoals ik al zei weet je dan nog niet waar het aan ligt maar dan heb je wel iets in kaart gebracht ipv alleen je gevoel dat het niet klopt.
Zojuist de frametimes gecheckt. De lijn blijft de gehele tijd bij beide resoluties flat. Verder is alles bij beide hetzelfde en in orde, zoals de temperaturen, CPU en GPU gebruik, etc. Het enige verschil is dat 1920x1080 ongeveer 500 ram meer gebruikt, maar dit zou geen probleem moeten zijn aangezien het nog niet eens op de helft van het totale aantal ram zit.

Heel vaag, allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:26
(jarig!)
Je zou kunnen kijken of je FreeSync aan hebt staan.
Daarnaast kun je controleren of je in de toepassingen vsync aan hebt. Deze zou uit moeten bij het gebruik van FreeSync.
Als je vsync én FreeSync uit hebt staan, dan kan er screen tearing ontstaan; ik weet niet of je dat ervaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:59
Zou het kunnen dat jij gewoon het verschil tussen 60 en 80fps ziet?

Heb je iets meer details dan 60+FPS?😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:04

Trygve

Redacteur
Rob Krauts schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 08:50:
Daarnaast kun je controleren of je in de toepassingen vsync aan hebt. Deze zou uit moeten bij het gebruik van FreeSync.
Als je vsync én FreeSync uit hebt staan, dan kan er screen tearing ontstaan; ik weet niet of je dat ervaart.
Hier aan toevoegend controleren of Enhanced Sync in Radeon Settings misschien aan staat. AMD is trots op deze feature en geeft 'm als suggestie, maar bij sommige games geeft het bij mij juist kleine stutters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jetspiking
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16:30
Het zou misschien ook nog aan je voeding kunnen liggen, controleer of je voeding genoeg vermogen kan leveren. Hoeveel Watt is je huidige voeding nu? En wat is het type hiervan?

Edit: Klinkt misschien raar, maar kijk ook even of je Graphics card wel helemaal in het slot zit gedrukt.

Ik vermoed niet dat dit een software issue is.

[ Voor 31% gewijzigd door jetspiking op 04-07-2019 09:16 ]

https://www.linkedin.com/in/dustinhendriks/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:37
jetspiking schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:13:
Het zou misschien ook nog aan je voeding kunnen liggen, controleer of je voeding genoeg vermogen kan leveren.
Onmogelijk. Als dat zo is zou de OPP in de voeding actief worden.
Hoeveel Watt is je huidige voeding nu? En wat is het type hiervan?
Staat in de topicstart.
Edit: Klinkt misschien raar, maar kijk ook even of je Graphics card wel helemaal in het slot zit gedrukt.
Dan doet de kaart het helemaal niet.

@Verwijderd Heb je v-sync aan of uit staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:07

TTLCrazy

Listen to Frankie

Uszka schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:40:
@Verwijderd Heb je v-sync aan of uit staan?
Staat ook in de topicstart.

Staat freesync aan en bij welke 60fps+ frequentie zie je het probleem. Het kan best zijn dat de helft v/d spellen waar je het probleem hebt net een te lage fps hebben waardoor het niet soepel genoeg meer aanvoelt. Daar zou freesync weer moeten helpen.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-09 12:57

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

Disable Fullscreen Optimizations

En misschien een far fetch, maar misschien heb je last van thermal throttling. Check je GPU temp even terwijl je in game / testje draait. (en deel de resultaten :) )

Als het een Steam game is zou je overigens '-window-mode exclusive' in de launch options kunnen zetten en het dan eens testen.

[ Voor 23% gewijzigd door Uzuhl op 04-07-2019 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:58
Je zou "game mode", de "game dvr" en andere in windows ingebakken onzin uit kunnen zetten.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 10:31
Simpel gezegd, alles in ogenschouw nemende, lijkt het er toch op alsof je pc het simpelweg "niet trekt". Ondanks wat de FPS counter aangeeft, en zelfs dat deze strak is (da's wel apart) maar je ervaart niet die snelheid die je op lage FPS wel hebt... zit er toch een lag lijkt het.
Wat je nog kan proberen is: https://www.resplendence.com/latencymon

Mogelijk komt hier toch een driver of issue naar voren waar je aan kunt zien dat de pc moeite heeft met bepaalde zaken. Heeft het ooit wel vloeiend gewerkt trouwens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Rob Krauts schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 08:50:
FreeSync staat aan en vsync uit.
peltco schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:02:
Zou het kunnen dat jij gewoon het verschil tussen 60 en 80fps ziet?

Heb je iets meer details dan 60+FPS?😃
Het is lastig te omschrijven, maar ik zie echt duidelijk dat 'ie niet soepel loopt. Het voelt alsof de game op 40 fps draait, vooral bij het verplaatsen van de muis merk ik het echt duidelijk op. Dit geldt voor sommige games (ik zou geen idee hebben waarom het bij de ene wel werkt en de andere niet). Volgens de fps counter zou hij het gewoon prima moeten doen aangezien die niet dropt onder de 60.
r100 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:11:
[...]

Hier aan toevoegend controleren of Enhanced Sync in Radeon Settings misschien aan staat. AMD is trots op deze feature en geeft 'm als suggestie, maar bij sommige games geeft het bij mij juist kleine stutters.
Deze staat ook al uit helaas.
Uzuhl schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:51:

En misschien een far fetch, maar misschien heb je last van thermal throttling. Check je GPU temp even terwijl je in game / testje draait. (en deel de resultaten :) )

Als het een Steam game is zou je overigens '-window-mode exclusive' in de launch options kunnen zetten en het dan eens testen.
GPU temperaturen:
Dirt 3: 71 C --> geen problemen
The Forest: 75 C --> wel problemen
Hitman: 70 C --> geen problemen
Planet Coaster: 68 C --> geen problemen
Apex Legends: 70 C --> wel problemen
Battlefield V: weet atm de temperaturen niet aangezien er een update is, maar hier ondervind ik ook geen problemen.
Minecraft: 50 C --> opzich geen problemen, maar het lijkt erop dat ik hier last heb van kleine stutters tussendoor. Ik weet niet of dit bij de andere spellen ook het achterliggende probleem is.
Uzuhl schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:51:

Als ik naar instellingen ga, heb ik niet eens de mogelijkheid om het desbetreffende vakje aan of uit te vinken. Hij staat er helemaal niet eens bij?
haarbal schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:53:
Je zou "game mode", de "game dvr" en andere in windows ingebakken onzin uit kunnen zetten.
Staan ook al uit ;(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:58
In windows staat de hz ook hoog? veel spellen nemen die setting over.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:55
Heb je freesync wel aanstaan?

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl

Uzuhl

Freesync is vaak juist een probleem veroorzaker :)

Onderstaand een fix voor 'stutter' bij Radeon gebruikers. Is een poging waard.

Open AMD Radeon Settings
Go to "Display"
Select the HDMI/DP Monitor, click on "Specs"
Go to "Override"
Disable HDCP Support

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-09 12:01

Emiel1984

Made in NL

Je geeft aan dat je de resolutie aanpast dat je game vloeiender speelt.

Als ik naar wat benchmarkts zoek op google gaat bijvoorbeeld Apex Legends in combinatie met je GPU en CPU niet (constant) 60fps halen als je instellingen in het spel te hoog staan ingesteld.

Heb je naast de resolutie ook al is de settings naar 'medium' gezet.
Zie je dan ook geen verbetering? Heb je constant op 1080p minder fps of is dit in rustige delen van het spel wel beter?

[ Voor 3% gewijzigd door Emiel1984 op 04-07-2019 12:00 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:55
Uzuhl schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:56:
[...]

Freesync is vaak juist een probleem veroorzaker :)

Onderstaand een fix voor 'stutter' bij Radeon gebruikers. Is een poging waard.

Open AMD Radeon Settings
Go to "Display"
Select the HDMI/DP Monitor, click on "Specs"
Go to "Override"
Disable HDCP Support
Ok ik zit dan bij nvidia kamp met G-Sync, wanneer een 144hz scherm niet op 144fps loopt voel dat ook aan als "stotteren", G-Sync aan=Verholpen.

TS kan eventueel ook nog met adaptive sync proberen.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
haarbal schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:33:
In windows staat de hz ook hoog? veel spellen nemen die setting over.
Oh mijn god ik voel mij nu zó ontzettend dom. Een van de dingen waar ik als eerste naar had moeten kijken heb ik zojuist pas gedaan; mijn monitor stond al die tijd in Windows op 59 Hz. Deze aangepast naar 144 Hz en bij de aangegeven games waar ik eerst wel problemen ondervond heb ik nu niet meer. Ik ga ervan uit dat dit het probleem dus was.

Ik wil jullie allemaal ontzettend erg bedanken voor het meehelpen. Toppers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunken_Bear
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-09 21:02

Drunken_Bear

Pro Niksnut

Verwijderd schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:04:
[...]

Oh mijn god ik voel mij nu zó ontzettend dom. Een van de dingen waar ik als eerste naar had moeten kijken heb ik zojuist pas gedaan; mijn monitor stond al die tijd in Windows op 59 Hz. Deze aangepast naar 144 Hz en bij de aangegeven games waar ik eerst wel problemen ondervond heb ik nu niet meer. Ik ga ervan uit dat dit het probleem dus was.

Ik wil jullie allemaal ontzettend erg bedanken voor het meehelpen. Toppers!
legendareN schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 21:48:
Waarom zeg je dan dat je het gecheckt hebt... zo maakte je het natuurlijk onmogelijk voor de rest. ;-)

[ Voor 7% gewijzigd door Drunken_Bear op 04-07-2019 12:12 ]

Zoals de ouden zongen, zo housen de jongen. LoL IGN: warmastah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Drunken_Bear schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:10:
[...]

[...]

[...]

Waarom zeg je dan dat je het gecheckt hebt... zo maakte je het natuurlijk onmogelijk voor de rest. ;-)
Ik dacht dat het in-game bedoeld werd 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunken_Bear
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-09 21:02

Drunken_Bear

Pro Niksnut

Verwijderd schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:19:
[...]

Ik dacht dat het in-game bedoeld werd 8)7
Hehehe ach kan gebeuren. fijn dat het opgelost is. veel gameplezier!

Zoals de ouden zongen, zo housen de jongen. LoL IGN: warmastah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl

Uzuhl

Ik ga nu de aankomende week kaascroissantje als sleur gebruiken :)

Top dat het opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skybullet
Dit soort vragen houdt ons als tweakers alleen maar scherp haha ! En juist vergelijkbare topics hebben mij zoveel geleerd over instellingen en wat die allemaal kunnen bewerkstelligen of voorkomen. Goed dat het weer werkt 👍
Pagina: 1