Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeconDC
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-11-2023
Ik ben momenteel een eerstejaars MBO4 webdeveloper.
Vanaf dit schooljaar ga ik een half jaar stagelopen, en anderhalf jaar BBL doen bij hetzelfde bedrijf waarbij ik met Laravel ga programmeren.

Nu is mijn vraag, aangezien ik ver vooruit denk: Wat raden jullie mij aan om me in te verdiepen als ik later wil aantonen dat ik HBO werk en denkniveau heb voor als ik ga solliciteren voor een baan? En dan dus met name een baan als Webdeveloper? Ik merk namelijk dat mijn studie bij lange na echt niet alle belangrijke onderdelen gaat behandelen.

EDIT: Ik heb het hier over het verschil qua technische kennis tussen HBO en MBO in dit vakgebied, mbt solliciteren.

[ Voor 14% gewijzigd door LeconDC op 08-03-2023 22:51 ]

Alle reacties

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:56
Ik raad je aan om een HBO diploma te gaan halen. Hiermee kun je makkelijk aantonen dat je op HBO werk en denkniveau zit. 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:34
Een HBO diploma. Als er een simpele cursus was om dat niveau aan te tonen deed iedereen dat wel.

Geen enkele opleiding behandeld alle belangrijke onderdelen. Ze geven je een basis die je zelf uit moet breiden.

[ Voor 22% gewijzigd door .Maarten op 03-07-2019 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeconDC
Wat wordt er dan bij HBO anders of extra gedaan? Ik wil namelijk nu dan al aan die punten gaan werken, in plaats van wachten tot ik mijn huidige opleiding afrond. Vandaar mijn vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Als je nu 1e jaars MBO4 webdevelopment doet en je wil later aantonen dat je HBO hebt:
Doorgaan naar het HBO. Niet over nadenken.

De andere weg is *veel* zwaarder, lastiger en moeilijker.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:03

St@m

@ Your Service

LeconDC schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 17:27:
Wat wordt er dan bij HBO anders of extra gedaan? Ik wil namelijk nu dan al aan die punten gaan werken, in plaats van wachten tot ik mijn huidige opleiding afrond. Vandaar mijn vraag.
Ligt eraan welke HBO opleiding je gaat doen, maar begin maar eens met Nederlands en Engels op x niveau.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeconDC
unezra schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 17:29:
Als je nu 1e jaars MBO4 webdevelopment doet en je wil later aantonen dat je HBO hebt:
Doorgaan naar het HBO. Niet over nadenken.

De andere weg is *veel* zwaarder, lastiger en moeilijker.
Begrijpelijk, het punt is alleen dat ik op latere leeftijd terug naar school ben gegaan voor MBO4. Als het dus mogelijk is wil ik na MBO4 buiten mijn fulltime baan omhoog werken naar HBO niveau.

Een avondopleiding of deeltijd HBO is dus het verstandigste?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-05 16:47
Met welk doel wil je dat niveau aantonen?

Als jij alle mogelijke Cisco certificaten behaalt dan kan je prima aantonen dat je een bedreven netwerkengineer bent om maar een voorbeeldje te geven. Daarmee toon je nog niet per se aan dat je HBO werk/denkniveau hebt, maar als een werkgever iemand zoekt die heel erg bedreven is in Cisco, dan zal de batterij aan certificaten ook wel e.e.a. kunnen aantonen.

Edit: Ik ben overigens tijdens m'n HBO gestopt, en heb dus qua formele papiertjes enkel m'n havo diploma. Ondanks dat heb ik in 't begin van m'n carrierre vaak genoeg meegekregen dat ik opereerde op hbo/wo-niveau (en bijbehorende verantwoordelijkheden en beloning). Tot nu toe is de enige keer dat ik daar een 'probleem' mee had dat ik een AOV aanvroeg, en er 1 partij was die geen offerte uit wilde brengen (voor alle andere verzekeraars was dit geen probleem).

[ Voor 36% gewijzigd door Freeaqingme op 03-07-2019 17:37 ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeconDC
Freeaqingme schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 17:35:
Met welk doel wil je dat niveau aantonen?

Als jij alle mogelijke Cisco certificaten behaalt dan kan je prima aantonen dat je een bedreven netwerkengineer bent om maar een voorbeeldje te geven. Daarmee toon je nog niet per se aan dat je HBO werk/denkniveau hebt, maar als een werkgever iemand zoekt die heel erg bedreven is in Cisco, dan zal de batterij aan certificaten ook wel e.e.a. kunnen aantonen.
Inderdaad vanwege zulke situaties. Ik zie bij heel veel vacatures op het moment dat ze om enkele jaren werkervaring vragen (dat wordt geen probleem).

Ze vragen alleen wel echt heel vaak om HBO werk en denkniveau. En dus niet om een diploma.
Op andere topics op Tweakers kwam al naar boven dat het hier vooral om zelfstandigheid, leiding kunnen geven e.d. gaat. Dat zit ook wel goed.

Maar ik vroeg me dus af wat dan het verschil is tussen de technische kennis van HBO'ers en MBO'ers bij webdevelopment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeconDC
Marco1994 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 17:22:
Ik raad je aan om een HBO diploma te gaan halen. Hiermee kun je makkelijk aantonen dat je op HBO werk en denkniveau zit. 7(8)7
8)7

[ Voor 5% gewijzigd door LeconDC op 08-03-2023 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

LeconDC schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 17:32:
[...]
Begrijpelijk, het punt is alleen dat ik op latere leeftijd terug naar school ben gegaan voor MBO4. Als het dus mogelijk is wil ik na MBO4 buiten mijn fulltime baan omhoog werken naar HBO niveau.

Een avondopleiding of deeltijd HBO is dus het verstandigste?
Dát is wel cruciale informatie.

Uit je startpost maakte ik niet op dat je al de nodige levensjaren er op hebt zitten en nu alsnog aan een MBO opleiding bent begonnen. Ik was er vanuit gegaan dat je ergens rond de 20 was en dit je eerste middelbare opleiding was. Dán is direct HBO doen in de meeste gevallen eigenlijk de enig logische keuze.

Wellicht zinvol om iets meer over je huidige situatie te vertellen en hoe je gekomen bent tot het volgen van een MBO opleiding?

Als je in de avonduren moet studeren snap ik dat HBO wat lastiger is. Zelf geen ervaring mee maar wel een collega gehad die dat deed. HBO avondopleiding naast zijn fulltime baan. Wat ik begreep was dat een nogal zwaar traject van jaren. Niet iets om zomaar aan te beginnen.

Dus in dat geval is de vraag die je jezelf wel moet stellen of je dat er voor over hebt en met welk doel.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
LeconDC schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 17:45:
[...]

Wie had dat gedacht, geniaal. 8)7
Anders leren reageren op dat soort reacties is een begin naar je HBO niveau.

Als je later met solliciteren wilt aantonen dat je op HBO niveau functioneert zal je meer moeten kunnen aantonen dan een MBO 4 diploma.
Dit kan je eigenlijk alleen doen door middel van een HBO opleiding of met een aantal jaar ervaring, zodat je echt kan aantonen met je werk dat het op HBO niveau is. Je moet alleen niet denken dat als je straks MBO4 af hebt, dat je 6 maanden later op HBO niveau zit, dit duurt vaak een stuk langer dan gewoon een HBO opleiding gaan doen.

Die laatste kan je in veel verschillende vormen doen;
Voltijd, 3 jaar, als je op het MBO het doorstroomprofiel neemt.
Deeltijd, vaak wel meer dan 3-4 jaar, maar je kan ernaast lekker werken.
Duaal, voor jou misschien wel een goede optie om zo samen met een bedrijf aan je toekomst te werken.
Associatie Degree, na 2 jaar voltijd heb je een diploma op HBO niveau en daarna kan je de overige certificaten in deeltijd gaan halen om het aan te vullen naar een complete HBO.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra

unezra

Freeaqingme schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 17:35:
Edit: Ik ben overigens tijdens m'n HBO gestopt, en heb dus qua formele papiertjes enkel m'n havo diploma. Ondanks dat heb ik in 't begin van m'n carrierre vaak genoeg meegekregen dat ik opereerde op hbo/wo-niveau (en bijbehorende verantwoordelijkheden en beloning). Tot nu toe is de enige keer dat ik daar een 'probleem' mee had dat ik een AOV aanvroeg, en er 1 partij was die geen offerte uit wilde brengen (voor alle andere verzekeraars was dit geen probleem).
Ach. Ik ben nog iets eerder van school gevallen. (2 VWO)

Sommige bedrijven hechten heel veel waarde aan zuiver het papiertje en kom je niet binnen zonder, veel andere bedrijven boeit het totaal niet. Die zoeken echt naar een bepaald werk- en denkniveau.

Bij de bedrijven die niet vragen om specifieke papieren was het nooit een probleem en eventuele assessments ben ik eigenlijk altijd meer dan prima doorgekomen (HBO+/WO), zolang ik niet door faalangst volledig door het ijs ging. (Daar helpt niets tegen. Als dat toe slaat kan ik net zo goed meteen de test afbreken en naar huis gaan.)

Blijft wel dat zonder papieren sommige deuren gesloten blijven en het, ondanks assessments en werk, waarschijnlijk wel iets dat ik altijd zal moeten uitleggen. Ik denk ook dat het invloed heeft en heeft gehad op mijn salaris. Aan de andere kant, ik mag op dit moment ook niet klagen qua salaris, werk en toekomstperspectief. :)

Dat is wel iets waar TS dus over na zal moeten denken. Een HBO studie is, wat ik begrepen heb, heel zwaar naast je baan en kost jaren. (5-6 jaar schijnt vrij normaal te zijn met een behoorlijke studiebelasting) De vraag is of het die tijdsinvestering waard is en wat het uiteindelijk werkelijk op gaat leveren, of dat TS er beter aan doet gewoon zijn stinkende best te doen waardoor ook zonder papieren dat niveau duidelijk is of in ieder geval het ontbreken van een HBO of WO papiertje geen beperkende factor meer is in zijn loopbaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Je kunt in je eigen topic gaan lopen ruzieën maar het is wel waar. Een HBO-er heeft een voordeel wat iemand met HBO "werk- en denkniveau" niet heeft. Ik doe het ook zonder HBO-papiertje maar ik merk tijdens sollicitaties ook dat er deuren gesloten blijven die wel open zijn voor mensen met het papiertje. Zelfs na 20 jaar in de IT gebeurt dat nog. Vooral omdat er tegenwoordig zoveel mensen met HBO zijn dat er bij elke sollicitatie ook wel een geschikte kandidaat is die dat papiertje wel heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knarfyboy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-05 08:16
downtime schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 18:08:
[...]

Je kunt in je eigen topic gaan lopen ruzieën maar het is wel waar. Een HBO-er heeft een voordeel wat iemand met HBO "werk- en denkniveau" niet heeft. Ik doe het ook zonder HBO-papiertje maar ik merk tijdens sollicitaties ook dat er deuren gesloten blijven die wel open zijn voor mensen met het papiertje. Zelfs na 20 jaar in de IT gebeurt dat nog. Vooral omdat er tegenwoordig zoveel mensen met HBO zijn dat er bij elke sollicitatie ook wel een geschikte kandidaat is die dat papiertje wel heeft.
Ik heb ook geen hbo, maar als je skills uitstekend zijn wordt er niet eens naar gevraagd is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

unezra schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 18:05:
[...]

Dat is wel iets waar TS dus over na zal moeten denken. Een HBO studie is, wat ik begrepen heb, heel zwaar naast je baan en kost jaren. (5-6 jaar schijnt vrij normaal te zijn met een behoorlijke studiebelasting)
Mwah, ik ga er toch echt wel vanuit dat ik na 4 jaar klaar ben, en dat met een 36 urige baan, een gezin met 2 kinderen en vele hobby's.

Veel van mijn klasgenoten geldt dit overigens ook voor.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

downtime schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 18:08:
[...]
Ik denk zeker dat een complete HBO of WO opleiding mogelijk een bepaalde basis legt die je niet hebt zonder die opleiding. De vraag is wel of dat altijd even relevant is. Misschien dat er iemand hier kan uitleggen wát nu die verschillen zijn, zodat TS dat mee kan nemen in zijn overweging al dan niet alsnog een HBO papiertje te halen.
knarfyboy schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 18:11:
[...]
Ik heb ook geen hbo, maar als je skills uitstekend zijn wordt er niet eens naar gevraagd is mijn ervaring.
Het hangt van de situatie af. Skills zijn 1 ding, maar het kan zomaar zijn dat je niet eens word uitgenodigd voor een gesprek op het moment dat er geen afgeronde HBO of WO opleiding op je CV te vinden staat en je niet de kans krijgt aan te tonen dat je skills verder uitstekend zijn.

Dat speelt niet in alle vormen van solliciteren maar wél als je compleet vreemd van buitenaf bij een bedrijf binnen komt waar ze je niet kennen en/of waar je niet een dusdanig unieke skillset op je CV hebt staan dat ze niet meer (kunnen) filteren op een HBO/WO opleiding.

Soms word er niet eens naar gevraagd en/of word het als vanzelfsprekend aangenomen, soms blijven deuren gewoon dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Laatst online: 22:56
[...]

Tsja, loze vragen, loze antwoorden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:06
HBO werk- en denkniveau hoef je niet aan te tonen. Bij de gesprekken voelen ze wel aan op wat voor niveau je zit, en bij twijfel krijg je een capaciteitentest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
HBO diploma halen, de rest is een gok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:31
frickY schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 18:24:
HBO werk- en denkniveau hoef je niet aan te tonen. Bij de gesprekken voelen ze wel aan op wat voor niveau je zit, en bij twijfel krijg je een capaciteitentest.
Dat ligt echt aan de werkgever hoor. Ik ken bedrijven waar alle niet HBO gediplomeerde mensen in afzienbare tijd allemaal op straat zijn gezet. (iets met een verzekeringskwestie).
Ik ken ook bedrijven waar een HBO diploma een harde eis is, maar inderdaad ik ken ook bedrijven die het doen met een assessment of op onderbuikgevoel.

Desalniettemin OT: JE gaf aan op oudere leeftijd naar MBO4 te zijn gegaan, wat is je leeftijd? vanaf 21 kan je een toelatingstest doen voor een HBO opleiding zonder dat je aan de vereiste vooropleiding hoeft te voldoen.

Zelf ga ik na de zomervakantie naar m'n afstudeerjaar HBO Business IT & Management (deeltijd) en ik kan beamen dat dat inderdaad naast 40 uur p/w werken pittig is maar zeker de moeite waard in mijn ogen, je hoeft nooit meer moeilijk te doen om aan te tonen dat je HBO werk/denk niveau hebt, je overlegd gewoon je diploma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:34
Dan zul je toch eerst uitgenodigd moeten worden. En als er veel sollicitaties zijn dan wordt er al snel op opleiding gefilterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeconDC
Ernemmer schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 17:54:
[...]

Anders leren reageren op dat soort reacties is een begin naar je HBO niveau.

Als je later met solliciteren wilt aantonen dat je op HBO niveau functioneert zal je meer moeten kunnen aantonen dan een MBO 4 diploma.
Dit kan je eigenlijk alleen doen door middel van een HBO opleiding of met een aantal jaar ervaring, zodat je echt kan aantonen met je werk dat het op HBO niveau is. Je moet alleen niet denken dat als je straks MBO4 af hebt, dat je 6 maanden later op HBO niveau zit, dit duurt vaak een stuk langer dan gewoon een HBO opleiding gaan doen.

Die laatste kan je in veel verschillende vormen doen;
Voltijd, 3 jaar, als je op het MBO het doorstroomprofiel neemt.
Deeltijd, vaak wel meer dan 3-4 jaar, maar je kan ernaast lekker werken.
Duaal, voor jou misschien wel een goede optie om zo samen met een bedrijf aan je toekomst te werken.
Associatie Degree, na 2 jaar voltijd heb je een diploma op HBO niveau en daarna kan je de overige certificaten in deeltijd gaan halen om het aan te vullen naar een complete HBO.
unezra schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 18:05:
[...]

Ach. Ik ben nog iets eerder van school gevallen. (2 VWO)

Sommige bedrijven hechten heel veel waarde aan zuiver het papiertje en kom je niet binnen zonder, veel andere bedrijven boeit het totaal niet. Die zoeken echt naar een bepaald werk- en denkniveau.

Bij de bedrijven die niet vragen om specifieke papieren was het nooit een probleem en eventuele assessments ben ik eigenlijk altijd meer dan prima doorgekomen (HBO+/WO), zolang ik niet door faalangst volledig door het ijs ging. (Daar helpt niets tegen. Als dat toe slaat kan ik net zo goed meteen de test afbreken en naar huis gaan.)

Blijft wel dat zonder papieren sommige deuren gesloten blijven en het, ondanks assessments en werk, waarschijnlijk wel iets dat ik altijd zal moeten uitleggen. Ik denk ook dat het invloed heeft en heeft gehad op mijn salaris. Aan de andere kant, ik mag op dit moment ook niet klagen qua salaris, werk en toekomstperspectief. :)

Dat is wel iets waar TS dus over na zal moeten denken. Een HBO studie is, wat ik begrepen heb, heel zwaar naast je baan en kost jaren. (5-6 jaar schijnt vrij normaal te zijn met een behoorlijke studiebelasting) De vraag is of het die tijdsinvestering waard is en wat het uiteindelijk werkelijk op gaat leveren, of dat TS er beter aan doet gewoon zijn stinkende best te doen waardoor ook zonder papieren dat niveau duidelijk is of in ieder geval het ontbreken van een HBO of WO papiertje geen beperkende factor meer is in zijn loopbaan.
Bedankt, dit zijn antwoorden waar ik wat aan heb.
Het zal inderdaad per bedrijf verschillend zijn, dat is eventueel een gok die ik zal moeten nemen voor later.

Een voltijd HBO opleiding gaat me namelijk te lang duren, ik zit te springen om een woning te kopen en de volgende stap in het leven te nemen, dat is de reden dat ik het liever niet op die manier doe. Nog 6 jaar lang voltijd studeren terwijl ik al met mijn spaargeld klaarzit om te verhuizen dat zie ik echt niet zitten.

Tenzij er mensen zijn die hier ook ervaring mee hebben gehad, dan hoor ik het graag! Dat is namelijk het grootste punt voor mij op het moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterEagle
een HBO opleiding kan vaak ook deeltijd of zelfstudie (al raad ik dat laatste echt af, tenzij je zeer gedisciplineerd bent)
En daarnaast duurt een HBO opleiding, ook deeltijd, 4 jaar en geen 6. Eventueel kan je wellicht kijken naar associate degree, maar dat is officieel niets volgens mij, dit is 2 jaar waarna je een certificaat krijgt, daarna kan je 2 jaar verlengen en heb je een volwaardige bachelor. (HBO dus) Althans zo gaat het op de hogeschool Rotterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeconDC
MisterEagle schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 18:39:
een HBO opleiding kan vaak ook deeltijd of zelfstudie (al raad ik dat laatste echt af, tenzij je zeer gedisciplineerd bent)
En daarnaast duurt een HBO opleiding, ook deeltijd, 4 jaar en geen 6. Eventueel kan je wellicht kijken naar associate degree, maar dat is officieel niets volgens mij, dit is 2 jaar waarna je een certificaat krijgt, daarna kan je 2 jaar verlengen en heb je een volwaardige bachelor. (HBO dus) Althans zo gaat het op de hogeschool Rotterdam
Bedankt voor de tip. Zelfstudie leek me inderdaad ook niet verstandig, ik hoorde ook dat regelmatig een zelfstudie wel officieel erkend is, maar het uiteindelijke diploma niet. Of dat waar is weet ik dan niet zeker, maargoed.

Deeltijd HBO voor 4 jaar klinkt goed en dat zou wel te doen moeten zijn. Ik neem aan dat dat 1 dag naar school is en 4 dagen werken, net als bij BBL?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterEagle
LeconDC schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 18:44:
[...]

Bedankt voor de tip. Zelfstudie leek me inderdaad ook niet verstandig, ik hoorde ook dat regelmatig een zelfstudie wel officieel erkend is, maar het uiteindelijke diploma niet. Of dat waar is weet ik dan niet zeker, maargoed.

Deeltijd HBO voor 4 jaar klinkt goed en dat zou wel te doen moeten zijn. Ik neem aan dat dat 1 dag naar school is en 4 dagen werken, net als bij BBL?
Dat ligt eraan wat je afspreekt met je werkgever.

Ik werk gewoon 40 uur in de week en ga op woensdag van 13:00 tot 22:00 naar school. De uren die ik die dag mis, compenseer ik op andere dagen. Maar er zijn ook studenten die voor elkaar krijgen dat ze een dag vrij krijgen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frickY
Er is nog steeds een enorme schaarste in (goede) webdevelopers. Als je een goede indruk maakt met je brief en je CV in orde lijkt, kan je gewoon op gesprek.

De TS doet er verstandig aan bij zijn huidige werkgever zoveel als mogelijk werkervaring op te doen. Dat weegt in deze sector vele malen zwaarder dan een papiertje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

MisterEagle schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 18:46:
[...]

Dat ligt eraan wat je afspreekt met je werkgever.
Nee, dat ligt aan de opleiding natuurlijk :p
frickY schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 18:48:
Er is nog steeds een enorme schaarste in (goede) webdevelopers. Als je een goede indruk maakt met je brief en je CV in orde lijkt, kan je gewoon op gesprek.

De TS doet er verstandig aan bij zijn huidige werkgever zoveel als mogelijk werkervaring op te doen. Dat weegt in deze sector vele malen zwaarder dan een papiertje.
En toen over een jaar of 10 was er geen schaarste en wilde TS bij een groot bedrijf aan de gang.. och, daar stond hij voor de deur.. maar werd niet binnengelaten, hij had niet de juiste papieren.

Ik begrijp echt niet dat er mensen zijn die denken dat het de norm is dat je met een MBO diploma de meest geweldige banen banen op HBO niveau bij de meest geweldige bedrijven kunt krijgen.

[ Voor 65% gewijzigd door St@m op 03-07-2019 19:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterEagle
St@m schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 19:18:
[...]

Voor zover ik weet is er op HBO niveau geen zelfde constructie als BBL. Komt neer op afspraken en opleidingstijden. 2 collega's van me doen ook een deeltijd HBO op andere opleidingsinstituten en die doen het volledig in de avonduren naast het werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

MisterEagle schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 19:20:
[...]

Voor zover ik weet is er op HBO niveau geen zelfde constructie als BBL. Komt neer op afspraken en opleidingstijden. 2 collega's van me doen ook een deeltijd HBO op andere opleidingsinstituten en die doen het volledig in de avonduren naast het werk.
Precies, dus het ligt aan de opleiding. Vraag was ook of het 1 dag in de week naar school gaan is.

Maar nofi @ts, dat soort dingen kun je prima zelf uitzoeken. Iets met HBO niveau. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door St@m op 03-07-2019 19:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CCJJVV
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-05 16:10
Mijns inziens loop je een beetje op de zaken vooruit. Je bent nu pas eerste jaars MBO je hebt net een beetje kunnen proeven van je toekomstige vakgebied.
Wie zegt dat je daadwerkelijk het werk- en denkniveau van een HBO'er hebt?, laat staan dat je dat in je eentje jezelf dat "aan gaat leren". Mijn ervaring met afgestudeerde van het MBO is dat ze zichzelf overschatten. In mijn eerste jaar op het HBO zaten veel MBO'ers die qua technische kennis een stuk verder waren dan de havisten, qua denkniveau lagen ze echter ver achter de havisten.
Binnen een halfjaar was deze voorsprong in technische kennis van (3-4 jaar MBO) door de havisten zo goed als weggewerkt. Denk dus niet dat je zomaar op het zelfde niveau komt door zelf een half jaartje iets thuis te doen.

Daarnaast mis je op het MBO gewoon veel randzaken zoals bijvoorbeeld het leren van softskills, aan projecten werken in een grotere groep.

[ Voor 10% gewijzigd door CCJJVV op 03-07-2019 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeconDC
CCJJVV schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 19:26:
Mijns inziens loop je een beetje op de zaken vooruit. Je bent nu pas eerste jaars MBO je hebt net een beetje kunnen proeven van je toekomstige vak.
Wie zegt dat je daadwerkelijk het werk- en denkniveau van een HBO'er hebt, laat staan in je eentje jezelf dat "aanleren".
De enige reden dat ik dit vraag is zodat ik me zo snel mogelijk al kan voorbereiden, ik onderschat het verschil in niveau en kennis die je op zal doen zeer zeker niet.

Ik wil nu gewoon de tijd die ik heb op de beste manier gebruiken om te ontwikkelen, vandaar dat ik dit topic had aangemaakt om tips te vragen, niet om op andermans (huidig) niveau neer te kijken of te onderschatten.
St@m schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 19:23:
[...]

Precies, dus het ligt aan de opleiding. Vraag was ook of het 1 dag in de week naar school gaan is.

Maar nofi @ts, dat soort dingen kun je prima zelf uitzoeken. Iets met HBO niveau. ;)
En dat valt inderdaad zelf uit te zoeken, maar aangezien MisterEagle en mensen in zijn omgeving dit momenteel doen, was ik daar benieuwd naar. Maar dat had je vast wel begrepen. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frickY
Ik begrijp echt niet dat er mensen zijn die denken dat het de norm is dat je met een MBO diploma de meest geweldige banen banen op HBO niveau bij de meest geweldige bedrijven kunt krijgen.
Dat is mijn praktijkervaring van de afgelopen 19 jaar. Van lokaal MKB tot KPN.
Na je eerste baan weegt die zwaarder dan enig diploma. Voeg een paar certificaten toe en je hele school verleden blijft onbesproken.

Ik beweer niet dat dit voor iedereen geldt. Uiteraard moet je wel HBO werk- en denkniveau aankunnen. Ik beweer slechts dat een diploma hiervan niet de enige indicator is.

[ Voor 14% gewijzigd door frickY op 03-07-2019 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:25
Ga het HBO deeltijd traject in. Wil je niet teveel vrije tijd kwijt zijn? Ga dan 32u werken, hiermee vang je in ieder geval 2 vliegen in 1 klap, namelijk werkervaring opbouwen en studeren. Hou dit tenminste 1 jaar vol en je hebt je propedeuse binnen (kun je daar alvast een beetje je HBO werk- en denkniveau mee verdedigen). Is dit niks, kies dan een ander pad. Zoals al enkele keren gezegd, het HBO papiertje is idd. niet altijd nodig. Maar het sluit soms wel deuren...

Overigens merk ik bij mij in de klas dat het overgrote deel van de MBO doortstromers vaak de dropouts/doubleurs zijn. Dit is natuurlijk niet altijd het geval, en wellicht zelfs toeval, maar het valt wel op de afgelopen jaren van mijn studie. HBO niveau is vooral het ontwikkelen/hebben van doorzettingsvermogen, discipline, zelf reflecterend vermogen en zelfstandigheid (zelf op onderzoek uitgaan ipv. verwachten aan het handje genomen te worden). De materie an sich is eigenlijk niet eens zo spannend of moeilijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

unezra schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 18:20:
[...]

Ik denk zeker dat een complete HBO of WO opleiding mogelijk een bepaalde basis legt die je niet hebt zonder die opleiding. De vraag is wel of dat altijd even relevant is. Misschien dat er iemand hier kan uitleggen wát nu die verschillen zijn, zodat TS dat mee kan nemen in zijn overweging al dan niet alsnog een HBO papiertje te halen.
Geen HBO maar WO (en in engineering IPV. IT) dit lijstje is niet exclusief en ik ken zat bezitters van een bachelor (en master) die hier geen drol van bakken maar door de bank genomen;
- zelf oplossend vermogen als men met een onverwacht nieuw probleem geconfronteerd wordt
- verder vooruit kijken en voorzien wat de impact van keuzes is/risico's eerder herkennen. Zowel op project (plannings) niveau alles technisch inhoudelijk (kleinere revisies/minder technical debt)
- reflectie/kritisch kijken naar eigen werkzaamheden en gedrag + het omgaan met kritiek.
- tactischer/handiger in de bedrijfs- of projectpolitiek (klinkt altijd negatief maar dit is er altijd, al is het maar je teamleden gemotiveerd houden).

Het cliché is waar: IPV het antwoord leren de vraag te begrijpen en hoe te zoeken naar het antwoord. Helaas licht dit wel zwaar onder vuur op sommige HBO's/Uni's door rendementsdenken en de daaruit voortvloeiende 'verschoolsing'.

Daarnaast komt natuurlijk technisch inhoudelijke basis kennis die vaak een stuk conceptueler is dan op het MBO (Bijvoorbeeld; materiaalkunde & sterkte leer vs. Hoe je een sterkte analyse uitvoert VS. Constructieve vuistregels)
[...]

Het hangt van de situatie af. Skills zijn 1 ding, maar het kan zomaar zijn dat je niet eens word uitgenodigd voor een gesprek op het moment dat er geen afgeronde HBO of WO opleiding op je CV te vinden staat en je niet de kans krijgt aan te tonen dat je skills verder uitstekend zijn.

Dat speelt niet in alle vormen van solliciteren maar wél als je compleet vreemd van buitenaf bij een bedrijf binnen komt waar ze je niet kennen en/of waar je niet een dusdanig unieke skillset op je CV hebt staan dat ze niet meer (kunnen) filteren op een HBO/WO opleiding.

Soms word er niet eens naar gevraagd en/of word het als vanzelfsprekend aangenomen, soms blijven deuren gewoon dicht.
Dit, je komt dan gewoon niet door het eerste sorteer moment, of je hoog of laag springt. Zelfs met de meest geweldige werkervaring en de meest uitdagende succesvol afgeronde projecten op je CV; vaak genoeg lig je al aan de kant voordat men bij dat kopje is aangekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

GoldenSample schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 20:18:
[...]
Geen HBO maar WO (en in engineering IPV. IT) dit lijstje is niet exclusief en ik ken zat bezitters van een bachelor (en master) die hier geen drol van bakken maar door de bank genomen;
- zelf oplossend vermogen als men met een onverwacht nieuw probleem geconfronteerd wordt
- verder vooruit kijken en voorzien wat de impact van keuzes is/risico's eerder herkennen. Zowel op project (plannings) niveau alles technisch inhoudelijk (kleinere revisies/minder technical debt)
- tactischer/handiger in de bedrijfs- of projectpolitiek (klinkt altijd negatief maar dit is er altijd, al is het maar je teamleden gemotiveerd houden).

Het cliché is waar: IPV het antwoord leren de vraag te begrijpen en hoe te zoeken naar het antwoord. Helaas licht dit wel zwaar onder vuur op sommige HBO's/Uni's door rendementsdenken en de daaruit voortvloeiende 'verschoolsing'.

Daarnaast komt natuurlijk technisch inhoudelijke basis kennis die vaak een stuk conceptueler is dan op het MBO (Bijvoorbeeld; materiaalkunde & sterkte leer vs. Hoe je een sterkte analyse uitvoert VS. Constructieve vuistregels)
Die technisch inhoudelijke basis snap ik, maar de dingen die je daarvoor noemt, is dát wat je extra leert op het HBO/WO vs MBO? (Vraag me dan tegelijkertijd af, zijn dat geen zaken die al in de basis aanwezig moeten zijn waardoor mogelijk HBO/WO ook dropouts kent, omdat de mensen het technisch niveau wel aankunnen maar de andere zaken die je noemt beperkt bezitten en niet verder weten te ontwikkelen?)
[...]
Dit, je komt dan gewoon niet door het eerste sorteer moment, of je hoog of laag springt. Zelfs met de meest geweldige werkervaring en de meest uitdagende succesvol afgeronde projecten op je CV; vaak genoeg lig je al aan de kant voordat men bij dat kopje is aangekomen.
Jup.

Waar je zonder papieren soms een zij-ingang nodig hebt (en zelfs dan nog niet altijd binnen komt), kun je mét papieren sneller door de voorkeur. Als er hard gescreened word op een HBO/WO papiertje, is het klaar voor je hebt kunnen laten zien dat je ondanks het ontbreken van het papier, wel het gevraagde werk- en denkniveau hebt.

Hard, soms oneerlijk, maar wel de werkelijkheid en ook een waarvan ik niet denk dat die ooit (volledig) zal veranderen. Het zal hooguit op diverse manieren in tijd, bedrijf & functie fluctueren en afhankelijk zijn van zaken als vraag & aanbod.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

unezra schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 20:29:
[...]

Die technisch inhoudelijke basis snap ik, maar de dingen die je daarvoor noemt, is dát wat je extra leert op het HBO/WO vs MBO? (Vraag me dan tegelijkertijd af, zijn dat geen zaken die al in de basis aanwezig moeten zijn waardoor mogelijk HBO/WO ook dropouts kent, omdat de mensen het technisch niveau wel aankunnen maar de andere zaken die je noemt beperkt bezitten en niet verder weten te ontwikkelen?)
Twee keer ja, vaak is het al meer aanwezig/zit het al meer in iemand/je hebt natuurlijk vaak een vooropleiding gedaan die anders is. En ja sommige drop-outs kunnen niet mee, vaak ligt dat in mijn ervaring echter vooral in het abstractie niveau (die had ik er misschien nog bij moeten noemen ter verduidelijking) en discipline.

Niemand die bij mij op de uni voorkouwde hoe de project documentatie er uit moest zien. Ja de eerste 2 projecten kwamen er veel suggesties en commentaar maar daarna, dat moet je opbasis van eerdere feedback en ervaring zelf gaan ontwikkelen, wat voor jou werkt en acceptabel is. Natuurlijk krijg je hulp maar echt niemand die zegt doe X en doe Y vooral niet.

[ Voor 17% gewijzigd door GoldenSample op 03-07-2019 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-03 21:35

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Ik kan bovenstaande bevestigen.

Een andere uitleg welke in het engels onderscheid kent: 'Technician' vs. 'Engineer' MBO zit met name aan de uitvoeringskant, HBO in het 'engineren' van oplossingen op basis van bestaande techniek. WO zit nog abstracter en richt zich op onderzoek en kan zo ver gaan als het bedenken van nieuwe technieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:08
MisterEagle schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 18:39:
Eventueel kan je wellicht kijken naar associate degree, maar dat is officieel niets volgens mij, dit is 2 jaar waarna je een certificaat krijgt, daarna kan je 2 jaar verlengen en heb je een volwaardige bachelor. (HBO dus) Althans zo gaat het op de hogeschool Rotterdam
Ga je even goed inlezen vriend. Check: NVAO. De ad is een echte titel, en geen certificaat.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kern32
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-10-2024
[...]

[...]

En toen over een jaar of 10 was er geen schaarste en wilde TS bij een groot bedrijf aan de gang.. och, daar stond hij voor de deur.. maar werd niet binnengelaten, hij had niet de juiste papieren.

TS kan beter eerst zijn mbo 4 afmaken en in de loop der jaren kijken of die hbo wilt doen.
Misschien na die 10 jaar begint TS voor zich zelf.
Er zijn ook zat bedrijven die weer niet naar een papiertje kijken maar juist naar de soft en hard skills.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
DiedX schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 21:57:
[...]

Ga je even goed inlezen vriend. Check: NVAO. De ad is een echte titel, en geen certificaat.
Mja zou kunnen hoor dat t tegenwoordig geaccrediteerd is. Ik weet dat dat jaren terug niet het geval was en vooral werd aangeboden voor mensen die een 4 jarig traject niet direct wilden starten.

Vraag me wel af, wat is AD dan precies? Het is geen volwaardige bachelor. Toon je hier dan wel of geen HBO werk en denk niveau mee aan? (En zo wel, waarom zou iemand dan nog voor een 4 jarige opleiding kiezen?) Maar goed, wellicht is dat te veel offtopic.

Edit:
https://www.studiekeuzemaken.nl/associate-degree-en-waarom/

Wel interessant om te lezen, misschien ben ik te ouderwets qua denken en zie ik niet zo goed in waarom er iets moet zitten tussen MBO4 en HBO.
Overigens vind ik de motivatie op bovenstaande pagina ook niet zo sterk... maar dat is natuurlijk persoonlijk

[ Voor 19% gewijzigd door MisterEagle op 03-07-2019 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Het is al zijdelings genoemd. Misschien bij een gerenommeerd bureau een goede assessment op HBO niveau laten afnemen?

Alhoewel de vraag dan is of een werkgever dat relevant zal vinden. (iemand anders daar een mening over?)

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
Dwarlorf schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 22:09:
Alhoewel de vraag dan is of een werkgever dat relevant zal vinden. (iemand anders daar een mening over?)
Geen ervaring mee, maar je kan het natuurlijk altijd in het veldje 'diploma' invullen in de hoop dat je voorbij de eerste shifting komt. Zo ben ik wel eens benaderd door recruiters omdat ik 1 module van de OU op m'n profiel had staan, en de recruiter - die niet verder leest dan z'n neus lang is - het vinkje "Universitaire Studie" had afgevinkt.

Heb overigens voldoende interviews gedaan (namens werkgever) met HBO'ers waarbij ik absoluut niet onder de indruk was. Voor mij is het feit of iemand IT-gerelateerde hobby's heeft veel indicatiever van skills dan dat een papiertje dat is.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-05 22:18
Persoonlijk zie ik het verschil tussen een MBO en HBO developer vooral in het punt design. Een mbo developer verwacht ik dat hij prima een website na kan bouwen van een foto. Van een HBO+ developer verwacht ik dat er in zijn JavaScript (waar van toepassing) een repository pattern terug komt.

Dus ik zou kijken naar cursussen in
-database design (normalisatie)
- design patterns
- algorthmes

Als je kan laten zien dan je over die dingen mee praat zou ik snel in een sollicitatie geloven dat je op HBO nivo zit

P.S. en leer iets dat geen PHP is. Misschien ben ik biased maar PHP develiper voelt snel als een mbo functie maar als je het zelfde in Java/c# doet klinkt het al beter. Maar misschien ben ik biased daar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
peltco schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 23:01:
P.S. en leer iets dat geen PHP is. Misschien ben ik biased maar PHP develiper voelt snel als een mbo functie maar als je het zelfde in Java/c# doet klinkt het al beter. Maar misschien ben ik biased daar
Offtopic, maartoch: Java klinkt bij mij als iets wat over z'n hoogtepunt heen is en waar inmiddels betere alternatieven voor zijn (geldt tot op zekere hoogte ook voor PHP). Ik zou het niet erg vinden als een kandidaat ervaring heeft met PHP, maar dan verwacht ik wel dat 'ie het verschil uit kan leggen tussen Symfony en Laravel, en wanneer hij voor welk framework zou kiezen. In staat is het verschil uit te leggen tussen een ORM en een TableGateway of ActiveRecord pattern. En in staat is om allerlei design patterns toe te passen en te herkennen (ook als er geen docent is die zegt 'schrijf deze code gebruik makende van pattern X').

Nog belangrijker wellicht; zorg dat je twee backendtalen kent zodat je ook daarin afwegingen en vergelijkingen kan maken.

Welke talen dat zijn hangt heel erg af van de richting die je op wil gaan. Als je windows backoffice applicaties wil maken kom je al snel op iets .net achtigs uit (denk ik? Doe zelf heel weinig met windows). Terwijl als je iets SRE/DevOps achtigs wil doen je veel sneller bij C/Go/Rust uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Freeaqingme schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 23:09:
[...]

Java klinkt bij mij als iets wat over z'n hoogtepunt heen is
Java is nog steeds een hele relevante taal waarmee je (waarschijnlijk nog heel lang) een gezonde boterham kunt verdienen. Ook voor een startende developer is er geen reden om het links te laten liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

@LeconDC Wat ik mis is de vraag die je door een aantal mensen (waaronder mij) gesteld is:
Wat is je huidige situatie?

Je zegt dat je al een paar jaar werkervaring hebt, maar nergens ga je in op vragen over je leeftijd, voorlopleiding, huidige werkzaamheden, etc.

Dat zijn relevante vragen.

Enkel de verschillen tussen MBO en HBO zijn interessant (en persoonlijk lees ik ze ook met grote interesse), maar of het verstandig is na je huidige MBO studie een HBO studie te gaan doen en in welke vorm, hangt ook af van de rest van de omstandigheden en je eigen toekomstperspectieven.

Het heeft een stuk minder zin op je 60e aan een HBO studie te beginnen met als doe je carriere een boost te geven dan op je 25e. Niets mis met op je 60e een HBO of WO studie te doen, maar dat moet je in dat geval doen voor jezelf, omdat je het leuk vind om jezelf verder te ontwikkelen. Niet omdat je verwacht nog een flinke sprong te maken.

Een HBO of WO papiertje is in principe de makkelijkste en een van de meer objectieve manieren om aan te tonen dat je HBO/WO niveau hebt. De weg er heen zal niet makkelijk zijn maar héb je zo'n papiertje, gaat er weinig discussie meer zijn over welk niveau je hebt en zullen er deuren open gaan die anders gesloten blijven.

Op andere manieren HBO of WO niveau aantonen is hoe dan ook een heel stuk lastiger en het kan zijn dat je domweg word afgewezen voor een functie, enkel en alleen omdat er geen HBO/WO diploma staat op je CV. Kans om dat uit te leggen krijg je niet, je komt niet verder dan een eerste selectie op basis van CV en eventuele sollicitatiebrief.

Daarbij, heel cru, moet je een dergelijke studie aankunnen. Zowel qua niveau als qua belasting als qua financiële impact. Zie dat als een soort zuigersysteem met 3 onderling verbonden zuigers. Je kunt soms de belasting verminderen door meer financiële impact te accepteren (minder werkuren, meer tijd om te studeren). Je kunt soms een deel van het niveau compenseren door domweg harder te studeren en meer tijd te investeren. (Alles met zijn onder- en bovengrenzen. Het blijven verbonden zuigers.)

Kortom: Wat is je achtergrond, waarom ben je begonnen aan deze studie en wat zijn je verwachtingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Laatst online: 09-05 10:58
LeconDC schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 19:35:
De enige reden dat ik dit vraag is zodat ik me zo snel mogelijk al kan voorbereiden, ik onderschat het verschil in niveau en kennis die je op zal doen zeer zeker niet.
Contradictio in terminis. Je onderschat het gigantisch. Je moet nu je vakken zonder aansporen van een docent eigenlijk al met 2 vingers in je neus halen. Je ergeren aan je stupide klasgenoten. Je na een halve les weer vervelen omdat de stof te langzaam gaat.
Ik wil nu gewoon de tijd die ik heb op de beste manier gebruiken om te ontwikkelen, vandaar dat ik dit topic had aangemaakt om tips te vragen, niet om op andermans (huidig) niveau neer te kijken of te onderschatten.
Je focus nu lekker op je MBO leggen, zorgen dat je daar goede cijfers haalt en een goede insteek houden en vlot, snel en goed afronden. En niet meegaan in het kindergedrag dat velen daar vertonen: Spijlen, leraartje pesten, etc. Daarmee kom je op het HBO niet ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomonic
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-05 21:16
HBO werk + denk niveau met MBO-4?

Rits aan certificaten + jaren lange werkervaring in een functie die HBO denk + werkniveau vereist. 5+ jaar op een supportdesk als MBO4 gaat hem niet worden.

5+ jaar als (Senior) systeembeheerder omdat je door werk+kennis door bent gegroeid? Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:49

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Klopt, maar de uitdaging zit dan wel in het uberhaupt uitgenodigt worden op een gesprek. Als er 20 man reageren gaat er een heel basaal eerste filter over de cv's heen. De kans is dan groot dat alle MBO-ers dan al afvallen.

Nu is de markt voor developers momenteel vrij goed, maar da's geen garantie voor over 4 of 5 jaar wanneer TS klaar is met zijn MBO opleiding.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Maak je opleiding af en kijk alvast naar vakken die gegeven worden op het hbo. Steek daar wat extra tijd in naast je huidige opleiding. Dan kun je vrijstelling krijgen en je hbo sneller afmaken.

Bedenk ook dat bedrijven die jou eventueel willen aannemen zonder je diploma, wellicht wel minder gaan betalen omdat je geen diploma hebt. Dat vergeten mensen nog wel eens.
Pagina: 1