Dell Inspiron 15 7000 Gaming - 7567 4K geen 60Hz

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steef125
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-08-2023
Hallo,

Omdat ik tegenwoordig veel bezig ben met video/foto bewerking, en daarnaast voor mijn studie vrij veel in Word bezig ben heb ik de keuze gemaakt om een monitor aan te kopen om zo een desktop ervaring na te bootsen met mijn Dell laptop.

Omdat mijn budget hiervoor op het moment voldoende was, heb ik gekozen voor een 4K monitor van Samsung.

Het gaat om de Samsung U28E590DS

link naar pricewatch: pricewatch: Samsung U28E590DS Zilver, Zwart

Bij het aansluiting kwam ik erachter dat de HDMI poort helaas geen 60Hz ondersteund. Beetje dom van mij om dit niet eerst uit te zoeken...

Mijn vraag is aan jullie, is er nog een andere optie mogelijk om mijn 4K monitor op 60Hz te laten draaien via mijn laptop?

Specs van mijn laptop zijn:

Processor: 7th Generation Intel(R) Core(TM) i5-7300HQ Quad Core (6MB Cache, up to 3.5 GHz)
Grafische kaart: NVIDIA GeForce GTX 1050 with 4GB GDDR5

Beschikt over 1 HDMI uitgang, GEEN USB-C, wel USB 3.0

Alvast bedankt

Gr, Steef

[ Voor 48% gewijzigd door steef125 op 03-07-2019 16:13 . Reden: Ik was nog niet klaar met schrijven ]

Beste antwoord (via steef125 op 12-07-2019 10:05)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 14:15
Nemesizz schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 21:04:
Modelnummer in de titel was me even ontgaan (en dus de uitgebreide specs van de laptop ook). Maar als er een 1.4 poort op zit houdt het helaas wel op bij 30Hz.

Is helaas wel een 'dingetje' wat bij meer laptops voorkomt. GPU ondersteund het wel, maar word er slechts een 1.4 poort op het moederbord gezet, tja, dan schiet je er niet veel mee op.
Dat komt doordat de extra Nvidia-gpu de framebuffer van de Intel-gpu gebruikt om het beeld te tonen en Intel nog steeds maar op HDMI 1.4 zit. Grote zeik in 2019.

Dat is hoe Optimus werkt, de Intel wordt gebruikt als er weinig power nodig is en de Nvidia als er meer gevraagd wordt.

Waarom dit niet via een Displayport-aansluiting op de laptop wordt geregeld, geen idee, misschien kan dat weer niet. Dan had de Intel tenminste wel 4k@60hz kunnen doen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Het enige dat kan is een USB 3.0 hub met HDMI 2.0 of Displayport 1.2 uit.

En dat is leuk voor office werk, maar gamen kun je vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gnarlkin
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-10 13:45
Afhankelijk van wat de versie is van de HDMI poort op je laptop (die bepaalt wat er voor welke resolutie haalbaar is qua verversingssnelheid), kan je hiervoor een actieve hdmi => displayport converter gebruiken. Ik heb het persoonlijk zelf nog nooit gedaan, maar als ik wat topics nalees op het forum moet dit werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steef125
gnarlkin schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 17:15:
Afhankelijk van wat de versie is van de HDMI poort op je laptop (die bepaalt wat er voor welke resolutie haalbaar is qua verversingssnelheid), kan je hiervoor een actieve hdmi => displayport converter gebruiken. Ik heb het persoonlijk zelf nog nooit gedaan, maar als ik wat topics nalees op het forum moet dit werken.
Ik heb even rondgekeken op internet, en ik kan niet zo snel een actieve converter vinden welke hdmi omzet naar displayport in 4k 60Hz..

Ik heb overigens HDMI 2.0 op mijn laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steef125
White Feather schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 17:09:
Het enige dat kan is een USB 3.0 hub met HDMI 2.0 of Displayport 1.2 uit.

En dat is leuk voor office werk, maar gamen kun je vergeten.
Zolang het met 60 Hz is, ik kan het scherm nu gebruiken met 30Hz, maar ik erger mij er mateloos aan dat er een bepaalde latency zit bij het bewegen van de muis.

Ik heb al een dockingsstation geprobeerd, maar tevergeefs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:09

Nemesizz

Untouchable

Als je een HDMI 2.0 poort hebt hoor 4K 60Hz te kunnen, mits je wel over een kabel beschikt die dat ook aankan.

Lang niet alles 'high speed' kabels kunnen dat bijvoorbeeld, dan zit je vast op 4K 30Hz max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steef125
Nemesizz schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 18:38:
Als je een HDMI 2.0 poort hebt hoor 4K 60Hz te kunnen, mits je wel over een kabel beschikt die dat ook aankan.

Lang niet alles 'high speed' kabels kunnen dat bijvoorbeeld, dan zit je vast op 4K 30Hz max.
Oké top, ik ga gelijk even een HDMI-kabel bestellen welke 2.0 ondersteund, dit is voor nu in ieder geval de goedkoopste alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
steef125 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 19:03:
[...]

Oké top, ik ga gelijk even een HDMI-kabel bestellen welke 2.0 ondersteund, dit is voor nu in ieder geval de goedkoopste alternatief.
De reactie was "als je een Hdmi 2.0 poort hebt". Maar die heb je niet, je hebt versie 1.4.

Dat komt omdat het signaal via de GeForce 1050 via de Intel gpu naar buiten loopt. En Intel leeft nog in 2013 en heeft maximaal HDMI 1.4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:09

Nemesizz

Untouchable

Modelnummer in de titel was me even ontgaan (en dus de uitgebreide specs van de laptop ook). Maar als er een 1.4 poort op zit houdt het helaas wel op bij 30Hz.

Is helaas wel een 'dingetje' wat bij meer laptops voorkomt. GPU ondersteund het wel, maar word er slechts een 1.4 poort op het moederbord gezet, tja, dan schiet je er niet veel mee op.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Nemesizz schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 21:04:

Dat komt doordat de extra Nvidia-gpu de framebuffer van de Intel-gpu gebruikt om het beeld te tonen en Intel nog steeds maar op HDMI 1.4 zit. Grote zeik in 2019.

Dat is hoe Optimus werkt, de Intel wordt gebruikt als er weinig power nodig is en de Nvidia als er meer gevraagd wordt.

Waarom dit niet via een Displayport-aansluiting op de laptop wordt geregeld, geen idee, misschien kan dat weer niet. Dan had de Intel tenminste wel 4k@60hz kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gnarlkin
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-10 13:45
steef125 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 18:27:
[...]

Ik heb even rondgekeken op internet, en ik kan niet zo snel een actieve converter vinden welke hdmi omzet naar displayport in 4k 60Hz..

Ik heb overigens HDMI 2.0 op mijn laptop
Ik ben zelf ook eens gaan zoeken en de enige converters die ik kan vinden kunnen inderdaad enkel 4k op 30Hz waardoor je niet verder komt dan je nu al bent. Ik vrees er voor dat je ofwel een ander scherm zal moeten zoeken ofwel een andere laptop (of moet accepteren dat je met de huidige setup het niet gaat kunnen), geen idee wat de beste optie is voor jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steef125
gnarlkin schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:12:
[...]

Ik ben zelf ook eens gaan zoeken en de enige converters die ik kan vinden kunnen inderdaad enkel 4k op 30Hz waardoor je niet verder komt dan je nu al bent. Ik vrees er voor dat je ofwel een ander scherm zal moeten zoeken ofwel een andere laptop (of moet accepteren dat je met de huidige setup het niet gaat kunnen), geen idee wat de beste optie is voor jou.
Heel erg bedankt voor uw reactie,

Het is inderdaad niet gelukt met de nieuwe HDMI-kabel,

Ik denk dat ik maar gewoon moet accepteren dat ik een UHD monitor gebruik met een 1080 setting.
Helaas is het plan dus niet gelukt, maar positief gezien ben ik nu wel al voorbereid voor een eventuele toekomstige set-up,
Wellicht dat bij het aanschaffen van deze nieuwe set-up 8K de standaard zal zijn, maar dat zien we dan wel weer. :+

In ieder geval bedankt voor alle hulp.
Pagina: 1