Advies AM4 moederbord

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-10 21:53

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Topicstarter
Mijn i7 860 systeem is afgelopen donderdag overleden. Heb al langer een wens om een Ryzen systeem te maken maakr nog niet aan mijzelf kunnen verantwoorden omdat mijn oude bakkie nog steeds werkte. Niet meer de snelste... maar voldoende om mij te vermaken.

Ik zoek een?
Degelijk AM4 moederbord, welke wat toekomstbestendig is.
Mag ATX zijn, mag ook mATX zijn. De kast waar hij in gaat is een Fractal Design Define R5.

Uiteindelijk wil ik de mogelijkheid hebben om een Ryzen 3000 CPU er in te stoppen. Misschien met de kerst als er dan een leuke aanbieding is. Meestal doe ik best lang met mijn moederborden. Getuige mijn 10 jaar oude MSI P55-GD65... Daarom zoek ik nu wat anders.

Wat is je budget?
Als het onder de 200 euro kan blijven is het wel goed. Meer kan wel, maar dan graag een uitleg waarom dat vestandig/nodig is. Misschien is een goedkoper bord allang goed genoeg. Als iemand een degelijke B450 weet met goede VRMs kan dat best interessant zijn.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Eigenlijk geen grote voorkeur qua merken.
Twee planken die ik nu op het oog heb zijn de pricewatch: Asus ROG Strix X470-F GAMING en de pricewatch: ASRock X470 Taichi.

Op zich geen X470 nodig voor de features geloof ik, maar je ziet daar wel vaak goede componenten op zitten. Goede VRMs, voldoende power om later een dikkere CPU in te steken. Al is een 3900X voor mij overkill, maar iets als een 3600X of 3700X zou in de toekomst wel eens kunnen.
SLi/CrossFire doe ik niet aan.
Wat ik wel belangrijk vind is Linux compatibiliteit. Volgens mij is dat tegenwoordig vrijwel geen issue meer. Dat zoek ik sowieso zelf nog wel even na als iemand een goed bord weet.
WiFi onboard is op zich wel handig, want ik heb op de kamer waar hij nu staat geen Ethernet liggen nog. Dat heb ik nu opgelost met een routertje er aan als wireless client. Doet het ook.

De X570 planken die er aan komen lijken flink aan de prijs te zijn. Vandaar dat ik een X470 overweeg. Wil ook liever niet te lang wachten met de aanschaf. Stel X570 is volgende week leverbaar dan kan het wel, maar langer dan 3 weken wachten doe ik liever niet.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Concept:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 3 1200 Wraith Stealth koeler Boxed€ 51,-€ 51,-
1MoederbordenAsus ROG Strix X470-F GAMING€ 189,-€ 189,-
1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 580 8GD5 (11265-05)€ 208,94€ 208,94
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12S€ 55,90€ 55,90
1Geheugen internG.Skill Trident Z F4-3200C14D-32GTZSK€ 259,50€ 259,50
1VoedingenCorsair AX860€ 194,-€ 194,-
1Solid state drivesIntel 660p 2TB€ 211,-€ 211,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.169,34

Budget processor is genoeg voor nu. Zal de clocks vast wel wat opkrikken. Loopt toch al rondjes om mijn i7 860. Kan ik rustig de Ryzen 3000 release afwachten en later een keer een upgrade kopen.
De CPU kan in de toekomst ook wellicht dienst gaan doen in een thuisserver op een AsRock X470D4U met wat ECC geheugen er in.
Voeding en GPU er bij gezet ter referentie. Die zijn al in huis.
Verder op dit moment al een Crucial SATA SSD en een paar SATA HDDs aanwezig. De Intel 660p SSD kan ik later ook kopen, kan met het huidige ook vooruit. Wil gewoon af van alle losse disks.

Dus moederbord... iemand een goed idee voor mij?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Waarom dit dure X470 moederbord en niet B450 Gaming Carbon van MSI oa

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Topicstarter
Geen echte onderbouwing. Voordeel van de X470 is wel dat de PCIe sloten te splitsen zijn in 8x/8x en IOMMU grouping tbv VFIO. Dat vind ik op zich wel leuk, maar is geen harde eis. Wat ik belangrijk vind izijn degelijke componenten en goede BIOS/UEFI updates met support voor Ryzen 3000.

Van MSI op AM4 heb ik in het begin gehoord dat het mogelijk niet zo'n goede keuze was. Mogelijk is dat al achterhaald en voor de tweede generatie Ryzen helemaal niet van toepassing geweest.
Al lees ik wel dat er op dit moment problemen zijn met de nieuwe BIOSen voor de plank die jij noemt: https://forum-en.msi.com/index.php?topic=320889.0 . Dat is nog wel een beta BIOS.
Tegelijkertijd lees ik dat de Asus plank die ik noemde ook niet vlekkeloos werkt, al lees je het wel minder: https://rog.asus.com/foru...70-F-Gaming-owners-thread
Waarschijnlijk vergelijkbare issues die over tijd wel worden opgelost.

Een 50 euro goedkoper bord is wel interessant. Ik zal je suggestie eens gaan bekijken.

[ Voor 17% gewijzigd door Ultraman op 04-07-2019 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ultraman schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:57:

Van MSI op AM4 heb ik in het begin gehoord dat het mogelijk niet zo'n goede keuze was.
Dat zijn meestal mensen die niet weten waar ze over praten. Eén slechte ervaring bijvoorbeeld en dan zijn in één keer alle moederborden slecht. In plaats van dat ze het per product of per exemplaar bekijken.

Als prijs belangrijk is kun je bijvoorbeeld ook kijken naar oude high-end X370 moederborden. Die gaan soms ook goedkoop weg.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Topicstarter
Ja, wat je zegt. Er wordt vanalles geroepen en dat maakt waar/onwaar scheiden lastiger.
Prijs is niet zo belangrijk, een goed bord wel.
Daarom keek ik ook meer naar de X470 borden omdat daar vaak toch de betere spullen op zitten, denk aan VRMs. Maar ik zit niet diep genoeg qua kennis in die moederborden om een goed overwogen keuze te maken. Hoop dat iemand hier die er net wat dieper in zit of een goede bron weet.

Zijn er bijvoorbeeld B450 van goede kwaliteit aan te raden? Misschien wel die eerdergenoemde MSI B450 Gaming Pro Carbon AC. Want qua features lijkt mij dat voor mij ook voldoende. Zal ondertussen ook zelf op zoek gaan.

[ Voor 32% gewijzigd door Ultraman op 04-07-2019 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:17
Nu nog een X470 plank van 200 euro kiezen? Ik kan geen enkele goede reden bedenken om zoveel uit te geven voor een oude chipset over een X570 die ook rond die prijs beschikbaar zullen zijn.
Ik zou gewoon even wachten wat er beschikbaar komt, nu een oude plank met een low budget CPU kiezen is zonde van je geld.
Die 860 red het wel tot je een fatsoenlijke upgrade kunt doen.

3600x/3700x gaat prima draaien op een goedkoop bord als deze: pricewatch: ASRock B450M Pro4

Voor 3900x zou ik eerder zoiets aanraden: pricewatch: MSI B450 Gaming Pro Carbon AC

Maar ik blijf er bij, nu iets kopen is niet de meest verstandige keuze, er gaat zoveel leuks komen dit jaar en b550 is ook onderweg.

[ Voor 38% gewijzigd door unfor op 04-07-2019 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:51
Is de Asus ROG Strix B450-F Gaming geen optie? Het kleinere broertje van de X470.

Ik heb dit mobo laatst gekocht met een Ryzen 5 2600 vanwege de Intel LAN en goede geluidskaart. Ben er erg tevreden over.

[ Voor 16% gewijzigd door Richub op 04-07-2019 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Richub schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 14:18:
Is de Asus ROG Strix B450-F Gaming geen optie? Het kleinere broertje van de X470.

Ik heb dit mobo laatst gekocht met een Ryzen 5 2600 vanwege de Intel LAN en goede geluidskaart. Ben er erg tevreden over.
Dat zit hem ook vaak tussen de oren, is de intel LAN chip nu werkelijk merkbaar beter dan een realtek chip? (ja, het is meetbaar, maar merk je het in het dagelijks gebruik)
En je weet dat je gewoon de realtek 1220 audio chip hebt met een stukje custom software hebt toch?

[ Voor 5% gewijzigd door unfor op 04-07-2019 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:51
Als ik de keuze hebt tussen goed en beter, dan kies ik voor beter. :Y

Dat de Intel niet veel verschil maakt met Realtek weet ik, maar de geluidskaart klinkt gewoon stukken beter dan die op mijn vorige mobo, en geluid/muziek gebruik je erg veel op een PC. :) (Ik iig wel.)

Verder is dit mobo gewoon stabiel, en kan een 2700X (weliswaar zonder overklok) prima aan.

[ Voor 22% gewijzigd door Richub op 04-07-2019 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Topicstarter
unfor schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 14:10:
Nu nog een X470 plank van 200 euro kiezen? Ik kan geen enkele goede reden bedenken om zoveel uit te geven voor een oude chipset over een X570 die ook rond die prijs beschikbaar zullen zijn.
De X570 borden worden naar verwachting een tikje duurder juist.
Ik zou gewoon even wachten wat er beschikbaar komt, nu een oude plank met een low budget CPU kiezen is zonde van je geld. Die 860 red het wel tot je een fatsoenlijke upgrade kunt doen.
Zou ik graag doen want dat is precies wat ik heb gedaan tot nu toe. Maar als je de eerste zin van mijn topicstart iets beter leest zie je dat die 860 mij niet meer gaat/kan redden. ;)
3600x/3700x gaat prima draaien op een goedkoop bord als deze: pricewatch: ASRock B450M Pro4

Voor 3900x zou ik eerder zoiets aanraden: pricewatch: MSI B450 Gaming Pro Carbon AC

Maar ik blijf er bij, nu iets kopen is niet de meest verstandige keuze, er gaat zoveel leuks komen dit jaar
Klopt, maar ik verwacht gezien de hogere eisen en voorspellingen dat ze duurder worden. Bovendien ben ik huivierig voor die chipsetfans. Maar daarvoor maar eens een review afwachten.
Ik hoef het spul niet acuut te hebben, wacht wel tot minstens 7 juli want dan vervalt de NDA voor de nieuwe serie geloof ik? Dus reviews. Volgende week wil ik eigenlijk wel wat kopen. X570 kan als de reviews OK zijn en de prijs vergelijkbaar, maar daar gok ik niet op.
en b550 is ook onderweg.
In Q1 2020. Een half jaar zonder fatsoenlijke PC, zeker in de winter, gaat hem niet worden.
Richub schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 14:18:

Thanks zal hem bekijken. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Ultraman op 04-07-2019 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
Over die tijdelijke CPU nog: komende week gaan er een hoop 1xxx en 2xxx serie CPU's gedumpt worden, bespaar je de ergernis met de 4core/4 thread 1200 en haal een 2e hands ryzen met minimaal 6 cores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Topicstarter
Thanks voor de tips tot dusver. Ik ga eens kijken naar de MSI X470 Carbon (AC) en de tweedehands X470s in de gaten houden.
Ik heb simpelweg weinig interesse in een moederbord met een chipsetfan. Die ellende heb ik al eens meegemaakt. X570 is het daarom niet voor mij. De I/O is verder het enige wat het nog een beetje interessant maakt.

Qua CPU: alles wat ik koop op AM4 Ryzen gebied loopt minstens een rondje rond mijn i7 860 vermoed ik. Een 4/4 core zal daarom geen ellende zijn. Voor desktopgebruik voldoet mijn i7 860 nog prima, dan zal een Ryzen 1200 dat ook ruimschoots doen. Maar ik zal de 2e hands markt de komende week in de gaten houden, dat is een goede tip.

[ Voor 48% gewijzigd door Ultraman op 05-07-2019 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ultraman schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:57:
Geen echte onderbouwing. Voordeel van de X470 is wel dat de PCIe sloten te splitsen zijn in 8x/8x en IOMMU grouping tbv VFIO. Dat vind ik op zich wel leuk, maar is geen harde eis. Wat ik belangrijk vind izijn degelijke componenten en goede BIOS/UEFI updates met support voor Ryzen 3000.

Van MSI op AM4 heb ik in het begin gehoord dat het mogelijk niet zo'n goede keuze was. Mogelijk is dat al achterhaald en voor de tweede generatie Ryzen helemaal niet van toepassing geweest.
Al lees ik wel dat er op dit moment problemen zijn met de nieuwe BIOSen voor de plank die jij noemt: https://forum-en.msi.com/index.php?topic=320889.0 . Dat is nog wel een beta BIOS.
Tegelijkertijd lees ik dat de Asus plank die ik noemde ook niet vlekkeloos werkt, al lees je het wel minder: https://rog.asus.com/foru...70-F-Gaming-owners-thread
Waarschijnlijk vergelijkbare issues die over tijd wel worden opgelost.

Een 50 euro goedkoper bord is wel interessant. Ik zal je suggestie eens gaan bekijken.
Wanneer iemand een BIOS Update doet voor Ryzen 3000, en geen R3000 heeft heb je er weinig aan.
verder praat de één over B350 de ander over X470 en de volgende over B450. Bristol Ridge werkt niet met deze update.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preimel
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-10 20:57
Ultraman schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 12:04:
Thanks voor de tips tot dusver. Ik ga eens kijken naar de MSI X470 Carbon (AC) en de tweedehands X470s in de gaten houden.
Ik heb simpelweg weinig interesse in een moederbord met een chipsetfan. Die ellende heb ik al eens meegemaakt.

[...]
Volg dit thread omdat ik twijfel tussen X570 en X470. Vanwaar je opmerking over de chipsetfan? Vanwege het feit dat je een extra point of failure hebt?

Doe Praemel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Topicstarter
Vroeger chipsetfans op borden gehad, o.a. Athlon64.
Ik doe lang met mijn moederbord over het algemeen en zo'n fan wil er idd nog wel eens mee op houden. Natuurlijk kun je hem dan vervangen, maar ik zit daar gewoon niet op te wachten. Vaak maken ze ook herrie, 40mm op 6000rpm hoor je wel. Nou zullen ze daar tegenwoordig vast beter op bedacht zijn, temperatuurafhankelijk PWM sturing bijv.. Wacht zeker even de reviews af als de geluidsproductie relevant voor je is.

De X570 borden zijn ook een stukkie duurder. Er zijn meer lagen PCB nodig om de traces te scheiden tbv PCIe4. Er zijn al reeds prijzen voor de UK en Duitsland gelekt. Kun je wel vinden als je er naar zoekt. Ik zie dat er op een goed bord al snel 50-75 euro bij komt ten opzichte van wat de X470ers kosten.
Mja mja... vind ik het die PCIe4 waard.

Ik heb zo ook ooit gewacht om een P45 bord te kopen ipv een P35 in de Core2Duo tijd. Leuk dat het ding PCIe 2.0 had, maar ik heb er geloof ik nooit profijt van gehad. Die had als extra wel dat hij hogere FSB snelheden aan kon. En in die tijd klokte ik nog aardig over. Nu eigenlijk nauwelijks meer. Tenzij ik een 50 euro Ryzen zou kopen, dan zet ik die natuurlijk op de max wat ik er in een uur prutsen stabiel uit krijg. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Ultraman op 05-07-2019 12:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Je moet de 40mm fans met sleeve bearing die altijd op volle snelheid draaien van vroeger niet vergelijken met de fans die op de X570 moederborden zullen zitten. Die op de X570 zijn temperatuur gestuurd of draaien helemaal niet als het niet nodig is en hebben een fatsoenlijk lager (2BB, FDB of MagLev).

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Topicstarter
Klopt, verwacht ook dat het op zich wel meevalt met die dingen. Maakt mij echter nog steeds geen fan van het concept. Maar is even afwachten wat de reviews er van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoMajesty
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-05 21:52
Ultraman schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 13:17:
Klopt, verwacht ook dat het op zich wel meevalt met die dingen. Maakt mij echter nog steeds geen fan van het concept. Maar is even afwachten wat de reviews er van maken.
Vraag is natuurlijk wat er nodig gaat zijn voordat de fan zo gaat draaien dat het irritant hoorbaar gaat worden, zelf denk ik dat je het vrij bont moet maken maar dat is mss wishful thinking :)

[ Voor 4% gewijzigd door YoMajesty op 05-07-2019 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
https://i.redd.it/jns90zhx3o731.png

Hier kun je kijken of een ouder bord de nieuwe ryzens ondersteund, dan kun je in de toekomst makkelijk upgraden.
Pagina: 1