DHL retourkosten wanneer niet pakket in ontvangst genomen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Vorige week hebben we een pakket van DHL aan de deur geweigerd. Dit pakket zal retour afzender (winkel) gaan. Worden er hierdoor extra kosten gemaakt door de winkel?
Als ik op internet hierop zoek, zie ik wel voorbeelden van postnl (tegenwoordig adverteert postnl er zelfs mee op de radio) maar niet van DHL. Nu wil de winkel ons retourkosten in rekening brengen, niet alleen de retourkosten van DHL (ik betwijfel dat, maar kan dat nergens zwart op wit vinden), maar ook kosten voor verwerking in magazijn.

In DM met moderator al aangegeven dat ik reeds wat voorwerk heb gedaan en niet zo maar mijn vraag gelijk hier plaats.
Wat ik op tweakers vind en ook verder op intermet gaat voornamelijk over PostNL (en niet DHL). Zie bijvoorbeeld: https://www.webwinkelkeur...oen-met-de-verzendkosten/
Daarnaast geeft dit artikel niet aan of de winkel bij pakketweigering extra kosten krijgt welke wel/niet doorberekend worden aan de klant.

De webwinkel geeft aan dat ze nu extra kosten hebben en deze aan ons doorberekenen. Echter ze geven niet aan hoeveel kosten. In hun algemene voorwaarden wordt onder kopje herroeping de retourkosten vermeld (dat deze voor rekening klant zijn), echter in dit geval is het pakje nooit in ontvangst genomen. Herroeping gaat in op het moment van ontvangst (dat je het produkt even kort kun uitproberen). Op de website van DHL is ook bekend of er wel/niet kosten zijn gebonden indien retour bij pakketweigering.

[ Voor 49% gewijzigd door meesje op 03-07-2019 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-05 17:29

Perkouw

Moderator General Chat
Topic weer open met verzoek meer eigen inzet te tonen.

[ Voor 81% gewijzigd door Perkouw op 03-07-2019 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
Nav DM met moderator mijn vraag met extra info voorzien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:30
Dat is afhankelijk van de overeenkomst tussen de winkel en het koeriersbedrijf, vaak moet een winkel een x bedrag betalen aan het koeriersbedrijf bij retour afzender.

Wanneer je een bestelde pakket aanneemt en je binnen de wettelijk vastgestelde bedenktermijn afziet van de koop dient de winkel het aankoopbedrag en de eventueel in rekening gebrachte verzendkosten aan de koper terug te betalen, de winkel is niet verplicht om de retourkosten te vergoeden. Bij mijn weten mogen er geen verwerkingskosten in rekening gebracht worden.

Nu een ethische kanttekening: jij bestelt met je volle verstand product X bij een webwinkel en vervolgens weiger je dit aan de deur en neem je niet jouw verantwoordelijkheid maar vindt je het normaal dat de winkelier extra kosten moet maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:41

M2M

medicijnman

Retourkosten, indien niet vermeldt in algemene voorwaarden / aankoopvoorwaarden, worden vergoed door de winkel. Verzendkosten worden per wet reeds vergoed. Teminste, dat was in 2017 volgens Radar zo...

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@meesje Bedenktijd/afkoelperiode gaat in op dag van ontvangst. Herroepen is eigenlijk ontbinden.
Men noemt het herroepen in/onder bedenktijd.

edit:Dit net voor je gevonden, misschien heb je hier wat aan qua info https://www.webwinkelkeur...oen-met-de-verzendkosten/

[ Voor 38% gewijzigd door Hackus op 03-07-2019 17:08 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
Hackus schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 16:57:
@meesje Bedenktijd/afkoelperiode gaat in op dag van ontvangst. Herroepen is eigenlijk ontbinden.
Men noemt het herroepen in/onder bedenktijd.

edit:Dit net voor je gevonden, misschien heb je hier wat aan qua info https://www.webwinkelkeur...oen-met-de-verzendkosten/
Bedankt, maar dit artikel heb ik toch al genoemd? Het nadeel is dat hierin alleen postnl als voorbeeld wordt genoemd. Afgelopen week zelfs op de radio reclame gehoord van postnl dat ze bij retour adviseren om dit tijdig al via hun app te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

meesje schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 17:13:
[...]

Bedankt, maar dit artikel heb ik toch al genoemd? Het nadeel is dat hierin alleen postnl als voorbeeld wordt genoemd. Afgelopen week zelfs op de radio reclame gehoord van postnl dat ze bij retour adviseren om dit tijdig al via hun app te doen.
Conclusie

We begrijpen dat je het als ondernemer niet fijn vindt als een bestelling aan de deur geweigerd wordt. Het voelt niet lekker, omdat je er uiteindelijk wel tijd, moeite en energie in hebt gestoken om de bestelling bij de consument te krijgen en op draait voor de kosten. Wettelijk mag het echter wel.

Bekijk het van de zonnige kant, weigering van de bestelling aan de deur is vaak praktischer dan een normaal retoursverzoek. Enerzijds bespaart het de consument natuurlijk geld, daar deze de retourskosten niet hoeft te betalen, maar anderzijds heeft de consument ook het product niet geprobeerd. Dit laatste betekend dat het product nog altijd als 1e hands gezien kan worden en zo opnieuw verkocht kan worden. De vraag is of dit zomaar met een normaal retoursverzoek kan, wanneer de consument wel het product heeft geprobeerd. Over het algemeen is dat niet zo en dan zou het product als 2e hands verkocht moeten worden. Een weigering aan de deur van een bestelling is dan in sommige gevallen ook vaak voor beide partijen het handigst.

Voorbeeld in dit stuk is met PostNL, maar dat maakt dus niets uit welke verzender er is gebruikt.
Hetzelfde is als je niet thuis bent, het pakje wordt bezorgd bij afhaalpunt en jij het niet ophaalt. dan gaat het retour en krijg je ook je geld terug.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:30
[...]

@meesje & @Hackus Misschien ook even de reacties op het artikel lezen, zoals ik al eerder aangaf is het afhankelijk van de overeenkomst tussen het koeriersbedrijf en de webwinkel ;).
Wanneer je zakelijk met vaste vervoerders verzend kunnen weigeringen aardig in de papieren lopen. Grote pakketten die ik met DHL verzend die geweigerd worden aan de deur kosten mij de verzendkosten heen, de verzendkosten terug plus 8,50 administratiekosten. In geval van het particuliere netwerk is dat plus 1,25. In geval van DHL dus absoluut geen goede oplossing. Ik zou voor de zekerheid nog maar even checken bij Postnl en andere partijen of deurweigeringen daar wel gratis teruggestuurd worden wanneer je een zakelijk account hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-05 20:17

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik neem aan dat het geen product is geweest dat onder de uitzondering valt van herroeping, al zie ik nu wel wat tegenstrijdige zaken op internet langskomen mbt het moment dat je recht op ontbinding krijgt.

https://www.consumentenbo...ine-telefonische-aankopen
hier staat het wel duidelijk
Let op: je mag ook al voordat het product geleverd is gebruikmaken van de bedenktijd en van de koop afzien!

Al zit je dan nog met 1 punt, heb je dit vooraf gemeld? Zie daar wel tegenstrijdige zaken over op internet, of je nu wel of niet dit vooraf moet melden (ga er even vanuit dat je dit wel hebt gedaan?).
[...]

Maar PostNL zegt verder niets over 'extra kosten', zeker niet naar een consument als de extra kosten achteraf riching de webwinkel worden afgerekend. Voor hun is het natuurlijk veel makkelijker (lees: goedkoper) al een retour te krijgen voordat ze uberhaubt onderweg naar je zijn, dan dit pas bij de deur te horen.

Wij krijgen bv wel kosten van PostNL als er zendingen worden geweigerd, de ontvanger ziet daar niets van (kost hem ook niets), maar kost ons dus wel geld.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
Hackus schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 17:17:
[...]
Voorbeeld in dit stuk is met PostNL, maar dat maakt dus niets uit welke verzender er is gebruikt.
Hetzelfde is als je niet thuis bent, het pakje wordt bezorgd bij afhaalpunt en jij het niet ophaalt. dan gaat het retour en krijg je ook je geld terug.
Zo heb ik verhaal ook geïnterpreteerd. Nergens wordt echter gerept over extra kosten die gemaakt worden. Wellicht is dit ook zo, maar daar is de winkel niet transparant in. Deze specifieke kosten worden niet vermeld in hun algemene voorwaarden. Wel dat als je het product even hebt geprobeerd, het niet bevalt, en dat het dan terug moet; deze kosten zijn voor rekening consument.

@SinergyX Ik heb het inderdaad (telefonisch) van te voren gemeld. Het zou binnen 1 dag geleverd worden, dit werden er uiteindelijk drie. @Freshouttheoven Hierdoor heb ik er vanuit ethisch punt niet veel moeite mee. Het product wilde we ook snel (binnen 1 dag) in huis hebben.
SinergyX schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 17:18:
Wij krijgen bv wel kosten van PostNL als er zendingen worden geweigerd, de ontvanger ziet daar niets van (kost hem ook niets), maar kost ons dus wel geld.
Indien ze deze kosten zouden willen doorbelasten naar de consument, dan moeten ze dit toch specifiek opnemen in hun algemene voorwaarden?

De discussie met de winkel loopt nog en daarnaast is de vraag ook aan DHL gesteld. Wordt vervolgd.

[ Voor 15% gewijzigd door meesje op 03-07-2019 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:51
DHL berekend de kosten voor retour afzender gewoon door aan de winkel. Als ik kijk naar de verzendcontracten waaronder ik val berekend DHL Parcel de retourkosten volgens hetzelfde tarief als de heenzending. Dus een euro of 5/6 maximaal. Sommige vervoerders rekenen zelfs nog extra administratiekosten voor een weigering aan de deur.

Als de webwinkel in zijn voorwaarden heeft staan dat de retourzending voor eigen rekening is lijkt mij het niet meer dan normaal dat je zelf die kosten draagt in het geval van weigering. Kosten voor verwerking in het magazijn zijn hoe dan ook niet toegestaan onder de WKOA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@SinergyX Je krijgt ook het artikel ongeopend 'dus niet getest' retour, en hoeft het niet als 2e kans aan te bieden. Ik begrijp dat dit vervelend is, maar deze kant lijkt het 'soms' op te gaan met annuleren/weigeren etc.
zgn restocking fees moeten door winkel duidelijk kenbaar zijn gemaakt.

Je kunt het zo zien; Retourkosten zijn voor consument indien anders overeengekomen.
(binnen bedenktijd)

Verkeerd artikel en garantie zijn kosten voor winkel.

Annuleren gaat moeilijk, indien een artikel de volgende dag bezorgd moet worden.

Dit wordt allemaal moeilijker met verkoopacties. langer dan 14 dagen bedenktijd, voor 23u besteld, de volgende dag geleverd, altijd gratis retour van uw aangekochte artikel etc etc.

Is weigeren aan de deur hetzelfde als pakje nooit ophalen, in ontvangst nemen ?

Neem aan @meesje Dat dit niet je gebruikelijke manier is, maar door 'omstandigheden' niet meer kon annuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
@Hackus Zoals aangegeven hadden we het produkt de volgende dag nodig. De dag na bestellen was de status op de DHL pagina nog onveranderd. Dus toen heb ik gebeld. Het produkt was al afgegeven, ja ja, de status gaf aan dat het nog niet ontvangen was door DHL. De winkel adverteert met 1 dag levering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
meesje schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 18:22:
@Hackus Zoals aangegeven hadden we het produkt de volgende dag nodig. De dag na bestellen was de status op de DHL pagina nog onveranderd. Dus toen heb ik gebeld. Het produkt was al afgegeven, ja ja, de status gaf aan dat het nog niet ontvangen was door DHL. De winkel adverteert met 1 dag levering.
de status van DHL of welk normaal postbedrijf is geen 100% garantie, alleen ter indicatie.
wil je zekerheid moet je een koerier inschakelen (die het veelvoudige kosten) en zelfs dan is de tracking indicatief en kan die achterlopen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:01
mschol schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 18:29:
[...]

de status van DHL of welk normaal postbedrijf is geen 100% garantie, alleen ter indicatie.
wil je zekerheid moet je een koerier inschakelen (die het veelvoudige kosten) en zelfs dan is de tracking indicatief en kan die achterlopen
Maar als je als winkel adverteerd met morgen in huis. Moet je dat ook waar maken. Voor een hoop mensen is het geen probleem. Maar soms wel. En dan moet je als winkel op de blaren zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
loki504 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 18:33:
[...]

Maar als je als winkel adverteerd met morgen in huis. Moet je dat ook waar maken. Voor een hoop mensen is het geen probleem. Maar soms wel. En dan moet je als winkel op de blaren zitten.
Daarom heb ik vanuit ethisch oogpunt er niet zo veel moeite mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:00
IANAL maar kan je je niet beter beroepen op het leveren van een non conform product (lever tijd was langer dan volgens de koop overeenkomst ipv beroepen op koop op afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
pacificocean schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 18:44:
IAMAL maar kan je je niet beter beroepen op het leveren van een non conform product (lever tijd was langer dan volgens de koop overeenkomst ipv beroepen op koop op afstand.
Die weg kunnen we inderdaad ook bewandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

meesje schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 18:22:
Die status kun je niet vanuit gaan. vandaag zelf pakje ontvangen en om 09:00u stond er nog niets. om 12u bericht "bezorger onderweg" om 14u "u was niet thuis pakje wordt afgeleverd bij dichtstbijzijnde afleverpunt"
om 15u bericht: "pakje afgegeven bij uw buren" meestal is het voor 23:59u al mee met de post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
loki504 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 18:33:
[...]

dat ze ermee adverteren is leuk maar ze geven nooit garantie dat het ook daadwerkelijk morgen in huis is, dat risico neem jij als klant.

bol adverteert ook met voor 14:00 besteld vanavond in huis: van de 4x dat ik dat gebruikt heb is dat 1x gelukt (alle andere keren was het een dag later, maar wel extra kosten teruggekregen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
mschol schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 19:41:
dat ze ermee adverteren is leuk maar ze geven nooit garantie dat het ook daadwerkelijk morgen in huis is, dat risico neem jij als klant.
Dat is echt grote onzin. In algemene zin, kun je dus van alles beweren als winkel en dan loopt de klant het risico..... In principe zou je dit zelfs bij een reclame code commissie kunnen melden. Dit heet misleiding. Niet dat ik het zo hoog wil gaan spelen hoor, maar ‘risico klant’ is onzin.

Amazon belooft hetzelfde met hun Prime, maar deze bestellingen komen bijna nooit de volgende dag aan. Maar je krijgt als compensatie wel een shoptegoed.

[ Voor 12% gewijzigd door meesje op 03-07-2019 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
mschol schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 19:41:
[...]

bol adverteert ook met voor 14:00 besteld vanavond in huis: van de 4x dat ik dat gebruikt heb is dat 1x gelukt (alle andere keren was het een dag later, maar wel extra kosten teruggekregen)
Nemen we bol.com AV artikel 13. Dan moet bol.com zich houden aan de 30 dagen. Mits anders is overeengekomen. Dan heeft de consument recht op kostenlozen ontbinding en eventueel zelfs een schade vergoeding.

En die morgen in huis nu onderdeel zijn van wat is overeengekomen. Dus mag er bij bol.com gewoon kostenloos worden geanuleerd. En dus ook kostenloos worden terug gestuurt.

@meesje misschien kan je nog een mooie stok uit hun AV halen om mee te slaan? Die stokken werken vaak beter als de juridische stokken.

[ Voor 7% gewijzigd door loki504 op 03-07-2019 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04:10
pacificocean schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 18:44:
IANAL maar kan je je niet beter beroepen op het leveren van een non conform product (lever tijd was langer dan volgens de koop overeenkomst ipv beroepen op koop op afstand.
In mijn mening onzin, technisch gezien is levertijd geen eigenschap van het product dus maakt het product niet non conform. Er is dus ook geen mogelijkheid om door levertijd je op non conformiteit te beroepen. Wel kan je de aankoop van het product natuurlijk ontbinden voordat het verzonden is (onder koop of afstand / hoe het tegenwoordig ook genoemd wordt).

EDIT:
@Starke leer lezen, ik ging er vanuit dat er pas na de bestelling contact opgenomen was met de winkel, dan had TS inderdaad geen poot om op te staan (gezien bij al die levertijd normaal gesproken staat: "Levertijd kan eventueel afwijken van aangegeven levertijd). In dit geval is de 1 dag levertijd dus afgesproken in de overeenkomst en is overschreden dan is de overeenkomst niet-conform.

[ Voor 30% gewijzigd door Starke op 04-07-2019 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@meesje Die weg kun je niet bewandelen, je bent al andere weg ingelopen.
@pacificocean Er is niks aangenomen, dus ook niet te controleren op non-conformiteit.
@loki504 Bol.com adverteert al tijden dat retour etc gratis is. wat je met de 30 dagen bedoelt is me ook een raadsel. levertijd of wat wil je hiermee aangeven ? een shop is ten alle tijde afhankelijk van de gene die de levering regelt. oa bij Bol.com kun je shoptegoed krijgen als het echt later is dan de volgende dag.(hun afspraak met bezorger)

vraag van TS gaat over de kosten voor retourzenden en verwerken in magazijn, zgn restocking fees.
(die in nl bijna nergens te vinden zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
Hackus schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 21:33:
@pacificocean Er is niks aangenomen, dus ook niet te controleren op non-conformiteit.
@loki504 Bol.com adverteert al tijden dat retour etc gratis is. wat je met de 30 dagen bedoelt is me ook een raadsel. levertijd of wat wil je hiermee aangeven ? een shop is ten alle tijde afhankelijk van de gene die de levering regelt. oa bij Bol.com kun je shoptegoed krijgen als het echt later is dan de volgende dag.(hun afspraak met bezorger)

vraag van TS gaat over de kosten voor retourzenden en verwerken in magazijn, zgn restocking fees.
Als de winkel naast retourkosten opeens komt met dat ze ook kosten maken voor verwerken in het magazijn, lijkt mij niks in de weg te staan om nog extra te benadrukken waarom ik de zending heb geweigerd.
Door de zending te weigeren, hoeft de winkel m.i. nu geen kosten te maken met het controleren van het produkt op volledigheid en werking. Ik heb het product namelijk nooit ontvangen en dus ook niet (even) gebruikt. Ik denk dat veel winkels er ook zo tegen aan kijken; de besteedde tijd van een medewerker zal kostbaarder zijn dan de retourkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
Hackus schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 21:33:

30 dagen levering ja.(je had zelf ook even kunnen kijken in de AV. Maar ik link het wel even.

Artikel 13 - Levering en uitvoering
De ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen en bij de uitvoering van bestellingen van producten en bij de beoordeling van aanvragen tot verlening van diensten.
Als plaats van levering geldt het adres dat de consument aan de ondernemer kenbaar heeft gemaakt.
Met inachtneming van hetgeen hierover in artikel 4 van deze algemene voorwaarden is vermeld, zal de ondernemer geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren, tenzij een andere leveringstermijn is overeengekomen. Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de consument hiervan uiterlijk 30 dagen nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht. De consument heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden en recht op eventuele schadevergoeding.
Na ontbinding conform het vorige lid zal de ondernemer het bedrag dat de consument betaald heeft onverwijld terugbetalen.
Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust bij de ondernemer tot het moment van bezorging aan de consument of een vooraf aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.

En er is in dit geval iets anders overeengekomen. Namelijk de volgende dag in huis. Dus zou TS bij bol.com kostenloos anuleren. En dit ziet er uit als standaart thuiswinkel AV die een hoop bedrijven hebben. Mogelijk kan TS daar iets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

]meesje schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 21:44:
[...]

Als de winkel naast retourkosten opeens komt met dat ze ook kosten maken voor verwerken in het magazijn, lijkt mij niks in de weg te staan om nog extra te benadrukken waarom ik de zending heb geweigerd.
Door de zending te weigeren, hoeft de winkel m.i. nu geen kosten te maken met het controleren van het produkt op volledigheid en werking. Ik heb het product namelijk nooit ontvangen en dus ook niet (even) gebruikt. Ik denk dat veel winkels er ook zo tegen aan kijken; de besteedde tijd van een medewerker zal kostbaarder zijn dan de retourkosten.
[/quote]

Lees je Überhaupt wel wat ik al eerder heb geschreven ?
@loki504
Je valt in herhaling. en lees even dat ik al heb gezegd dat bij Bol.com het sowieso gratis retouren is.
(welke reden ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
Allen bedankt voor de adviezen en meedenken. Ik laat in dit topic wel weten wat de uitkomst is. Ook als ik aan het kortste eind trek. ;)

@Hackus Niet zo fel reageren joh. Het was niet de bedoeling om jou te negeren. In mijn reactie was ik het woord ‘inderdaad’ vergeten. Op een gegeven moment lees je iets, je hersens slaan het op, en gaat er dan mee aan de haal en er niet altijd bij stil te staan waar deze info vandaan komt.

[ Voor 56% gewijzigd door meesje op 04-07-2019 07:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
@Hackus ik reageer omdat ik niet door die betonnen plaat heen kom. Je blijft met ontwijkenden antworden reageren. Want ook bij Bol.com in de AV staat dat ze geld in rekening mogen brengen

De consument draagt de rechtstreekse kosten van het terugzenden van het product. Als de ondernemer niet heeft gemeld dat de consument deze kosten moet dragen of als de ondernemer aangeeft de kosten zelf te dragen, hoeft de consument de kosten voor terugzending niet te dragen.

En ook Azerty heeft die regel in hun AV staan.

Misschien geloof je het nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
Voor de zekerheid nog een keer de algemene voorwaarden doorgenomen. Hierin wordt alleen in het artikel mbt herroepingsrecht aangegeven dat de consument de kosten moet betalen van retourneren.
Het herroepingsrecht (binnen de 14 dagen) gaat in na ontvangst van het produkt (wat in dit topic al is aangegeven). In dit geval heb ik het produkt niet ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pretouska
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-05 15:05
Ik werk bij een groothandel met webshops en zie de credits en retourkosten regelmatig voorbij komen.

Er bestaat geen webshop die "gratis" verzendingen en of retouren heeft. als dhl of postnl een geweigerd pakket terug sturen naar de webshop betaald de webshop daar extra voor.
(ofc hoe groter het bedrijf hoe beter de deals kunnen worden qua kosten)

De belofte van de volgende dag leveren is heel fijn en leuk, maar bij ons gaat het vaker fout bij het post bedrijf dan bij ons inpandig. (pakket word wel afgeleverd bij vervoersbedrijf maar daar niet binnen een dag verwerkt)

En dan heb ik het nog niet over Rembours zendingen/aangetekend/brievenbuspost

Bij mijn weten ben je als bedrijf alleen verplicht om retour kosten te vergoeden aan de consument als die op jouw advies het verkeerde besteld.
Maar je mag volgens mij niet additionele kosten extra factureren.

Er wordt aangehaald dat de webshop de retour kosten niet vergoed. maar er wordt niks vermeld over weigeren.

Bij weigering heeft de webshop dus pech.
( bij een beetje bedrijf zijn die kosten ook 2 tot 3 lager ten opzichte van de consument een pakket zelf retour sturen).

Ik zou extra kosten als consument niet pikken. En de webshop confronteren met hum onvriendelijke praktijken.
Wel zou ik een beetje mee willen geven dat het absoluut niet makkelijk is om fatsoenlijk zaken te doen met elk pakket-bezorg bedrijf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
'Grappig' dat bedrijven hier zo verschillend mee omgaan.

Zelf paar weken terug iets (overigens in overleg met de winkel) aan de deur geweigerd omdat het niet meer op tijd kwam (1dag werd 4 dagen). Ik kreeg van de webshop nog een tegoedbon van 10 euro voor het ongemak ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:00
meesje schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 19:54:
[...]

Amazon belooft hetzelfde met hun Prime, maar deze bestellingen komen bijna nooit de volgende dag aan. Maar je krijgt als compensatie wel een shoptegoed.
Hmm leuk en aardig maar met dat shoptegoed verleiden ze je dus om nog een keer bij ze te shoppen en dat zal vast meer zijn dan dat shoptegoed.
Ik ben totaal geen fan van shoptegoeden ter "compensatie". Stort die compensatie maar op mijn bankrekening terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:48
Ik kan mij voorstellen dat de methode van TS om te retourneren extra kosten voor de winkel opleverd.
Gebruikelijk is bijvoorbeeld dat je een retourverzoek doet bij de winkel die vervolgens jou verteld waar het naar toe moet, met retourformulier in de doos. In hun systeem staat dan jouw retourverzoek. Komt het pakketje dus via reguliere bezorging bij hun magazijn, dan maakt iemand de doos open, ziet het retourformulier, koppelt pakketinhoud aan retourverzoek en alles loopt soepel.

Nu komt het wellicht op het verkeerde adres aan (kan zomaar zijn dat het afzendadres van de winkel niet is waar de retouren naar toe moeten), moet de aannemende partij van de winkel maar uitzoeken wat er mee moet gebeuren en zit er dus wat meer tijd in het afhandelen van een retour.

Dus wat dat betreft kan ik mij voorstellen dat een winkel extra rekent voor een ongebruikelijke retourmethode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-05 22:31
vanaalten schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:11:
Dus wat dat betreft kan ik mij voorstellen dat een winkel extra rekent voor een ongebruikelijke retourmethode.
Daaraantegen hoeven ze niet te controleren in welke staat de inhoud is, want het pakket is nooit geopenend door de TS. Die kosten lijken me de kosten voor de extra administratie op te heffen.

Evengoed zou de TS de retourkosten moeten betalen, maar geen extra kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:13
@hackerhater iedere handeling kost geld. Pakket ontvangen, uitpakken, crediteren, terug in de voorraad boeken. Je bent zomaar 15 euro verder aan handelingskosten (en dan nog niet de kosten van het retourneren meegerekend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-05 22:31
@TWCRay
Zeker, maar voor een normale retour moeten ze ook controleren in welke staat het product is, kan waarschijnlijk niet als nieuw verkocht worden, ed.
Dat hoeven ze nu niet omdat de TS de doos nooit heeft aangenomen.
Als die retouren gratis is (aka in de prijs inbegrepen)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:05

Jrz

––––––––––––

Het zijn geen kosten voor retourzending. TS is nooit in bezit geweest. Geen retour, geen herroeping. Wel een koopovereenkomst.

TS heeft niet gekregen wat is geadverteerd. Morgen in huis (1 dag leveren is wat anders). Kan de koop ontbinden. Zuur voor de webwinkel, naar ze hebben vast een prima deal met DHL, dus het gaat mss om 3€ voor de winkel.

Overigens heb ik ca 10 haar geleden een wasmachine gekocht bij wehkamp. Wilde toch een andere, dus die besteld, en de andere proberen te annuleren. Dat kon helaas niet, dus ik heb nr1 geweigerd en nr2 aangenomen. Niets aan de hand.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
Na veel heen en weer mailen, is het probleem opgelost. Gelukkig gekozen voor achteraf betalen. Mijn factuur is geannuleerd. Hun reacties waren helemaal niet inhoudelijk van aard. De laatste mail was van 'u begrijpt toch wel'. Nou, waar staat dat dan in jullie voorwaarden? Nergens, alleen dat je in de afkoelingsperiode de retourkosten zelf moet betalen. In dit geval was die periode helemaal niet ingegaan, omdat ik het produkt niet heb ontvangen.

Ik heb gerefereerd naar het artikel in mijn startpost en later ook naar de website van thuiswinkel waar staat:
Prijzen zijn duidelijk
Je wordt goed geïnformeerd over alle eventuele bijkomende kosten, zoals verzend-, betaal-, polis- of administratiekosten. Dus geen onaangename kosten achteraf.

Dat was dus bij hun niet het geval.

Het niveau van de reacties was zeer bedroevelijk en totaal niet inhoudelijk van aard. Op mijn laatste bericht ook helemaal geen reactie meer ontvangen. Opeens een bericht (van Klarna) dat de factuur was geannuleerd. Uiteindelijk is dit het gewenste resultaat en geven ze je gelijk. Maar ik zou dat ook via de mail gecommuniceerd hebben en daarbij gelijk aangeven dat de algemene voorwaarden aangepast zullen gaan worden, of iets dergelijks.

O ja, de kosten die eerst in rekening werden gebracht, was 6,95 euro. Tja, dat zijn echt niet de kosten van DHL, die zullen ongetwijfeld lager zijn. Verder alleen reacties in wat voor werk en kosten ze nu hebben, maar niet reageren op welke kosten ze nu besparen: onderzoek op compleetheid en werking van het geretourneerde produkt. Dat is nu helemaal niet nodig, omdat het produkt nooit bezorgd is geweest. Het kan hoppa zo het magazijn in.

In ieder geval eind goed al goed. Mijn vrouw zou eerder toegegeven hebben (en de 6,95 euro hebben betaald), maar op een gegeven moment wordt het een principe kwestie. Een bedrijf behoort zijn organisatie goed op orde te hebben om te voorkomen dat er situaties ontstaan als "maar dat is toch logisch/normaal dat...". Daar heb je (algemene) voorwaarden voor. In dit geval werd er niks vermeld over pakketweigering en de eventueel daaraan verbonden kosten, laat staan de hoogte van de kosten.
Pagina: 1