Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Oud laptop scherm transformeren in externe monitor

Pagina: 1
Acties:

• MK247
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 12-04-2020
Hallo Tweakers,

Gezien ik nog een oude laptop heb liggen waarvan menig hardware dusdanig is verouderd (of defect), leek het me een leuk DIY project om hier nog wat uit te halen. Zo heb ik reeds wat informatie opgezocht omtrent het hergebruiken van je laptopscherm door deze om te toveren in een externe monitor.

Hiervoor heb ik een universele LCD controller besteld, en vandaag binnen gekregen.
Hier zat een 'standaard' LVDS kabel bijgeleverd, alleen helpt dit me vooralsnog niet om het scherm daadwerkelijk op de controller aan te sluiten. Hij past namelijk niet.

Nu heb ik al wat gezocht naar dergelijke kabeltjes, maar de kans is groot dat ik niet de juiste zoektermen hiervoor gebruik. Ik vind namelijk vooralsnog geen kabel die naar mijn idee aansluit op wat ik nodig heb.

Wellicht heeft iemand hier een idee wat ik zoek, en mocht er niet zoiets voor handen zijn, hoe ik alsnog dit scherm op mijn controller kan aansluiten?
Bijgevoegd een aantal foto's van de controller en aansluiting van mijn scherm.

Alvast bedankt voor de moeite!

Aansluiting scherm

LCD Controller

Bijgeleverde kabel

Andere kant kabel

[Voor 7% gewijzigd door MK247 op 03-07-2019 14:27]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tweakerharrie
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 21-07 22:12
Je moet beginnen om een schema zien te vinden van je scherm. Het is belangrijk dat je weet welk type scherm je hebt. Merk en type laptop is niet genoeg, het gaat om het scherm. Dit geeft je de informatie welk draadje wat is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 26-07 11:37

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Ik vraag me ook af of een universele controller zo maar gaat werken. Meestal is het beter om inderdaad het typenummer van jouw scherm in te tikken op Google icm de zoekterm controller board en dan in China een bordje te bestellen. Zo heb ik het in ieder geval gedaan. Ook werkend gekregen en de aansluitingen waren precies goed.
Wat ik zou denken is dat de ribbon clip op de 1e foto aan de aansluiting op de 3e foto zou moeten passen, maar dat lijkt me niet gegarandeerd (tel ik het goed dat jouw scherm een koppeling heeft met 40 aders, terwijl de witte aansluiting er maar 30 heeft?). Ieder type scherm gebruikt wat betreft aansluitingen vaak een eigen protocol.

Wellicht dat de leverancier van jouw controller bordje een passende kabel kan leveren als je hem het type nummer van jouw scherm toestuurd?

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 30-07 14:54

lasharor

7 december 2004

De controller is vaak wel universeel maar de kabels etc die men aanbied en ook de software op de controller is vaak maar geschikt voor een enkele of een beperkte range van LCD schermen.

Zoek eens opnieuw op het type van LCD en LCD controller, dan zal er waarschijnlijk wel uitkomen wat je nodig hebt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MK247
Dank allen, de kabel van foto 3&4 was een standaard bijgeleverde kabel, de kans was dus al vrij klein dat dit ook daadwerkelijk zou passen. Ik zal eens een schema gaan zoeken m.b.t. het scherm an sich, mogelijk vind ik dan inderdaad wat meer informatie omtrent de benodigde aansluiting. dank voor de tip!

En de kabel van foto 1 zou dus in theorie op een met foto 3 vergelijkbare aansluiting moeten passen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 26-07 11:37

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

MK247 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 11:16:
...

En de kabel van foto 1 zou dus in theorie op een met foto 3 vergelijkbare aansluiting moeten passen?
Dat is correct. :)

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MK247
[message=,noline]ElCondor schreef op maandag 8 juli 2019 @ 11:29[/message]:
[...]

Dat is correct. :)
Top, dan ga ik daar eens naar zoeken. Bedankt!

• Daan199269
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 26-07 12:06
Hier is een leuk en handig filmpje wat het proces zo'n beetje uitlegt.
Hopelijk heb je hier iets aan.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True