Geheugen upgrade Laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MR.Harok
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:16
Ik zoek een?
16gb 2400mhz ddr4 sodimm ram geheugen voor mijn latop

Wat is je budget?
50 tot 80 euro, 2e hands mag ook

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Volgens mij zit er nu 1x 16gb 2400mhz sodimm samsung module in.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Momenteel draait de laptop met het geheugen single channel en hoop met een dual channel opstelling extra beetje snelheid te krijgen. Vaak heb ik office progamma's openstaan, chrome met 3 tot 10 tabbladen, een aantal VM's, code editor, spotify enzovoort.

Is elke ddr4 2400mhz sodimm module compatible of moet het van het zelfde merk zijn? Zijn er nog dingen waarop ik op moet letten?

Alle reacties

• cpt0bvi0us1
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14-12-2022
Als ik dit opzoek ondersteunt je laptop max 16GB geheugen. Ik zou dus veronderstellen dat er 2 maal 8GB inzit omdat toestellen die een max geheugen capaciteit hebben meestal de max geheugen capaciteit niet kunnen uitlezen in 1 reepje RAM.
Nu moest dit toch 16GB geheugen zijn dat je hebt denk ik niet dat 2 keer 8 GB zoveel verschil zal uitmaken. Zie volgende site: https://beebom.com/single-channel-vs-dual-channel-memory/
Je haalt ietwat prestatie winst maar om daar speciaal nieuw geheugen voor te kopen.

De meeste winst ga je halen uit het plaatsen van een SSD in je toestel. Je dient er wel rekening mee te houden dat als je een aantal vm's draait dit toch wel een impact heeft op je toestel als je er veel geheugen aan toewijst.

Je kan voor de zekerheid eens checken met CPUZ https://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html
Hoeveel RAM sloten er in gebruik zijn.

Kan je ook eens de volledige specs van je toestel plaatsen? Ik vind dit type van toestel terug met zowel een i5 & een i7 CPU.

• MR.Harok
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:16
Bedankt voor je reactie @cpt0bvi0us1. Er zit 1x16gb in, en er zijn nog 3 sloten vrij. Zit inmiddels al 1x m.2 sata ssd in en een sata ssd. Dus die upgrade is niet meer nodig.

Als ik het artikel goed heb gelezen kan dual channel gemiddeld 10% performance winst geven.

Ik ga even kijken of ik het goede model heb gelinkt, het betreft hier iig de i7 variant.

[ Voor 6% gewijzigd door MR.Harok op 03-07-2019 13:53 ]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:41
Er zitten 2 SoDimm-sloten in die laptop, Kabylake kan maximaal 16 GB per DDR4 stick aan, dus hier maximaal 2x16=32.

Dat de 7700K 4 sloten ondersteunt, wil niet zeggen dat ze ook in je laptop zitten.

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:58
Ik weet het niet hoor TS. De laptop die je aangeeft heeft 8Gb ram. Het feit dat je in je startpost ook niet zeker bent van de hoeveelheid die je nu hebt zou ik zeggen dat je dat eerst uitzoekt wat je nu hebt. Ik gok 1x 8gb op 2133mhz. Maar er zijn zat programma's die kunnen uitlezen voor je, en ik stel voor dat je daarmee begint.

Verder zitten er maar 2 sloten in, niet 4. Ik moet de eerste laptop zelf nog tegenkomen met 4 sloten.

Al met al komt het een beetje warrig over.

Edit: Oh, en je overschat misschien het voordeel van dual-channel. Dual channel wordt altijd aanbevolen, maar 1x16 door 2x8 te vervangen lijkt me geen nuttige uitgave.

[ Voor 33% gewijzigd door Nat-Water op 03-07-2019 17:17 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08-2025

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Wat @Nat-Water zegt :)
Daarnaast een quote van de website van Asus:
2 x SO-DIMM socket , up to 16 GB SDRAM(Optioneel)
Dus max 16GB, oftewel 2x8GB lijkt me...

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Pagina: 1