Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelbar
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-05 23:24
Beste mede Tweakers,

Ik kwam recent op het idee om DeepFreeze weer eens te gaan opzoeken, nu blijkt dat dat nu een standaard onderdeel van Windows is, namelijk, Unified Write Filter. Deze versie van de software biedt ook nog eens de mogelijkheid om te servicen (Windows updates) geweldig! Helaas blijkt echter in de praktijk dat writes naar de disk met zo een 4x langzamer worden nadat UWF is ingeschakeld, ook zie ik soms computers schijnbaar helemaal vast lopen voor een paar minuten, dit lijkt mij echter niet de bedoeling. Wat is hiervan de oorzaak, en hoe kan ik alsnog onze 'training machines' voorzien van een 'klik & schoon' oplossing?

UWF maakt de SSD traag, dus had ik bedacht om de pagefile te excluden, dat vond Windows niet leuk, elke herstart vanaf dat moment zorgen voor een BSOD boot loop. Dus page file maar niet ge-exclude, en gewoon uit gezet. Dat ging, maar met het risico dat programmas het geheugen vol laten lopen, en dat alles vast zou gaan lopen. Erger was nog helaas dat de PCs nog steeds tergend traag werden, dus ik zoek nog altijd naar de oorzaak.

Heeft iemand dus toevallig ervaring met UWF, en hoe ik deze het beste kan instellen zodat we alsnog snelle disk IO kunnen uitoefenen (die persist over een paar dagen, en dan een rollback doen)? Ik denk nu zelf meer aan een differencing image mounten via BCD, maar daar heb ik nog niet veel ervaring mee.

Alvast hartelijk bedankt allemaal.

Fijne dag :)

Met vriendelijke groeten,

Michael Barton

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelbar
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-05 23:24
Beste allen,

Intussen ben ik er achter dat disk I/O ca. 14x langzamer wordt als ik de 'disk' overlay type gebruik. Helaas heb ik die nodig ivm. persistence over herstarts tot een training klaar is.

Een mooi alternatief lijkt te zijn Rollback Rx, maar deze kost $ 50 per machine wat snel zal oplopen.

Mocht iemand weten hoe UWF toch snel kan worden gemaakt met de 'disk overlay type' dan wordt ik heel erg blij :)

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groeten,

Michael Barton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
michaelbar schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 16:05:
Helaas heb ik die nodig ivm. persistence over herstarts tot een training klaar is.
Zit je een training te doen op je eigen PC?
Zo ja, wat nou als je Windows in een VM stopt en daar dingen doet?

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:44
Heb je de documentatie op https://docs.microsoft.co...rise/unified-write-filter al doorgenomen? Maak je gebruik van partities? Heb je al een pagefile op een ramdisk geprobeerd?

Kortom: kun je aangeven hoe je de boel hebt ingesteld?
Mijn ervaring met de performance van UWF (wel alweer van enkele jaren geleden) is redelijk goed, vooral omdat het op thinclients welke vaak toch wel crappy hardware hebben draaide.