Toon posts:

Dolby Digital

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Wat voor aansluitingen heb je op de dolby digital speakers zitten??

Want ik wil een dd receiver kopen en ik heb al vijf boxen van mijn prologic, die wil ik dan aansluiten op de receiver.

Lukt dat??

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:17

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja, speakers zijn qua aansluitingen precies hetzelfde bij dolby digital.

<font size=1>Ben benieuwd hoeveel mensen hetzelfde gaan zeggen nu</font>

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Hetzelfde als bij gewone luidsprekers.
net iets te laat dat krijg je als intussen ook nog aan de shoarma zit :P

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:46
Vergeet geen subwoofer te kopen
lage geluiden zijn zeeeeeer belangrijk
bij film kijken !
Krijg je zeker GEEN spijt van

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 28 juli 2001 00:31 schreef menn0 het volgende:
Vergeet geen subwoofer te kopen
bij film kijken !
Krijg je zeker GEEN spijt van
Die zitten al in de twee grote boxen ingebouwd of zijn die tonen niet laag genoeg?? (er is wel een aansluiting voor een subwoofer)

• intert0y
  • Laatst online: 10-03-2025
KOOP een goeie subwoofer. Echt een goeie daar krijg je absoluut geen spijt van. Ik vind dat juist de SUB het verschil maakt bij DD.

En dan de buffels bij dances with wolves horen rondrennen.. BRRRRRRrrrrrr.

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
<font color=red size=1>[dit is dus een grapje]</font>
Volgens mij zitten er op dolby digital speakers geen normale aansluitingen, maar coaxiale digitale aansluitingen...Zelfde als waarmee je normaal gesproken je dvd speler op je versterker aansluit. Of je moet zo'n hele moderne versterker hebben, daar wil ook nog wel een optische ingang op zitten. Dat hebben de meeste DD speakers nog niet.

Koop wel speakers met AB, anders moet je telkens opstaan tijdens het film kijken.

ALs je echt goeie speakers wilt, moet je niet die standaard pro-logic speakers gebruiken, maar digital thx certified. Of op z'n minst digital thx voorbereid, zodat je die functie later nog kan toevoegen!
<font color=red size=1>[/dit is dus een grapje]</font>

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zaterdag 28 juli 2001 00:41 schreef Lampje het volgende:
Volgens mij zitten er op dolby digital speakers geen normale aansluitingen, maar coaxiale...Zelfde als waarmee je normaal gesproken je dvd spealer op je versterker aansluit. Of je moet zo'n hele moderne versterker hebben, daar wil ook nog wel een optische ingang op zitten. Dat hebben de meeste DD speakers nog niet.

Koop wel speakers met AB, anders moet je telkens opstaan tijdens het film kijken.

ALs je echt goeie speakers wilt, moet je niet die standaard pro-logic speakers gebruiken, maar digital thx certified. Of op z'n minst digital thx voorbereid, zodat je die functie later nog kan toevoegen!
+4 Grappig :D

Lampje maakt dus een grapje. :o

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
Op zaterdag 28 juli 2001 00:44 schreef JvS het volgende:

[..]

+4 Grappig :D

Lampje maakt dus een grapje. :o
Moest gewoon ff :)

Maar om je vraag (3de keer, als ik goed tel) te beantwoorden:

ja

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:24
Ja, maar de achter-speakers van een Dolby Surround set zijn meestal te zwak of hebben geen goed frequentie bereik.

Verwijderd

Topicstarter
dus als het ware kan je tulpstekkers gebruiken voor DD???

Want op mijn stereoinstallatie zitten 5 tulp ingangen voor een dvd speler....

En ik heb vaak gezien dat er op een dvd speler 5 tulp uitgangen hebben voor alle speakers.

heb je dan door het verbinden van die tulpaansluitingen DD als de dvd een eigen DD decoder heeft??

• vassago
"us als het ware kan je tulpstekkers gebruiken voor DD???"

Nee, gewoon je bestaande kabel strippen en die zonder connector op je versterker aansluiten.

"En ik heb vaak gezien dat er op een dvd speler 5 tulp uitgangen hebben voor alle speakers."

Dat zijn uitgangen voor naar je DD versterker, niet om speakers aan te hangen.

"heb je dan door het verbinden van die tulpaansluitingen DD als de dvd een eigen DD decoder heeft??"

Yep.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

<font size=6>Hallo wakker worden</font>

Drie mensen zeggen dat het gewoon kan, een maakt een grapje en waar trapt iedereen in?
:P |:( :)

• vassago
"Drie mensen zeggen dat het gewoon kan, een maakt een grapje en waar trapt iedereen in?
"

Dat zeg jij, maar ik heb vaak zat gezien dat hetzelfde antwoord 3x gegeven werd terwijl het toch niet klopte. Lullig als je daar dan je geld aan uitgeeft....

• vassago
"Vergeet geen subwoofer te kopen
bij film kijken!"

Hangt van je hoofdspeakers af en wat je ermee doet. (oftewel gebruik je hem waar hij voor bedoeld is of alleen voor een hoop lawaai).

Ik heb zo'n ding gehad, Rel Q50 (>1000 piek nieuwwaarde) en vond het weggegooid geld.
Gelukkig voor een prikkie 2dehands gekocht.

Verwijderd

of gewoon goede boxen, heb je geen sub nodig

Verwijderd

Op zaterdag 28 juli 2001 01:59 schreef e-X-hale het volgende:
of gewoon goede boxen, heb je geen sub nodig
Dolby Digital 5.1 betekent toch echt 5 speakers + 1 subwoofer. Die subwoofer wordt aangestuurd door een apart audio kanaal (de .1 in 5.1). Op bijvoorbeeld Sony versterkers wordt dit aangeduid door een de tekst LFE op je display. Als die knippert, wordt je subwoofer gebruikt.

Toch jammer dat vassago z'n Relletje heeft weggedaan. Had je hem wel goed aangesloten en ingesteld? De high-power aansluiting is niet nodig als je een goede low-power hebt op je versterker. Bovendien heb je met de high-power aansluiting dus niet de extra effecten die er in 5.1 zitten...

Mijn advies: subwoofer kopen! Ik heb ook een Rel Q50, en ben zeer tevreden!

Verwijderd

totdat je ff zegt tegen je versterker dat je geen sub heb, en ff configt dat hij de front ervoor moet gebruiken..
sim-pel

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zaterdag 28 juli 2001 02:35 schreef e-X-hale het volgende:
totdat je ff zegt tegen je versterker dat je geen sub heb, en ff configt dat hij de front ervoor moet gebruiken..
sim-pel
Daar ben ik het maar gedeeltelijk mee eens...
Een sub kan frequenties die met films "lekker" zijn wat aandikken. Dat wil ik alleen bij films zo hebben. Dus heb ik me sub voor bij films...
Maarja, daar liep al een discussie over :)

[topic=186472] Kijk daar maar.
(topic gaat *kuch* iets *kuch* offtopic, maarja :P).

Verwijderd

Ik dacht eerst ook een subwoofer heb ik niet nodig, maar er zit toch wel een wereld van verschil in hoor.
Heb er nu een jbl sub bij en films kijken is nu nog mooier geworden. :)

• mbvisiontt
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 05:11
Ik kan geen sub nemen... :'( Ja kan wel, maar dan krijg ik het hele gebouw op mijn kop, allemaal zeikende mensen. :(

Waarom zit er eigenlijk geen bi-wire op de surround speakers? :?

.... Ik weet het ook niet

• RLB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-07 13:45

RLB

E Pluribus Unum

Ik heb hier een B&W Matrix 3 setje als voorspeakers voor Dolby Surround :'( (sorry, ben aan het sparen voor DD :9~), maar ik heb een kennis met bijna dezelfde B&W boxen, alleen een modelletje lager (hij heeft er 1 conus per box minder in zitten) en hij heeft dus ter compensatie een Yamaha >Fl. 1400,- sub gekocht. Nu moet ik zeggen ik hoor het verschil met met films toch wel, maar niet zo drastisch dat ik er 1400 piek voor een subje aan uit ga geven. (Misschien als ik later meer geld heb :P)

• Ace
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-08 21:00

Ace

Happy Happy Joy Joy

Een subwoofer is echt een must bij DD vind ik. Mijn versterker doet af en toe beetje vreemd als ik filmpje begin met afspelen en wil nog wel eens Dolby Prologic pakken ipv DD.

Daar kom ik dan 5 minuten into the movie achter en schakel dan over naar DD :P Wereld van verschil, het DD geluid is veel krachtiger. En zeker met een sub komen de lage tonen goed tot hun recht.

Het heet niet voor niets 5.1 nauutlijk, anders hadden ze het wel 5.maar-een-sub-heb-je-niet-nodig-gemoend.

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Kinderachtig dat men meteen zegt "Koop een subwoofer erbij wereld van verschil!", en vervolgens nieteens op zijn vraag ingaat.

Ohja vassago, je kunt ook quoten, dat staat wat minder amateuristisch, het werkt zo:

-Typ quote (met aan beide kanten deze haakjes [] )
-Dan de tekst die bij jou tussen de "" staat
-Typ dan /quote (met aan beide kanten deze haakjes [] )

klaar.
De vraag is dan misschien een beetje dom, maar niet iedereen weet er hier genoeg vanaf, en kan het altijd bijleren. Dat hij geen subwoofer heeft is zijn keuze, als je die wilt aanraden doe je dat maar in een nieuwe topic. Daar gaat het hier niet om.

Antwoord op de vraag van de topicstarten zoals al meer gezegd is dat surround (nouja, als je het zo wilt zeggen) speakers gewoon dezelfde aansluitingen hebben als andere speakers. Speakers sluit je op je versterker aan, daar zitten normaal gesproken 10 tulp(contra) uitgangen op (2 voor elke speaker). Daar kun je je speakers dus gewoon op aansluiten.

Een subwoofer heb je niet, dus daar hoeft niet over gesproken te worden.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 28 juli 2001 16:33 schreef Yokozuna het volgende:
Kinderachtig dat men meteen zegt "Koop een subwoofer erbij wereld van verschil!", en vervolgens nieteens op zijn vraag ingaat.

Ohja vassago, je kunt ook quoten, dat staat wat minder amateuristisch, het werkt zo:

-Typ quote (met aan beide kanten deze haakjes [] )
-Dan de tekst die bij jou tussen de "" staat
-Typ dan /quote (met aan beide kanten deze haakjes [] )

klaar.
De vraag is dan misschien een beetje dom, maar niet iedereen weet er hier genoeg vanaf, en kan het altijd bijleren. Dat hij geen subwoofer heeft is zijn keuze, als je die wilt aanraden doe je dat maar in een nieuwe topic. Daar gaat het hier niet om.

Antwoord op de vraag van de topicstarten zoals al meer gezegd is dat surround (nouja, als je het zo wilt zeggen) speakers gewoon dezelfde aansluitingen hebben als andere speakers. Speakers sluit je op je versterker aan, daar zitten normaal gesproken 10 tulp(contra) uitgangen op (2 voor elke speaker). Daar kun je je speakers dus gewoon op aansluiten.

Een subwoofer heb je niet, dus daar hoeft niet over gesproken te worden.
Heel slim gezegd... *D

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:19

JT

VETAK y0

Gewone speakeraansluitingen. Zorg wel dat je rear speakers qua midden en hoge tonen va ndezelfde kwaliteit zijn als je front speakers, het liefst speakers uit dezelfde serie als je front.

En ja, een sub maakt VEEL verschil. In een bios hebben ze gigamtische front speakers, maar toch hebben ze een aparte sub...en das niet zo maar.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb achterop een dvd speler gekeken en er zaten een 5 kanaals uitgang en een digitale spdif uitgang op. Ook als de dvd een ingebouwde DD receiver heeft.(5 kanaals is dus anologe uitgang).

Hoe kan dit dan dolby digital geven??
Of moet je de spdif uitgang gebruiken + DD Receiver hebben??/

Ik snap er niks meer van..

Mzzl

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-08 09:55
Op zondag 29 juli 2001 19:47 schreef d_v_pelt het volgende:
Ik heb achterop een dvd speler gekeken en er zaten een 5 kanaals uitgang en een digitale spdif uitgang op. Ook als de dvd een ingebouwde DD receiver heeft.(5 kanaals is dus anologe uitgang).
De 5 kanalen zijn idd analoge uitgangen. De dvd speler heeft dus een DD decoder. Deze aansluitingen kan je gebruiken als je dus geen DD receiver hebt maar wel een prologic receiver met 5 kanaals ingang ("dvd voorbereid"). De sp/dif digitale uitgang is als je een DD receiver hebt. Dan word het pas in je versterker/receiver gedecodeerd ed.
Hoe kan dit dan dolby digital geven??
Ingebouwde decoder dus als hij 5 analoge uitgangen heeft.
Of moet je de spdif uitgang gebruiken + DD Receiver hebben??/

Ik snap er niks meer van..

Mzzl
spdif dus als je een DD receiver hebt.

Coïtus ergo sum

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 29 juli 2001 19:59 schreef Chilly_Willy het volgende:

[..]

De 5 kanalen zijn idd analoge uitgangen. De dvd speler heeft dus een DD decoder. Deze aansluitingen kan je gebruiken als je dus geen DD receiver hebt maar wel een prologic receiver met 5 kanaals ingang ("dvd voorbereid"). De sp/dif digitale uitgang is als je een DD receiver hebt. Dan word het pas in je versterker/receiver gedecodeerd ed.
[..]

Ingebouwde decoder dus als hij 5 analoge uitgangen heeft.
[..]

spdif dus als je een DD receiver hebt.
He bedankt,

nu snap ik eindelijk hoe DD werkt en kan ik een dvd met DD gebruiken om op mijn pro logic systeem aan te sluiten.

Mzzls :)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zondag 29 juli 2001 23:31 schreef d_v_pelt het volgende:

[..]

He bedankt,

nu snap ik eindelijk hoe DD werkt en kan ik een dvd met DD gebruiken om op mijn pro logic systeem aan te sluiten.

Mzzls :)
Als je dus een DD voorbereide set hebt, dus! je moet wel die "5.1 input" hebben. Anders gaat het niet werken.

Zie daarvoor je handleiding.

Verwijderd

Topicstarter
Achterop heeft hij 6 ingangen.
Voor links voor/achter, rechts voor/achter, center speaker en subwoofer.

Dit is toch de 5.1 ingang??

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Yups.. Maar dat had je ook in de handleiding kunnen lezen.. :z

Pagina: 1