Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

SolarEdge poorten openzetten Experiabox V9

Pagina: 1
Acties:

• CheesieUnion
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-10 14:03
Ik heb thuis een SolarEdge omvormer voor mijn zonnepanelen. Ik wil deze graag koppelen met mijn Wi-Fi via de Experiabox V9, maar ik krijg het niet aan de praat. De omvormer verbindt wel gewoon met de Wi-Fi via een statisch IP-adres. Deze is vervolgens ook te vinden als ik een IP Scanner gebruik op het netwerk. Het probleem is echter dat hij geen verbinding kan maken met het monitoringplatform van SolarEdge. Vanuit SolarEdge kreeg ik de opdracht om de poorten 80, 443, 22221, 22222 open te zetten. Dit heb gedaan zoals te zien in de screenshot. Echter werkt het dan nog steeds niet, ook het toevoegen van de omvormer aan de DMZ werkt niet.

Om zeker te weten dat het niet aan de omvormer ligt heb ik het ook een keer geprobeerd via de mobiele hotspot van mijn telefoon en dan werkt het meteen. Ik heb ook nog telefonisch contact opgenomen met KPN, maar die zeggen dat ze dit niet ondersteunen. Dus ik hoop dat iemand mij hier wel verder kan helpen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0GRnc39.png

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Vanuit SolarEdge kreeg ik de opdracht om de poorten 80, 443, 22221, 22222 open te zetten
Toen ik een keer DHCP-problemen had met m'n omvormer kreeg ik zo'n advies ook. De mensen die je daar spreekt volgen volgens mij een script ofzo om je door de eerste dingen heen te helpen ofzo.

Ik vind het hele dikke bullshit. Zeker als het jaren daarvoor zonder problemen gewerkt heeft (bij mij dan). Sowieso is 80 http en 443 https; waarom zou je die poorten van buiten naar binnen openzetten? Naar een omvormer.... :?

Mijn vragen; hoe lang draait je omvormer al? Problemen daarvoor gehad?
Bij mij hielp een reset van de omvormer om de problemen met DHCP op te lossen)

[ Voor 42% gewijzigd door Gunner op 03-07-2019 09:02 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• CheesieUnion
Gunner schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 08:59:
[...]

Toen ik een keer DHCP-problemen had met m'n omvormer kreeg ik zo'n advies ook. De mensen die je daar spreekt volgen volgens mij een script ofzo om je door de eerste dingen heen te helpen ofzo.

Ik vind het hele dikke bullshit. Zeker als het jaren daarvoor zonder problemen gewerkt heeft (bij mij dan). Sowieso is 80 http en 443 https; waarom zou je die poorten van buiten naar binnen openzetten? Naar een omvormer.... :?

Mijn vragen; hoe lang draait je omvormer al? Problemen daarvoor gehad?
Bij mij hielp een reset van de omvormer om de problemen met DHCP op te lossen)
Dit is een nieuwe omvormer, dus het heeft eerder ook niet gewerkt.
De omvormer is al meerdere malen gereset, maar dat maakt ook niks uit.
Ook wordt er geen gebruik gemaakt van DHCP, ik vul deze gegevens zelf in via de app.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

CheesieUnion schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 09:07:
Ook wordt er geen gebruik gemaakt van DHCP, ik vul deze gegevens zelf in via de app.
Welke app? Vziw doet de solaradge app geen IP-wijzigingen.

Kan je je installateur niet vragen?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:10
Erg vreemd inderdaad dat je poorten moeten openzetten van buiten naar binnen toe, op die manier creëer je gaten in je firewall omdat de hele wereld bij je omvormer kan. Normaal gesproken is dit niet nodig omdat verkeer van binnen naar buiten is toegestaan, de omvormer levert z'n data dan af bij een cloudserver.

Ik vermoed ook dat SolarEdge erop doelt, dat je zorgt dat verkeer naar buiten is toegestaan. Is meer voor bedrijfsnetwerken waar de boel wellicht heel strak geregeld is. De port forwards die je nu hebt gemaakt zou ik er dan ook uithalen want dit is een gat in je beveiliging nu.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 03-07-2019 09:27 ]

• CheesieUnion
Gunner schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 09:18:
[...]

Welke app? Vziw doet de solaradge app geen IP-wijzigingen.

Kan je je installateur niet vragen?
Ik heb hier samen met de installateur naar gekeken. Hij verbindt met de omvormer via de SetApp van SolarEdge. Vervolgens kiest hij het Wi-Fi netwerk om mee te verbinden en krijgt dan de keuze om DHCP te gebruiken of handmatig de gegevens in te vullen. Hierbij hebben we ervoor gekozen om dit handmatig te doen.

Deze gegevens kloppen allemaal. De omvormer is ook verbonden met het netwerk, maar het enige probleem is dus de verbinding naar buiten met het SolarEdge monitoring netwerk.

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Is de toegang van buiten naar binnen niet nodig voor het sturen van firmware/software updates van SolarEdge naar de omvormer?

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:10
Mijn omvormer, een ouder type SE3000, is sinds 2014 verbonden met de SE-portal. In mijn FritzBox ADSL-router (XS4ALL) heb ik voor de omvormer nooit een poort open hoeven zetten...

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-11 22:36
Met je mobiele hotspot wel DHCP gebruikt?
Ik zou toch zeker ook een keer DHCP proberen via je Experiabox.

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
CheesieUnion schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 13:23:
[...]

Ik heb hier samen met de installateur naar gekeken. Hij verbindt met de omvormer via de SetApp van SolarEdge. Vervolgens kiest hij het Wi-Fi netwerk om mee te verbinden en krijgt dan de keuze om DHCP te gebruiken of handmatig de gegevens in te vullen. Hierbij hebben we ervoor gekozen om dit handmatig te doen.

Deze gegevens kloppen allemaal. De omvormer is ook verbonden met het netwerk, maar het enige probleem is dus de verbinding naar buiten met het SolarEdge monitoring netwerk.
lijkt alsof de dns server niet is ingevuld? Beter gewoon dhcp gebruiken en alles automatisch laten invullen.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• CheesieUnion
Ik heb het als eerste met DHCP geprobeerd, maar dat werkte niet. En de DNS server is correct ingevuld.

[ Voor 22% gewijzigd door CheesieUnion op 04-07-2019 10:20 ]

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-11 22:36
Heel apart, je bent toch niet de enige met een KPN Experiabox en een SolarEdge installatie lijkt me?
Kan je vanaf je netwerk wel prod.solaredge.com pingen?

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Rouske schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:04:
Heel apart, je bent toch niet de enige met een KPN Experiabox en een SolarEdge installatie lijkt me?
Kan je vanaf je netwerk wel prod.solaredge.com pingen?
Nope. Heb jaren zo gedraaid (experiabox v9 ) zonder enige aanpassing.

• Jasper79
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-11 11:37
Kun je niet even een tijdelijke netwerkkabel trekken. En heb je de losse wifi module erbij want de ingebouwde WiFi antenne is enkel voor SetApp en werkt slechts tot een meter of drie.

• abra69
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-02-2021
Poorten openzetten met onbeveiligde web interface val SolarEdge: slecht idee!

Ik had een soortgelijk probleem nadat ik mijn netwerk gereconfigureerd had (andere AP, andere IP ranges). SolarEdge was 1 dag offline en herstelde toen zelf (ik vermoed soft reboot of dhcp client op lease timeout). Bij mij staat deze wel op Dhcp.

Als je de nieuwe Solaredge (zonder display) hebt, dan kun je ook even met browser naar het IP adres gaan. Tot mijn verbazing kwam ik daar de hele SetApp als web interface tegen, met dus de monteursniveau functionaliteit (geen beveiliging!). Dit kan een halve minuut duren en werkt alleen als de inverter echt op het netwerk zit (blauwe led). Onder communicatie->wifi->dhcp vind je dns etc. Wees voorzichtig. Je kunt de SolarEdge ook naar AP mode zetten via een knop, maar dat heb ik niet geprobeerd.

[ Voor 61% gewijzigd door abra69 op 05-07-2019 07:43 . Reden: Locale web interface toegevoegd. Beveiligingswaarschuwing. ]

• abra69
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-02-2021
ThinkPadd schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 09:25:
Erg vreemd inderdaad dat je poorten moeten openzetten van buiten naar binnen toe, op die manier creëer je gaten in je firewall omdat de hele wereld bij je omvormer kan. Normaal gesproken is dit niet nodig omdat verkeer van binnen naar buiten is toegestaan, de omvormer levert z'n data dan af bij een cloudserver.

Ik vermoed ook dat SolarEdge erop doelt, dat je zorgt dat verkeer naar buiten is toegestaan. Is meer voor bedrijfsnetwerken waar de boel wellicht heel strak geregeld is. De port forwards die je nu hebt gemaakt zou ik er dan ook uithalen want dit is een gat in je beveiliging nu.
Let op:fabrieksniveau SetApp (web-portal) zit op poort 80 van het apparaat en heeft geen beveiliging 8)7 (bij mijn SE3680HD - zie mijn reactie). Je kunt hier zelfs hardwareconfiguratie en beveiligingsniveaus aanpassen....

[ Voor 0% gewijzigd door abra69 op 05-07-2019 09:36 . Reden: formatting ]

Pagina: 1