Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 01:42
Hallo Allemaal,

Ben hier al veel aan het lezen geweest over zonnepanelen en wat wel en wat niet te doen. Ik heb een plannetje gemaakt voor wat ik nodig heb. Graag zoek ik alles zelf uit, omdat ik niet altijd het gevoel heb dat een installateur echt weet wat die aan het verkopen is. Ik hoop dan ook dat jullie mij hierbij kunnen helpen _/-\o_

Mijn situatie:
- Schuin dak gelegen op het zuidwesten
- Schaduw vorming van de rookafvoer van de buren rechts van mij. (dus hiervan krijg je 's avonds last).
- Panelen onder, op, en boven de dakkapel. Voor nu focus ik me op 12 stuks.

Betere foto heb ik op het moment niet:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Dc0RrEj.png
De buren hebben in de tussentijd een schoorsteen geplaatst waar de pijl staat. Die komt ongeveer 30cm boven de dakkapel uit. Het is al uitgerekend en nagemeten. Onder de dakkapel passen er 6 panelen. Boven de dakkapel passen er 5 panelen. En op de dakkapel komt er dan nog 1 te liggen, 2 zou eventueel ook kunnen. Maar daarvoor moeten we nog even kijken naar de dakconstructie van de dakkapel. De panelen zouden dan verticaal komen te liggen.

Mijn huis is aangesloten op 3x 25amps met een jaar verbruik van +/- 3500kWh (nog zonder kinderen). Nu lees ik verschillende zaken over het wel of niet benutten van deze 3 fase stroom. Misschien dat iemand daar een toelichting op kan geven over hoe of wat?

Goed, wat ik van plan ben om op mijn dak te gaan leggen/laten leggen is het volgende:

---------

12x JA Solar JAM72D-00-375-BP (375Wp) | Deze dus
Ook heb ik gekeken naar deze Maar ik vraag me af of dit z'n geld/garantie waard is.
Misschien nog andere suggesties? (Zwart en hoog rendement is een vereisten)

---
De optimizers en omvormer wil ik graag van SolarEdge hebben en daar kom ik op de voglende suggesties:

Omvormers (Hierbij van de JA Solars uitgegaan):
1x SolarEdge SE4k 3-fase E-serie | deze

Of als 1 fase prima/beter zou zijn:
1x SolarEdge 3500 HD-Wave SE3500H | Deze

Voor de optimizers dacht ik aan deze:
12x SolarEdge P404 | deze

Dus dan kom ik op het volgende:
  • 12x JA Solar JAM72D-00-375-BP
  • 12x SolarEdge P404
  • 1x SolarEdge 3500 HD-Wave SE3500H
Volgens mij zou de Watt opbrengst ongeveer uitkomen op:
12 x 375 x 0,85 = 3825W

Ik hoop dat er hier mensen zijn die mij kunnen adviseren over wat een goede combinatie is in mijn situatie.

Ik heb overigens ook nog gekeken naar Power Optimizers. Is dit misschien een efficiënte manier als wanneer ik kies voor optimizers en 'n omvormer, dit mede omdat ik zit met de schaduw vorming van de rookafvoer van de buren.

Wat ik graag wil weten, is wat de beste combinatie is om een zo'n efficient mogelijke oplossing te creëren. Ik hoop dat jullie ervaringen mij daarheen kan sturen.

[ Voor 21% gewijzigd door g00gle op 03-07-2019 09:35 ]

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:11
g00gle schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 08:48:
De optimizers en omvormer wil ik sowieso van SolarEdge hebben en daar kom ik op de voglende suggesties:
Ik heb overigens ook nog gekeken naar Power Optimizers. Is dit misschien nog beter losse optimizers en 'n omvormer.
Eerst zeg je zeker te zijn over je keuze voor SE en aan het eind kom je daar weer op terug. Wat is het nu? Daarnaast. Bekijk de andere persoonlijke PV topics eens en geef dan dezelfde volledigheid aan informatie.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• g00gle
CurlyMo schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 08:51:
[...]

[...]

Eerst zeg je zeker te zijn over je keuze voor SE en aan het eind kom je daar weer op terug. Wat is het nu? Daarnaast. Bekijk de andere persoonlijke PV topics eens en geef dan dezelfde volledigheid aan informatie.
Dat is ook meer een vraag, ik bedoel hiermee dus de omvormer+optimizer per paneel, volgens mij noem je dit "power optimizers". Ik heb me hierin verder niet verdiept. Ik zal even naar andere topics kijken en mijn post eventueel aanpassen/aanvullen.

• CurlyMo
g00gle schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 08:55:
[...]

Dat is ook meer een vraag, ik bedoel hiermee dus de omvormer+optimizer per paneel, volgens mij noem je dit "power optimizers".
Dan snap ik je vraag niet.

• g00gle
CurlyMo schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 08:57:
[...]

Dan snap ik je vraag niet.
Ik heb m'n start post aangepast, hopelijk is het nu wat duidelijker.

• CurlyMo
g00gle schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 09:08:
[...]

Ik heb m'n start post aangepast, hopelijk is het nu wat duidelijker.
Foto's en maten?

• g00gle
Ook toegevoegd, hopelijk hebben jullie nu voldoende info.

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

RvV

Ik weet het niet hoor. Het dak ziet er niet heel erg groot uit. Een JAM72 is een 72 cells paneel van 2 meter lang. Ga je dat redden tot de dakgoot als je de rolmaat uit je dakkapel laat hangen?

Y'24

• koenie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:44
RvV schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 12:58:
Ik weet het niet hoor. Het dak ziet er niet heel erg groot uit. Een JAM72 is een 72 cells paneel van 2 meter lang. Ga je dat redden tot de dakgoot als je de rolmaat uit je dakkapel laat hangen?
Inderdaad, ik tel vanaf de dakkapel 6 pannen tot aan de goot. het zichtbare vlak van een dakpan is typisch rond de 30 cm (afhankelijk van het type natuurlijk)

2 meter panelen lijken me daarom niet te passen. Het is zelfs de vraag of standaard panelen (165 cm) wel passen. Anders word het landscape en dat is dan maar 3 panelen ipv 6.

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
@g00gle Je kunt er voor kiezen om Sunpower X21 panelen neer te leggen.
SIGNATURE BLACK SPR-X21-335-BLK

https://us.sunpower.com/s...idential-solar-panels.pdf

Hiervan passen er in landscape nét aan 4 onder de dakkapel (1558mm x 4 < 6,25m), mits je minimaal een 1,10 meter (+ wat speling) hebt om de 1046mm kwijt te kunnen.

Wat is de afstand in centimeters tussen je dakkapel en de voorzijde rand van de dak?

En als je toch Solar Edge neemt, zou ik langs de zijkanten van de dakkapel ook panelen neerleggen, mits dat past.

Qua optimale combinatie is e.e.a. pas goed te berekenen als je de exacte maten van het dak hebt !

[ Voor 17% gewijzigd door herofruit op 03-07-2019 13:37 ]

4800wp zuid - pvoutput.org

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@g00gle
wat is optimaal, dat is niet altijd wat op dak kan.
dus vaak zijn er concessies nodig. ;)

vrijwel elke 1fase omvormer (meestal van het TL type, dat is het meest gebruikt.) maakt intern van de V(mpp) die van de panelen af komt, er rond de 350V van voordat het naar de DC/AC gedeelte gaat.
leg je dan genoeg panelen per mpp zodat de 350Vmpp geven aan de omvormer dat zit je optimaal en behaal je het hoogste rendement.
(dit maakt niet uit of je nu solaredge optimizers gebruikt of niet. werkt gewoon weg het zelfde.)
wil je 3fase werken, dan is het optimaal om te zorgen dat je 720V(mpp) hebt uit de panelen.
(alleen veel 3fase omvormers zijn geoptimaliseerd voor +/-600V)
gelukkig kun je flink afwijken van de 350/600V, zo is een 200/350V vaak nog wel oke om te doen. ;)
(en wisselt ook nog een klein beetje per omvormer.)

deze berekening is gewoon weg dom om te doen.
12 x 375 x 0,85 = 3825W
mijn panelen op oost of op west, die halen ondanks hun ver van optimum positie gewoon 110% van hun STC waarde, zoals dat hoort.
dus 12 x 375 = 4500W (en zal zeldzaam piekjes vertonen tot de +/-5000W)
de vraag is dan eerder voor hoeveel uren doen ze dat per jaar.
helaas is dat niet zo heel veel. (vooral in de lente, dan heb je een stevige zon en nog geen hoge temperaturen.)
dus als je wil kun je met erg weinig verlies wel een 30% kleinere omvormer nemen als je Wp hebt, en je verlies is dan minimaal.
dit is meer een persoonlijke keuze (en voor sommige heeft het ook te maken met hun bloeddruk, het systeem zien aftoppen is niet leuk.)
lees ook:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
soms is onderdimensioneren van de omvormer erg gemakkelijke truc.
zoals in jouw voorbeeld: 12 x 375 = 4500W aan een 16A (3850W) omvormer hangen, zodat je alles gewoon aan een 16A groep kunt hangen.

(ik heb zelf 6,4kWp op een 4kVA omvormer hangen op een 16A groep.
letop 4kVA is niet het zelfde als 4kW.
door oost-west en een beetje aftopping kan dit met gemak. ;) )

schaduw, daar word vaak veel te moeilijk over gedacht.
tof is schaduw zeker niet, maar rampzalig vaak ook weer niet.
een paneel wat in een harde schaduw(denk aan schoorsteen/dakkapel) komt zal door de diodes(3x) in stapjes worden gebijpasd.
hier door zakt helaas de Vmpp, dus als daar genoeg ruimte is dan valt het verlies vaak erg mee. ;)
hier heb je dus vaak geen speciale solaredge optimizers voor nodig. ;)
(solaredge trekt vaak uit de beschaduwde panelen wel meer vermogen, maar schaduw blijft schaduw.
dus verwacht geen wonderen.)

succes met zoeken. ;)
(mij lijkt wat je allemaal wil erg onrealistisch, dat gaat nooit passen op je dak.
maar goed ik heb maar beperkte info en weet ook niet alles.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• g00gle
@herofruit @migjes Bedankt voor jullie goede en duidelijke antwoorden, ik heb inderdaad volledig over de maten van de panelen heen gekeken en deze vallen dus inderdaad af. De afmetingen van onder mijn dakkapel zijn ongeveer 185cm t/m de laatste dakpan voor de goot.

Dus inderdaad deze panelen gaan zeker niet passen, het lijkt me handig als ik eerst een bedrijf een offerte ga laten maken. En deze vervolgens door de experts hier en met de juiste maatvoeringen ga laten bekijken en daar eventueel nog tips / aanvullingen uit halen. Helaas zijn er redelijk wat amateurs op de markt.

• CurlyMo
Waarom plaats je de gevraagde maten niet?

Overigens:
SE optimizers werken alleen met SE
Je hebt geen SE nodig om optimizers te kunnen gebruiken. Daarvoor heb je bijv. Tigo.

Zoek daar maar eens op in het algemene topic.

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
11 keer een standaardpaneel van 335 watt (bv JA Solar 335 Wp Percium)
met een Goodwe 3600D-NS 1 fase omvormer lijkt me hier de eenvoudigste oplossing.

Eventueel aanvullen met 1 Tigo duo optimizer voor paneeltje met wat schaduw.

Moet kunnen voor 4000 euro.
Pagina: 1