Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebird
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-08 21:46
Beste mensen,

We gaan binnenkort in een nieuwbouwhuis wonen waarin ik een Cat 6 bedraad netwerk wil aanleggen naar 2 werkkamers, de TV en een aantal AP's. In alle verdiepingsvloeren ligt vloerverwarming op zo'n stalen vlechtwerkmat. Daarom heb ik bij de bouw heb ik in het midden van elke verdieping op het plafond een loze leiding aan laten leggen. Daar wil graag Ubiquity Acces Points met PoE op aansluiten.

Ik heb me redelijk georiënteerd, maar ik heb toch nog wat vragen over:
1. Is het slim als ik op de BG een AC LR neem (ivm mogelijk tuinbereik) en volstaat dan op verdieping 1 en 2 elk een AC lite?
2. Of kan ik tegen de beperkte meerprijs ook beter 3 AC LR's kopen? (meer max snelheid op 2,4 Ghz, maar wellicht een overkill aan zendvermogen)

Die Ubiquity AC's zijn inmiddels al weer bijna 4 jaar oud.
3. Zijn er geen modernere en betere AC's op de markt, die ook over PoE en seamless roaming zonder PC kunnen regelen?

Welke bijpassende switch. Ik was van plan om de "bijpassende" Ubiquity UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) te kopen. Ik lees in de reviews echter dat die nogal warm wordt. Dat is niet zo handig zo'n "kachel"in de meterkast.
4. Wordt deze switch ook zo warm met drie van deze deze AP's?
5. Is er een alternatief zoals de Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108PE-300EUS of de TP-Link TL-SG108PE niet beter?

Alvast super bedankt voor de adviezen en het meedenken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:20
ebird schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 22:37:

Ik heb me redelijk georiënteerd, maar ik heb toch nog wat vragen over:
1. Is het slim als ik op de BG een AC LR neem (ivm mogelijk tuinbereik) en volstaat dan op verdieping 1 en 2 elk een AC lite?
Nee de LR heeft daarin weinig tot geen toegevoegde waarde.
Aangezien je zegt nieuwbouw is je beglazing ook goed geïsoleerd dus je gaat buiten vrijwel geen bereik krijgen vanuit binnen.
(Uitgaande van ramen en deuren gesloten).
Ik zou beneden eerder voor een AC Pro gaan omdat die in de 5GHz iets meer headroom heeft.
En daarbij zorgen dat er buiten ook een kabeltje komt waar je bv deze plaatst pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack)
2. Of kan ik tegen de beperkte meerprijs ook beter 3 AC LR's kopen? (meer max snelheid op 2,4 Ghz, maar wellicht een overkill aan zendvermogen)
Zie hierboven.
3. Zijn er geen modernere en betere AC's op de markt, die ook over PoE en seamless roaming zonder PC kunnen regelen?
Jawel hoor maar daar is de prijs ook naar.
Hier enkele van Ubiquiti:
pricewatch: Ubiquiti UniFi XG Access Point
pricewatch: Ubiquiti UniFi AC SHD
pricewatch: Ubiquiti UniFi AC HD
pricewatch: Ubiquiti UniFi nanoHD (1-pack)
Welke bijpassende switch. Ik was van plan om de "bijpassende" Ubiquity UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) te kopen. Ik lees in de reviews echter dat die nogal warm wordt. Dat is niet zo handig zo'n "kachel"in de meterkast.
Het valt opzich mee hoor, het is niet dat je er eieren op kunt bakken hoor.
5. Is er een alternatief zoals de Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108PE-300EUS of de TP-Link TL-SG108PE niet beter?

Alvast super bedankt voor de adviezen en het meedenken.
Ja dat kan zeker maar dan heb je dus niet alles in 1 omgeving.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ebird schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 22:37:
[...]

De LR heeft alleen in 2.4GHz toegevoegde waarde en je wilt juist buiten vooral 5GHz gebruiken ivm mogelijke interferentie. Ik zou in een woning eigenlijk nooit de LR ovewegen. Als de Lite niet toereikend is, neem dan de Pro.

Plus: dit is nieuwbouw, waarschijnlijk met aantrekkelijke energielabel. Dat betekent hoogstwaarschijnlijk HR++ glas en spouwmuurisolatie. Gevolg: vergeet het maar dat je buiten dekking gaat realiseren met eender welke AP binnen. Voor de tuin wil je een outdoor AP die je ook buiten monteert (met PoE en kabel naar binnen toe).
Om met clients te verbinden is zendvermogen bijna irrelevant. WiFi is tweerichtingsverkeer en de client is altijd al de zwakste schakel daarin. Het is alsof je met je partner - die een zachtere stem heeft - praat terwijl jij beneden staat en hij/zij boven. Als het gesprek moeizaam gaat, zal het er niet beter op worden als jij een megafoon pakt... :o

Sowieso, 2.4GHz is alleen voor legacy en low-end. Alles waar je performance van verwacht wil je op 5GHz doen. Als je niet overal dekking hebt op 5GHz, doe daar wat aan ipv nog wat meer uit de trage, instabiele 2.4GHz te proberen te persen.
Seamless roaming is met moderne clients een kwestie van instellingen, niet van AP features. In de tijd dat Ubiquiti een goede naam opbouwde hadden zij in het geheel geen bijkomende technische features op hun UniFi platform om roaming te ondersteunen. Waarom toch die goede reputatie? Omdat de centrale management ervoor zorgde dat alle AP's alle relevante instellingen exact goed hadden staan, zodat clients zelf goed gingen roamen. Daar heb je geen UniFi voor nodig, het kan met willekeurig welk apparatuur handmatig - maar de ervaring leert dat het 9 van de 10 keer niet goed gaat. Daarom wil je inderdaad centraal management.

De leeftijd van UniFi zou ik niet als negatief argument gebruiken, veel andere dingen op de markt zijn nog ouder en totdat WiFi-6 (ax) eindelijk daadwerkelijk gestandaardiseerd is en er vergelijkbare producten komen voor een acceptabele prijs is er qua features de afgelopen jaren niets bijgekomen waar je in hetzelfde segment zinnig voordeel mee zou kunnen behalen tov de hardware in de UniFi dozen.

Er valt inderdaad wat af te dingen op de "controller" van UniFi (die technisch helemaal geen controller is). Ik draai het gewoon op een Raspberry Pi onder m'n bureau. Alternatieven zijn er zeker, maar geeneen voor vergelijkbare prijs. Aerohive heeft AP's met zelfde basic specs als de UAP AC Lite, maar dan met echte distributed controller, die dus wel seamless handovers, dynamic channel optimization en zo nog een sloot dingen doet. Je betaalt alleen het drievoudige ervoor. TP-Link heeft een aantal zeer aardig uitziende en geprijsde AP's die in het algemeen vergelijkbare specs hebben met UniFi, maar ze missen DFS, dus hebben ze niet 4 maar slechts 1 80MHz kanaal in de 5GHz. Dat is zacht gezegd teleurstellen, want het betekent dat bij meerdere AP's in huis ze met elkaar om zendtijd moeten concurreren, of je moet terugvallen naar 40MHz.
PoE vreet stroom, daar ontkom je niet aan. Hamvraag is waarom je UniFi overweegt. Wil je dingen doen als VLANs instellen en beheren vanuit de UniFi omgeving op zowel switch als AP (als router?)? Dan wil je inderdaad een UniFi switch en zijn de alternatieven minder handig. Heb je nul ambities op dat vlak, of vind je het prima om je VLANs in verschillende interfaces in te stellen? Dan is de toegevoegde waarde van UniFi beperkt en is de meerprijs ervan onverdedigbaar.

Edit: lol, behoorlijke spuit 11 ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebird
[quote]
Annuk schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 23:32:
[...]

Nee de LR heeft daarin weinig tot geen toegevoegde waarde.
Aangezien je zegt nieuwbouw is je beglazing ook goed geïsoleerd dus je gaat buiten vrijwel geen bereik krijgen vanuit binnen.
(Uitgaande van ramen en deuren gesloten).
Ik zou beneden eerder voor een AC Pro gaan omdat die in de 5GHz iets meer headroom heeft.
En daarbij zorgen dat er buiten ook een kabeltje komt waar je bv deze plaatst pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack)
Dat buiten wordt inderdaad nog een dingetje. Probleem is dat ik door luchtdichte HSB elementen niet door de buitenmuur kan en mag. Misschien kan ik nog een draad trekken naast mijn buitenverlichting?
De Pro is dan wel weer een stuk duurder, maar inderdaad ook wel weer betere performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebird
[quote]dion_b schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 23:42:
[...]
De LR heeft alleen in 2.4GHz toegevoegde waarde en je wilt juist buiten vooral 5GHz gebruiken ivm mogelijke interferentie. Ik zou in een woning eigenlijk nooit de LR ovewegen. Als de Lite niet toereikend is, neem dan de Pro.
Jullie adviseren allebei de Pro vs de LR, als ie past in de meterkast gaat dat dus worden beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebird
Seamless roaming is met moderne clients een kwestie van instellingen, niet van AP features. In de tijd dat Ubiquiti een goede naam opbouwde hadden zij in het geheel geen bijkomende technische features op hun UniFi platform om roaming te ondersteunen. Waarom toch die goede reputatie? Omdat de centrale management ervoor zorgde dat alle AP's alle relevante instellingen exact goed hadden staan, zodat clients zelf goed gingen roamen. Daar heb je geen UniFi voor nodig, het kan met willekeurig welk apparatuur handmatig - maar de ervaring leert dat het 9 van de 10 keer niet goed gaat. Daarom wil je inderdaad centraal management.

De leeftijd van UniFi zou ik niet als negatief argument gebruiken, veel andere dingen op de markt zijn nog ouder en totdat WiFi-6 (ax) eindelijk daadwerkelijk gestandaardiseerd is en er vergelijkbare producten komen voor een acceptabele prijs is er qua features de afgelopen jaren niets bijgekomen waar je in hetzelfde segment zinnig voordeel mee zou kunnen behalen tov de hardware in de UniFi dozen.

Er valt inderdaad wat af te dingen op de "controller" van UniFi (die technisch helemaal geen controller is). Ik draai het gewoon op een Raspberry Pi onder m'n bureau. Alternatieven zijn er zeker, maar geeneen voor vergelijkbare prijs. Aerohive heeft AP's met zelfde basic specs als de UAP AC Lite, maar dan met echte distributed controller, die dus wel seamless handovers, dynamic channel optimization en zo nog een sloot dingen doet. Je betaalt alleen het drievoudige ervoor. TP-Link heeft een aantal zeer aardig uitziende en geprijsde AP's die in het algemeen vergelijkbare specs hebben met UniFi, maar ze missen DFS, dus hebben ze niet 4 maar slechts 1 80MHz kanaal in de 5GHz. Dat is zacht gezegd teleurstellen, want het betekent dat bij meerdere AP's in huis ze met elkaar om zendtijd moeten concurreren, of je moet terugvallen naar 40MHz.
Het prijsverschil met andere AP's is inderdaad te klein als ik lees wat ik dan moet inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebird

[...]

PoE vreet stroom, daar ontkom je niet aan. Hamvraag is waarom je UniFi overweegt. Wil je dingen doen als VLANs instellen en beheren vanuit de UniFi omgeving op zowel switch als AP (als router?)? Dan wil je inderdaad een UniFi switch en zijn de alternatieven minder handig. Heb je nul ambities op dat vlak, of vind je het prima om je VLANs in verschillende interfaces in te stellen? Dan is de toegevoegde waarde van UniFi beperkt en is de meerprijs ervan onverdedigbaar.
Ik weet inderdaad niet of ik dat nodig ga hebben. Ik wil wel mijn TV abonnement de deur uit doen en alles via het LAN. Mijn vrouw is homeworker, dus die moet wel een "storingsvrije verbinding" hebben, dus wellicht zijn VLAN's wel handig.
Edit: lol, behoorlijke spuit 11 ;)
Zeker :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb hier een aantal Mikrotik AP’s hangen. Die zijn centraal te managen met CAPsMAN. Volgens mij kunnen bijna alle devices van Mikrotik de rol van CAPsMAN op zich nemen.

Mooie is dat je heel ver kan gaan met de settings. Je kan precies instellen bij welke drempelwaarde een client naar het andere AP moet gaan. Nadeel is ook dat je een beetje moet weten wat je doet. Mikrotik is niet gebruiksvriendelijk :p

Ander voordeel is dat de AP’s geen drol kosten.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebird
Super bedankt voor jullie reacties en antwoorden

Nog twee vragen over de Ubiquity UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) switch
1. Hoe noodzakelijk is het om de controller software 24/7 te laten draaien?
2. Draait die controller software van Ubiquity nu al intern op deze switch of moet je die software toch nog op een ander apparaat hebben draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ebird schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 21:41:
Super bedankt voor jullie reacties en antwoorden

Nog twee vragen over de Ubiquity UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) switch
1. Hoe noodzakelijk is het om de controller software 24/7 te laten draaien?
Hangt ervan af wat je wilt doen.

Als je dingen als een captive portal wilt draaien, of met parental control tijdsblokken af wilt dwingen, dan moet het 24/7 draaien ja. Zo niet, niet, dan is het puur een settings-UI.
2. Draait die controller software van Ubiquity nu al intern op deze switch of moet je die software toch nog op een ander apparaat hebben draaien?
Wmb een enorm gemis, maar muv de dedicated 'cloudkey' draait de controller op geen enkele UniFi apparaat, zelfs niet op de UniFi Secure Gateway (router). Gelukkig draait hij prima op een Raspberry Pi (vanaf de originele "B"), dus je kunt een uitermate zuinige en goedkope oplossing gebruiken wil je heb wel 24/7 aan hebben staan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
ebird schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 21:12:
[quote]

[...]

Dat buiten wordt inderdaad nog een dingetje. Probleem is dat ik door luchtdichte HSB elementen niet door de buitenmuur kan en mag. Misschien kan ik nog een draad trekken naast mijn buitenverlichting?
De Pro is dan wel weer een stuk duurder, maar inderdaad ook wel weer betere performance.
Heb je een kruipruimte?
Dan kan je zelf een kabel door je kruipruimte trekken naar buiten.

Of heb je vanuit je meterkast een mantelbuis liggen naar je tuin oid?
Als daar YMvK-kabel in ligt mag je er wel een utp-kabeltje bij door leggen.

Want je mag te nooit en te nimmer een utp bij in een buisje met VD-draad verwerken, tevens is het überhaupt de vraag of dat past.

Maar waarom zou je geen gaatje van 6mm mogen maken in je wanden? Evt kit je die daarna goed af als alles klaar is en werkt.

Wat betreft je controller is het geen verplichting om die te hebben (als in continu te laten draaien) m.u.v. wat @dion_b al zegt.
Als je ook de USG erbij neemt (en anders in de modem-router van je ISP) even de pc waar je de controller software op draait een static IP-adres geven (adress reservation op dhcp basis) of een static ip instellen op je pc zelf maar dan buiten je dhcp-pool. Dit is makkelijker namelijk voor de/een volgende x als je wat gaat zitten spelen met de AP's of extra wilt toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:27
Pro is 9 van de 10 keer overkill voor thuis dus kijk eerst of je de functies die hij extra bied tegenover de lite wel nodig zijn.

De grootste verschillen zijn 2 x 2 vr 3 x 3 antennes maar 2 x 2 is vaak ook meer dan zat en de pro heeft een utp uitgang.

Je kan mits je de 1 packs besteld ook de meegeleverde poe adapters gebruiken met een simpele switch van 50 euro.

Cloudkey is alleen nodig als je Fast roaming (802.11 r) wilt gebruiken. Dus dat de acces point actief cliënts gaan switchen naar accespoints met beter bereik. Of als je van statistieken houd of gebruik maakt van de capative portal optie.

Neem iig wel de V2 want de V1 chrased wel eens!

Voor buiten gewoon een outdoor AP nemen! Let wel op dat die een Gbit aansluiting heeft want er zijn ook versies met een 100 mbit aansluiting (mits je meer dan 109 mbit nodig hebt natuurlijk).

Kijk overigens ook eens verder dan de ubiquity! Zoals je zelf zij, ze zijn al lang op de markt en de enige echte hardware matige update de laatste tijd is dat alles nu .af poe heeft in plaats van alleen passive poe Zelf ben ik overgestapt naar de TP-link EAP serie bied meer opties voor hetzelfde/minder geld.

[ Voor 18% gewijzigd door Jan-man op 04-07-2019 07:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebird
Nogmaals heel erg bedankt hier kom ik zeker verder mee en gaat mij verder helpen in mijn besluitvorming!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
@ebird Let wel op bij de AP's die @Jan-man aangeeft dat die dus geen DFS ondersteunen zoals @dion_b al eerder aangeeft.

Dus als je voornamelijk 5GHz wilt gaan gebruiken op 80MHz brede kanalen heb je dus kans dat je jezelf gaat verstoren met de TP-Link AP's aangezien die effectief maar 1 80 MHz kanaal ter beschikking hebben door het ontbreken van de DFS
basaal gezegd is DFS een radar check ivm vliegtuig radars etc die ook op die frequenties werken, zonder deze functie kan je dus de hogere kanalen niet gebruiken in NL

Pagina: 1