Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-08 17:12

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Beste leden,

Ik ben op sommige punten nog een leek als het aankomt op videografie.

Zo is mij vandaag onlangs de tip gegeven om in 4K alles op te nemen, en daarna in Full HD te renderen en uploaden, i.p.v in Full HD te filmen.

Maar, waarom eigenlijk? Full HD blijft gewoon 1920 x 1080 toch? Dus de details die je in de 4K had, kun je lijkt mij niet mee nemen naar de Full HD variant.

Ik heb her en der al wat antwoorden lopen googelen, maar heb niks kunnen vinden.

What a terrible day to have eyes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Schieten in 4K heeft wel voordelen; Er is meer detail dus afhankelijk van het verklein alogaritme naar HD heeft dit wel invloed op het beeldqualiteit.

Ook wordt er vaak in een hogere res geschoten dan het uiteindelijk doel zodat je tijdens het editen digitaal kunt zoomen/pannen en uitsnedes maken zonder verlies van resolutie in je output.

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:43

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Dit noemen ze downscaling. De eerste hit op google als ik intik "4k downscaling" geeft al antwoord op je vraag ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Ventieldopje schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 21:38:
Dit noemen ze downscaling. De eerste hit op google als ik intik "4k downscaling" geeft al antwoord op je vraag ;)
Aah kijk. Ik zocht op compremising :P

Edit:

Dus, als ik het goed begrijp, is het als je gaat downscalen, blijft er meer detail in de video zitten dan als je in Full HD filmt?

En, ik gebruik Wondershare Filmora9 (Kon destijds geen andere software betalen), deze bied vele bestandsdelen aan. Moet ik gewoon bij MP4 blijven, en simpel renderen naar 1080p, of komt er meer bij kijken?

[ Voor 39% gewijzigd door AltTabKeys op 02-07-2019 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:46
Of je ziet het als oversampling in games. Hoe dan ook wat je er in feite aan over houdt is scherper beeld in 1080. Of ruimte voor digitale beeldstabilisatie. Het heeft wel voordelen. Maar kost ook meer opslagruimte.

MP4 is de container, vrij standaard overigens. De gekozen codec en bitrate zijn waar je verschil in output kwaliteit gaat merken.

Als je bijv upload naar YouTube zijn er bepaalde standaarden mbt codec en bitrates etc. Bij mij zit dat in Adobe Media Encoder ingebakken, maar zijn vast ook wel op het web te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
analogworm schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 00:34:
Of je ziet het als oversampling in games. Hoe dan ook wat je er in feite aan over houdt is scherper beeld in 1080. Of ruimte voor digitale beeldstabilisatie. Het heeft wel voordelen. Maar kost ook meer opslagruimte.

MP4 is de container, vrij standaard overigens. De gekozen codec en bitrate zijn waar je verschil in output kwaliteit gaat merken.

Als je bijv upload naar YouTube zijn er bepaalde standaarden mbt codec en nitrates etc. Bij mij zit dat in Adobe Media Encoder ingebakken, maar zijn vast ook wel op het web te vinden.
De opties die ik heb bij Filmora9 zijn deze:

Rechtstreeks naar YouTube uploaden

Of

Via een bepaalde file-format. MPEG is ook een mogelijkheid bij Encoder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@Ventieldopje geeft al de goede richting. Je kunt gemakkelijk heel veel informatie over hoe en waarom en de voor- en nadelen vinden als je een beetje zoekt.
Op GoT verwachten we wel wat meer eigen inzet en discussiewaarde, geen simpele zoekvragen.
Deze vraag had overigens beter gepast in Foto & Video Workflow dan in Media, hier bespreken we daadwerkelijk gemaakt materiaal. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.