Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-06 18:20
Ik heb sinds kort weer een vervelende storing op mijn Nefit CV ketel, die ik afgelopen jaar ook had. Toentertijd heb ik Kemkens ernaar laten kijken icm de onderhoudsbeurt. Die hebben toen de ionisatiepen vervangen en leek het probleem opgelost... Tot nu.

Sinds vandaag is de storing weer terug en ik wil toch even een rondvraagje doen wat dit nou zou kunnen zijn? Het lijkt haast wel met het warme weer te maken te hebben, aangezien dit vorig jaar bij dezelfde temperaturen speelde, ook maakt de ketel een zachte plop als hij aanslaat met warm water (waarschijnlijk geen goede ontbranding?).

Mijn vraag:
Zijn er toevallig (ervarings)deskundigen hier die mij wat meer kunnen vertellen of een richting in kunnen duwen? Ik zou het graag wat beter willen begrijpen voordat er weer een bedrijf komt die ik op de blauwe ogen moet geloven.

Ben in een duister verleden elektricien geweest, dus dat soort dingen zou ik eventueel zelf nog na kunnen kijken.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Nefit Baseline HRC24/CW3
Nefit Easy

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
• De monteur
• Vervaning ionisatiepen (door monteur)
• Reset
• Intensieve google sesie waar ik alleen uitkom op het feit dat er onvoldoende vlamvorming is
• Kap eraf gehaald, gestaard naar de ingewanden en maar snel weer dichtgemaakt

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Beste antwoord (via chickpoint op 27-08-2023 13:39)

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

CV ketels vallen niet echt onder witgoed maar passen beter thuis in het Wonen & Verbouwen subforum. Ik verplaats het topic daarom daar naartoe @chickpoint :).

Heb je overigens wellicht een storingsnummer of zo wat de ketel aangeeft?

Select * from fish

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

CV ketels vallen niet echt onder witgoed maar passen beter thuis in het Wonen & Verbouwen subforum. Ik verplaats het topic daarom daar naartoe @chickpoint :).

Heb je overigens wellicht een storingsnummer of zo wat de ketel aangeeft?

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Wanneer is hij voor de laatste keer schoongemaakt?

Heb ook een soortgelijke storing gehad, na een goede onderhoud incl alles schoonmaken was het verholpen.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
Jellabie schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 09:14:
Wanneer is hij voor de laatste keer schoongemaakt?

Heb ook een soortgelijke storing gehad, na een goede onderhoud incl alles schoonmaken was het verholpen.
Afgelopen jaar heeft hij een onderhoudsbeurt gehad. Ik neem aan dat ze hem dan ook schoonmaken, of moet je dat apart aanvragen?

Vraag ik me gelijk af of dit jaarlijks kan terugkomen? Aangezien het bijna een jaar geleden is dat hij de onderhoudsbeurt heeft gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:32
chickpoint schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 10:50:
[...]

Afgelopen jaar heeft hij een onderhoudsbeurt gehad. Ik neem aan dat ze hem dan ook schoonmaken, of moet je dat apart aanvragen?

Vraag ik me gelijk af of dit jaarlijks kan terugkomen? Aangezien het bijna een jaar geleden is dat hij de onderhoudsbeurt heeft gehad.
schoonmaken doen ze altijd met een onderhoudsbeurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:12
Had toen ook een 6A storing in de Nefit Topline HRC30 , oplossing was toen ; stekker omdraaien van de ketel in het stopcontact. Daarna nooit meer de foutmelding teruggezien.

[ Voor 13% gewijzigd door Rostares op 03-07-2019 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
Vincent240782 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 15:51:
Had toen ook een 6A storing in de Nefit Topline HRC30 , oplossing was toen ; stekker omdraaien van de ketel in het stopcontact. Daarna nooit meer de foutmelding teruggezien.
Dat is nog wel iets wat ik kan proberen! Zal vanavond even controleren of de fase goed zit (heb een trekschakelaar ertussen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-05 12:00
[b]chickpoint schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 19:17:
Kap eraf gehaald, gestaard naar de ingewanden en maar snel weer dichtgemaakt
Je bedoelt de manteldeur en niet de verbrandingskamer hoop ik? Alle pakkingen vd verbrandingskamer zijn maar 1x te gebruiken, eenmaal losgehaald moet daar een nieuwe in.

227 storing houdt in dat het toestel niet of nauwelijks start, dat wordt gemeten via de ionizatiepen. Kan een variatie aan oorzaken hebben, meest voor de hand liggende zijn verouderde ionizatiepen, vervuilde wisselaar, verstopte uitlaatpijp en lage/instabiele gasdruk.

Relevante metingen zijn dan de drukval over het verbrandingssysteem en de rust+bedrijfsdruk in de gasleiding voor het toestel. Ionizatiepen is op het oog te zien; die wordt simpelweg korter na langer gebruik.

Verstopte uitlaatpijp klinkt vergezocht, maar het is een basismeting voor typegoedkeuring. Toestel moet dan veilig blijven (maar mag wel in storing vallen).

In alle gevallen beste om er een monteur bij te halen. Overigens betekent onderhoud niet persee reinigen vd wisselaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
Yoerib schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 22:38:
[...]

Je bedoelt de manteldeur en niet de verbrandingskamer hoop ik? Alle pakkingen vd verbrandingskamer zijn maar 1x te gebruiken, eenmaal losgehaald moet daar een nieuwe in.

227 storing houdt in dat het toestel niet of nauwelijks start, dat wordt gemeten via de ionizatiepen. Kan een variatie aan oorzaken hebben, meest voor de hand liggende zijn verouderde ionizatiepen, vervuilde wisselaar, verstopte uitlaatpijp en lage/instabiele gasdruk.

Relevante metingen zijn dan de drukval over het verbrandingssysteem en de rust+bedrijfsdruk in de gasleiding voor het toestel. Ionizatiepen is op het oog te zien; die wordt simpelweg korter na langer gebruik.

Verstopte uitlaatpijp klinkt vergezocht, maar het is een basismeting voor typegoedkeuring. Toestel moet dan veilig blijven (maar mag wel in storing vallen).

In alle gevallen beste om er een monteur bij te halen. Overigens betekent onderhoud niet persee reinigen vd wisselaar.
Nee, alleen de witte kap die er zit om het ding er mooi uit te laten zien. Zag al heel snel dat ik daar niet aan moet beginnen.

Thnx voor de achtergrond info. Dus als ik het goed begrijp moet de buiten temperatuur niet zo van invloed zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De ionisatiepen gloeiplug kun je doormeten. Deze moet het liefst geen weerstand geven. Wanneer die in ieder geval boven de 100 Ohm uitkomt weet je dat de boel niet gaat ontsteken.

Vanochtend net een lesje gehad van de monteur. Die heeft bij ons ook de ionisatiepen (gloeispiraal) gloeiplug vervangen, ding gaf een te hoge weerstand. Kosten hiervan zijn tussen de €50 en €60. (excl. montage)

Bij het doormeten wel even de connector loshalen, anders meetje misschien verkeerde dingen.

Edit: @Yoerib Verbeterd, dacht dat het om hetzelfde onderdeel ging met een andere benaming.

[ Voor 12% gewijzigd door sypie op 06-07-2019 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
sypie schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 12:38:
De ionisatiepen kun je doormeten. Deze moet het liefst geen weerstand geven. Wanneer die in ieder geval boven de 100 Ohm uitkomt weet je dat de boel niet gaat ontsteken.

Vanochtend net een lesje gehad van de monteur. Die heeft bij ons ook de ionisatiepen (gloeispiraal) vervangen, ding gaf een te hoge weerstand. Kosten hiervan zijn tussen de €50 en €60. (excl. montage)

Bij het doormeten wel even de connector loshalen, anders meetje misschien verkeerde dingen.
De ionizatiepen kan je niet doormeten. Waar jij het over hebt is de gloeiplug, die wordt in sommige toestellen gebruikt voor ontsteking ipv een vonkontsteking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
chickpoint schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 10:43:
[...]

Nee, alleen de witte kap die er zit om het ding er mooi uit te laten zien. Zag al heel snel dat ik daar niet aan moet beginnen.

Thnx voor de achtergrond info. Dus als ik het goed begrijp moet de buiten temperatuur niet zo van invloed zijn?
Ik zie geen manier hoe buitentemperatuur an sich hier invloed op heeft. Er kan wel een kleine koppeling zitten tussen de storing en het feit dat het toestel bijna niet brandt in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1262024

Ik heb ook problemen met storingscode 6A 227
echter de hele zomer geen last van storingen gehad, nu begint het winterseizoenen en de storing kom telkens weer terug,
dus zou je zeggen er moet ergens wat fout zitten in het cv gedeelte want bij verwarmen van het warmwater heb ik geen problemen gehad d hel zomer.
Ik hoor het graag.

Luc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
Anoniem: 1262024 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 20:35:
Ik heb ook problemen met storingscode 6A 227
echter de hele zomer geen last van storingen gehad, nu begint het winterseizoenen en de storing kom telkens weer terug,
dus zou je zeggen er moet ergens wat fout zitten in het cv gedeelte want bij verwarmen van het warmwater heb ik geen problemen gehad d hel zomer.
Ik hoor het graag.

Luc
Grappig om te horen dat de storing ook andersom voor komt. Bij mij komt de storing eigenlijk alleen voor in de zomer en in de winter wanneer de CV ketel veel gebruikt wordt is deze weg.

Bij mij is de CV monteur nog langs geweest voor het onderhoud, maar deze had geadviseerd om de ketel maar 1 keer in de 2 jaar te laten reinigen aangezien hij zo schoon is dat hij eigenlijk niks hoefde te doen.

Bij mij lijkt het er dus inderdaad dat het komt,doordat de CV ketel in de zomer maar weinig gebruikt wordt. Ik moet ook zeggen dat dit jaar de Storing maar 1 keer is voorgekomen (toen ik dit topic aanmaakte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-05 21:20
Ik weet dat het een oud topic is maar als je googled naar dit probleem vind je deze thread.
Dus hier een aanvulling van mij, ik had deze fout code ook. Bleek dat gas niet ontstook omdat de Gloeipen versleten was. Na het vervangen van de pen. (dat heel eenvoudig is door de 2 schroeven bij de paarse pijlen los te schroeven) Werkte alles weer goed!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AVFPk_VfbBEaLNOjyarU60DCQyo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JzkQ6ftT5LUPuhhJONO6P0DR.png?f=user_large
Pagina: 1