Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voeding aansluiten pure power 11 op B450M pro 4

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gps4l
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-05 23:59
Het gaat over het moederbord en de voeding uit deze best buy guide:

reviews: Desktop Best Buy Guide - Mei 2019

be quiet! Pure Power 11 400W

ASRock B450M Pro4

Zoals ik het begrijp heeft het moederbord twee aansluiting voor spanning vanaf de voeding.
De voor mij bekende brede 24 pins en een 8 pins aansluiting.

Voeding heeft echter wel die brede stekker in twee delen, maar niet een 8 pins connector.

Er komen wel twee 4 pins kabels uit de voeding. Cpu1 ( P4) en Cpu2 ( P8) genaamd.

Moeten die alle twee in die 8 pins connector?
Hoe weet ik dan de volgorde of maakt dat niet uit ?

De overige aansluitingen, herken ik wel, sata voor harde schijven en voor een video kaart ( 6+2 twee keer voor een CrossFire setup).

Alle reacties

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Die 4+4 maaklt één 8-pins CPU aansluiting:

Afbeeldingslocatie: https://www.bequiet.com/admin/ImageServer.php?ID=2d69fa9780@be-quiet.net&.jpg

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-11 13:59
Er staat een diagram van alle kabels op de product pagina. deze PSU heeft een 4+4 cpu connector. Die kun je maar op een manier in elkaar klikken en op 1 manier op het moederboard aansluiten.

• Bakkertje_01
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:12
Nielson schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 18:31:
Die 4+4 maaklt één 8-pins CPU aansluiting:

[Afbeelding]
en die moet dan hier in:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/A35ld1S.png

• Nielson
  • Nu online
Klopt, en zoals @MichaelvD aangeeft passen deze maar op één manier naast elkaar.

• Gps4l
Hartelijk dank, ik kan weer verder :)

Nu ik dit lees is vraag ik me wel af waarom, in het diagram die 12 volt stekkers beide P4 heten, maar op de stekkers zelf staat P4 en P8.

Mijn probleem is echter opgelost en dat is belangrijker.
Het diagram in de handleiding van de voeding had ik wel gevonden, maar het is wel erg klein. en het valt me nu pas op dat er achter staat, 12v p8 connector.

Ik ben weer helemaal blij, bedankt allemaal.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Gps4l Lees de handleiding dan leer je veel. oa RAM in bankje 2en4 vanaf cpu voor DC en in te stellen op 2933 ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Gps4l
Hackus schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 21:52:
@Gps4l Lees de handleiding dan leer je veel. oa RAM in bankje 2en4 vanaf cpu voor DC en in te stellen op 2933 ;)
Bedankt

Dan ga ik nu het geheugen uit slot A1 en B1 halen, en in A2 en B2 steken.
Ik had de handleiding al wel gelezen, maar die krijgt van mij geen voldoende.

Er zit een los papiertje bij over het geheugen, en ik snap als ik naar dat plaatje kijk, totaal niet waarom ik slot twee en vier moet gebruiken.

Zal wel aan mij liggen :)

Het enige wat ik uit dat plaatje haalde was dat A1 en B1 bij elkaar horen , net als A2 en B2.

• Gps4l
Ik wil bij deze het Tweakers forum bedanken voor de hulp.

Net als test gekeken of de computer wilde starten, en ik kwam in de bios. :)

Gisteren had ik nog even google nodig, omdat het me niet duidelijk wat nou plus en min was op een aantal stekkers van het frontpanel. Het 3 hoekje, is de plus. Het driehoekje had ik wel gezien, maar ik had geen geen idee of dat nou plus of min ( of aarde) was.

Nu ga ik eerst één harde schijf inbouwen en dan Windows 10 installeren.
Daarna een twee harde schijf, voor opensuse leap 15. (beide 1 terra byte)

Even wat nerd humor.
De harde schijven hebben zelf de juiste kleur.
Western digital blue voor windows10 en een seagate voor opensuse, groen. :P

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Ook meteen XMP profile op 2933Mhz ingesteld? :)

En waarom een HDD als boot schijf? Is echt super traag vergeleken met een SSD als boot...

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

• Gps4l
d22wth schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:33:
Ook meteen XMP profile op 2933Mhz ingesteld? :)

En waarom een HDD als boot schijf? Is echt super traag vergeleken met een SSD als boot...
Financiële reden, ik hoop in de toekomst wel naar een ssd harde schijf te gaan, maar nu moet het nog maar even met een HDD.

Op het verlanglijstje staat ook een snellere video kaart en een grotere monitor. :)

Ik ga nu opnieuw de nieuwe pc starten en weer in de bios kijken.
Ik kon in me haast die instelling niet vinden, dus dat ga ik nu maar even doen.

Vandaag toch een stuk verder gekomen. En staat nu window 10 pro 64 bit op de eerste harde schijf.
Tijdens de installatie, vraagt windows 10 om een key. Ik gaf de windows 7 pro key op, en dat werkte.

Er zijn maar twee beperkingen met een windows 7 key.
Je kan niet van taal wisselen en ook niet van windows versie.

Je kan dus bijvoorbeeld niet van een win 7 home versie naar een win 10 pro versie.

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Gps4l schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 22:21:
[...]

Financiële reden, ik hoop in de toekomst wel naar een ssd harde schijf te gaan, maar nu moet het nog maar even met een HDD.

Op het verlanglijstje staat ook een snellere video kaart en een grotere monitor. :)

Ik ga nu opnieuw de nieuwe pc starten en weer in de bios kijken.
Ik kon in me haast die instelling niet vinden, dus dat ga ik nu maar even doen.

Vandaag toch een stuk verder gekomen. En staat nu window 10 pro 64 bit op de eerste harde schijf.
Tijdens de installatie, vraagt windows 10 om een key. Ik gaf de windows 7 pro key op, en dat werkte.

Er zijn maar twee beperkingen met een windows 7 key.
Je kan niet van taal wisselen en ook niet van windows versie.

Je kan dus bijvoorbeeld niet van een win 7 home versie naar een win 10 pro versie.
Ja is even zoeken...
Maar een Windows 10 home key kun je ook niet gebruiken in een Windows 10 pro versie ;)

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

• Gps4l
Geheugen staat nu op 2933.

De auto instelling in de bios gaat niet goed, dus ik heb auto uitgezet en 2933 ingesteld.

• Gps4l
Ik vrees dat mijn Geforce 750 GTX overleden is.

Ik had oa windows 10 geïnstalleerd met een oude HD5700.

Vandaag wilde ik het klusje afmaken, en plaatste de gtx 750 in de pc. Het lukte me niet eens om in de bios te komen.

Harde schijven losgekoppeld, en dat hielp niet. Wat wel opviel, is dat de fan van de video kaart erg snel draaide.

Hd5700 er weer in, en ik kwam tenminste weer in de bios.

Daarna video kaart er uit, cmos batterij er uit, en minstens een half uur gewacht.
Daarna bij gebrek aan een jumper cap, een schroeven draaier gebruikt.

Kaart er weer in, en zelfde probleem. Monitor ziet ook geen video kaart.

Misschien dat ik nog verder ga met de HD5700. Maar op dit moment zit ik er even doorheen.
Geld voor een nieuwe video kaart is er niet, en die hd5700 is niet echt snel genoeg. Daarom ook dat ik een gtx 750 gekocht had, ik gok inmiddels een jaar of 2 terug, dus daar zit zeker geen garantie meer op.

Wat wel opvalt is dat als ik aan de 6 pins connector morrel, de fan of volgas draait of bijna niet hoorbaar.
Ook dit duid er wel op dat er iets stuk is aan de gtx 750.

Voeding heeft 2 keer een 6 pins connector dus ik had ook de andere stekker nog even geprobeerd.

Soms zit het mee soms zit het tegen. ;(

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

GTX is Nvidia en HD AMD, dus andere driverpack

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Nielson
  • Nu online
Denk dat je GTX 750 ondersteuning voor UEFI mist. Je kunt nog even checken of in de bios onder Boot de CSM optie ingeschakeld is en of het helpt als Load Video OpROM op Legacy staat.

• Gps4l
Hackus schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 20:06:
GTX is Nvidia en HD AMD, dus andere driverpack
Ik had nog geen drivers geïnstalleerd, dat wilde window 10 wel doen, maar ik klikte op nee, omdat ik al van plan was om de gtx in te bouwen.

Daarom ook poging gedaan met de harde schijf los, zodat windows zeker niet in de weg kon zitten, en de cmos batterij er minstens 30 minuten uitgehaald. En voor de zekerheid nog even met een schroeven draaier contact gemaakt tussen de twee pins. (clear cmos)

• Gps4l
Nielson schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 20:50:
Denk dat je GTX 750 ondersteuning voor UEFI mist. Je kunt nog even checken of in de bios onder Boot de CSM optie ingeschakeld is en of het helpt als Load Video OpROM op Legacy staat.
Ik ga eens kijken in de bios met de HD5700 er in. :)

Zowel voor windows 10 als leap 15.1 (Linux) , zou secure boot en eufi geen probleem moeten zijn.
Met Linux was ik daar even bang voor, maar het opensuse forum vertelde me dat het geen probleem meer is.

Dat zegt natuurlijk niets over de hardware, dus wie weet. Kijken of ik eufi in de bios uit kan zetten.

Secure boot staat overigens al uit, als ik het goed onthouden heb, stond er iets over een stukje hardware die geen secure boot aan kan.

• Gps4l
Om het volgende kunnen we vast lachen. Ik probeerde gisteren ook om de bios te updaten, met bijgeleverde cd ( dvd ? )

Ik kreeg een dos prompt en had geen idee wat ik doen moest.

Via een video die ik vond, bleek het echter heel simpel.

Ik moet even dir typen, en dan het update.exe programma starten.

Inmiddels jaren geleden, ooit een kleine DOS cursus gehad, dat was vooral om autocad te kunnen starten.
Voor de jongere tweakers, windows bestond toen nog niet.

Nog wel een vraag, ik probeerde ook de online update, net werk kabel in de pc, en online update proberen.
Dat eindigde echter met een error code 6, die ik nergens terug kan vinden.

Googlen op asrock en error code 6 leverde niets op. (niets waar ik wat aan had)
Weet iemand waar ik dat vinden kan?

• Gps4l
Gisteren aan het zoeken geweest, en toen kwam ik dit topic tegen.

Dat is dus nog iets wat ik proberen kan. Ik ben niet de enige met een ryzen cpu en een probleem met een nvidia GTX kaart.

https://community.amd.com/thread/228819

Ik kan dus kijken of ik het pcie slot in de bios op gen 1 of 2 in kan stellen. Volgens het topic geeft amd toe dat er problemen zijn met bepaalde oudere video kaarten.

Ik vind het bizar, maar ik krijg weer meer hoop, dat het oplosbaar is.

Dus ik ga eerst kijken, naar cms en load video on ram zoals hierboven voorgeteld werd. Lukt dat niet dan ga ik kijken, of ik het slot in kan stellen op pcie 1 of 2.

Word vervolgt....

• Gps4l
Kleine update, ik ben nog geen stap verder.

Ik ga nu eerst een usb stick kopen, en dan de bios updaten.

Ik heb bios versie P1.60

Die moet ik eerst updaten naar P1.80

Dan iets van amd all in 1 installeren, en dan de nieuwste bios, 3.31

Verder gigabyte support een bericht gestuurd of de kaart eufi ondersteund.

Csm staat in de bios op legacy en dat werkt dus niet met de GTX 750.

Wat ik misschien nog wel kan proberen, is eufi uit zetten in de bios, maar dat is voorlopig plan b.

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Even reageren op een eerdere post van @Bakkertje_01 en @MichaelvD (vond dit topic via de search, vandaar). De P1 en P2 maken samen een 8-pins stekker. Alleen de vorm van de 4 pinnen van de P2 zijn vierkant-afgerond.
Zie onderstaand plaatje, al komt deze bij Corsair vandaan.

Afbeeldingslocatie: https://www.corsair.com/corsairmedia/sys_master/productcontent/psu-cable-compatibility-Content-10.png

Die stekkers passen er netjes in, maar de lay-out van het contact op het moederbord is ietwat anders. Enig idee waarom dat afwijkt?
Zie plaatje van @Bakkertje_01

-edit deze tweaker komt er ook niet helemaal uit
A regular 8 pin cable has four square pins and four rounded ones but the 4+4 cable shown above has two square pins and 6 rounded ones. The left half of the 4+4 matches the left half of an 8 pin cable but the right half is different. Hmmmm... And this isn't some bizarre cable either.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/A35ld1S.png

[ Voor 20% gewijzigd door Eusebius op 20-08-2019 11:54 ]

==
hoi

Pagina: 1