Pakketfraude? Hoe nu verder.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin12
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 04-09 13:40
Hoi,

Een hele tijd geleden hebben wij (studentenhuis) 3 pakjes gekregen. Deze pakjes zijn aangenomen en savonds opgehaald. Nu een hele tijd later hebben wij 3 brieven gekregen waarin o.a. Afterpay en 'urgent' staat. Nu zien wij de bui al hangen.

Belangrijke informatie: wij wonen op nummer 1A en het pakje is geleverd en geadresseerd op nummer 1. De voordeur van 1 en 1A is hetzelfde maar vervolgens is er nog een aparte deur voor 1A.
Daarnaast zijn de pakjes besteld door wat mij is verteld de zoon van de eigenaar van nummer 1 (horecagelegenheid). Zij hebben dus ook de sleutel van de voordeur. De pakjes zijn ook laat in de avond meegenomen door wederom hoogstwaarschijnlijk de eigenaar van nummer 1.
De aannemer van de pakjes staat bij voornaam bij Postnl en woont wel op 1A.

In hoeverre moeten wij ons zorgen maken voor deurwaarders. De huur is particulier en wij staan alleen ingeschreven op het adres. Het adres is verder natuurlijk van de huisbaas. De eigenaar van de horecagelegenheid op nummer 1 is niet woonachtig op hetzelfde adres.

Wat moeten wij nu verder doen?

Bvd

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:38

Rmg

Aan wie zijn de afterpay brieven geadresseerd? als dat niet 1 van jullie is gewoon terug sturen met geadresseerde onbekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Simpel : als jullie eigen naam en correcte huisadres niet op de order/verzendlabel staat, dan kan een verkoper, afterparty of incassobureau op zijn kop gaan staan maar kan je in de basis niets maken, aangezien je dan geen partij bent in de onderliggende overeenkomst.

Lees maar eens Burgerlijk Wetboek deel 6 globaal door waar een overeenkomst aan mort voldoen en de voorwaarden die hierin meespelen. In dit geval is eigenlijk al stap 1. BW 6, afdeling 2, artikel 217 :” 1. Een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en de aanvaarding daarvan.“ voldoende om uitsluitsel te geven, jullie is geen aanbod gedaan en jullie hebben niets aanvaard. Voor de rest is het “de steller die bewijst” en zal dus de eiser moeten gaan bewijzen dat dit daadwerkelijk heeft plaatsgevonden en ook nog de correcte identiteit van koper moeten aantonen.

Afterpay geeft zelf aan dat de verkoper onderzoek kan doen via Afterpay naar de identiteit, adresgegevens, rekeningnummer etc. Ik neem aan dat als de verkoper dit niet doet, dat dit eigen risico is voor verkoper en anders onder het risico/verzekering valt van Afterpay:

https://www.afterpay.nl/n...rpay/betalingsvoorwaarden

Als de pakketvervoerder het pakket aflevert op een verkeerd adres, bij de buren, wel/niet aangetekend, zonder/met legitimatie etc, dan kan de verkoper de vervoerder aansprakelijk stellen voor het eventuele verlies conform de opdracht die zij heeft gegeven, maar in bijna alle bovenstaande situaties hebben jullie daar niets mee te maken.

[ Voor 81% gewijzigd door Breezers op 02-07-2019 16:47 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:01
Eerder zijn de pakjes meegenomen door mensen die zich voordeden op nummer 1 te wonen, of ze hebben verteld dat de pakjes foutief geadresseerd waren. Dat is een bekende truc icm AfterPay. Beter neem je geen pakjes aan voor mensen die je niet kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Palthe

Gewoon Afterpay bellen en uitleggen. Ik heb precies hetzelfde trucje om de oren gehad (1 van mijn kinderen die het pakketje aan nam), en bij Afterpay was het meteen afgehandeld na mijn telefoontje, is bij hun ook een (vervelend) bekend issue.
Wat ze wel doen is jullie adres een tijdje op de "zwarte" lijst zetten dus dan kun je een tijdje niet met Afterpay betalen. Ik weet niet in hoeverre dat vervelend voor je is, maar ik vond het toch al een vreselijk concept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin12
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 04-09 13:40
Rmg schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 16:05:
Aan wie zijn de afterpay brieven geadresseerd? als dat niet 1 van jullie is gewoon terug sturen met geadresseerde onbekend.
De naam is niet van mij of een van de bewoners van het studentenhuis.
Breezers schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 16:07:
Simpel : als jullie eigen naam en correcte huisadres niet op de order/verzendlabel staat, dan kan een verkoper, afterparty of incassobureau op zijn kop gaan staan maar kan je in de basis niets maken, aangezien je dan geen partij bent in de onderliggende overeenkomst.

Lees maar eens Burgerlijk Wetboek deel 6 globaal door waar een overeenkomst aan mort voldoen en de voorwaarden die hierin meespelen. In dit geval is eigenlijk al stap 1. BW 6, afdeling 2, artikel 217 :” 1. Een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en de aanvaarding daarvan.“ voldoende om uitsluitsel te geven, jullie is geen aanbod gedaan en jullie hebben niets aanvaard. Voor de rest is het “de steller die bewijst” en zal dus de eiser moeten gaan bewijzen dat dit daadwerkelijk heeft plaatsgevonden en ook nog de correcte identiteit van koper moeten aantonen.

Afterpay geeft zelf aan dat de verkoper onderzoek kan doen via Afterpay naar de identiteit, adresgegevens, rekeningnummer etc. Ik neem aan dat als de verkoper dit niet doet, dat dit eigen risico is voor verkoper en anders onder het risico/verzekering valt van Afterpay:

https://www.afterpay.nl/n...rpay/betalingsvoorwaarden

Als de pakketvervoerder het pakket aflevert op een verkeerd adres, bij de buren, wel/niet aangetekend, zonder/met legitimatie etc, dan kan de verkoper de vervoerder aansprakelijk stellen voor het eventuele verlies conform de opdracht die zij heeft gegeven, maar in bijna alle bovenstaande situaties hebben jullie daar niets mee te maken.
Ik zal het nog eens goed doorlezen. Er is geen identiteit gevraagd. Wel is er een voornaam opgeschreven van een van de huisgenoten.
Verder staat er op dat je niet failliet verklaard mag zijn. Dit kan een reden zijn waarom het verstuurd is naar dit adres en niet dat van de eigenaar van de horecagelegenheid. Daar is voor zover mij bekend wel een faillissement geweest.
Ik zal eens kijken of contact opnemen met afterpay een oplossing kan bieden. Dank voor de uitgebreide info!
hcQd schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 16:33:
Eerder zijn de pakjes meegenomen door mensen die zich voordeden op nummer 1 te wonen, of ze hebben verteld dat de pakjes foutief geadresseerd waren. Dat is een bekende truc icm AfterPay. Beter neem je geen pakjes aan voor mensen die je niet kent.
Aannemen gaan wij sws nu niet meer doen. De pakjes zijn meegenomen door iemand met de sleutel van de voordeur. Dit zijn de studenten op 1A en de mensen werkzaam in de horecagelegenheid op nummer 1. Niemand heeft gezien dat ze zijn opgehaald.
palthe schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 16:37:
Gewoon Afterpay bellen en uitleggen. Ik heb precies hetzelfde trucje om de oren gehad (1 van mijn kinderen die het pakketje aan nam), en bij Afterpay was het meteen afgehandeld na mijn telefoontje, is bij hun ook een (vervelend) bekend issue.
Wat ze wel doen is jullie adres een tijdje op de "zwarte" lijst zetten dus dan kun je een tijdje niet met Afterpay betalen. Ik weet niet in hoeverre dat vervelend voor je is, maar ik vond het toch al een vreselijk concept.
Lijkt me een goed plan. Zwarte lijst voor een tijdje is sws geen probleem.
Pagina: 1