Vervangend systeem t.b.v. gaming en streaming VR

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matroxion
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-09 12:41
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het standaard huis tuin en keuken werk met Photoshop/ Premiere/ After Effects, daarnaast start ik de volgende spellen nog wel eens op:
- Elite Dangerous
- Witcher 3
- Rimworld
- Warframe

Verder stream ik ook nog wel eens VR games van Steam naar mijn Oculus Quest zoals Elite Dangerous via ALVR, wellicht dat dit nog een impact heeft op de benodigde hardware maar de router heb ik hier dus al voor.

Verder heb ik 2x onderstaand scherm (1080P 144Hz) aangesloten wat wellicht ook nog een impact kan hebben op de nieuwe hardware.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zat te denken aan een budget van rond de €700,- / € 800,- maar bij goede argumenten kan daar nog wel wat bij.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn huidige setup heeft zoals genoemd 2x de iilyama G=-Master met Freesync welke ik ga hergebruiken, verder zijn toetsenbord, muis, HOTAS, surround set en headset aanwezig.
Een Windows licentie heb ik reeds aangeschaft dus ook die hoeft in de lijst niet te worden opgenomen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil een geheel nieuw systeem opbouwen en mijn oude systeem doorgeven aan mijn neefjes, dus ik heb alles op bovengenoemde na nog nodig (toetsenbord en muis reeds dubbel dus die gaan mee over naar mijn neefjes).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Een GPU van MSI is me tot nu toe altijd goed bevallen en ook de Samsung SSD bevalt mij goed, dus als ik daar goed aan doe om bij te blijven hebben ze zeker mijn voorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Wanneer ik een spel kan spelen op hoge / ultra settings op 1080P 144Hz dan zijn we wat betreft graphics er eigenlijk al wel, mocht er een verbetering in de hardware nodig zijn voor het goed kunnen streamen naar mijn Quest dan kan daar altijd naar worden gekeken.
Streaming gebeurt op dit moment via een 5Ghz router.

Verder hoeft er voor mij zeker geen RGB show in het systeem te zitten en heb ik liever een kleinere onopvallende kast.

Ik heb ook nog geen haast met het overstappen naar een hogere resolutie dus dit hoeft ook niet meegenomen te worden in de beredenering voor hardware.

Wellicht dat het wel handig kan zijn om al mijn losse schijven te consolideren op 1 schijf?
In totaal is er 5TB aan schijfruimte aanwezig op het oude systeem verdeeld over 4 data schijven.

Verder wordt de tweede monitor tijdens het gamen gebruikt om streams en of Youtube te bekijken/beluisteren.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Enige hulp bij het afstellen van de hardware onderdelen en eventuele inzichten welke ik nog gemist heb :)

Mijn huidige setup (ik verwacht niets mee te kunnen nemen naar de nieuwe setup maar ik vernoem het hier toch maar even voor de volledigheid):
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7 3770 Boxed€ 354,53€ 354,53
1MoederbordenASRock Z77 Extreme4€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Green WD10EZRX€ 58,60€ 58,60
2MonitorenIiyama G-Master GB2488HSU-B2 Zwart€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LP Blue CML16GX3M4A1600C9B€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 500GB€ 94,99€ 94,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 508,12

Wat heb ik zelf al samen gesteld?
Ik ben eigenlijk uit gegaan van de BBG van Mei 2019 (en met "uitgegaan van" bedoel ik eigenlijk "heb ik overgenomen uit" :) ):
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 135,05€ 135,05
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 75,-€ 75,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1660 Ti Ventus XS 6G OC€ 295,-€ 295,-
1BehuizingenFractal Design Focus G Mini€ 46,50€ 46,50
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 65,50€ 65,50
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 51,90€ 51,90
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 500GB€ 76,95€ 76,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 745,90

Om een lang verhaal kort te maken:
Denken jullie dat ik met deze setup en weer enige tijd uit de voeten zal kunnen (huidige systeem is +/- 7 jaar oud) of voorzien jullie toch nog enige vroegtijdige bottlenecks?

Ohw en ik weet dat aankomende zondag de nieuwe Ryzen serie uit komt dus als die het waard is kunnen we het daar zeker ook over gaan hebben!

Alvast bedankt voor de informatie!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Nu online
Er zijn ook M.2 SSDs, zoals de MX500 500 GB. Scheelt toch 2 kabels. Je kan ook je 850 EVO meenemen, het lijkt me niet dat die al te oud is.
Wil je die oude schijven ook in de Focus G Mini stoppen? Je hebt plek voor 1x 2.5" en 2x 2.5"/3.5".
Oja en de Ryzen 3xxx serie komt al heel snel uit. Daar kan je ook nog op wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 15:56

Vidra

Vragen?

Ik zou even wachten op de nieuwe Ryzen 5 3600(X) als de basis van een nieuw systeem. Als je niet gaat overklokken danwel geen PCIe 4.0 nodig hebt dan kan je prima kiezen voor een goede B450 of X470 moederbord (ipv een X570).

De AMD Ryzen 5 3600 wordt verwacht voor EUR 220 (de 3600X zal nog iets duurder zijn) - dus dat scheelt wel behoorlijk in vergelijking tot de huidige AMD 5 2600. Op basis van de leak benchmarks is deze CPU wel gewaagd aan de Intel i7 9700 ... dus dat lijkt een erg goede deal te gaan worden.

Je kan ook gewoon een NVME M2 SSD overwegen ipv een trage SATA M2; pricewatch: Intel 660p 512GB of pricewatch: PNY XLR8 CS3030 500GB of pricewatch: Adata XPG SX8200 Pro 512GB

Minder kabels en sneller :P

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:25
De Intel 660P heb ik ook recent geprobeerd en was over het 512 GB niet echt te spreken. Ter indicatie de installatie van Windows 10 duurder met 8m30 bijna 3x langer dan de 3 minuten van de 970 EVO plus op een 9700K. Tegelijkertijd zakte de random performance ook enorm in. Om dit op te lossen moest ik de Intel toolbox draaien welke twee clean knoppen heeft. De vraag is hoe lang dat stand houdt. Daarnaast schijnt er ook een aardige daling in de leessnelheid te zijn wanneer hij vol(ler) staat:

Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/graphs/graph13078/heavy-bw.png
Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/graphs/graph13078/heavy-latency.png
Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/graphs/graph13078/burst-rr.png

Overall komt een 850 EVO/ 860 EVO SATA model dan eigenlijk nog beter uit de bus dan een 660p. Dit zijn echt budget drives met een m2 poort

[ Voor 14% gewijzigd door sdk1985 op 03-07-2019 16:43 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matroxion
Vidra schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 18:40:
Ik zou even wachten op de nieuwe Ryzen 5 3600(X) als de basis van een nieuw systeem. Als je niet gaat overklokken danwel geen PCIe 4.0 nodig hebt dan kan je prima kiezen voor een goede B450 of X470 moederbord (ipv een X570).

De AMD Ryzen 5 3600 wordt verwacht voor EUR 220 (de 3600X zal nog iets duurder zijn) - dus dat scheelt wel behoorlijk in vergelijking tot de huidige AMD 5 2600. Op basis van de leak benchmarks is deze CPU wel gewaagd aan de Intel i7 9700 ... dus dat lijkt een erg goede deal te gaan worden.

Je kan ook gewoon een NVME M2 SSD overwegen ipv een trage SATA M2; pricewatch: Intel 660p 512GB of pricewatch: PNY XLR8 CS3030 500GB of pricewatch: Adata XPG SX8200 Pro 512GB

Minder kabels en sneller :P
Dat klinkt dan inderdaad niet onverstandig om te doen, de prijsstijging is dan misschien best fors voor wat betreft de Ryzen maar als ik daarmee weer een flinke tijd vooruit kan dan wil ik daar best voor gaan!
Begrijp ik dan wel goed dat ik dan dus ook een ander moederbord moet aanschaffen en eventueel ook ander geheugen of is dat niet persé het geval?
SpeedQber schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 17:22:
Er zijn ook M.2 SSDs, zoals de MX500 500 GB. Scheelt toch 2 kabels. Je kan ook je 850 EVO meenemen, het lijkt me niet dat die al te oud is.
Wil je die oude schijven ook in de Focus G Mini stoppen? Je hebt plek voor 1x 2.5" en 2x 2.5"/3.5".
Oja en de Ryzen 3xxx serie komt al heel snel uit. Daar kan je ook nog op wachten.
Zoals sdk1985 ook al aangeeft is de aanschaf van een M2 niet perse beter dan een SATA SSD en gezien de ervaring met Samsung SSD's denk ik dat ik inderdaad of voor de 970 of de 860 ga. Toch bedankt voor de input, en de "oude" 850 gaat mee voor mijn neefjes, die wordt van een schone Windows voorzien dus daar zal een nieuwe voor moeten komen :).

Voor wat betreft de oude data schijven in de nieuwe case, dit was mij ook al opgevallen vandaar de opmerking over het consolideren van de data op 1 schijf i.p.v. alle losse schijven over te nemen, dus daar ontkom ik dan eigenlijk ook niet aan. Daar is nog budget voor dus ook geen probleem.

Heeft er wellicht nog iemand opmerkingen over de rest van de build voor wat betreft 2 beeldschermen en de gekozen videokaart en verwachte performance op 1080P en VR Streaming?

Wederom bedankt alvast voor de input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Nu online
De M.2 SATA is precies even snel als een gewone 2.5" SATA. Het ging om de kabels.
Er zijn ook NVME/PCIe SSDs, die zijn wel sneller. Maar zoals sdk1985 aangaf, de ene NVME SSD is de andere niet.
Voor de GPU moet je eigenlijk zelf benchmarks voor die games opzoeken, en dan bepalen of het genoeg is.
Toen Ryzen 2xxx kwam, werden die niet direct ondersteund door B350 mobos, alleen na een BIOS update. Ik weet niet hoe het zit met de 3xxx generatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vidra

Vidra

Vragen?

SpeedQber schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 11:21:
De M.2 SATA is precies even snel als een gewone 2.5" SATA. Het ging om de kabels.
Er zijn ook NVME/PCIe SSDs, die zijn wel sneller. Maar zoals sdk1985 aangaf, de ene NVME SSD is de andere niet.
Voor de GPU moet je eigenlijk zelf benchmarks voor die games opzoeken, en dan bepalen of het genoeg is.
Toen Ryzen 2xxx kwam, werden die niet direct ondersteund door B350 mobos, alleen na een BIOS update. Ik weet niet hoe het zit met de 3xxx generatie.
Afhankelijk van de fabrikant en het moederbord, MSI en ASUS bieden op veel modellen de mogelijkheid tot het flashen van de bios zonder CPU. Computerleveranciers zoals Azerty en Alternate bieden ook de mogelijkheid tot het flashen van de bios voor een kleine meerprijs (meestal iets van EUR 15).

De nieuwe X570 moederborden zien er naar uit redelijk duur te worden bij introductie; EUR 175+ voor een instapmodel. Zoals al eerder gezegd als er geen noodzaak is voor een PCIe Gen. 4.0 ondersteuning dan kan een B450/X470 een prima alternatief zijn.

Er zullen ook mensen zijn die hun bestaande platform gaan upgraden; dus ik verwacht ook de komende weken/maand een mogelijke aanbod van tweedehands CPU's en moederborden op V&A - die je voor een zacht prijsje kan overnemen. :P

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Matroxion Je kunt je huidige SSD gewoon blijven gebruiken(als je niet die set verkoopt) verder zijn er zoals @Vidra aangeeft, goede en goedkope alternatieven voor veel te dure Samsung NVMe sticks. als je niet wilt wachten op R3000, zou ik nu een Ryzen 2600X kiezen. die zijn met prijsdaling naar €175,- erg interessant geworden. R3600 gaat rond de €220,- kosten en 3600X +- €260,- (de nieuwe serie moet natuurlijk wel in je budget passen)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vidra

Vidra

Vragen?

Hackus schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 15:52:
@Matroxion Je kunt je huidige SSD gewoon blijven gebruiken(als je niet die set verkoopt) verder zijn er zoals @Vidra aangeeft, goede en goedkope alternatieven voor veel te dure Samsung NVMe sticks. als je niet wilt wachten op R3000, zou ik nu een Ryzen 2600X kiezen. die zijn met prijsdaling naar €175,- erg interessant geworden. R3600 gaat rond de €220,- kosten en 3600X +- €260,- (de nieuwe serie moet natuurlijk wel in je budget passen)
Daarnaast zijn de prijzen van de Ryzen CPU's verlaagd in de USA, zo is de Ryzen 2700X in prijs verlaagd naar USD 200 ~ als deze trend zich voortzet ook in Nederland dan bestaat de kans dat de prijs van de Ryzen 2700X met zo'n EUR 75 omlaag gaat en daarmee ook een mooie deal kan worden. In een dergelijk geval is de verwachting dat de Ryzen 2600X nog verder in prijs gaat dalen.

Uiteraard is er ook iets te zeggen voor het nieuwste van het nieuwste ... maar het blijven allemaal keuzes :*)

[ Voor 3% gewijzigd door Vidra op 03-07-2019 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matroxion
Genoeg goede tips, ook met betrekking tot het al dan niet aanschaffen van de laatste versie van de Ryzen CPU. Wachten is in principe geen probleem dus ik zal de prijzen en benchmarks eens in de gaten gaan houden van de 2600 en 3600 series na launch.

Ook fijn om te weten dat het mogelijk is een 450 moederbord te kiezen en hier later een 3xxx series in te zetten met een bios flash, vooral als die prijs indicatie zoals @Vidra aangeeft begint rond de € 175,-..

Daarnaast nooit echt fan geweest van een tweedehands product dus de pricewatch laat ik meestal langs me af gaan :)

@Hackus De huidige 850 SSD blijft in het oude systeem zitten en gaat compleet door naar mijn neefjes, dus er zal wel een nieuwe moeten komen, maar het hoeft voor mij niet perse een NVMe te zijn dus wellicht dat ik bij de 860EVO blijf uit mijn TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Matroxion oa deze heb je voor minder of gelijke prijs, die een stuk sneller zijn (beter toekomst bestendig met 5j garantie)
https://tweakers.net/pric...;1360696;1260367;1320538/

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1