Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:53
Ik ga wat extra zonnepanelen leggen. Iedereen waarschuwde al voor het virus en het is nog echt zo ook.

Ik ga uitbreiden op 2 platte daken. Het eerste dakvlak boven op het huis meet 4.86x2.68 met een opstand van 40cm waar tot 10 uur in de ochtend schaduw is. Ik wil hier 4 panelen leggen en ik heb de volgende opties bedacht:
- 2x2 in portait
- Van der Valk Quattro schans
- Panelen plat op Clickfit Evo oid (ook 2x2 portrait). Geïnspireerd door @Lardman
Omvormer in alle gevallen wordt overigens een APS QS1.

Het nadeel bij de Van der Valk schans is dat deze redelijk dicht bij de rand komt te staan (mede door de hoge opstand). Hierdoor moet ik redelijk veel ballast gaan gebruiken en is deze te zien vanaf de straat.

De 2x2 in portrait hebben ook wat last van de hoge opstand en krijgen dan wat schaduw op de onderzijde van de panelen. Door de portrait oriëntatie betekent het volgens mij ook dat de bypass diodes hun werk dan niet goed kunnen doen en ik dan geen opbrengst meer heb.

De compleet vlakke montage heeft als nadeel dat de panelen sneller vies worden. Het dak is makkelijk te bereiken, dus een een keer of 2 per jaar schoonmaken vind ik geen probleem. Hoe vaak is schoonmaken nodig? Zijn er misschien tweakers met ervaringen, bijvoorbeeld @Grolsch ?

Het andere dakvlak betreft de veranda/schuur. Hier ga ik sowieso vlakke montage gebruiken omdat ik de panelen niet wil zien. Tevens kan ik er vanuit een raam op kijken om te zien of ze schoongemaakt moeten worden.

Alle reacties

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Ik maak mijn panelen 1 x per jaar (in het voorjaar) schoon maar ik heb nog niet kunnen vaststellen dat het ook daadwerkelijk meer opbrengst oplevert. Zit toch vooral tussen de oren volgens mij.

Die van mij liggen trouwens niet helemaal plat, een hele kleine helling (2~3%) richting het zuiden.

Zie hieronder de resultaten van mijn laatste schoonmaakbeurt (voor en na)

Grolsch in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Als je helemaal uit je lardmanplaat wilt, 3x3 van 158 * 80 cm panelen kan ook hè. Uiteraard volledig plat.
zit je op 477 bij 246 cm, piest presas.
Als je geen zin hebt om voor 1800 euro panasonics te kopen kun je nog marktplaats checken, daar kom je ze nog wel eens tegen in de geinig voor weinig kategorie van 170 tot 190 watt.

Anders als dat te duur wordt, zou ik van die 2x1 meter bijna 400 watt panelen kopen, past ook en komt qua volts prima op een 1000 of 1500 watt el-cheapo string omvormer.( en die heb je ook 2e hands voor rond de 200 euro)

[ Voor 25% gewijzigd door Lardman op 02-07-2019 13:12 ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:53
@Lardman Hoe vaak moet jij de panelen schoonmaken?

Ik ga iig voor de veranda een betonnen bandje gebruiken waar ik 2 keer een ClickFit Evo staaldak landscape op zet. https://estg-zonnepanelen...ng-profile-landscape.html Voor 2 panelen heb ik dan 3 van die setjes nodig.

Kost me dan per setje van 2 panelen 30 euro (inclusief klemmen, rubber etc).

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Ach, 1 a hooguit 2x per jaar schoonmaken. Ik wacht dan het liefst op een regenbuitje, tuinslang er bij, trekker op een steeltje en een liedje er bij zingen. Nauwlijks merkbare toename in opbrengst, dat dan inderdaad ook.

aangaande de dakmontage goed idee hoor.
Volgens mij zijn er goede 2x1 panelen te krijgen voor weinig en alle gekheid op een stokje, dat past prima en levert gegarandeerd meer op :)

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A