Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:11
Ik heb al een paar jaar een Dell Precision 5510. Redelijk top-spec met Xeon E3-1505M v5 op 2.8Ghz, 32GB RAM, 1TB SDD en 1TB HDD. Op zich een fijne laptop, maar de laatste tijd wordt overheating een steeds groter issue. Ik probeer nu foto's te exporteren vanuit Lightroom en de laptop begint vol te blazen en de CPU gaat terug naar 700Mhz. Dan is de gang er wel redelijk uit.

De laptop schroef ik eens in de zoveel maanden open en dan haalt ik er een beetje stof uit. Laatste keer ook de fans gedemonteerd en die helemaal stofvrij gemaakt. Extra gecontroleerd of ze weer goed gemonteerd zitten en volgens mij is alles prima. Maar als de laptop zo ver terug throttlet, dan worden zelf de eenvoudigere taken erg traag.

Nu lees ik ook veel over repasten. Hoe weet ik of dat noodzakelijk is? Of is gewoon die compacte enclosure de bottleneck. Daarbij stel ik me wel de vraag wat je aan zo'n Xeon hebt als die al zo snel begint te throttlen. De laptop is nu 3 jaar oud en voldoet verder eigenlijk nog goed. Maar dit begint wel te irriteren. Helaas lijken vrijwel alle merken naar die compacte modellen te gaan. Doe mij maar een ouderwetse behuizing, waarbij de CPU gewoon volle bak aan het werk kan.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevogel0
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-07 21:08
Repaste hielp bij mij enorm. 15 graden verschil voor een 5520, dus zou het zeker aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Daarbij stel ik me wel de vraag wat je aan zo'n Xeon hebt als die al zo snel begint te throttlen
Dat is een belangrijke constatering. Het is tamelijk nutteloos om een high spec processor in een niet voldoende koelbare krappe behuizing te stoppen. Ruimte en koeling zijn de beperkende factoren bij dergelijke laptops. Je kunt sowieso niet het volledige potentieel benutten tenzij je in een koelcel werkt.

De Intel processor heeft een ingebouwde throttling, meestal bij 100 graden. De laptopfabrikant kan ook zelf bepalen wanneer throttling begint en dat kan al snel zijn. Misschien is het in de BIOS aanpasbaar?

Naast opnieuw koelpasta aanbrengen zoals @davevogel0 zegt, kun je misschien ook delidden -als de processor voorzien is van een kapje-, of een ventilator langs de luchtuitlaat laten blazen, of de laptop voorzien van pootjes zodat er onder ook lucht onderdoor bij kan. De klep open helpt soms ook.
Misschien kan de laptop op zijn kant worden geplaatst of in V-vorm.

Ik heb zelf een stationaire altijd-aan laptop in gebruik op pootjes met open klep. De pootjes laten de ventilatiegaten vrij. Daar ben ik ooit mee begonnen toen er een laptop ermee ophield omdat er een andere apparaat op was gezet in een rack in een datacentrum.