Geen beeld na opstarten Windows

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:11
Hoi Tweakers,

Ik heb hier een probleem waar ik zelf niet uit kom. Misschien weten jullie een work-around of iets dergelijks.

Een computer met een Radeon R9 390 weigert in Windows om beeld uit te sturen, sinds eergisteren. Daarvoor deed die het wel. Er zou niet handmatig een driver-update of iets dergelijks zijn uitgevoerd.

De computer:

Intel Core i5 4690K
Gigabyte Z97 Gaming 5
MSI R9 390 Gaming
Windows 10 1803

Scherm is met HDMI aangesloten op het scherm. BIOS en Windows-laadanimatie worden wel ge-output. Wanneer het Windows-logo verdwenen is blijft het beeld zwart. Num-lock lampje brandt en togglet niet, dus de computer lijkt vastgelopen te zijn.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

- Computer start in safe mode en output met de videokaart.
- DDU runt, maar na een reboot is het scherm weer zwart
- Handmatige deinstallatie driver met apparaatbeheer werkt
- Bij herinstallatie driver in normal-mode gaat het scherm op zwart
- Bij een poging om naar 1903 te updaten, terwijl de AMD-driver er nog niet op staat, sprong het scherm op zwart na een reboot tijdens dat Windows zichzelf aan het updaten was.

Gezien er wel output is in Safe Mode en/of zonder driver, denk ik niet dat het de hardware is. Wellicht dat 1903 het probleem oplost, maar hij komt niet door de installatie. DDU + reinstall werkt ook niet.

Event Viewer laat (bij systeem) geen fouten zien, op tijdstippen waar de computer niet door het booten heen komt.

Beste antwoord (via ikt op 16-07-2019 22:34)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:27

nelizmastr

Goed wies kapot

ikt schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 22:04:
Godverdegodver.

De computer werkt perfect met een Pentium G3220. Perfect! Traag, maar goed! Ik heb m'n Ryzen 2000 systeempje erin gezet als vervanging, maar ik krijg weer een zwart scherm na het booten of installeren van graphics drivers. Kan het toch zijn dat de voeding al die tijd gaar was?

Het rare was dat die met de G3220 het gewoon deed, maar met de i5 4690K niet. Kan het zijn dat de 12V rail (specifiek dan de 8pin -> CPU) niet meer goed werkt en er bij een beetje load eruit klapt?

Is er een veilige manier om dit te meten zonder kabels open te rijten?
Als er de minste twijfel al bestaat over een voedingsprobleem, vooral vervangen. En dan niet door een halfbakken ding van 4-5 tientjes maar een kwaliteitsvoeding van een gerenommeerd merk.

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luckei
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08-10 21:24
Is 1903 nu wel of niet geinstalleerd?
Bij mij gaf die update een downgrade van m'n AMD driver naar een versie uit januari 8)7, met als gevolg ook wat issues die destijds bij die versie speelden.

Heb je al geprobeerd via de iGPU beeld te krijgen om in ieder geval zaken in Windows te kunnen checken en regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
Luckei schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 10:17:
Is 1903 nu wel of niet geinstalleerd?
Bij mij gaf die update een downgrade van m'n AMD driver naar een versie uit januari 8)7, met als gevolg ook wat issues die destijds bij die versie speelden.

Heb je al geprobeerd via de iGPU beeld te krijgen om in ieder geval zaken in Windows te kunnen checken en regelen?
Ik denk het niet, na 83% na de reboot sprong het scherm weer op zwart. Zal na 'm werk het weer proberen.

Met de interne GPU zal ik het straks proberen, heb de BIOS al gereset dus de iGPU zou weer available moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• radicalEMT
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-09 12:02
Maak anders even een bootable USB stick met Ubuntu. Kijk of je videokaart dan wel werkt. Is altijd mijn go to als ik problemen heb en niet goed weet of het hard- of software gerelateerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luckei
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08-10 21:24
ikt schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 10:19:
[...]

Ik denk het niet, na 83% na de reboot sprong het scherm weer op zwart. Zal na 'm werk het weer proberen.

Met de interne GPU zal ik het straks proberen, heb de BIOS al gereset dus de iGPU zou weer available moeten zijn.
Check dan in de BIOS wel of er een optie als 'main video output' op PCIe of iGPU staat (net welke je wil gebruiken op dat moment). Je zou niet de eerste zijn die daar mot mee heeft :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
Ondertussen alle componenten behalve de main SSD en de CPU eruit gehaald, maar nog steeds problemen. Na het verwijderen van de videokaart en op de interne GPU te proberen te draaien loopt het ding nog steeds vast, al is dit meer meteen na het booten.

Een volledige upgrade naar 1903 lukt 'm niet. Ik zal straks eens een live-Ubuntu stick proberen.

Ondertussen heb ik de 4690K op 3.0GHz gezet op 1.1V, maar dit blijft onstabiel. Hopelijk is alleen Windows naar de knoppen en niet het moederbord of processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:02
ikt schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 08:14:
Ondertussen alle componenten behalve de main SSD en de CPU eruit gehaald, maar nog steeds problemen. Na het verwijderen van de videokaart en op de interne GPU te proberen te draaien loopt het ding nog steeds vast, al is dit meer meteen na het booten.

Een volledige upgrade naar 1903 lukt 'm niet. Ik zal straks eens een live-Ubuntu stick proberen.

Ondertussen heb ik de 4690K op 3.0GHz gezet op 1.1V, maar dit blijft onstabiel. Hopelijk is alleen Windows naar de knoppen en niet het moederbord of processor.
Hoeveel schijfruimte heb je op je OS Partitie vrij?
Ik heb gelezen dat de upgrade naar 1903 30GB minimale vrije ruimte vereist namelijk.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik zou de 1903 upgrade in dit geval niet meewegen in de troubleshooting.

Het lijkt in mijn ogen dat de kaart ermee kapt zodra een driver geladen danwel geïnstalleerd wordt.
Dat duidt op een defecte kaart. Dat-ie zonder drivers nog iets output zegt in dat opzicht weinig.

Test de kaart in een andere PC, test je eigen PC met alleen de onboard video en zet hier je bevindingen neer, dan kunnen we weer verder zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
nelizmastr schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:01:
Ik zou de 1903 upgrade in dit geval niet meewegen in de troubleshooting.

Het lijkt in mijn ogen dat de kaart ermee kapt zodra een driver geladen danwel geïnstalleerd wordt.
Dat duidt op een defecte kaart. Dat-ie zonder drivers nog iets output zegt in dat opzicht weinig.

Test de kaart in een andere PC, test je eigen PC met alleen de onboard video en zet hier je bevindingen neer, dan kunnen we weer verder zoeken :)
De computer loopt nog steeds vast met alleen onboard graphics. (Videokaart ligt fysiek aan de andere kant van de kamer, voor de duidelijkheid.)

Een verandering is wel dat alles nu freezed, in plaats van dat het beeld op zwart gaat, maar waarschijnlijk is dit een implementatie verschil tussen hoe de iGPU en dGPU een dood afhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

ikt schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:06:
[...]

De computer loopt nog steeds vast met alleen onboard graphics. (Videokaart ligt fysiek aan de andere kant van de kamer, voor de duidelijkheid.)

Een verandering is wel dat alles nu freezed, in plaats van dat het beeld op zwart gaat, maar waarschijnlijk is dit een implementatie verschil tussen hoe de iGPU en dGPU een dood afhandelen.
Dan is het tijd de andere hardware te gaan testen. Overleeft je RAM een nachtje memtest86+?
Is de gezondheid van je opslagmedia in orde? (SMART)

Als dat in orde is blijven voeding, moederbord en CPU over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
Binnen Ubuntu (live boot) krijg ik na een tijdje een knipperende underscore. Dus ja, waarschijnlijk is mijn CPU of moederbord toast. Gezien de overclock-geschiedenis, zal de CPU het loodje wel hebben gelegd, maar over het moederbord ben ik ook niet heel zeker...

Bedankt voor alle tips, ik ga vervangende onderdelen zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
Nog een vervolg-update (en bump, want reacties zijn welkom):

Vreemd genoeg starten Windows en Linux wel onder safe mode (Ubuntu's "safe graphics" in dit geval). In de Ubuntu live omgeving heb ik nog `stress` gestart om de CPU en RAM te stressen, maar het zooitje crashte niet.

Ik vind het maar raar. Wellicht dat de graphics/PCIe-afhandeling op de CPU gaar is. Weet iemand of de iGPU met de PCI-bus verbonden is, of wordt dit anders afgehandeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
Godverdegodver.

De computer werkt perfect met een Pentium G3220. Perfect! Traag, maar goed! Ik heb m'n Ryzen 2000 systeempje erin gezet als vervanging, maar ik krijg weer een zwart scherm na het booten of installeren van graphics drivers. Kan het toch zijn dat de voeding al die tijd gaar was?

Het rare was dat die met de G3220 het gewoon deed, maar met de i5 4690K niet. Kan het zijn dat de 12V rail (specifiek dan de 8pin -> CPU) niet meer goed werkt en er bij een beetje load eruit klapt?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

ikt schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 22:04:
Godverdegodver.

Als er de minste twijfel al bestaat over een voedingsprobleem, vooral vervangen. En dan niet door een halfbakken ding van 4-5 tientjes maar een kwaliteitsvoeding van een gerenommeerd merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
Het vermoeden lag bij de processor of moederbord, omdat ik er flink op heb zitten hameren. Dat de voeding ook maar enigszins het probleem kon zijn, was me nooit binnen geschoten. Tot zojuist dan, toen mijn 2600X systeempje dat precies hetzelfde gedrag vertoonde in die case.

Een mede-V650 gebruiker heeft soortgelijke problemen. Ik heb nog een 500W voeding hier liggen. Beetje krap met de R9 390 maar hopelijk komt de computer wel Windows in. Hopelijk biedt dit wel 100% uitsluitsel :P

Op de Cooler Master V650 doos staat trots "5 years warranty" dus daar ga ik gretig gebruik van maken.
Pagina: 1