laptop stuk, nog te redden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhaans
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17-05 00:47
Hallo Tweakers,

Mijn zoon (15) gebruikt voor school een laptop met Kurzweil, een programma voor mensen met dyslexie.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1LaptopsHP 15-ac172nd€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Nu kreeg hij de laptop niet meer (goed) opgestart en heeft hij (niet gehinderd door enige kennis) geprobeerd de laptop terug te zetten naar fabrieksinstellingen. Toen dat bezig was bedacht hij zich dat hij zijn bestanden kwijt zou zijn, en heeft hij de accu eruit gehaald om het proces te stoppen. Ik was er niet bij dus ik weet niet op welk punt hij het proces onderbroken heeft.

Enfin, lang verhaal kort. Nu komt hij ermee bij mij, en ik zie bij opstarten alleen dat er geen o.s. meer op staat, en het enige dat ik kan doen is een test doen, die vervolgens aangeeft dat er een 'Short DST failed' optreed. Zie afbeelding.

Forum
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SdAVfTmGz3La9hGIBb9XUIei/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BFR7llW2ExF0Yif0JHiPLbKp/thumb.jpg

Mijn vraag: Klopt het dat de harde schijf kapot is?
en
Zo ja, is deze te vervangen bij deze laptop?

Hartelijk dank voor het meedenken!

Groeten Hans

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

https://h30434.www3.hp.co...t-DST-Failed/td-p/1719231

de HD is de boosdoener als ik die post lees.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@hhaans Harddisk lijkt inderdaad defect. De key om erachter te komen of een component te vervangen is, is gewoon simpel te zoeken bij google naar 'hp 15-ac172nd replace hard drive'. Het leven kan zo simpel zijn! :)

Overigens kun je even opstarten van een Linux USB-stick om te kijken of je nog bij de bestanden kunt komen. Hierbij ga ik er wel vanuit dat je geen encryptie (Bitlocker) ingeschakeld had.

[ Voor 26% gewijzigd door Room42 op 02-07-2019 01:02 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:58
Doe hem een plezier en vervang de HDD direct door een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhaans
Room42 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 01:00:
@hhaans Harddisk lijkt inderdaad defect. De key om erachter te komen of een component te vervangen is, is gewoon simpel te zoeken bij google naar 'hp 15-ac172nd replace hard drive'. Het leven kan zo simpel zijn! :)

Overigens kun je even opstarten van een Linux USB-stick om te kijken of je nog bij de bestanden kunt komen. Hierbij ga ik er wel vanuit dat je geen encryptie (Bitlocker) ingeschakeld had.
Thanks, dan weet ik waar ik kan beginnen :)
NotSoSteady schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 01:09:
Doe hem een plezier en vervang de HDD direct door een SSD.
Jup, dat idee had ik ook in mijn achterhoofd. Bedankt voor de tip :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

hhaans schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 00:50:
Hallo Tweakers,

Mijn zoon (15) gebruikt voor school een laptop met Kurzweil, een programma voor mensen met dyslexie.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1LaptopsHP 15-ac172nd€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Nu kreeg hij de laptop niet meer (goed) opgestart en heeft hij (niet gehinderd door enige kennis) geprobeerd de laptop terug te zetten naar fabrieksinstellingen. Toen dat bezig was bedacht hij zich dat hij zijn bestanden kwijt zou zijn, en heeft hij de accu eruit gehaald om het proces te stoppen. Ik was er niet bij dus ik weet niet op welk punt hij het proces onderbroken heeft.

Enfin, lang verhaal kort. Nu komt hij ermee bij mij, en ik zie bij opstarten alleen dat er geen o.s. meer op staat, en het enige dat ik kan doen is een test doen, die vervolgens aangeeft dat er een 'Short DST failed' optreed. Zie afbeelding.

Forum
[Afbeelding][Afbeelding]

Mijn vraag: Klopt het dat de harde schijf kapot is?
en
Zo ja, is deze te vervangen bij deze laptop?

Hartelijk dank voor het meedenken!

Groeten Hans
Heb je al gekeken of de data nog bereikbaar is via een linux usb-stick? :) Misschien ben je de data niet kwijt!

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhaans
Frozen schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 21:34:
[...]

Heb je al gekeken of de data nog bereikbaar is via een linux usb-stick? :) Misschien ben je de data niet kwijt!
Ik heb nog niet de kans gehad hier naar te kijken, staat op de to do list. Maar ik zal eerst moeten kijken hoe ik een linux usb stick maak :) ik ben verder ook niet bekend met linux, dus wish me luck :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

hhaans schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 16:08:
[...]

Ik heb nog niet de kans gehad hier naar te kijken, staat op de to do list. Maar ik zal eerst moeten kijken hoe ik een linux usb stick maak :) ik ben verder ook niet bekend met linux, dus wish me luck :Y
Het gaat vrij eenvoudig, via bijvoorbeeld rufus kan je een bootable usb-stick maken. Er zijn genoeg tutorials online te vinden als je even zoekt op "bootable linux usb". Die leggen het haarfijn uit, inclusief het juist selecteren van de usb-stick als bootdrive in het BIOS :)

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@hhaans
Ubuntu haal je hier weg: https://ubuntu.com/downlo...=19.04&architecture=amd64 even downloaden dan download je ook: https://rufus.ie/ installeren, selecteer je de ISO, en de USB stick (even goed kijken of het de juiste is) starten en wachten.
Als die klaar is USB in de laptop, die starten en in de bios je boot device aanpassen naar de USB stick.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hhaans
Frozen schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 16:12:
[...]

Het gaat vrij eenvoudig, via bijvoorbeeld rufus kan je een bootable usb-stick maken. Er zijn genoeg tutorials online te vinden als je even zoekt op "bootable linux usb". Die leggen het haarfijn uit, inclusief het juist selecteren van de usb-stick als bootdrive in het BIOS :)
Top, thanks!
Pagina: 1