Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-09 23:32
Beste Tweakers,

Hoop dat jullie mij kunnen helpen, mijn huidige situatie is op het moment zo. Ik gebruik hierbij fictieve bedragen en liever geen adressen.

- Wonend in Utrecht, nieuwbouwwoning casco gekocht in 2016 voor relatief weinig geld. Laten we zeggen 200.000. De verbouwingskosten (badkamer, keuken, tuin, vloer etc) in de afgelopen jaren zijn 50.000 ongeveer.
- Werkend in Utrecht, reistijd is nu ongeveer 15-20 minuten met de fiets afhankelijk van het slaapritme/verkeer. Verwacht absoluut niet snel van job te (hoeven) veranderen.
- Prijzen van huizen zijn als een gek gestegen in die tijd. WOZ waarde 01-01-2018 is 350.000 inmiddels.
- Ik mis het dorp(sgevoel) en iedereen die er in woont. Wil graag verhuizen en schakel (uiteindelijk gekozen uit meerdere) een verkoopmakelaar in. Die ziet het positief en gokt op 450.000 euro voor mijn huis te vangen. Nog niks officieels gestart.
- Meerdere huizen gekeken afgelopen weken, sommige 2e bezichtiging. Toevallig en heel kort-dag een huis gevonden (zondag online) in dat dorp waar ik vandaan kwam. Bezichtiging gehad sinds kort. Mooi huis met (de grootste) voordelen/nadelen:

Voordelen:
- Nieuwe badkamer (mooier dan mijn huidige)
- Veel grotere tuin
- Dichtbij ouders/familie/vrienden
- Flink goedkoper dan huidige huis.
- Veel huiselijker (minder blokkerig) dan mijn huidige huis.

Nadelen:
- 50 jaar ouder, mist vloer/muur isolatie. Bouwkundige keuring wil ik nog laten doen.
- Keuken ongeveer 15 jaar oud, kan vervangen worden mettertijd.
- Open haard met schoorsteen, zou ik op den duur willen slopen
- CV buizen zijn best in het zicht, wil ik verbergen
- iets kleiner, van 150m2 naar 125m2.
- Verder reizen (zou auto moeten kopen, 25-30min reizen) of met OV moeten gaan (45-60 minuten)

Makelaar van het adres zei 12 kijkers te hebben gepland en meer wilde hij ook niet. De vraagprijs is laten we zeggen 285.000, maar de makelaar heeft al laten vallen dat ie mogelijk een bod van 300.000 verwacht. Nu heb ik dus nog tot woensdagavond om te bieden, maar omdat het zo kort dag is heb ik geen aankoopmakelaar ingeschakeld. Ik heb hier geen ervaring mee (nieuwbouwhuis was niks spannends aan in dit opzicht) en ik ben bang dat ik alleen maar dollartekens zie. MIjn hypotheekschuld zou op deze manier gehalveerd worden en dus ook mijn maandelijkse lasten en zodoende bijna ook de maandelijkse hypotheekkosten. Een beetje last minute, maar ik hoop toch nog wat los te krijgen met deze vragen:

- Hebben jullie tips bij het bieden? Gelijk 301.050 bieden o.i.d?
- Bepaalde voorwaardes of beloftes die ik kan meegeven om mijn kans te vergroten?
- Hebben jullie opmerkingen over bovenstaande keuzes/gedachtes?
- Vergeet ik zaken die ik nu makkelijk over het hoofd zie?

Ik zal de deze post updaten waar nodig. Graag hoor ik van jullie!

[ Voor 4% gewijzigd door iamzero456 op 02-07-2019 08:13 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:34
Laat je niet te gek maken door makelaars. Je weet het nooit, maar wat ze zeggen is niet altijd waar. Er wordt heus niet altijd overboden, zeker niet buiten de steden (al is Utrecht wel populair natuurlijk).
Tenzij je echt heel verliefd bent op die woning :P Uiteindelijk is het wat de gek er voor geeft. Als jij vind dat dat het waard is, dan moet je het doen.

Het klinkt in mijn ogen als een overhaaste beslissing, je moet je oude huis immers ook nog verkopen en eigenlijk weet je nog niet 100% waar je aan toe bent. Je noemt ook nog best wat nadelen, buiten de onbekende technische staat, ook qua ruimte en reizen.

Tenzij je écht heel graag daar wil wonen natuurlijk :P Zijn er niet meer huisjes in dat dorp? Er komt vast wel weer iets te koop, toch?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
Richh schreef op maandag 1 juli 2019 @ 23:22:
Laat je niet te gek maken door makelaars. Je weet het nooit, maar wat ze zeggen is niet altijd waar. Er wordt heus niet altijd overboden, zeker niet buiten de steden (al is Utrecht wel populair natuurlijk).
Tenzij je echt heel verliefd bent op die woning :P Uiteindelijk is het wat de gek er voor geeft. Als jij vind dat dat het waard is, dan moet je het doen.

Het klinkt in mijn ogen als een overhaaste beslissing, je moet je oude huis immers ook nog verkopen en eigenlijk weet je nog niet 100% waar je aan toe bent. Je noemt ook nog best wat nadelen, buiten de onbekende technische staat, ook qua ruimte en reizen.

Tenzij je écht heel graag daar wil wonen natuurlijk :P Zijn er niet meer huisjes in dat dorp? Er komt vast wel weer iets te koop, toch?
Dank voor je bericht! Het te kopen huis is dus in dat dorp, niet in Utrecht. Vrienden van mij zijn al 2 jaar op zoek (met kleiner budget) naar een huis en worden iedere keer overboden. Niet met heel veel, maar wel wat. Er zijn meerdere huizen in dit dorp, inmiddels 2 maanden aan het zoeken en aantal bezichtigingen gehad. Maar dit huis is qua specs heel goed in prijs/kwaliteit/ruimte verhouding. Vandaar dat deze mij opviel en beviel.

Mijn vermoeden is dat je gelijk hebt en dat de makelaar maar wat roept. Maar heel zeker weten doe je dit nooit, dat is het spannende en juist vervelende van zoiets.

Ik weet overigens al de de verkopers van dit huis pas in december eruit gaan. Dat geeft mij meer dan genoeg tijd om het huis in Utrecht te verkopen. Aan de andere kant heb je zeker gelijk: Ik heb geen haast, zit prima. Bovendien als ik mijn huis veel eerder verkoop (of ik krijg een heel goed bod van mensen die er eerder in willen) kan ik desnoods nog even bij mijn ouders zitten tot het andere huis beschikbaar is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Je maandelijkse lasten halveren niet, want je hebt een auto nodig en je stookkosten gaan omhoog. Kunnen fietsen naar je werk is een enorm voordeel. Het prijsverschil tussen stad en platteland wordt alleen maar groter, dus ik zou geen overhaaste beslissingen nemen.
Er wordt weer volop gebouwd. Je zou eens kunnen uitkijken naar een CPO iets buiten Utrecht zodat je nog kunt fietsen, maar ook sneller bij dat dorp bent. Het voordeel van CPO is dat je de buren leert kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
GlowMouse schreef op maandag 1 juli 2019 @ 23:45:
Je maandelijkse lasten halveren niet, want je hebt een auto nodig en je stookkosten gaan omhoog. Kunnen fietsen naar je werk is een enorm voordeel. Het prijsverschil tussen stad en platteland wordt alleen maar groter, dus ik zou geen overhaaste beslissingen nemen.
Er wordt weer volop gebouwd. Je zou eens kunnen uitkijken naar een CPO iets buiten Utrecht zodat je nog kunt fietsen, maar ook sneller bij dat dorp bent. Het voordeel van CPO is dat je de buren leert kennen.
In theorie zou ik met de (elektrische) fiets/scooter naar dichtsbijzijnde station kunnen gaan (12 min) en vanuit dat station een trein naar Utrecht Centraal (20-30 minuten) en dan weer stuk fietsen (4 min) naar werk. Maar een auto zat min of meer toch wel op de planning voor het gemak, dat zou overigens weer een apart topic kunnen worden.

Overigens: je hebt gelijk. Ik had het beter kunnen verwoorden: de hypotheeklasten halveren. Ik ben ook al bij een hypotheker geweest die mij een behoorlijk positief plaatje voor kon schetsen.

Stookkosten zullen inderdaad iets stijgen, al ben ik zeker geen koukleum en zou ik liever nooit de kachel aan hebben. Ik verbruik nu 6m3 gas per maand, das eigenlijk alleen met douchen elke dag grofweg 10 minuten. Energiekosten wil ik verminderen met zonnepanelen, een investering die ik ook al op de planning voor het huidige huis heb staan.

Misschien een domme vraag, wat is een CPO?
Ah wikipedia weet het al:
Wikipedia: Collectief opdrachtgeverschap

Hmm had hier nog nooit over gehoord. Zal eens inlezen voor de leer, thanks!

[ Voor 3% gewijzigd door iamzero456 op 01-07-2019 23:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:52

drooger

Falen is ook een kunst.

Hoe lang is het geleden dat je in het dorp gewoond hebt?
Het zou zonde zijn als je het nu met een roze bril aan het bekijken bent en na verhuizing realiseert dat het niet zo fijn wonen is als je nu aan het inbeelden bent.

Gezien de situatie zou ik i.i.g. geen overhaaste beslissingen nemen.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
drooger schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 07:28:
Hoe lang is het geleden dat je in het dorp gewoond hebt?
Het zou zonde zijn als je het nu met een roze bril aan het bekijken bent en na verhuizing realiseert dat het niet zo fijn wonen is als je nu aan het inbeelden bent.

Gezien de situatie zou ik i.i.g. geen overhaaste beslissingen nemen.
Het is nu 4 jaar geleden dat ik daar echt gewoond heb. Op 1 na is iedereen van mijn vriendengroep/groot deel van de familie (die er al lange tijd wonen) gebleven. Ik kom er nog (bijna!) elk weekend 1 of 2 dagen en slaap dan bij vrienden of ouders. Meestal omdat ik geen zin heb om savond's laat nog terug te gaan.

De beslissing te vertrekken ligt eigenlijk al een tijdje en is versterkt door het hoge bedrag wat ik voor mijn huis zou krijgen. Natuurlijk stijgen de huizenprijzen misschien nog een beetje, maar niet gigantisch veel meer als ik zo mag gokken. Al is het natuurlijk wel zo dat niemand in de toekomst kan kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door iamzero456 op 02-07-2019 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:08

Basszje

Reisvaap!]

De grote vraag is natuurlijk of je voor dat bedrag dat huis in Utrecht heel snel kan verkopen. Zou je het ook doen als je de WOZ-waarde zou krijgen bij verkoop? Let erop dat je niet je eigen molensteen creert zo.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
De manier om te profiteren van de gestegen prijzen is kleiner en goedkoper gaan wonen, helemaal als je vanuit Utrecht naar een dorp gaat. Ik denk dat je daar financieel heel beperkt risico’s loopt, zeker met je overwaarde (daarmee kan je het gewenste huis ook gelijk opknappen).

Ik speel soms met dezelfde gedachte. Mijn, in 2014 gekochte en 2016 opgeleverde huis heeft mij 330k gekocht, maar ze worden nu, zonder funda, binnen 2 dagen voor 500k verkocht. Onze gezinsplanning is anders verlopen dan verwacht, dus we hebben eigenlijk een te groot huis. Ik zou graag wat meer buitenaf wonen. Redenen om het toch niet te doen:
- geen zin in verhuisgedoe
- ik wil heel graag dicht bij mijn werk blijven wonen (reistijd is zo ontzettend zonde van de tijd, ik besefte me dat pas toen ik dat niet meer had)
- ik pas minder in dorpse omgevingen, ik heb het niet zo op verplichte kermissen en braderieën (maar ik kan me voorstellen dat dat juist een pre kan zijn)
- ik ga echte stadse voorzieningen missen (supermarkt op zondag, glasvezel etc)

Zo’n rijtje is denk ik belangrijker dan het financiële, in dit geval. Hoe ziet zo’n rijtje er voor jou uit?

Wachten tot de huizenprijzen nog verder stijgen kan, maar is niet nodig. Je kan financieel gezien nu heel goed verhuizen en als je het slim aanpakt is dit een grote stap qua financiële zekerheid. Dat valt of staat denk ik niet met wachten op € 15k extra overwaarde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
ZieMaar! schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 07:45:
De manier om te profiteren van de gestegen prijzen is kleiner en goedkoper gaan wonen, helemaal als je vanuit Utrecht naar een dorp gaat. Ik denk dat je daar financieel heel beperkt risico’s loopt, zeker met je overwaarde (daarmee kan je het gewenste huis ook gelijk opknappen).

Ik speel soms met dezelfde gedachte. Mijn, in 2014 gekochte en 2016 opgeleverde huis heeft mij 330k gekocht, maar ze worden nu, zonder funda, binnen 2 dagen voor 500k verkocht. Onze gezinsplanning is anders verlopen dan verwacht, dus we hebben eigenlijk een te groot huis. Ik zou graag wat meer buitenaf wonen. Redenen om het toch niet te doen:
Ah, iemand die hetzelfde probleem/luxe positie heeft!
- geen zin in verhuisgedoe
In mijn geval is dit een voordeel, of in ieder geval een meevaller. Het enige wat veel aan grote zaken op de verhuizing staat is de BBQ,Wasmachine/Droger, Matras, Bureau 2 kasten, 1 kastje. Dit laat ik doen door verhuizers en gok dat het met 2/3 uurtjes wel gedaan is.
Reden: veel spullen stonden al op de vervanging, laat ik ophalen door kringloop. Er zit weinig waarde in mijn spullen, veel zit in het huis/tuin zelf. Alleenstaand zijn en niet super veel spullen hebben scheelt een hoop. In jouw geval: Kan je de lastige dingen uitbesteden, ook gezien je financiële meevaller?
- ik wil heel graag dicht bij mijn werk blijven wonen (reistijd is zo ontzettend zonde van de tijd, ik besefte me dat pas toen ik dat niet meer had)
Voor ons beide zal het in elk geval (iets) meer tijd en geld kosten. Ik wee niet of jij nu ook fiets naar werk? Vanwege je gezin mogelijk al een auto in bezit?
- ik pas minder in dorpse omgevingen
Ik heb dit juist andersom, in de zin van: ik zoek de rust van een dorp, het kleinschaligere.
, ik heb het niet zo op verplichte kermissen en braderieën (maar ik kan me voorstellen dat dat juist een pre kan zijn)
Hier ben ik het wel met je eens, ben er zelf ook niet zovan. Ik zou nog steeds in Utrecht willen stappen, dan kan ik prima combineren na een werkdag donderdag/vrijdag de stad in , hapje eten en dan concert/festival. Maar het thuiskomen in een dorp met iedereen om me heen/in de buurt lijkt me zoveel fijner.
- ik ga echte stadse voorzieningen missen (supermarkt op zondag, glasvezel etc)
Grappig, ik heb in Utrecht geen glasvezel (en zal er zeker niet snel komen) en in het dorp juist wel. Ook is sinds vorig jaar veel meer open qua supermarkten op zondag.
Zo’n rijtje is denk ik belangrijker dan het financiële, in dit geval. Hoe ziet zo’n rijtje er voor jou uit?

Wachten tot de huizenprijzen nog verder stijgen kan, maar is niet nodig. Je kan financieel gezien nu heel goed verhuizen en als je het slim aanpakt is dit een grote stap qua financiële zekerheid. Dat valt of staat denk ik niet met wachten op € 15k extra overwaarde...
En hoe sta jij tegenover de mindere isolatie en het feit dat het Klimaatakkoord min of meer verwacht dat iedereen van het gas af gaat? Of heb je dat probleem minder?

[ Voor 19% gewijzigd door iamzero456 op 02-07-2019 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:19

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Ik sta momenteel voor een zeer vergelijkbare situatie. Heb de knoop nu wel doorgehakt om ervoor te gaan, vooral omdat ik merkte dat ik net zoals jij met regelmaat terugkeerde naar mijn roots voor het sociale/familie. Mijn tip aan jou: tel je knopen wat jou nu nog bindt aan Utrecht. Als dat in feite alleen maar neerkomt op werk/werk/werk... Voor mij deed dat het muntje iig op een bepaalde zijde vallen :)

Probeer ook heel zakelijk naar het huis te kijken en maak het rekensommetje. Welke investeringen verwacht je? Keuken voor 15.000,-, ander werk... Bedenk ook dat als je koop niet doorgaat, dat deze opgedane ervaring je later ook gaat helpen sneller te kunnen doorrekenen / handelen.
Kijk na het rekensommetje of het huis je het onder de streep waard is. Welke lasten kom je op uit, hou je dan voldoende over om extra af te lossen / te sparen/beleggen / een deel apart te zetten voor leuke dingen? Te kunnen doen wat je wilt doen en te kunnen leven hoe je wilt leven?

Ga je de extra ruimte missen? Heeft het pand mogelijkheden om later uit te breiden door een dakkapel of aanbouw? Is dit het huis waar je tussen zes plankjes uitgedragen zou willen worden (hopelijk over heeeeel veel jaren ;)) en maakt dat het waard om extra investeringen te doen?
Investering in ruimte haal je er in de verkoopprijs wel weer uit, investering in luxe is (net zoals bij een auto) eigenlijk alleen maar investeren in je eigen leven en zie je niet in je verkoopprijs terug. Hoogstens dat je huis makkelijker verkoopt (of moeilijker bij hele specifieke smaak ;))

Je kansen vergroten? Dan inderdaad wel wat boven de prijs gaan zitten. Bepaald van tevoren wat je zou willen bieden, minimaal/maximaal. Als je wordt afgewezen met een dichte deur, wees dan niet bang een nieuw bod neer te leggen, je weet maar nooit. Brutaal zijn, maar wel met respect naar de verkoper. En schrijf een toelichting op je bod. Waarom je terug wil keren. Sommige verkoperszijn daar gevoelig voor, zeker in dorpsere omgevingen. Licht ook je financiële situatie toe (al oriëntatiegesprek over je hypotheek gehad, zeker van je te lenen bedrag en sneller kunnen handelen), de bouwkundige keuring (moet een bedrag instaan, maar dekt jou feitelijk alleen in voor grote ellende zoals fundering), dat je bereid bent ze tegemoet te komen op soms praktische zaken voor de verkoper - denk met ze mee, zoals over de sleuteloverdracht datum, of dat je ze helpt de post door te blijven sturen... soms helpen kleine behulpzame dingen om de verkoper voor jou te kiezen.
Maar gooi niet gelijk alles op tafel, anders gokt een makelaar erop dat je ook wel hoger wilt bieden ;)

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Momenteel is het alleen nog maar fictief geld. Pas als je het daadwerkelijk voor zeg 450k euro weet te verkopen, heb je de overwaarde goed te pakken!

Je kan dan twee dingen doen:
1) Je hypotheeklasten voor het nieuwe huis heel laag houden (zo goed als alle overwaarde in de nieuwe hypotheek pompen), waardoor je weer flink kan sparen
2) Niet alle overwaarde in de nieuwe hypotheek pompen, maar zeg 50k euro apart houden om het nieuwe huis op te knappen. Je geeft al aan isolatie te missen, oude keuken, cv buizen wegwerken, etc.

Let op: die 50k euro is gewoon een getal uit de lucht. Stel voor jezelf een budget op (eventueel samen met een aannemer).

Hier een soortgelijke situatie. Huis gekocht voor 225k euro en worden nu voor 360k+ euro verkocht.
Helaas willen wij niet weg uit de huidige stad (zelfs niet naar een ander stadsdeel). Dus iets terug kopen in dezelfde omgeving levert bij lange na niet zoveel op. Hierdoor besloten voorlopig nog even lekker te blijven zitten waar we zitten, wij hoeven immers niet per se weg (alhoewel de overwaarde altijd aantrekkelijk klinkt, heb je er niks aan als je ook weer duur moet terug kopen). Maar jouw situatie is net wat anders, naar een ander (goedkoper) gebied, waardoor je wel een voordeel uit de overwaarde kunt halen.

Verder is het gewoon een kwestie van alle plussen en minnen naast elkaar leggen en je gevoel volgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
(jarig!)
Je kan bijvoorbeeld bij calcasa opvragen wat vergelijkbare huizen in het dorp gedaan hebben.

Als je zoekt op "vereniging eigen huis" en "wat is dat huis waard" zou je een eind moeten komen. In iedergeval om in te schatten hoe hard de makelaar bluft met het 300k bod.

En hou er ook rekening mee dat je misschien niet de 450k maar slechts 390k voor jouw woning krijgt. Als dat het geval is hoe erg vind je het dan? Een verkoop makelaar verkoopt zichzelf natuurlijk een beetje door een hoog bedrag te noemen. En tsja dat hij dan niet de mensen voor dat bod krijgt "heeft hij natuurlijk nog nooit mee gemaakt"

[ Voor 39% gewijzigd door Batavia op 02-07-2019 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:25

Theo

moederbord

Je hebt een woning van 450K en een openstaande hypotheek van (ik gok) 200K. Je kunt je woning verkopen waardoor je 250K aan spaargeld krijgt, plus je hypotheek die afgelost is.

Waarom kijk je naar een woning van 300K? Waarom niet meer? Helemaal als je aangeeft dat je kleiner komt te wonen. Waarom ga je niet groter wonen. Iets vrijstaand zoeken voor een half miljoen? Nu kun je een woningstap maken die je niet snel opnieuw kunt maken.

Ik zou in ieder geval niet op de eerste woning reageren. Eerst goed onderzoek, bouwkeuring en buurt/buren analyse doen voordat je een woning koopt. De makelaar probeert je enorm te pushen. Dat houdt in dat hij probeert jou iets te laten doen dat hij wil op zo'n manier dat jij denkt dat jij het wil.
Doe het niet. Zolang het dorp bestaat uit meer dan 5 huizen zullen er de komende tijd vast wel veel meer huizen te koop komen die óók de moeite waard zijn.
iamzero456 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 08:06:

En hoe sta jij tegenover de mindere isolatie en het feit dat het Klimaatakkoord min of meer verwacht dat iedereen van het gas af gaat? Of heb je dat probleem minder?
Laat je niet gek maken door wat de media schrijft. Met 10K aan investering in je woning kun je deze al gasloos en energieneutraal krijgen. Eis is dat er vloerverwarming aanwezig is en dat deze qua isolatie niet uit het jaar nul komt.
Als er nu al dubbel glas aanwezig is, er is vloerverwarming (en dus ook vloer isolatie) dan kun je vrij snel klaar zijn. De spouw kun je voor minder dan 2k isoleren; het dak kun je van binnenuit met pakken glaswol en gipsplaten isoleren en afwerken voor 1k aan materialen; een warmtepomp en een warmtepompboiler heb je voor 2.5k samen staan. En zonnepanelen tot slot daar zal je dakruimte eerder het limiet zijn dan het budget..

Hier op GoT is heel veel te vinden over hoe je voor weinig je woning energienetraal kunt maken, en velen zijn je hierin voorgegaan.

Los van het energieakkoord en de hype die er nu is rondom dit onderwerp zou je dit eigelijk gewoon moeten doen; over het algemeen heb je een terugverdientijd van 5 jaar op de gehele investering, en je woning wordt door de investering ook een stuk meer waard. Je punt dat je dus veel kwijt zou zijn aan stookkosten is dan niet valide. :P

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
Basszje schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 07:40:
De grote vraag is natuurlijk of je voor dat bedrag dat huis in Utrecht heel snel kan verkopen. Zou je het ook doen als je de WOZ-waarde zou krijgen bij verkoop?
Nee, daar heb je gelijk in: dan zou ik het inderdaad niet doen. Al zie ik geen enkel huis verkocht worden voor de WOZ waarde tegenwoordig, zeker niet in Utrecht.

Wel is het zo dat de 4 makelaars die gekomen zijn allemaal wel rond de 425.000 k in hun hoofd hadden, echter was de ene van plan om op 400.000 te beginnen (om zo de vloer te laten overlopen) en de anderen zo rond de 419-425k. Ik zou al zeer content zijn met 400.000+
BastaRhymez schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 08:49:
Momenteel is het alleen nog maar fictief geld. Pas als je het daadwerkelijk voor zeg 450k euro weet te verkopen, heb je de overwaarde goed te pakken!

Je kan dan twee dingen doen:
1) Je hypotheeklasten voor het nieuwe huis heel laag houden (zo goed als alle overwaarde in de nieuwe hypotheek pompen), waardoor je weer flink kan sparen
2) Niet alle overwaarde in de nieuwe hypotheek pompen, maar zeg 50k euro apart houden om het nieuwe huis op te knappen. Je geeft al aan isolatie te missen, oude keuken, cv buizen wegwerken, etc.
Ik denk dat ik een beetje van beide zou doen, wat extra lenen om inboedel, zonnepanelen (investering) en kleine dingen te verbouwen/netter te maken of naar smaak aan te brengen. Dan beginnen met sparen voor de keuken en andere zaken.
Verder is het gewoon een kwestie van alle plussen en minnen naast elkaar leggen en je gevoel volgen!
Klopt helemaal, al is het korte tijdsbestek wel even stressen! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
Theo schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 09:32:
Je hebt een woning van 450K en een openstaande hypotheek van (ik gok) 200K. Je kunt je woning verkopen waardoor je 250K aan spaargeld krijgt, plus je hypotheek die afgelost is.

Waarom kijk je naar een woning van 300K? Waarom niet meer? Helemaal als je aangeeft dat je kleiner komt te wonen. Waarom ga je niet groter wonen. Iets vrijstaand zoeken voor een half miljoen? Nu kun je een woningstap maken die je niet snel opnieuw kunt maken.

Ik zou in ieder geval niet op de eerste woning reageren. Eerst goed onderzoek, bouwkeuring en buurt/buren analyse doen voordat je een woning koopt. De makelaar probeert je enorm te pushen. Dat houdt in dat hij probeert jou iets te laten doen dat hij wil op zo'n manier dat jij denkt dat jij het wil.
Doe het niet. Zolang het dorp bestaat uit meer dan 5 huizen zullen er de komende tijd vast wel veel meer huizen te koop komen die óók de moeite waard zijn.

[...]

Laat je niet gek maken door wat de media schrijft. Met 10K aan investering in je woning kun je deze al gasloos en energieneutraal krijgen. Eis is dat er vloerverwarming aanwezig is en dat deze qua isolatie niet uit het jaar nul komt.
Als er nu al dubbel glas aanwezig is, er is vloerverwarming (en dus ook vloer isolatie) dan kun je vrij snel klaar zijn. De spouw kun je voor minder dan 2k isoleren; het dak kun je van binnenuit met pakken glaswol en gipsplaten isoleren en afwerken voor 1k aan materialen; een warmtepomp en een warmtepompboiler heb je voor 2.5k samen staan. En zonnepanelen tot slot daar zal je dakruimte eerder het limiet zijn dan het budget..

Hier op GoT is heel veel te vinden over hoe je voor weinig je woning energienetraal kunt maken, en velen zijn je hierin voorgegaan.

Los van het energieakkoord en de hype die er nu is rondom dit onderwerp zou je dit eigelijk gewoon moeten doen; over het algemeen heb je een terugverdientijd van 5 jaar op de gehele investering, en je woning wordt door de investering ook een stuk meer waard. Je punt dat je dus veel kwijt zou zijn aan stookkosten is dan niet valide. :P
Excuus, vloerverwarming is alleen nog in de badkamer.

Ja de bedragen zijn fictief, ik (dus ook jij) schets het zo alsof ik 250K aan geld overhou en dus met dit huis nog maar 50k hypotheekschuld over heb - dat is helaas niet zo. De hyptoheek maandlasten worden tussen 400 en 500 euro bruto vertelde de hypotheker of 600 euro in de minst gunstige situatie (duurder kopen, goedkoper verkopen). Grofweg iets minder dan een ton hypotheek schuld hoop ik zelf op, dus al 2/3 van het huis afgelost.

Helaas ben ik zelf niet super handig, dus zou veel uit moeten laten besteden. Is het zo dat ik kan isoleren en dan een mogelijk net zo geïsoleerd krijg als mijn huidige huis uit 2016? Ik neem aan dat het nooit zo effectief kan zijn als nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:06
Oef, de reistijd lijkt me wel pittig.. elke dag Utrecht in en uit, veel kans op onverwachtte drukte.. OV reistijd is ook hoog. Dat gaat je veel tijd, geld en energie kosten. Onderschat dat niet.

Verder zou ik nooit zo'n oud huis kopen, omdat zelfs als je het helemaal renoveert het nog steeds een oud huis is. Maargoed, snap ook dat je nu niet lekker zit en weg zou willen.. maar wellicht tref je nog nét iets handigere opties als je nét iets meer geduld hebt? Klinkt alsof iets minder reistijd en iets nieuwer huis wellicht optimaler zijn?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apiekool
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 14:02
iamzero456 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 23:15:
Beste Tweakers,

Hoop dat jullie mij kunnen helpen, mijn huidige situatie is op het moment zo. Ik gebruik hierbij fictieve bedragen en liever geen adressen.

- Wonend in Utrecht, nieuwbouwwoning casco gekocht in 2016 voor relatief weinig geld. Laten we zeggen 200.000. De verbouwingskosten (badkamer, keuken, tuin, vloer etc) in de afgelopen jaren zijn 50.000 ongeveer.
- Werkend in Utrecht, reistijd is nu ongeveer 15-20 minuten met de fiets afhankelijk van het slaapritme/verkeer. Verwacht absoluut niet snel van job te (hoeven) veranderen.
- Prijzen van huizen zijn als een gek gestegen in die tijd. WOZ waarde 01-01-2018 is 350.000 inmiddels.
- Ik mis het dorp(sgevoel) en iedereen die er in woont. Wil graag verhuizen en schakel (uiteindelijk gekozen uit meerdere) een verkoopmakelaar in. Die ziet het positief en gokt op 450.000 euro voor mijn huis te vangen. Nog niks officieels gestart.
- Meerdere huizen gekeken afgelopen weken, sommige 2e bezichtiging. Toevallig en heel kort-dag een huis gevonden (zondag online) in dat dorp waar ik vandaan kwam. Bezichtiging gehad sinds kort. Mooi huis met (de grootste) voordelen/nadelen:

Voordelen:
- Nieuwe badkamer (mooier dan mijn huidige)
- Veel grotere tuin
- Dichtbij ouders/familie/vrienden
- Flink goedkoper dan huidige huis.
- Veel huiselijker (minder blokkerig) dan mijn huidige huis.

Nadelen:
- 50 jaar ouder, mist vloer/muur isolatie. Bouwkundige keuring wil ik nog laten doen.
- Keuken ongeveer 15 jaar oud, kan vervangen worden mettertijd.
- Open haard met schoorsteen, zou ik op den duur willen slopen
- CV buizen zijn best in het zicht, wil ik verbergen
- iets kleiner, van 150m2 naar 125m2.
- Verder reizen (zou auto moeten kopen, 25-30min reizen) of met OV moeten gaan (45-60 minuten)

Makelaar van het adres zei 12 kijkers te hebben gepland en meer wilde hij ook niet. De vraagprijs is laten we zeggen 285.000, maar de makelaar heeft al laten vallen dat ie mogelijk een bod van 300.000 verwacht. Nu heb ik dus nog tot woensdagavond om te bieden, maar omdat het zo kort dag is heb ik geen aankoopmakelaar ingeschakeld. Ik heb hier geen ervaring mee (nieuwbouwhuis was niks spannends aan in dit opzicht) en ik ben bang dat ik alleen maar dollartekens zie. MIjn hypotheekschuld zou op deze manier gehalveerd worden en dus ook mijn maandelijkse lasten en zodoende bijna ook de maandelijkse hypotheekkosten. Een beetje last minute, maar ik hoop toch nog wat los te krijgen met deze vragen:

- Bepaalde voorwaardes of beloftes die ik kan meegeven om mijn kans te vergroten?

Ik zou het gelijk doen. Als ik zo een beetje tussen de regels van je verschillende posts doorlees, heb je niet super veel woonplezier waar je nu zit. Ja, het is fijn om op de fiets naar je werk te kunnen. Maar als je daarna thuiskomt in een huis waar je liever niet wilt zijn, want je wilt in je eigen dorp zijn..Tsja…

Als je daarbij ook nog de overwaarde telt..

Stel je krijgt echt 450K voor je oude woning. Dan heb je een behoorlijk bedrag aan overwaarde om je hypotheek om laag te krijgen en eventueel nog een verbouwing te laten plaatsvinden voor isolatie en eventueel een nieuwe keuken.

25/30 minuten reizen met de auto onder normale omstandigheden is heel redelijk.

Qua bieden heb ik maar 1 tip. Vertrouw verkoopmakelaars niet, ze zeggen alles om het bedrag omhoog te krijgen. "Mogelijk een bod van 300k", tsja...dat kan iedereen wel zeggen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
NiGeLaToR schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 10:34:
Oef, de reistijd lijkt me wel pittig.. elke dag Utrecht in en uit, veel kans op onverwachtte drukte.. OV reistijd is ook hoog. Dat gaat je veel tijd, geld en energie kosten. Onderschat dat niet.

Verder zou ik nooit zo'n oud huis kopen, omdat zelfs als je het helemaal renoveert het nog steeds een oud huis is. Maargoed, snap ook dat je nu niet lekker zit en weg zou willen.. maar wellicht tref je nog nét iets handigere opties als je nét iets meer geduld hebt? Klinkt alsof iets minder reistijd en iets nieuwer huis wellicht optimaler zijn?
Wat betreft reistijd, ja daar heb je gelijk in en dat is ook niet gek. Ik spendeer het meeste van mijn weekenden in het dorp, dat is ook heen en weer reizen met het OV. Dat is dus het naar huis fietsen vanaf Utrecht Centraal (heen en weer).

Het OV heeft kans op vertragingen, net als de auto kans op files. Ik zal Utrecht heel diep in hoeven gaan vanwege de snelweg, maar toch wel een beetje. Auto kost geld (ik krijg enkel kilometer vergoeding), maar niet zoveel als OV, wat volledig wordt vergoed doorwerkgever. Dan zou het me alleen het elektrische fiets/scooter ritje naar station kosten en de extra 15/20 minuten per dag, ofwel 30/40 minuten.

Mijn werktijden zijn (gelukkig) vroeg genoeg dat ik in elk geval op de heenweg geen of weinig last heb van files. Terug hoop ik rond 15:30 te kunnen vertrekken. Ik werk 4 dagen per week en zou 1 dag per twee weken thuis kunnen werken. Nu is het gek als ik dat doe, want ik heb 20 min fietsrit als reistijd.

Ik snap wat je bedoeld met betrekking tot het oude huis. In het dorp worden helaas alleen maar nieuwbouwhuizen gebouwd van een half miljoen of meer. Dat is me te gek, zeker als alleenstaande. Verder staat er in dat dorp weinig te koop wat (veel) nieuwer is. Misschien dat dat wel ooit komt, die huizen zijn er namelijk wel (ergens). Maar die zullen nooit te nimmer onder de 300.000 komen.

[ Voor 10% gewijzigd door iamzero456 op 02-07-2019 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:06
@iamzero456 begrijp me niet verkeerd: veel mensen wonen heel plezierig in een opgeknapt huis, tis alleen iets wat ik vind.. geen absolute waarheid.

Klinkt alsof je terug naar je dorp wilt, dan moet je dat linksom of rechtsom gaan doen :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Theo schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 09:32:

[...]

Nofi maar een hut uit 1966 voor 10k gasloos/klimaat neutraal krijgen? Dat is _heel_ optimistisch.

Veel zaken kun je niet eens fixen; vloeren die op de buitengevel rusten bijvoorbeeld, die koudebrug krijg je er nooit uit. De spouw na-isoleren is niet afdoende, voorzetramen zou ik op rekenen -> nogsteeds een koudebrug bij je kozijnen (die je er ook uit moet trekken) en latei. Vervolgens heb je nog je vloer en je dak... Daarna begon je pas met je warmte pomp en PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
GoldenSample schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 10:59:
[...]

Nofi maar een hut uit 1966 voor 10k gasloos/klimaat neutraal krijgen? Dat is _heel_ optimistisch.

Veel zaken kun je niet eens fixen; vloeren die op de buitengevel rusten bijvoorbeeld, die koudebrug krijg je er nooit uit. De spouw na-isoleren is niet afdoende, voorzetramen zou ik op rekenen -> nogsteeds een koudebrug bij je kozijnen (die je er ook uit moet trekken) en latei. Vervolgens heb je nog je vloer en je dak... Daarna begon je pas met je warmte pomp en PV
Huis is uit begin de jaren 80, ik kan blijkbaar niet rekenen. Heeft dubbelglas en dakisolatie - Maar heeft verder wel je genoemde zaken en ik deel jouw mening dat het echt niet zo goedkoop als @Theo aangeeft. Dan had iedereen zijn huis al laten isoleren, of ben je er misschien vanuitgegaan dat ik zelf kon klussen/isoleren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Tweakers,

Nee, laat je niet gek maken door de makelaar. Ik zou net iets boven de vraagprijs gaan zitten, ALS je het huis 100% zeker wilt kopen. Verder zou ik nog eens een bouwkundige meenemen, zoals je zelf al stelt. Isolatie e.d. is tegenwoordig vrij makkelijk te verbeteren allemaal, en met de verwachte overwaarde die je hebt kan een nieuwe keuken er ook wel vanaf.
Het klinkt mij verder een beetje alsof je dit zeer recent in je hoofd hebt gehaald. Nu een huis hebt gevonden en niet meer de lange termijn overziet. Zet de feiten nog eens goed voor jezelf op een rij. Er komen ook echt wel weer andere huizen op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Laatst online: 12:25

Theo

moederbord

GoldenSample schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 10:59:
[...]

Ben there done that.... Vrijstaande woning uit 1935 energieneutraal gemaakt voor 10K, dus ik denk dat ik wel uit ervaring kan spreken. En mijn woning is zeker niet extreem geïsoleerd (7 cm spouwisolatie en 15 jaar ou HR glas)

Grote fout die ook jij maakt is eerst kijken naar een woning zo goed mogelijk isoleren. Dat hoeft niet per sé. Als je een woning hebt (met vloerverwarming) dat momenteel 1.500 m3 gas verbruikt per jaar dan kun je met gemak een 7 kW warmtepomp plaatsen die het huis warm kan houden. Deze zal per jaar 3.000 kW aan stroom verbruiken. Dit kun je afvangen door voor 3.5k ongveer 3.500 Wp aan zonnepanelen te plaatsen.

7 kW warmtepomp kost na subsidie 1.300 euro. Met wat kosten voor het plaatsen zit je op zo'n 2K (wederom; ik spreek uit ervaring) Dan heb je dus voor 5.500 euro een warmtepomp, en de energie die zo'n warmtepomp verbruikt.

Waarom zou je je woning heel goed willen isoleren? Je kan koudebruggen en dubbel glas aanpakken, het dak naar een Rc van 6 verhogen maar wat levert het op? Je gasverbruik daalt naar (bijv) 1.000 kuub per jaar waardoor dezelfde warmtepomp 2.000 Kwh per jaar verbruikt om hetzelfde huis warm te houden.
Waarom duizendeur euro's uitgeven aan een isolatie die zichzelf niet terugverdient als je het energieverlies ook kunt accepteren en kan compenseren voor een paar extra zonnepanelen voor je warmtepomp?

Hier zit natuurlijk wel enige nuance in. Je moet wel enige basis isolatie hebben, dus dubbel glas, spouwisolatie en iets van dakisolatie. Ofwel; je gasverbruik moet niet al te hoog zijn. Zolang je onder de 20 kuub gas per jaar per vierkante meter van je woning zit, en je je woning kunt verwarmen met water van 35 graden dan kun je met een warmtepomp gewoon uit de voeten.

Nogmaals; ik spreek uit ervaring. Ik heb een L/W monoblock thuis staan die 4.000 kWh per jaar verbruikt bij een vrijstaande woning van 140 vierkante meter, en heb hiervoor (extra) zonnepanelen op het dak gelegd. Mijn woning uit 1935 heeft ook de nodige warmtelekken en nodige thermische imperfecties. Zonder warmtepomp zou ik 2.000 kuub gas per jaar verbruiken. Nu dus nul. Mijn wonihng is dus verre van perfect geïsoleerd..
Kosten die ik heb gemaakt voor een warmtepomp en zonnepanelen dat was zo'n 7.000 euro.
Terugverdientijd is minder dan 5 jaar.

Dus nofi, het kan zeker wel; een oudere, niet perfect geïsoleerde woning kun je prima energieneutraal krijgen. Eis is dat er vloerverwarming is en dat er wel iets van isolatie moet zijn. En dat je (max) 10K hebt liggen om het te investeren. Been there, done that, en met mij vele anderen..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:55
@iamzero456 ik zou in elk geval je horizon niet beperken tot 1 mogelijk pand. Ik zou eerst er eens een paar bezichtigen en 'laag' bieden om te kijken 1) wat er zoal is en 2) of je geluk krijgt met je bod. Al wil je graag je woonsituatie veranderen, er lijkt voor jou geen haast bij te zijn dus dat gebrek aan druk zou ik nuttig inzetten om dat huis te vinden waar je meteen gek op bent, of eerst eens even 10 boden oid af te wachten of je geluk kunt hebben.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
Brent schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 12:15:
@iamzero456 ik zou in elk geval je horizon niet beperken tot 1 mogelijk pand. Ik zou eerst er eens een paar bezichtigen en 'laag' bieden om te kijken 1) wat er zoal is en 2) of je geluk krijgt met je bod. Al wil je graag je woonsituatie veranderen, er lijkt voor jou geen haast bij te zijn dus dat gebrek aan druk zou ik nuttig inzetten om dat huis te vinden waar je meteen gek op bent, of eerst eens even 10 boden oid af te wachten of je geluk kunt hebben.
In de startpost had ik het nog niet duidelijk genoeg gezegd, maar heb nu al 5 bezichtigingen gehad en nog eens 5 misgelopen. Dus het lijkt nog steeds vrij snel te gaan in dit dorp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:55
iamzero456 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 12:17:
[...]

In de startpost had ik het nog niet duidelijk genoeg gezegd, maar heb nu al 5 bezichtigingen gehad en nog eens 5 misgelopen. Dus het lijkt nog steeds vrij snel te gaan in dit dorp.
OK, dat is beter ;) Snel gaat het zeker, daar is helaas weinig aan te doen :+ Mijn punt blijft: jij hebt geen bijzondere haast, dus ik zou jezelf een jaar oid geven en proberen het beste eruit pikken. 5 bezichtigingen is een goed begin maar zeker niet veel.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-09 16:07

LankHoar

Langharig tuig

Het is jammer dat je fictieve bedragen post omdat je zo niet 100% advies op maat kan krijgen. Bijvoorbeeld, wat @Theo zegt over een duurdere woning kopen omdat je zoveel overwaarde hebt, dat zou ik dus niet doen. Ik zou juist een woning kopen die je zsm kan aflossen. Dan gaat je hypotheeklast namelijk naar 0, wat vele malen minder is dan 1/3, 1/2 of 2/3 eraf :+ Dan gaan investeren in energieneutraal maken en het geld dat je dan kunt sparen investeren voor je vervroegde pensioen. Zoiets zou mijn plan zijn in ieder geval.

Verder zou ik inderdaad niet in zo'n korte tijd zo'n grote besilssing nemen. Zoals meerderen al zeiden pusht de makelaar je om 1. snel te beslissen en 2. om veel te bieden. Niet in meegaan, de tijd nemen is namelijk nog steeds een van de beste manieren om een zo goed mogelijke beslissing te nemen :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
LankHoar schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 12:51:
Het is jammer dat je fictieve bedragen post omdat je zo niet 100% advies op maat kan krijgen. Bijvoorbeeld, wat @Theo zegt over een duurdere woning kopen omdat je zoveel overwaarde hebt, dat zou ik dus niet doen.
Zolang de afstanden tussen de bedragen hetzelfde zijn ongeveer, maakt het dan uit? Ik snap dat het vervelend is maar ik ben (onnodig) bang dat iemand uit [naamDorp] meeleest en weet ik wat ik ongeveer ga bieden. Of dat ik teveel privegegevens moet delen over mijn huidige woning bijvoorbeeld. Het komt er nog steeds op neer: Ik hou een hypotheek over van rond de 100K, waardoor ik erg lage maandlasten ga krijgen. Terwijl ik dan in een huis van 300K woon.
Ik zou juist een woning kopen die je zsm kan aflossen. Dan gaat je hypotheeklast namelijk naar 0, wat vele malen minder is dan 1/3, 1/2 of 2/3 eraf :+ Dan gaan investeren in energieneutraal maken en het geld dat je dan kunt sparen investeren voor je vervroegde pensioen. Zoiets zou mijn plan zijn in ieder geval.
Ben ik met je eens, daarom koop ik ook een veel goedkopere woning (geen appartement) en los ik meer dan de helft af.
Verder zou ik inderdaad niet in zo'n korte tijd zo'n grote besilssing nemen. Zoals meerderen al zeiden pusht de makelaar je om 1. snel te beslissen en 2. om veel te bieden. Niet in meegaan, de tijd nemen is namelijk nog steeds een van de beste manieren om een zo goed mogelijke beslissing te nemen :)
Ja dat is wat ik vaker terug zie komen, geen haast er komt inderdaad nog meer te koop de komende tijd. Daar hebben jullie allemaal gelijk in.

Mocht ik een bod doen (ik weet nog steeds niet precies hoeveel ik zou willen bieden zodat het niet belachelijk teveel is) en ze accepteren het bod - dan zou ik daarna alles m.b.t huizen en Funda van de telefoon te verwijderen. Dit om te voorkomen dat ik de weken erna opeens een veel mooier huis voor een lagere prijs zie bijvoorbeeld.

Helaas is de glazen bol al een hele lange tijd bij de monteur . ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:22

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

... in dat dorp waar ik vandaan kwam.
lijkt me heel belangrijk om ook af te wegen hoe de toekomstverwachting qua demografische onwikkeling van da dorp eruit ziet.

bij bv een negaieve markonwikkeling, bv. dat de huizenprijzen eerder weer onder druk komen te staan (bv omdat de mogelijkheid te lenen nog verder ingeperkt word en mensen dus gewoon minder geld hebben om tegen elkaar op te bieden)... verwacht je dand at juist de vraag in dat dorp verder daalt dan in meer stedelijke omgevingen.

zoals je zelf ook aangeeft is de reistijd groter en eventueel de afhankelijkheid van OV.. hoe goed is die aanbinding, de bereikbaarheid van winkels en inkoopcentra?
hoe staat het met onderwijs en hoe goed staan de scholen in de omgeving aangeschreven.

Zulke zaken maken vooral uit of de koopprijs van de woning ook waardevast kan blijven, ook als de prijzen onder druk komen te staan.
Anders is wat je nu misschien extra bied juist snel ook weggegooid geld.

Ook zou ik iig al de investeringen die je wilt doen en die ook nodig klinken, gelijk inplannen bij je financiele kosten; Zoals de isolatie, afwerking cv buizen en slopen van een open haard, wat behoorlijk intensieven overbouwingen zijn die je volgens mij beter snel kunt inplannen dan je eerst 'in te leven' en daarna je halve woning leeg te moeten ruimen voor die ombouw.

terzijde ook: de woonruimte is wat kleiner dan je vorige, is je levenssituatie nu mogelijk dat je single bent en dus dat al eigenlijk veel ruimte is...? Wat gebeurt er echter mocht je een nieuwe partner vinden, en hoe 'flexibel' is die wonuimte te gebruiken bij verschillende toekomstscenario's?
of kan het relatief snel zijn dat je misschien ook snel uit die woning 'groeit'?

Verder, je noemt een grote tuin als voordeel... ben je zelf ook een actieve tuinier en bereid de tijd in het onderhoud te steken?
Ikzelf heb ook een relatief grote tuin en alhoewel ik er wel blij mee ben, is het aspect van de tijd en moeite en ook geld dat onderhoud kost me best ook wel tegengevallen.
iamzero456 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:04:

[...]

Ben ik met je eens, daarom koop ik ook een veel goedkopere woning (geen appartement) en los ik meer dan de helft af.
een puur praktische tip daaraan gerelateerd...
als je dusdanig weinig financiert en zelf veel bij kunt dragen kun je bv best afzien van een financieringsvoorbehoud.

Voor verkopers is dat een erg prettig vooruitzicht, omdat het de koop direkt zeker vastlegt, en de verkoper geen rekening hoeft te houden met een inprettige situatie dat de koop afketst...
Op die manier kan je wat voor hebben op mensen die misschien wel druk willen gaan doorbieden, maar op de verkoper misschien onbetrouwbaar overkomen, omdat ze zich misschien boven hun mogelijkheid bieden.

[ Voor 16% gewijzigd door RM-rf op 03-07-2019 00:08 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Theo schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 12:07:
[...]

Ben there done that.... Vrijstaande woning uit 1935 energieneutraal gemaakt voor 10K, dus ik denk dat ik wel uit ervaring kan spreken. En mijn woning is zeker niet extreem geïsoleerd (7 cm spouwisolatie en 15 jaar ou HR glas)

Grote fout die ook jij maakt is eerst kijken naar een woning zo goed mogelijk isoleren. Dat hoeft niet per sé. Als je een woning hebt (met vloerverwarming) dat momenteel 1.500 m3 gas verbruikt per jaar dan kun je met gemak een 7 kW warmtepomp plaatsen die het huis warm kan houden. Deze zal per jaar 3.000 kW aan stroom verbruiken. Dit kun je afvangen door voor 3.5k ongveer 3.500 Wp aan zonnepanelen te plaatsen.

7 kW warmtepomp kost na subsidie 1.300 euro. Met wat kosten voor het plaatsen zit je op zo'n 2K (wederom; ik spreek uit ervaring) Dan heb je dus voor 5.500 euro een warmtepomp, en de energie die zo'n warmtepomp verbruikt.

Waarom zou je je woning heel goed willen isoleren? Je kan koudebruggen en dubbel glas aanpakken, het dak naar een Rc van 6 verhogen maar wat levert het op? Je gasverbruik daalt naar (bijv) 1.000 kuub per jaar waardoor dezelfde warmtepomp 2.000 Kwh per jaar verbruikt om hetzelfde huis warm te houden.
Waarom duizendeur euro's uitgeven aan een isolatie die zichzelf niet terugverdient als je het energieverlies ook kunt accepteren en kan compenseren voor een paar extra zonnepanelen voor je warmtepomp?

Hier zit natuurlijk wel enige nuance in. Je moet wel enige basis isolatie hebben, dus dubbel glas, spouwisolatie en iets van dakisolatie. Ofwel; je gasverbruik moet niet al te hoog zijn. Zolang je onder de 20 kuub gas per jaar per vierkante meter van je woning zit, en je je woning kunt verwarmen met water van 35 graden dan kun je met een warmtepomp gewoon uit de voeten.

Nogmaals; ik spreek uit ervaring. Ik heb een L/W monoblock thuis staan die 4.000 kWh per jaar verbruikt bij een vrijstaande woning van 140 vierkante meter, en heb hiervoor (extra) zonnepanelen op het dak gelegd. Mijn woning uit 1935 heeft ook de nodige warmtelekken en nodige thermische imperfecties. Zonder warmtepomp zou ik 2.000 kuub gas per jaar verbruiken. Nu dus nul. Mijn wonihng is dus verre van perfect geïsoleerd..
Kosten die ik heb gemaakt voor een warmtepomp en zonnepanelen dat was zo'n 7.000 euro.

Dus nofi, het kan zeker wel; een oudere, niet perfect geïsoleerde woning kun je prima energieneutraal krijgen. Eis is dat er vloerverwarming is en dat er wel iets van isolatie moet zijn. En dat je (max) 10K hebt liggen om het te investeren. Been there, done that, en met mij vele anderen..
En hier zit de truc, ik weet natuurlijk niet welke woning TS op het oog heeft maar veelal heb je met een vrijstaande jaren 30 woning een oneindig veel betere basis dan jaren 60 vlugbouw wat echt op een minimale manier in elkaar gezet is. Komt nog overheen hoeveel is er echt flink gemoderniseerd. Zie dat HR glas van rond 2000 in jouw geval. Das echt andere koek dan jaren 80 termopeen en boven enkel glas als je pech hebt. Voordat je ook met een gewone CV vloerverwarming kan aanleggen moet je al wat beter isoleren.

Idemdito met je bovenverdieping warm stoken als je het orginele jaren 60 dak nog hebt liggen.

Hoeveel jaren 60 huizen hebben vloerverwarming? Juist ;)

Ook gaat de terugleververgoeding voor je kWhtjes in de toekomst natuurlijk niet 1 op 1 meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Een huis heb je om te wonen en te leven. Uit het verhaal van TS lees ik dat die in het dorp gelukkiger zou zijn dan in Utrecht. Dus dan zou ik zeggen: als je de mogelijkheid hebt, doe waar je het meest gelukkig van wordt. Zolang het financieel allemaal kan, waarom niet. Doe waar je blij van wordt.

Je moet je inderdaad niet al te rijk rekenen maar het klinkt alsof je ook voldoende ruimte hebt om meteen het huis up to date te brengen. Nu is toch het moment om dat te doen qua isolatie en installaties. Als je er eenmaal woont ga je niet zo makkelijk alles op de schop gooien. Dus houd rekening met een flinke extra investering, die je in financiële zin waarschijnlijk niet geheel zal terugverdienen. Als je daar nog steeds ok mee bent dan zou ik zeggen ga ervoor.

Ik vraag me nog wel af, is dit specifieke huis nu heel leuk of zijn er meer leuke huizen. Hoe hard je in moet zetten zou daar wel van af kunnen hangen. Dus vergelijk even goed met de rest van het aanbod (nu en recent verkocht). Als dit een leuker/beter huis is dan gemiddeld: ok dan. Maar is het eigenlijk niet heel veel anders dan wat je verder ziet, dan ook niet te gek doen, dan komt er ook wel weer een ander huis langs.

Als je een huis graag wilt en je hebt niet de mogelijkheid om cash te kopen (dat wil zeggen zonder voorbehoud van financiering), dan heb je niet zo heel veel opties om je kansen te vergroten. Hoog bieden toch vooral. Je bent flexibel in de leveringstermijn maar ook dat is niet heel bijzonder. Het kan geen kwaad om je verhaal erbij te doen: je komt daar vandaan, je wilt graag weer terug. Bij een min of meer gelijk bod hebben sommige verkopers wel een 'gunfactor' waar je misschien voordeel van hebt. Dus.. toch vooral gewoon met een goed bod komen denk ik.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
iamzero456 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 08:06:
[...]

Ah, iemand die hetzelfde probleem/luxe positie heeft!

[...]

In mijn geval is dit een voordeel, of in ieder geval een meevaller. Het enige wat veel aan grote zaken op de verhuizing staat is de BBQ,Wasmachine/Droger, Matras, Bureau 2 kasten, 1 kastje. Dit laat ik doen door verhuizers en gok dat het met 2/3 uurtjes wel gedaan is.
Reden: veel spullen stonden al op de vervanging, laat ik ophalen door kringloop. Er zit weinig waarde in mijn spullen, veel zit in het huis/tuin zelf. Alleenstaand zijn en niet super veel spullen hebben scheelt een hoop. In jouw geval: Kan je de lastige dingen uitbesteden, ook gezien je financiële meevaller?

[...]

Voor ons beide zal het in elk geval (iets) meer tijd en geld kosten. Ik wee niet of jij nu ook fiets naar werk? Vanwege je gezin mogelijk al een auto in bezit?

[...]

Ik heb dit juist andersom, in de zin van: ik zoek de rust van een dorp, het kleinschaligere.

[...]

Hier ben ik het wel met je eens, ben er zelf ook niet zovan. Ik zou nog steeds in Utrecht willen stappen, dan kan ik prima combineren na een werkdag donderdag/vrijdag de stad in , hapje eten en dan concert/festival. Maar het thuiskomen in een dorp met iedereen om me heen/in de buurt lijkt me zoveel fijner.

[...]
Grappig, ik heb in Utrecht geen glasvezel (en zal er zeker niet snel komen) en in het dorp juist wel. Ook is sinds vorig jaar veel meer open qua supermarkten op zondag.

[...]

Die laatste heb ik eigenlijk niet over na gedacht, ik heb nu een nieuw huis, zonder gas, retegoed geïsoleerd. Dat geeft zoveel wooncomfort dat ik daar eigenlijk niet meer in terug zou willen (wat dus vaak voor meer buitenaf een investering kan betekenen).

Dat gezin is overigens nooit gekomen, terwijl we daar het huis qua grootte wel op uitgezocht hebben. Auto’s hadden we al, het gaat mij meer om de reistijd dan het vervoersmiddel. Ik kan op de fiets (qua afstand), maar ga vaak met de auto.

Qua verhuizing: die ene dag sjouwen is niet het probleem, maar juist de hele planning erom heen, zeker icm met allerlei aannemers ed, weer vrije dagen nemen, dingen regelen, etcetera. Veel gedoe, ook als je alles uitbesteedt, en dat is het op dit moment nog niet waard :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Theo schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 12:07:
[...]

[sorry, stukje of-topic]
Mooi stuk, ik vond het erg verhelderend.

Enige wat ik in je betoog mis is het feit dat per 2023 de salderingsregeling afgebouwd gaat worden. En een flink deel van je berekening is gebaseerd op het feit dat je je verbruik compenseert met wat je opwekt. Dat kan dus over een jaar of 4 een stuk duurder uit gaan vallen.

Dus ja, isoleren is wel degelijk nodig wil je de kosten in de hand houden :)
[/off-topic]

Wat betreft het dilemma van de TS:
Je kan nu in ieder geval de "vingeroefening" doen. Kijken wat je precies wil qua wonen, werken en leven. Je hebt al een behoorlijk idee wat je huidige huis op kan brengen, bekijk ook eens wat de mogelijkheden zijn als het reizen toch tegen gaat vallen. Is er werk in de buurt? Andere steden die beter bereikbaar zijn en meer werkgelegenheid hebben?
Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om *als* je dit huis koopt, het ook meteen goed aan te pakken. Door het energieneutraal te maken voor je erin trekt heb je geen last van de verbouwingen als je er eenmaal woont en profiteer je maximaal van de lagere energielasten. Uit het energieakkoord blijkt dat gas duurder gaat worden en elektriciteit goedkoper, dus waarom nog (bijvoorbeeld) 3 jaar wachten voor je van het gas afgaat terwijl je er nu het geld, tijd en ruimte voor hebt?

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
Dank voor de berichten! Even een update van mijn kant kort tussendoor:

Overleg met mijn verkoopmakelaar gehad: Ik heb vervolgens 13.000 hoger geboden dan de vraagprijs, maar dat is vervolgens zelfs overboden heb ik net gehoord via de telefoon. De zoektocht gaat dus verder :)

Als ik ga verhuizen, zou ik naar dat dorp verhuizen. Niet zo zeer weer in de buurt van Utrecht.
Pagina: 1