[Glasvezel Noardwest Fryslan] Voor 3 juli reageren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bitzer
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-10 23:46
In het weekend heb ik een pamflet van "Glasvezel voor Noardwest Fryslan" uit de brievenbus gehaald dat ik net even wat beter bekeek en dus ook op https://glasvezelvoornoardwestfryslan.nl heb gekeken. Daar lees ik "De voorwaarde om te kunnen starten met de aanleg is dat 35% van de bewoners binnen de bebouwde kom en 50% van de bewoners buiten de bebouwde kom vóór 3 juli 2019 een abonnement afsluit." Dat is wel erg kort dag. Aansluiten kost voor zover ik begrijp eenmalig €250,- maar later aansluiten kost dan €250,- extra.
Ik heb niet eerder concrete informatie over glasvezel gekregen, maar me lang geleden wel aangemeld bij opglas.nl, daarvan heb ik niets vernomen.

Waarom zou ik glasvezel willen? De hoge download vind ik niet zo belangrijk, wel de hoge upload. Ook zou ik van de gedwongen koppeling van TV en internet bij Ziggo af willen. Verder zou ik graag weer onder de pijngrens van €50,- per maand zitten die Ziggo sinds de laatste prijsverhoging heeft doorbroken.
Telefonie interesseert me weer niet.

Of ze die 35% in de bebouwde kom halen vraag ik me wel af want de bevolking hier is erg behoudend en er is dus al kabel van Ziggo.

Voor zover ik het kan nagaan zijn er drie aanbieders: Caiway, Delta en Online. Deze ken ik allen alleen zijdelings. Ik heb de mogelijkheden van deze aanbieders even bekeken.

Enerzijds wil ik dit initiatief graag steunen. Maar, anderzijds even binnen 24 uur beslissen om me aan te melden voor een glasvezel aanbieder terwijl die glasvezel er nog niet ligt en de vraag is wanneer dat allemaal werkelijkheid gaat worden, als het al zover komt heb ik toch wel moeite mee.

Graag zie ik hieronder jullie welgemeende goede raad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Als ik zo op de site kijk loopt dit hele proces al > 1 maand.

Mijn ervaring met glasvezelinitiatieven is dat deadlines altijd strak gehouden worden. Je ziet _altijd_ dat mensen eerst zien 'oh, het duurt nog 6 weken, ik ga me hier later wel in verdiepen'. In het gebied waar ik destijds woonde zijn we op de laatste dag >10% gestegen en in de laatste week >25%.
Dus eigenlijk is het heel normaal om die datum kort te houden. Al is dit wel heel kort :+
Andere sidenote die ik hier beter niet kan noemen: vaak kan je je nog aanmelden zolang er nog geen schop de grond in is gegaan zonder extra bij te betalen. Maargoed, als iedereen dat zou doen kom je er dus nooit.

Anyhow, zoek eens contact met de initiatiefnemers, mocht je willen weten waarom je er nog niet eerder van gehoord hebt.
Wat betreft opglas.nl; wellicht is dat van een andere organisator?

Wat betreft je voor-argumenten: eens. Ik vind het zelf niet bijzonder duur terwijl je ten alle tijde de vrijheid houd om later over te stappen mocht een andere aanbieder een beter aanbod verkrijgen, en bovendien zal je nooit gelimiteerd worden door je snelheid.

Wat betreft de tegens:
- Als iedereen twijfelt aan de 35%, dan komen ze er nooit :P Heeft het complete gebied Ziggo, of is er ook sprake van een ziggo-loos gebied? Maar: het maakt opzich weinig uit. Check de voorwaarden, maar meestal is het gebruikelijk dat wanneer het percentage niet behaald wordt, niemand hoeft te betalen.
- Onbekende aanbieders, dat is ook een veelgehoord argument in het gebied waar ik woonde. Maar dat heeft een niet meer dan logische reden: KPN weigert te verglazen en Ziggo doet dat al helemaal niet naar je woning, en ze hoeven het ook niet omdat mensen het maar eng vinden over te stappen. Door die vicieuze cirkel komen ze weg met die prijsverhogingen... Wees niet bang voor wat nieuws, check reviews, en aan de stabiliteit van glas ligt het ook niet.

Ik zou dus eventjes rondvragen of anderen er al wel van wisten en/of hoe het komt dat je er nu pas van weet. Aan de andere kant: hoeveel tijd heb je nodig? En bovenal: waarom zou je het niet doen? ;)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:30
@Richh Mijn ervaring is dat deze aanbieders soms wel een beetje uitstel kunnen geven. Al ken ik de organisatie "Op glas" nu ook weer niet zo goed.

Bij ons waren ze in het buitengebied ook bezig met glasvezel, maar die was logisch, omdat er geen Ziggo-aansluiting aanwezig was. En tóch ging de aanleg van glasvezel bijna niet door, te weinig aanmeldingen voor de deadline. Ze hebben dus nog hard moeten lobbyen om dit uiteindelijk wel door te kunnen laten gaan.

De reden waarom er te weinig aanmeldingen waren was wel duidelijk: Een abonnement op glasvezel was duurder dan een goedkope ADSL-provider en satellietschotel. En veel mensen in het buitengebied hadden geen behoefte aan glasvezel.

En ook al is er wel behoefte aan glasvezel, dan is er wel weer een gemeente die dwars ligt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Op Goeree-Overflakkee loopt ook zo'n glasvezel project van "Glasvezel buitenaf"

Reden 1 voor glasvezel;
Wij hebben het goedkoopste Ziggo abonnement, dat wordt iedere keer in maandprijs verhoogd en je krijgt er geen ene ruk voor terug. Buiten dat zal Ziggo de komende tijd bij lange na geen glasvezel snelheid halen en gaan ze, zoals gewoonlijk, wel iedere keer de prijzen omhoog donderen voor extra service.

Reden 2 voor glasvezel;
150 / 150 mb/s

Reden 3 voor glasvezel;
Kan de TV eventueel nog weg doen dat scheelt weer 10 euro per maand, kost dan nog maar 45 euro per maand. Bellen boeit niet.

Reden 4 voor glasvezel;
Voor eventuele verkoop van het huis wel aantrekkelijk aangezien we op een aantrekkelijke ZZP locatie zitten.

Reden 5;
Ben zelf ZZP-er kan de extra upload snelheid goed gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-10 20:05

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

Hier (Nijmegen) ligt de glasaansluiting al een aantal jaar in huis maar tot op heden ben ik bij Ziggo gebleven. Niet zo zeer omdat ik geen hogere upload wil, maar toen ik me daar een paar jaar geleden in verdiepte bleek dat de combinatie met extra zenderpakketten en een 1:1 up-/down (waarvoor je eigenlijk het hele glasvezel wilt hebben) pertinent € 10 - € 30 per maand duurder waren als mijn Ziggo abonnement. Ja, de eerste paar maanden krijg je korting, en ja, na een jaar kun je een ander zoeken, maar ik heb wel wat beters te doen als ieder jaar met zo'n leverancier aan de telefoon te hangen :+

Nu Vodafone/Ziggo een geheel is en je een gratis extraatje krijgt als je ook Vodafone klant bent heb ik eigenlijk helemaal niet meer gekeken, maar in het licht van dit topic heb ik net toch even snel een vergelijking gedaan met mijn huidige pakket en daaruit blijkt dat bovenstaand verhaal ook nu nog opgaat (welkomstbonussen en kortingen etc. buiten beschouwing gelaten):
Huidig Ziggo pakket
  • Internet Complete en TV Complete Next: € 67,50
  • Movies & Series XL: € 11,95
  • Fox Sports Eredivisie: € 17,95
  • Ziggo Sport totaal: € 0,00 (Vodafone/Ziggo combideal)
  • Extra CI+ module: € 2,00
  • Totaal: € 99,40
Glasvezel bij KPN:
  • Glasvezel internet & TV 4K: € 72,50
  • Upgrade glasvezel naar 200/200 (€ 8,99) of 500/500 (€12,99)
  • Pluspakket tv: € 9,99
  • Ziggo Sport totaal: € 14,99
  • Fox Sports eredivisie: € 9,99
  • Geen telefonie
  • Geen CI+ module (gratis 2e HD/4K ontvanger)
  • Totaal: € 116,46 (200/200) of € 120,46 (500/500)
Van bovenstaand KPN verhaal zou 1 keer € 9,99 af kunnen als ik voor m'n mobiele telefonie overstap naar KPN/Telfort (Pluspakket tv of Fox Sports eredivisie gratis), maar zelfs dan ben ik dus duurder uit. Alleen als ik én voor mobiele telefonie overstap én de upgrade van glasvezel achterwege zou laten ben ik € 1,92 goedkoper uit met het behoud van (ongeveer) dezelfde zenders. Echter heb je dan (bij het 4K pakket) maar een 200/20 lijn, en je neemt natuurlijk glas voor de 1:1 down-/upstream. Daarnaast heb ik nu 250/25 dus dat zou dan ook nog eens een lagere downloadsnelheid zijn :(

Zou ik het 4K gebeuren even laten varen* en het meest gekozen pakket nemen ("Internet en TV") dan is het basisabonnement € 62,50. Zou ik vervolgens ook overstappen voor de mobiele telefonie én de upgrade van glasvezel naar een 1:1 ratio laten varen (waarmee ik slechts 100/10 krijg) dan ben ik met extra zenderpakketten € 11,92 goedkoper uit. Omdat we echter toch 1:1 up-/down willen en dit meteen het langzamere internet argument onderuit haalt zou ik dan toch weer kiezen voor 200/200 of 500/500 en daarmee is het voordeel dan weer weg.

* Hoewel 4K tv natuurlijk nog een wassen neus is heb ik afgelopen week m'n oude Mediabox XL/Horizon omgeruild voor een 4K geschikte Next (ongerelateerd aan de discussie), maar om ook onder de oude situatie appels met appels te vergelijken heb ik de "non-4K variant" van de vergelijking ook even bijgevoegd.

Als je geen of weinig tv kijkt (of geen extra pakketten wilt) dan is er wellicht wat ruimte om een overstap te overwegen, maar het prijsverschil t.o.v. het wezenlijke voordeel wat ik verwacht te halen heeft mij altijd doen besluiten om lekker te blijven waar ik zit. Ja een 1:1 zal ongetwijfeld schelen als ik upload, maar aangezien ik ook niet hele dagen tientallen terabytes upload zou het voor mij meer "omdat het kan" zijn als dat ik het ook daadwerkelijk nodig zou hebben.

Overigens had ik destijds het geluk dat de aanleg hier gratis was, had ik daar € 250,- voor moeten betalen dan hadden ze mijn huis over mogen slaan gezien het vorenstaande.

Ik ben net als de meeste de eindeloze prijsverhogingen bij Ziggo wel zat, maar zolang glasvezel niet aanzienlijk goedkoper is blijf ik lekker waar ik zit...

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
PsychoMantis_NL schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:47:
Overigens had ik destijds het geluk dat de aanleg hier gratis was, had ik daar € 250,- voor moeten betalen dan hadden ze mijn huis over mogen slaan gezien het vorenstaande.

Ik ben net als de meeste de eindeloze prijsverhogingen bij Ziggo wel zat, maar zolang glasvezel niet aanzienlijk goedkoper is blijf ik lekker waar ik zit...
En hier illustreer je je eigen denkfout.

Je hebt nu de kans om in de toekomst blijvend keuze (en concurrentie) te hebben.

EUR 250 is op dat vlak een koopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

@Rukapul Tot op zekere hoogte ben ik dat met je eens, echter mij nu € 250,- af laten tikken om "goedkoop" de aanleg geregeld te krijgen én vervolgens € 100,- per jaar duurder uit zijn om dan over 10 jaar een concurrerende prijs te hebben, dat wringt bij mij :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 15:09
PsychoMantis_NL schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:47:
Hier (Nijmegen) ligt de glasaansluiting al een aantal jaar in huis maar tot op heden ben ik bij Ziggo gebleven. Niet zo zeer omdat ik geen hogere upload wil, maar toen ik me daar een paar jaar geleden in verdiepte bleek dat de combinatie met extra zenderpakketten en een 1:1 up-/down (waarvoor je eigenlijk het hele glasvezel wilt hebben) pertinent € 10 - € 30 per maand duurder waren als mijn Ziggo abonnement. Ja, de eerste paar maanden krijg je korting, en ja, na een jaar kun je een ander zoeken, maar ik heb wel wat beters te doen als ieder jaar met zo'n leverancier aan de telefoon te hangen :+

Nu Vodafone/Ziggo een geheel is en je een gratis extraatje krijgt als je ook Vodafone klant bent heb ik eigenlijk helemaal niet meer gekeken, maar in het licht van dit topic heb ik net toch even snel een vergelijking gedaan met mijn huidige pakket en daaruit blijkt dat bovenstaand verhaal ook nu nog opgaat (welkomstbonussen en kortingen etc. buiten beschouwing gelaten):

[...]

[...]

Van bovenstaand KPN verhaal zou 1 keer € 9,99 af kunnen als ik voor m'n mobiele telefonie overstap naar KPN/Telfort (Pluspakket tv of Fox Sports eredivisie gratis), maar zelfs dan ben ik dus duurder uit. Alleen als ik én voor mobiele telefonie overstap én de upgrade van glasvezel achterwege zou laten ben ik € 1,92 goedkoper uit met het behoud van (ongeveer) dezelfde zenders. Echter heb je dan (bij het 4K pakket) maar een 200/20 lijn, en je neemt natuurlijk glas voor de 1:1 down-/upstream. Daarnaast heb ik nu 250/25 dus dat zou dan ook nog eens een lagere downloadsnelheid zijn :(

Zou ik het 4K gebeuren even laten varen* en het meest gekozen pakket nemen ("Internet en TV") dan is het basisabonnement € 62,50. Zou ik vervolgens ook overstappen voor de mobiele telefonie én de upgrade van glasvezel naar een 1:1 ratio laten varen (waarmee ik slechts 100/10 krijg) dan ben ik met extra zenderpakketten € 11,92 goedkoper uit. Omdat we echter toch 1:1 up-/down willen en dit meteen het langzamere internet argument onderuit haalt zou ik dan toch weer kiezen voor 200/200 of 500/500 en daarmee is het voordeel dan weer weg.

* Hoewel 4K tv natuurlijk nog een wassen neus is heb ik afgelopen week m'n oude Mediabox XL/Horizon omgeruild voor een 4K geschikte Next (ongerelateerd aan de discussie), maar om ook onder de oude situatie appels met appels te vergelijken heb ik de "non-4K variant" van de vergelijking ook even bijgevoegd.

Als je geen of weinig tv kijkt (of geen extra pakketten wilt) dan is er wellicht wat ruimte om een overstap te overwegen, maar het prijsverschil t.o.v. het wezenlijke voordeel wat ik verwacht te halen heeft mij altijd doen besluiten om lekker te blijven waar ik zit. Ja een 1:1 zal ongetwijfeld schelen als ik upload, maar aangezien ik ook niet hele dagen tientallen terabytes upload zou het voor mij meer "omdat het kan" zijn als dat ik het ook daadwerkelijk nodig zou hebben.

Bizar hoe duur KPN is voor jou, ik heb TV + Internet glasvezel van KPN (Geen idee of ik 4K heb maar dat interesseert me niet zo veel, want ik kijk niet heel veel op TV) + 500Mbit up/down voor rond de 60 euro.

Volgens mij betaal ik 52,50 voor TV+internet en 7,50 voor de snelheidsupgrade waarbij ik gebruik heb gemaakt van een actie dat gedurende de looptijd van m'n contract ik 50% korting heb op de snelheidsupgrade. Dus die was origineel rond de 15 euro.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

Mja ik verzin het niet...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lbdVNtpl.png

4K pakket, met extra zenders, upgrade naar 500/500 en ik ben zogenaamd al KPN/Telfort klant

Edit: Als je het 4K pakket en de extra zenders laat zitten scheelt het een hoop, maar dat gaat in mijn geval dus niet op omdat ik in ieder geval de extra zenders wil hebben.

[ Voor 29% gewijzigd door PsychoMantis_NL op 02-07-2019 14:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:08
De meeste mensen melding zich pas aan op de laatste week, ik zou het wel doen overigens zodat je een alternatief hebt als Ziggo niet (meer) bevalt.

Ik zou niet op die 35% gokken maar gewoon aanmelden, want mischien was jij wel net die 0,01% dat het feest uiteindelijk niet doorgaat.

Vooral bij een koopwoning, desnoods zeg je het na 1 jaar weer op.

Je hoort vaak Ziggo bevalt prima dus waarom, men denkt niet na wat er komen gaat in de toekomst, men kan dan lekker de prijzen verhogen omdat je toch geen alternatief (meer) hebt.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 02-07-2019 14:37 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-08 23:01
PsychoMantis_NL schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 14:18:
@Rukapul Tot op zekere hoogte ben ik dat met je eens, echter mij nu € 250,- af laten tikken om "goedkoop" de aanleg geregeld te krijgen én vervolgens € 100,- per jaar duurder uit zijn om dan over 10 jaar een concurrerende prijs te hebben, dat wringt bij mij :+
Wat die @Rukapul probeert te zeggen is, als je nu 250 euro betaald.
heb je vanaf het moment dat het aangesloten is concurrentie.

dat wil niet zeggen dat je van glasvezel moet afnemen. Maar als niemand het doet kan Ziggo de prijzen blijven verhogen. want er is toch geen concurrentie.

Ik heb het dan ook eens. Meld je aan, betaal de €250, en dan weet je dat je altijd kan uitwijken van Ziggo naar iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

Ik snap wat wat er gezegd wordt, ik zeg alleen dat ik niet bereid was (en ben) om een duurder abonnement te nemen én om de aansluitkosten te betalen onder het motto van concurrentie.

Hier werd het vereiste percentage gehaald en dus werd de aansluiting gewoon bij iedereen tot in de meterkast aangelegd ongeacht of je nou wel of geen abonnement afnam.

Aannemende dat bij TS het vereiste percentage ook gehaald wordt, wat zou hem dan tegenhouden om over (stel) 5 jaar de volle aansluitkosten te betalen, en dit dan te doen van het geld wat hij (mogelijk) bespaart door nu bij Ziggo te blijven.

Nogmaals, mijn verhaal neemt niet weg dat concurrentie natuurlijk altijd goed is en als het vereiste percentage niet gehaald wordt is er helemaal geen alternatief, maar ik vindt het wat te zwart-wit om maar zonder meer "ja" te zeggen onder het motto van concurrentie.. Just my 2 cents though :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-10 13:45
Hier een soortgelijk aanbod gekregen afgelopen maand. Wel kregen we later nog een extra brief waarin stond dat de woningstichting voor de huurhuizen (v.z.i.w.) de €250 aansluitkosten op zich wil nemen om mensen over de streep te trekken. Daar zou je dus nog even naar kunnen kijken.

[ Voor 8% gewijzigd door Luca op 02-07-2019 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-10 21:31
Binnen de bebouwde kom lijkt me een no-brainer. Zou even kijken of je ook direct persé een glasvezelabonnement moet afsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:08
PsychoMantis_NL schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 15:38:
Ik snap wat wat er gezegd wordt, ik zeg alleen dat ik niet bereid was (en ben) om een duurder abonnement te nemen én om de aansluitkosten te betalen onder het motto van concurrentie.

Hier werd het vereiste percentage gehaald en dus werd de aansluiting gewoon bij iedereen tot in de meterkast aangelegd ongeacht of je nou wel of geen abonnement afnam.

Aannemende dat bij TS het vereiste percentage ook gehaald wordt, wat zou hem dan tegenhouden om over (stel) 5 jaar de volle aansluitkosten te betalen, en dit dan te doen van het geld wat hij (mogelijk) bespaart door nu bij Ziggo te blijven.

Nogmaals, mijn verhaal neemt niet weg dat concurrentie natuurlijk altijd goed is en als het vereiste percentage niet gehaald wordt is er helemaal geen alternatief, maar ik vindt het wat te zwart-wit om maar zonder meer "ja" te zeggen onder het motto van concurrentie.. Just my 2 cents though :9
Te vaak wordt gedacht aan korte termijn visie, vooral deze kleine bedrag moet eigenlijk geen issue zijn.
Net als achteraf men baalt toch niet tijdens de verhuizing / grote renovatie even de kamers of in iedergeval de bovenverdiepingen van 1 netwerkkabel te voorzien(hoeft nu nog niet te gebruikt worden), dit hoor ik dus ook vaak "had ik maar" en er maar wat aangeprutst wordt met wifi repeaters dat de helft van tijd storing heeft of langzaam...

Welke zekerheid heb je als over 5 jaar bijvoorbeeld ook niet de aansluitkosten zijn gestegen vanwege "inflatiecorrectie" of ander lul verhaal, ga maar niet vanuit dat het zo blijft.

Koopwoningen kan dit waardevermeerdering geven en/of extra kopers aantrekken, steeds vaker kijkt de jongere generatie of het adres ook normaal internet heeft, of denk aan die ZZP,er dat thuis een eigen bedrijf heeft of wil starten etc.

Die 250 euro is niks vergeleken met veel buitengebieden waarbij even 1200 - 2000 euro mag neerlappen.
Weet natuurlijk niet als TS een koopwoning of huur heeft.

Die keus maak je zelf natuurlijk maar kijk niet teveel korte termijn.

Edit om je nou volledig afhankelijk te maken van 1 provider is niet handig, het functioneerd nu misschien goed maar wat als dat morgen niet meer is of om wat van redenen je weg wil, dat lukt dan niet meer.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 02-07-2019 17:28 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik weet in ieder geval dat ik een glasvezelaansluiting een hele grote pré vindt als ik weer een huis zou zoeken... Hoe krijg je anders een echt goede (symetrische) internet aansluiting?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:31
Paar opmerkingen: De partij die erachter zit is Glasvezel Buitenaf. Ik heb deze partij in de regio Rivierenland actief gezien en ben van mening dat je erg secuur naar hun informatie moet kijken! In ons geval waren (en zijn) ze 1 van de 2 partijen die willen aanleggen. De informatie die verstrekt werd was op z'n zachtst gezegd voorzien van een sausje - ook terug te vinden in de combinatie van nieuwsberichten op de sites en in de media over dit traject.

Hoewel hun sluitingsdatum 17 juni was en ze itt de andere partij (Digitale Stad) de inschrijfgrens niet gehaald hebben loopt deze inschrijftermijn nog steeds door. Die is dus lang niet altijd zo hard als gesteld.

En ja, ik zou altijd glas nemen, al is het maar met een jaar lang ene goedkoop abbonement.

NB: Hun inschrijfgeld voor het buitengebied is ridicuul. Hier hadden ze dat op 1.000 euro 1-malig staan of levenslang 12.76 per maand (met daarover heen indexatie etc.). Als ze de enige partij zijn en je schrijft zou ik altijd afkopen. Da's ook voordeel voor evt volgende bewoners van je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bitzer schreef op maandag 1 juli 2019 @ 22:56:
In het weekend heb ik een pamflet van "Glasvezel voor Noardwest Fryslan"

Graag zie ik hieronder jullie welgemeende goede raad.
Voor zover ik kan beoordelen vraag je niet zo zeer om advies , maar eerder om je bezwaren die je hebt te bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 15:09
PsychoMantis_NL schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 14:34:
Mja ik verzin het niet...

[Afbeelding]

4K pakket, met extra zenders, upgrade naar 500/500 en ik ben zogenaamd al KPN/Telfort klant

Edit: Als je het 4K pakket en de extra zenders laat zitten scheelt het een hoop, maar dat gaat in mijn geval dus niet op omdat ik in ieder geval de extra zenders wil hebben.
Ik geloofde het wel maar vind het gewoon bizar dat je 85 euro betaald (zenderpakketten weggestreept) terwijl ik voor hetzelfde 60 euro betaal. Ik ben misschien anderhalf jaar klant, dat is toch een bizarre prijsstijging.

Oke je hebt dan 4K maar dat lijkt me geen 25 euro waard.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-10 09:26
Ik zie dat dit een initiatief is van dezelfde coöperatie is als bij ons in De Fryske Marren.
De communicatie van deze mensen is op zijn minst niet helemaal correct te noemen.
Nu kun je enigszins gekleurde berichtgeving verwachten, ze proberen tenslotte wat te verkopen, maar na het eindsignaal de regels veranderen lijkt mij niet echt fair.
Ook hier werd op de voorlichtingsavonden gezegd dat 35% van alle aansluitingen in de dorpskernen over moest stappen. Op de explicite vraag uit de zaal of dat niet per dorp gerekend kon worden kwam een stellig nee. Het was óf alles, óf niets...
Wat schetste gistermiddag mijn verbazing toen de vraagbundeling afgelopen was: De regels zijn ineens veranderd en nu wordt er ineens wél per dorp gerekend.
Overigens: Voor de overige dorpen is de aanmeldtermijn (met een nog niet bekende termijn) verlengd, en ook in de andere dorpen kun je je nog steeds aanmelden.
Met andere woorden: zo hard is de grens van 3 juli bij jullie vast ook niet...

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

onetime schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 17:39:
Ik weet in ieder geval dat ik een glasvezelaansluiting een hele grote pré vindt als ik weer een huis zou zoeken... Hoe krijg je anders een echt goede (symetrische) internet aansluiting?
Dit dus. Alleen daarvoor al zou je eigenlijk moeten willen dat het minimale percentage wordt gehaald. Waarde van het huis ;) Hoef je het niet eens perse tot binnen te laten aanleggen, zolang het maar in de straat ligt.

Mijn ervaring is overigens dat het hier in de straat lag toen ik er kwam wonen, maar de vorige bewoners hebben het nooit aangesloten. Abbo op XS4All genomen en die hebben alles kostenloos tot binnen aangesloten. Geen idee waarom ik niets heb hoeven te betalen voor de graafwerkzaamheden (gat op de parkeerplaats en een voor het raam) e.d., maar ik vind het zo prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitzer
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-10 23:46
Bedankt iedereen voor jullie bijdragen!

Richh: ik wil me niet verschuilen achter dooddoeners als "druk" maar het is me vandaag niet gelukt gelegenheid te vinden met "Glasvezel voor Noardwest Fryslan" te bellen. Nochtans een hele goede suggestie van je.

Stoofie: in de Leeuwarder Courant heb ik er ook het een en ander over gelezen. Gisteren nog dat Kabelnoord zich terugtrekt uit Súdwest-Fryslân nadat ze de deadline hadden vervroegd.
Vaker heb ik gelezen dat ergens de deadline word opgeschoven.

Positief vind ik het dat voor zover ik het nu begrijp het gaat om een open netwerk en er dus keus is uit meerdere aanbieders.
Maar veel goedkoper zal het niet worden, het zal jaren kosten die €250,- te vereffenen.

Het gaat dus om twee dingen: de aanleg van het netwerk, en de keuze van de provider. Deze worden nu op wat onduidelijke manier met elkaar verbonden. Waarom kan ik me niet eerst verbinden aan het netwerk en als volgende een provider kiezen?

ThoThoHeiJan: in zekere zin heb je gelijk. Het overvalt me, ik moet €250,- investeren en het kost me tijd en moeite de nodige informatie te vinden en te verwerken. Ik neem niet graag overhaaste beslissingen want de ervaring leert me dat als je dingen wat kan laten bezinken je vanzelf tot een goede beslissing komt. Maar dan moet die tijd je wel gegeven zijn.

Op dit moment zet ik in op de verlenging. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat de aanbieder van de potentiële klant eist halsoverkop te beslissen. Bij zo'n aanbieder wil ik niet zitten. Wellicht blijkt dat ze toch beter zijn dan dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

XyritZz schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 19:50:
[...]

Ik geloofde het wel maar vind het gewoon bizar dat je 85 euro betaald (zenderpakketten weggestreept) terwijl ik voor hetzelfde 60 euro betaal. Ik ben misschien anderhalf jaar klant, dat is toch een bizarre prijsstijging.

Oke je hebt dan 4K maar dat lijkt me geen 25 euro waard.
Riepen er niet eerder vandaag mensen hoog en laag dat je sowieso ja moest zeggen om concurrentie te bevorderen? Hier heb je je concurrentie, en dat was (wellicht niet overal evengoed verwoord) deels mij punt :z

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-10 09:24
Het is momenteel wild west in Friesland wat betreft glasvezel. De provincie heeft na een soort van “aanbestedingsprocedure” een achtergestelde lening beschikbaar gesteld aan Kabelnoord om glasvezel op het platteland aan te leggen, buiten de kernen. In de gemeente de Fryska Marren (rond Joure) was DFMopglas actief. DFM stond toen nog voor De Fryske Marren. Dat is omgedoopt in DeFryskeMienskip, toen ze ook buiten die gemeente actief werden. Beide partijen wilden in eerste instantie samen gaan werken, maar dat is om mij niet bekende reden geklapt. DFM is gaan samenwerken met glasvezel buitenaf. Daardoor is de kolderieke situatie ontstaan dat in gebieden, die de afgelopen 20 jaar alleen als onrendabel zijn gezien wat betreft breedband internet, nu 2 partijen over elkaar heen buitelen om maar zo snel mogelijk klanten binnen te hengelen op glas. DFM neemt ook de dorpen mee, waar kabelnoord puur voor het platteland gaat. Iets grotere steden als Harlingen, Sneek, Bolsward worden door beide partijen volledig genegeerd. In de regio weet niemand welke partij hij moet kiezen, moet als gevolg dat beide partijen hun minimale inschrijving niet halen...... of juist beide beweren zeker glasvezel aan te leggen.
Begrijpt u het nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terpie1992
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-09 10:28
DFM op glas is al geruime tijd bezig, zeer veel informatieavonden(volgens mij elk dorp wel) en behoorlijke stapels spam door de brievenbus van de diverse aanbieders. Ook ik heb het aanbod binnen de bebouwde kom gekregen, en vooral voor de synchrone snelheid mee gedaan, maar niet Ziggo als enige keuze hebben vind ik ook erg fijn.
Dfm is dus de partij achter glasvezel voor noordwestfriesland.

Daarnaast is kabelnoord ook druk bezig. In mijn gemeente gaan ze sowieso het buitengebied doen, maar ook geven ze aan dat ze voor een aantal gemeenten na de bouwvak gaan kijken naar vraagbundeling voor de dorpen (grijze gebieden, 1 breedband aanbieder (Ziggo)). Afhankelijk van je gemeente kan dit ook nog een optie zijn in een later stadium. Glasvezelvankabelnoord.nl

Daarnaast heb ik inderdaad op Facebook gezien dat dfm zeer slecht reageert en bereikbaar is de laatste dagen.

Edit:(Bovenstaande post legt inderdaad dfm ook goed uit)

[ Voor 3% gewijzigd door terpie1992 op 02-07-2019 23:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-10 23:39

Yor

Yor1313#2571

Hier werd destijds de aanleg verzorgd door reggedfiber op basis van gelijksoortig plan, 35% abonnementen en dan werd er glasvezel gelegd. Elke dag verkopers aan de deur, die claimden dat glas sneller was dan coax van ziggo, terwijl we hier geen 500/500 centrale hadden....het werd op een bepaald moment dusdanig vervelend dat ik de verkopers vriendelijk doch dringend gevraagd heb hun informatie maar eens met feiten te onderbouwen, hetgeen ze niet konden.

Enfin, omdat ziggo een hogere snelheid down- en een aceptabele upload had, nooit glasvezel abonnement afgesloten, ook niet onder de "maar straks kost het je extra" smoesjes. Want weet je, als die 35% gehaald wordt, krijg je de aanbieding om alsnog glas aan te laten leggen zonder abonnement, zodat je futureproof bent, de straat moet toch open.

Dat dus gedaan, ik heb de Oranje boterhammendoos hangen en tot op vandaag nog geen betere prijs gevonden voor het totaalpakket dan Ziggo (niet dat Ziggo heilig of zaligmakend is).

Moraal van mijn verhaal, zeker gezien meer users dit melden: Ga goed na in de voorwaarden of aanleg zonder abonnement niet na behalen van de ondergrens alsnog kosteloos voor je is. 250euro zijn verdomd veel glazen bier!

http://yor.minitroopers.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-10 21:52
Ik kreeg vorige week een flyer in de bus voor Glasvezel Noardwest Fryslan. Toeval wil dat ik net een 2 jarig NLE abo heb afgesloten dat volgende week ingaat, waardoor een overstap nu zeker niet aantrekkelijk voor mij is.

Verder vind ik de kosten toch wel stevig. €250 + €250 als je het op een later moment nog zou willen (en ook nog €10 per jaar voor de stichting).

Voorlopig volstaat mijn 50Mb adsl verbinding nog, of kan ik overstappen naar Ziggo. En anders kan ik er altijd nog €500 tegenaan gooien voor glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:25

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Titelchange, zodat het iets duidelijker is.
Pagina: 1