Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Video-editing/gaming pc uit 2014 upgraden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn huidige systeem draait al een aantal jaar zonder problemen en is nog steeds behoorlijk snel. Inmiddels moet ik voor klanten steeds vaker 4K content monteren en merk dat hier toch wat in verbeterd zou kunnen worden. Graag zou ik jullie advies willen over welke onderdelen ik zou kunnen upgraden en eventueel in welke volgorde.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
  1. Processor = Intel Core i7-5820K (Overklokt naar 4,2 GHz via m'n moederbord (heeft een automatische overklok functie via de bios))
  2. Koeling = Corsair all-in-one waterkoeling (weet even niet precies welke, als dit van belang is zoek ik het op)
  3. Videokaart = NVIDIA GeForce GTX970
  4. Memory = 8 x Crucial DDR4 8GB 2133 CL15
  5. Moederbord = ASRock x99 Extreme 4
  6. Opslag (boot drive) = Samsung SSD 850 EVO 1TB
  7. Opslag (werk schijf) = Crucial CT512MX SSD
  8. Opslag (bulk opslag) = WDC schijven in een parity pool. Totale opslag 11,4TB
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Wat ik persoonlijk denk dat het meeste invloed gaat hebben is het upgraden van mijn CPU, Videokaart en/of snellere memory.

Ga je overklokken?
Als mijn koeling toereikend is (upgraden is mogelijk) dan zeker!

Welke software gebruik je?
Het volledige Adobe pakket (Premiere, after effects, photoshop etc..) en 3Ds Max.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik hoop dat mensen met meer kennis van computer onderdelen mij kunnen adviseren in de enorme hoeveelheid producten waaruit gekozen kan worden.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2019 21:45 ]

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:53
Heb je de 5820K overklokt?
Voor 4K renderen is een videokaart met 4GB VRAM aan de lage kant. Je zou met MSI Afterburner kunnen kijken wat het VRAM gebruik is, net als cpu belasting en gebruik van het werkgeheugen.

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-10 21:09
Wat is je budget?

Verwijderd

Topicstarter
(eerste post is geupdate)

@Uszka Ik heb mijn CPU inderdaad overklokt naar 4,2GHz.
Ik ga me even verdiepen in hoe MSI afterburner werkt.

@Immanent Ike Het budget ligt maximaal rond de 750 euro (ex.btw, koop alles zakelijk) Echter vind ik het niet erg om de upgrade in delen te doen. Dat heb ik liever dan dat ik goedkopere hardware aanschaf en op korte termijn weer moet upgraden.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
het lijkt me dat je met een 2de hands 5960x met oc en een 1660 of 2060 gpu iig 2 onderdelen aanpakt die wat achterlopen. 2de hands is natuurlijk wat lastig als je het zakelijk wilt kopen..

Welke software, wat voor footage (res fps codec), wat wil je het liefst sneller, waar hapert het?

Binnenkort heb je waarschijnlijk ook leuke en erg snelle AMD cpu's te koop voor dit werk..

specs

• Glamourt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-10 12:40
Heb even snel voor je nagekeken wat het handigst is en kwam onder andere deze post tegen:
https://www.quora.com/Is-...more-CPU-or-GPU-intensive
When it comes to processing , CPU plays major role. You can’t run a machine without CPU. but you can use a machine with out GPU. When you have GPU , the system will hand over the display and process related to display and graphics to the GPU.

But the encoding factors are done by the CPU. When GPU is not present. All the work as to be done by CPU. Instead of dedicated GPU , CPU will use its own graphics unit or integrated Graphics on the Motherboard. These Graphics unit aren’t up to the mark of a dedicated GPU.

Having a good CPU will reduce render times and having a Discrete GPU will smoothen the timeline performance. So for a good experience in video editing go for a more balanced combination of CPU and GPU.
the best way to render right now seems to be more cores paired with one of nvidia’s newer 10 series gpu’s. so a ryzen cp, particularly a threadripper cpu
Je kan wachten op de ZEN 3 CPU's van AMD en een 12 core pakken? In combinatie met een RTX 2080(TI).
Kan je ook op 4K spelletjes spelen ;-)

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-10 21:09
Verwijderd schreef op maandag 1 juli 2019 @ 21:57:
(eerste post is geupdate)

@Uszka Ik heb mijn CPU inderdaad overklokt naar 4,2GHz.
Ik ga me even verdiepen in hoe MSI afterburner werkt.

@Immanent Ike Het budget ligt maximaal rond de 750 euro (ex.btw, koop alles zakelijk) Echter vind ik het niet erg om de upgrade in delen te doen. Dat heb ik liever dan dat ik goedkopere hardware aanschaf en op korte termijn weer moet upgraden.
Ik denk dat het pijnpunt vooral in de CPU zit. Maar aangezien jouw moederbord ook al een aantal generaties oud is heeft het geen zin meer om daar een cpu voor te kopen. En dat betekent ook gelijk dat je je ram moet upgraden want een huidig bordje met 8 ram sloten zal je niet snel vinden denk ik. Dus dan kan je alleen je ssd's en GPU meenemen (want als je harddisks ouder zijn dan 5 jaar zou ik die niet meer meenemen).

Het is nog even afwachten wat de prijzen worden maar waarschijnlijk kan je volgende week een ryzen 3700x halen voor zo'n 350 euro. Daarbij een msi tomahawk b450 voor 105 euro en 64gb aan ram voor zo'n 300 euro en een 8 of 10 tb hardeschijf voor zo'n 250 euro. Dan zit je op zo'n 1000 euro inc btw.

Verwijderd

Topicstarter
@Glamourt Dank voor het uitzoeken en de informatie. Erg leerzaam! Ergens even op moeten wachten is geen probleem natuurlijk!

@Immanent Ike Het feit dat als ik een CPU neem met een andere socket ik vervolgens het moederbord moet upgraden etc etc etc is geen probleem. Hier had ik eigenlijk al op gerekend.

De harddisks zijn allemaal nog geen 5 jaar oud. Had ik even kunnen melden. Deze zijn met de jaren mee vervangen. De oudste schijven zijn ca 1.5 jaar en de nieuwste slechts 2 weken.
Pagina: 1