Montu schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:49:
[...]
Ik heb navraag gedaan, ik wacht nog op reactie.
Na wat gegoogle ben ik er in ieder geval wel achter dat ze b,g en n ondersteunen. Over de frequentiebanden ben ik nog niet uit.. Waarom doet dit er precies toe? De AP met richtantenne die ik op het oog heb zal toch wel alle gangbare banden rond de 2.4GHz ondersteunen?
Als er "bgn" staat is het bijna altijd 2.4GHz only. Dual-band AP's worden meestal als "agn" geadverteerd, of (als ze van afgelopen 5 jaar zijn) "a/n/ac".
Waarom het ertoe doet: allereerst is er flink verschil tussen 2.4GHz (golflengte ~12.5cm, 1/2 lambda 6.25cm) en 5GHz (golflengte ~5.6cm, 1/2 lambda 2.8cm), dus het is allerminst een sinecure dat een antenne beide even goed kan. Eentje die beide doet is per definitie een compromis, als je zeker weet dathet 2.4GHz-only is, dan kun je een beter getunede 2.4GHz antenne nemen die voor zelfde formaat (en geld) beter presteert.
Dan is de vraag welke specs je moet zoeken. Als het een WiFi-ac 2x2 MIMO AP is, wil je zelf een AP kopen die op dat niveau kan communiceren. Dat is duurder dan een WiFI-n 1x1 SISO geval. Dat verschil is weggegooid als het alleen maar op die minimale specs werkt, dus dan ben je beter af met de eenvoudigere.
Zo te horen heeft dat ding de laagst mogelijke specs, dan kun jij het ook bescheiden houden. Ik zou een outdoor 2.4GHz-only 1x1 apparaat aanraden met een >10dBi richtantenne erop. Hang dat ding buiten, je router binnen en het zou moeten werken. Een deel van de winst komt van de >10dBi richtantenne, maar het feit dat je dat ding buiten monteert en de router binnen gaat ook schelen - voorheen moest een van de twee verbindingen (AP->bridge of bridge->client) door je muren, dat hoeft nu niet meer omdat je dat met een Ethernetkabeltje doet. Afhankelijk van de muren in kwestie kan dit meer dan de richtantenne schelen.
Verder mbt plaatsing: hang dat ding zo hoog mogelijk, en probeer niet alleen line-of-sight maar ook een extra marge eromheen (de zgn Fresnel-zone) vrij te houden. Ook obstakels dichtbij de line-of-sight hakken erin.
Edit: even gekeken naar passende producten en deze lijkt op papier iig alles te hebben wat je nodig hebt:
pricewatch: Startech.com 150 Mbps 1T1R draadloos-N access point voor buiten 2...
- 2.4GHz only
- 12dBi richtantenne
- geschikt voor outdoor
- meegeleverde PoE injector en montagebeugel
Of het verder ook goed is, is een tweede, Startech is een wederverkoper die z'n label op partijen plakt die goed kunnen zijn, maar ook barslecht.
[
Voor 14% gewijzigd door
dion_b op 02-07-2019 13:14
]