Wifi accesspoint kopen met groot bereik

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-07 16:56
Over een aantal weken ga ik op vakantie naar familie in Frankrijk. Op ~100m afstand is een hotspot aanwezig waar ik toegang tot heb, maar nu zou ik graag een wifi repeater/accesspoint willen kopen zodat ik in het huis ook kan internetten.

Vorig jaar heb ik dit al een keer geprobeerd met dit product: https://www.coolblue.nl/p...-ez-hotspot-extender.html

Dit werkte aardig, maar de verbinding was nét niet goed genoeg voor een constante, stabiele verbinding. Ik ben dus op zoek naar een soortgelijk apparaat, maar met meer power / groter bereik.

Iemand tips?

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Wat ik gedaan heb voor een kennis in Hong Kong is het volgende :

Engenius ENH-500 op verzend punt neergezet, straal verbinding naar ENH-500 en daar een POE-Switch+normaal AP aan (Open Mesh MR1750).

Weet je wat voor AP er hangt dat nu het internet voorziet?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
prutser001 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 19:48:
Wat ik gedaan heb voor een kennis in Hong Kong is het volgende :

Engenius ENH-500 op verzend punt neergezet, straal verbinding naar ENH-500 en daar een POE-Switch+normaal AP aan (Open Mesh MR1750).

Weet je wat voor AP er hangt dat nu het internet voorziet?
Ik kan helaas niet het AP van de hotspot veranderen. Het is een publieke hotspot van SFR (een provider in Frankrijk) voor abonnees.

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik bedoel meer, wat is het type/merk etc?

Dan kun je technische info vinden en hopelijk vinden of b.v. een sterk AP aan de andere kant uitmaakt.
b.v. een ENH-500 doet 800mw, maar als de zender zwak is heeft dat weinig zin.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Het 'bereik' van een WiFi verbinding is natuurlijk afhankelijk van de apparatuur aan beiden kanten van de verbinding. De kans is groot dat de AP waarmee je probeert te verbinden zelf gewoon niet sterk genoeg is om deze verbinding stabiel te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Voordat er hier zometeen weer 'tig' verwijzingen naar de UBNT (Ubiquiti) "LR" AP's geplaatst gaan worden: Dát wat @Cpt.Morgan hierboven al aanhaalt gaat de bottleneck opleveren met dat soort apparaatjes. Die dingen zijn érg goed maar je moet die "LR" spec's alleen willen gebruiken als je een "MESH" netwerk met dat soort AP's wilt gaan optuigen.

[ Voor 26% gewijzigd door Will_M op 01-07-2019 20:07 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:01
Montu schreef op maandag 1 juli 2019 @ 19:41:
Over een aantal weken ga ik op vakantie naar familie in Frankrijk. Op ~100m afstand is een hotspot aanwezig waar ik toegang tot heb, maar nu zou ik graag een wifi repeater/accesspoint willen kopen zodat ik in het huis ook kan internetten.

Vorig jaar heb ik dit al een keer geprobeerd met dit product: https://www.coolblue.nl/p...-ez-hotspot-extender.html

Dit werkte aardig, maar de verbinding was nét niet goed genoeg voor een constante, stabiele verbinding. Ik ben dus op zoek naar een soortgelijk apparaat, maar met meer power / groter bereik.

Iemand tips?
Had je jouw laptop via WiFi op de extender aangesloten, of bedraad?
Dat kan ook een groot verschil maken.
Wat bereik betreft wordt het niet veel beter dan wat die Engenius kan bieden vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-10 22:38

Illusion

(the art of)

Stap over op iets dat een sector- of richtantenne heeft.
De gain van een directionele antenne werkt zowel op verzenden als ontvangen.

In dit geval zal je waarschijnlijk 2 devices willen: buiten 1 outdoor accespoint met richtantenne-> UTP kabel -> binnen een wifi router voor je clients.

Je kan ook kijken of er een losse antenne voor je huidige device is.

[ Voor 47% gewijzigd door Illusion op 01-07-2019 20:25 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
Illusion schreef op maandag 1 juli 2019 @ 20:19:
Stap over op iets dat een sector- of richtantenne heeft.
De gain van een directionele antenne werkt zowel op verzenden als ontvangen.

In dit geval zal je waarschijnlijk 2 devices willen: buiten 1 outdoor accespoint met richtantenne-> UTP kabel -> binnen een wifi router voor je clients.

Je kan ook kijken of er een losse antenne voor je huidige device is.
Heeft dit dan wel zin? In de vorige reacties lees ik namelijk dat de accesspoint van de bron waarschijnlijk gewoon niet krachtig genoeg is en het dus niets uit zal maken als ik voor een sterkere accesspoint ga.

PC Specs

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Montu schreef op maandag 1 juli 2019 @ 20:37:
[...]

Heeft dit dan wel zin? In de vorige reacties lees ik namelijk dat de accesspoint van de bron waarschijnlijk gewoon niet krachtig genoeg is en het dus niets uit zal maken als ik voor een sterkere accesspoint ga.
Sterker niet nee, maar een richtantenne heeft altijd zin omdat je dan niet alleen je eigen uitzendingen bundelt in de richting waar je heen wilt, maar ook je ontvangst instelt op die richting.

Aangezien je geen antwoord gegeven hebt op de vraag exact wat voor AP daar hangt en hoe het ingesteld is (welk frequentieband, welke WiFi-standaard, wel of geen MIMO etc) kan niemand exact aangeven wat je kunt verwachten, maar even worst-case nemend: de AP is een 2.4GHz-only WiFi-n prutding zonder MIMO.

Je zegt dat je op de grens zit van een stabiele verbinding. Als je kijkt naar dit tabel naar de rij "802.11n 20MHz" zit je dus waarschijnlijk op een SNR rond de 2dB:
Afbeeldingslocatie: https://static1.squarespace.com/static/54860cc3e4b020d690f237ba/548f5703e4b00e8ec160e2fb/548f5704e4b00e8ec160e305/1418680339628/

Hoogstwaarschijnlijk heeft je huidige oplossing een omnidirectionele antenne met hooguit 1dBi gain ofzo. Als je dat vervangt met een richtantenne die je richt op de AP die pakweg 11dBi doet (wat prima kan zonder dat je enorme schotels of harken hoeft op te hangen), win je dus 10dB in zenden en ontvangen en kom je uit rond de 11dB. Dat levert je MCS3 op. Als je dan hier kijkt zie je dat je daar een link rate van 26Mbps kunt halen, wat netto ongeveer 15Mbps throughput op kan leveren. Daar kun je een stuk of drie Netflix streams wel mee trekken (met beetje overhead), en belangrijker, die 10dB headroom geeft je waarschijnlijk ook een nette stabiele verbinding - voorzover daar in de 2.4GHz ueberhaupt sprake van kan zijn.

Bij andere WiFi-standaarden of configuratie (band, MIMO) gaan de getallen wijzigen, maar het grote plaatje blijft hetzelfde: 10dB erbij levert meer performance en sowieso betere stabiliteit. Een richtantenne heeft dus zin.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-10 22:38

Illusion

(the art of)

dion_b schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 00:03:

Aangezien je geen antwoord gegeven hebt op de vraag exact wat voor AP daar hangt en hoe het ingesteld is (welk frequentieband, welke WiFi-standaard, wel of geen MIMO etc) kan niemand exact aangeven wat je kunt verwachten, maar even worst-case nemend: de AP is een 2.4GHz-only WiFi-n prutding zonder MIMO.
Hij heeft een engenius ens202ext-ez-hotspot.
Die heeft standaard 5dBI antennes voorzover ik kan zien, en is voorzien van rp-SMA

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Illusion schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 02:07:
[...]

Hij heeft een engenius ens202ext-ez-hotspot.
Die heeft standaard 5dBI antennes voorzover ik kan zien, en is voorzien van rp-SMA
Ok, maar het ging om de andere kant...

Sowieso, zodra je richtingsgevoelige antennes hebt is de vraag of ze optimaal gericht zijn. Zo ja win je met m'n genoemde 11dBi antennes alsnog 6dB, zo nee mogelijk meer - mits je die antenne goed richt natuurlijk.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
dion_b schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 07:43:
[...]

Ok, maar het ging om de andere kant...

Sowieso, zodra je richtingsgevoelige antennes hebt is de vraag of ze optimaal gericht zijn. Zo ja win je met m'n genoemde 11dBi antennes alsnog 6dB, zo nee mogelijk meer - mits je die antenne goed richt natuurlijk.
Ik weet helaas niet wat er aan de andere kant hangt. Sterker nog, ik heb het ding buiten fysiek nog nergens kunnen vinden. Ik weet enkel ongeveer waar ie ergens moet zijn. Het optimaal richten van de richtantenne is denk ik een kwestie van trial en error, dat moet geen probleem opleveren lijkt me. Er zijn volgens mij genoeg apps die live je gain meten.

Kun je mij een specifieke accesspoint met richtantenne aanbevelen?

Edit: is dit iets? https://www.engeniusnetwo...oor-access-points/enh202/

[ Voor 8% gewijzigd door Montu op 02-07-2019 08:32 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Montu schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 08:24:
[...]

Ik weet helaas niet wat er aan de andere kant hangt. Sterker nog, ik heb het ding buiten fysiek nog nergens kunnen vinden.
Maar je bent er wel mee verbonden geweest. Je kunt veel informatie krijgen over een AP door ermee te verbinden. Idealiter ga je met een laptop met 2x2 MIMO WiFi-ac NIC in de buurt van dat ding staan (goed signaal dus) en maak je dan een uitdraai van netsh wlan show interface. Dat geeft informatie over de verbinding waar je vervolgens relevante capabilities van de AP uit af kunt leiden.
Ik weet enkel ongeveer waar ie ergens moet zijn. Het optimaal richten van de richtantenne is denk ik een kwestie van trial en error, dat moet geen probleem opleveren lijkt me. Er zijn volgens mij genoeg apps die live je gain meten.
Ik denk dat ze de RSSI meten, niet de gain ;)
Kun je mij een specifieke accesspoint met richtantenne aanbevelen?

Edit: is dit iets? https://www.engeniusnetwo...oor-access-points/enh202/
Als je al een AP hebt met RP-SMA antenneconnectoren hoef je geen nieuwe te kopen. Ik zou pas een nieuwe AP aan jouw kant overwegen als je een goed beeld hebt van waar je tegen praat. Een richtantenne is in een situatie als dit wel altijd zinnig.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
dion_b schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 08:50:
[...]

Maar je bent er wel mee verbonden geweest. Je kunt veel informatie krijgen over een AP door ermee te verbinden. Idealiter ga je met een laptop met 2x2 MIMO WiFi-ac NIC in de buurt van dat ding staan (goed signaal dus) en maak je dan een uitdraai van netsh wlan show interface. Dat geeft informatie over de verbinding waar je vervolgens relevante capabilities van de AP uit af kunt leiden.

[...]

Ik denk dat ze de RSSI meten, niet de gain ;)

[...]

Als je al een AP hebt met RP-SMA antenneconnectoren hoef je geen nieuwe te kopen. Ik zou pas een nieuwe AP aan jouw kant overwegen als je een goed beeld hebt van waar je tegen praat. Een richtantenne is in een situatie als dit wel altijd zinnig.
Excuus, RSSI inderdaad :) ik ben nog in NL dus kan dat helaas nog niet doen. Het AP van vorig jaar heb ik onder de herroepingsrecht geretourneerd vanwege het tegenvallende resultaat. Mocht ik met deze AP wel een fatsoenlijke verbinding op kunnen zetten, dan schaf ik hem graag aan.

Aangezien het een richtantenne heeft, neem ik aan dat ik dan wel een router aan zal moeten sluiten voor de clients?

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-10 20:42
Ik neem de Engenius hotspot extender weer mee naar Frankrijk. 1 ticket kopen bij de receptie, met die ene ticket kun je de Engenius aanmelden op het wifi netwerk van de camping en gedraagt de Engenius zich dus als Client. Vervolgens weer een eigen netwerkje voor mijn eigen apparatuur.

Uiteraard moet je wel de snelheid van één user/ticket met al je eigen apparaten delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Montu schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 09:12:
[...]

Excuus, RSSI inderdaad :) ik ben nog in NL dus kan dat helaas nog niet doen. Het AP van vorig jaar heb ik onder de herroepingsrecht geretourneerd vanwege het tegenvallende resultaat. Mocht ik met deze AP wel een fatsoenlijke verbinding op kunnen zetten, dan schaf ik hem graag aan.

Aangezien het een richtantenne heeft, neem ik aan dat ik dan wel een router aan zal moeten sluiten voor de clients?
Ja, dat is de meest elegante oplossing. Betekent ook dat je de AP buiten kunt hangen als client bridge en de router binnen, voor beste combo ontvangst+dekking.

Dan nog: als je geld uit gaat geven wil je weten waar je mee verbindt. Kun je niet even navraag doen? Hoeft niet ingewikkelder te zijn dan "Welke WiFi-standaard ondersteunt jullie hotspot? En indien WiFi-n, welke frequentieband(en)?"

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
dion_b schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:20:
[...]

Ja, dat is de meest elegante oplossing. Betekent ook dat je de AP buiten kunt hangen als client bridge en de router binnen, voor beste combo ontvangst+dekking.

Dan nog: als je geld uit gaat geven wil je weten waar je mee verbindt. Kun je niet even navraag doen? Hoeft niet ingewikkelder te zijn dan "Welke WiFi-standaard ondersteunt jullie hotspot? En indien WiFi-n, welke frequentieband(en)?"
Ik heb navraag gedaan, ik wacht nog op reactie.

Na wat gegoogle ben ik er in ieder geval wel achter dat ze b,g en n ondersteunen. Over de frequentiebanden ben ik nog niet uit.. Waarom doet dit er precies toe? De AP met richtantenne die ik op het oog heb zal toch wel alle gangbare banden rond de 2.4GHz ondersteunen?

[ Voor 9% gewijzigd door Montu op 02-07-2019 11:54 ]

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-10 00:31
Wellicht enigszins offtopic: in frankrijk kan je bij Free.fr voor 2 tientjes een sim kopen met 100GB data op 4G. Dat is in veel gevallen veel sneller dan campingwifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Montu schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:49:
[...]

Ik heb navraag gedaan, ik wacht nog op reactie.

Na wat gegoogle ben ik er in ieder geval wel achter dat ze b,g en n ondersteunen. Over de frequentiebanden ben ik nog niet uit.. Waarom doet dit er precies toe? De AP met richtantenne die ik op het oog heb zal toch wel alle gangbare banden rond de 2.4GHz ondersteunen?
Als er "bgn" staat is het bijna altijd 2.4GHz only. Dual-band AP's worden meestal als "agn" geadverteerd, of (als ze van afgelopen 5 jaar zijn) "a/n/ac".

Waarom het ertoe doet: allereerst is er flink verschil tussen 2.4GHz (golflengte ~12.5cm, 1/2 lambda 6.25cm) en 5GHz (golflengte ~5.6cm, 1/2 lambda 2.8cm), dus het is allerminst een sinecure dat een antenne beide even goed kan. Eentje die beide doet is per definitie een compromis, als je zeker weet dathet 2.4GHz-only is, dan kun je een beter getunede 2.4GHz antenne nemen die voor zelfde formaat (en geld) beter presteert.
Dan is de vraag welke specs je moet zoeken. Als het een WiFi-ac 2x2 MIMO AP is, wil je zelf een AP kopen die op dat niveau kan communiceren. Dat is duurder dan een WiFI-n 1x1 SISO geval. Dat verschil is weggegooid als het alleen maar op die minimale specs werkt, dus dan ben je beter af met de eenvoudigere.

Zo te horen heeft dat ding de laagst mogelijke specs, dan kun jij het ook bescheiden houden. Ik zou een outdoor 2.4GHz-only 1x1 apparaat aanraden met een >10dBi richtantenne erop. Hang dat ding buiten, je router binnen en het zou moeten werken. Een deel van de winst komt van de >10dBi richtantenne, maar het feit dat je dat ding buiten monteert en de router binnen gaat ook schelen - voorheen moest een van de twee verbindingen (AP->bridge of bridge->client) door je muren, dat hoeft nu niet meer omdat je dat met een Ethernetkabeltje doet. Afhankelijk van de muren in kwestie kan dit meer dan de richtantenne schelen.

Verder mbt plaatsing: hang dat ding zo hoog mogelijk, en probeer niet alleen line-of-sight maar ook een extra marge eromheen (de zgn Fresnel-zone) vrij te houden. Ook obstakels dichtbij de line-of-sight hakken erin.

Edit: even gekeken naar passende producten en deze lijkt op papier iig alles te hebben wat je nodig hebt:
pricewatch: Startech.com 150 Mbps 1T1R draadloos-N access point voor buiten 2...
- 2.4GHz only
- 12dBi richtantenne
- geschikt voor outdoor
- meegeleverde PoE injector en montagebeugel

Of het verder ook goed is, is een tweede, Startech is een wederverkoper die z'n label op partijen plakt die goed kunnen zijn, maar ook barslecht.

[ Voor 14% gewijzigd door dion_b op 02-07-2019 13:14 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
dion_b schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:01:
[...]

Als er "bgn" staat is het bijna altijd 2.4GHz only. Dual-band AP's worden meestal als "agn" geadverteerd, of (als ze van afgelopen 5 jaar zijn) "a/n/ac".

Waarom het ertoe doet: allereerst is er flink verschil tussen 2.4GHz (golflengte ~12.5cm, 1/2 lambda 6.25cm) en 5GHz (golflengte ~5.6cm, 1/2 lambda 2.8cm), dus het is allerminst een sinecure dat een antenne beide even goed kan. Eentje die beide doet is per definitie een compromis, als je zeker weet dathet 2.4GHz-only is, dan kun je een beter getunede 2.4GHz antenne nemen die voor zelfde formaat (en geld) beter presteert.
Dan is de vraag welke specs je moet zoeken. Als het een WiFi-ac 2x2 MIMO AP is, wil je zelf een AP kopen die op dat niveau kan communiceren. Dat is duurder dan een WiFI-n 1x1 SISO geval. Dat verschil is weggegooid als het alleen maar op die minimale specs werkt, dus dan ben je beter af met de eenvoudigere.

Zo te horen heeft dat ding de laagst mogelijke specs, dan kun jij het ook bescheiden houden. Ik zou een outdoor 2.4GHz-only 1x1 apparaat aanraden met een >10dBi richtantenne erop. Hang dat ding buiten, je router binnen en het zou moeten werken. Een deel van de winst komt van de >10dBi richtantenne, maar het feit dat je dat ding buiten monteert en de router binnen gaat ook schelen - voorheen moest een van de twee verbindingen (AP->bridge of bridge->client) door je muren, dat hoeft nu niet meer omdat je dat met een Ethernetkabeltje doet. Afhankelijk van de muren in kwestie kan dit meer dan de richtantenne schelen.

Verder mbt plaatsing: hang dat ding zo hoog mogelijk, en probeer niet alleen line-of-sight maar ook een extra marge eromheen (de zgn Fresnel-zone) vrij te houden. Ook obstakels dichtbij de line-of-sight hakken erin.

Edit: even gekeken naar passende producten en deze lijkt op papier iig alles te hebben wat je nodig hebt:
pricewatch: Startech.com 150 Mbps 1T1R draadloos-N access point voor buiten 2...
- 2.4GHz only
- 12dBi richtantenne
- geschikt voor outdoor
- meegeleverde PoE injector en montagebeugel

Of het verder ook goed is, is een tweede, Startech is een wederverkoper die z'n label op partijen plakt die goed kunnen zijn, maar ook barslecht.
Dank voor je reactie. Ja, het betreft een AP die alleen 2.4 GHz ondersteund. Voor een kleine meerprijs ga ik dan liever voor die engenius.

Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik vorig jaar de AP ook al buiten hing, en inderdaad zo hoog mogelijk. Er was verbinding, en het werkte aardig na wat trial en error wat betreft positionering, maar ik vond het niet goed genoeg. Hopelijk nu dus wel met een richtantenne. Zo niet, dan moet die helaas ook retour.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-10 13:08

Nox

Noxiuz

dion_b schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:20:
[...]

Jij verwacht dat een receptiemiep dat weet? :D :P ik denk dat je op een reddit.fr meer info gaat krijgen.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Montu schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 17:13:
[...]

Dank voor je reactie. Ja, het betreft een AP die alleen 2.4 GHz ondersteund. Voor een kleine meerprijs ga ik dan liever voor die engenius.
Dat is een totaal ander apparaat, met lagere gain, maar vooral ook combo van AP/bridge en router/AP ineen. Niet te vergelijken - en die werkte al niet goed genoeg...
Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik vorig jaar de AP ook al buiten hing, en inderdaad zo hoog mogelijk. Er was verbinding, en het werkte aardig na wat trial en error wat betreft positionering, maar ik vond het niet goed genoeg. Hopelijk nu dus wel met een richtantenne. Zo niet, dan moet die helaas ook retour.
Weet je zeker dat het probleem tussen AP en AP/bridge was, en niet tussen de AP/bridge buiten en jouw devices binnen? Ik namelijk niet op basis van de info die je geeft.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
dion_b schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 20:28:
[...]

Dat is een totaal ander apparaat, met lagere gain, maar vooral ook combo van AP/bridge en router/AP ineen. Niet te vergelijken - en die werkte al niet goed genoeg...

[...]

Weet je zeker dat het probleem tussen AP en AP/bridge was, en niet tussen de AP/bridge buiten en jouw devices binnen? Ik namelijk niet op basis van de info die je geeft.
Ik heb het over de Engenisus ENH202, niet de ENS202EXT die ik eerder gebruikte.

Ja, dat weet ik zeker omdat ik het getest heb met mijn laptop die ik rechtstreeks bekabeld verbonden had met het AP.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Montu schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 23:47:
[...]

Ik heb het over de Engenisus ENH202, niet de ENS202EXT die ik eerder gebruikte.
Hmm, vind persoonlijk Engenius altijd wel overrated/overpriced voor wat je krijgt. Ik zie voor minder meerdere dingen die ik eerder zou gebruiken, zeker gezien de betrekkelijk lage gain van die ENH202.
Ja, dat weet ik zeker omdat ik het getest heb met mijn laptop die ik rechtstreeks bekabeld verbonden had met het AP.
OK, dan heb je duidelijk meer gain nodig. Als je al 5dBi had (ervan uitgaande dat die al optimaal geplaatst en gericht was), gaat 10dBi echt niet genoeg zijn en moet je richting 15dBi kijken om een stabiele verbinding te kunnen krijgen.

Wat als eerste in me opkomt is de Ubiquiti Powerbeam M2-400. Dat ding is geeft je 18dBi en kost alsnog EUR 40 minder dan de ENH202. Ik twijfel of er een PoE injector bijgeleverd wordt, maar voor EUR 40 is dat wel te regelen.

Met 18dBi zit je dus 13dBi hoger dan voorheen, waarschijnlijk rond de 15dB SNR, wat je op de grens tussen de 26 en 39Mbps link rate / 15 - 25Mbps throughput zou leveren onder dezelfde omstandigheden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
dion_b schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 00:06:
[...]

Hmm, vind persoonlijk Engenius altijd wel overrated/overpriced voor wat je krijgt. Ik zie voor minder meerdere dingen die ik eerder zou gebruiken, zeker gezien de betrekkelijk lage gain van die ENH202.

[...]

OK, dan heb je duidelijk meer gain nodig. Als je al 5dBi had (ervan uitgaande dat die al optimaal geplaatst en gericht was), gaat 10dBi echt niet genoeg zijn en moet je richting 15dBi kijken om een stabiele verbinding te kunnen krijgen.

Wat als eerste in me opkomt is de Ubiquiti Powerbeam M2-400. Dat ding is geeft je 18dBi en kost alsnog EUR 40 minder dan de ENH202. Ik twijfel of er een PoE injector bijgeleverd wordt, maar voor EUR 40 is dat wel te regelen.

Met 18dBi zit je dus 13dBi hoger dan voorheen, waarschijnlijk rond de 15dB SNR, wat je op de grens tussen de 26 en 39Mbps link rate / 15 - 25Mbps throughput zou leveren onder dezelfde omstandigheden.
Die is idd wel interessant. Is dat dan ook gelijk een AP voor alle clients en heb ik dan geen router nodig? Dat meen ik hier te lezen: https://www.wifishop.nl/u...erbeam-m2-18dbi/pid=31379
‘ Door het all-in-one design heeft u een access point met richtantenne in één.’ Desalniettmemin lijkt het me wel verstandig.

Er zit overigens een PoE injector bij: https://www.dectdirect.nl...-dbi.html?source=tweakers

Ik vraag me alleen af waarom deze dan zoveel goedkopen is dan die engenius?

[ Voor 3% gewijzigd door Montu op 03-07-2019 00:49 ]

PC Specs

Pagina: 1