i7 8700 onder belasting heet met stockkoeler

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek92
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08-12-2024
Hi Tweakers,

Vorig jaar heb ik een PC laten samenstellen maar kom er nu achter dat mijn CPU tijdens het (zwaar) gamen te warm wordt (99°C). Op dit moment zit de stock cooler nog op de CPU gemonteerd.
*knip* dit hoort in https://tweakers.net/aanbod/

Wellicht dat tevens iemand kan aangeven welke CPU-cooler hiervoor aan te raden is?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
MSI Z370 GAMING PRO CARBON AC LGA 1151
INTEL Core i7-8700 3,20GHz LGA1151 12MB Cache
MSI GTX1080
Corsair 800W voeding (uit m'n hoofd gezegd)
2x DDR4 8GB PC 2400 CL17 Crucial
INTEL SSD S4500 480GB 6,35cm 2,5inch SATA 6Gb/s TLC
WD Enterprise 2TB HDD
2x be quiet ventilatoren (1x inblazend & 1x uitblazend)
Windows 10 Home 32-Bit/64-Bit

Wanneer meer informatie gewenst is hoor ik het graag! Alvast bedankt voor jullie reactie(s)

Mvg,
Niek

[ Voor 7% gewijzigd door br00ky op 01-07-2019 20:18 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrThompson
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-09 11:04
Heb je de boel ook al eens stofvrij gemaakt? Kan met wat perslucht het veiligst. Zorg er wel voor dat je de fans even vasthoudt als je die schoon blaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek92
Stof zit er nauwelijks in, in ieder geval de laatste keer dat ik dit bekeken heb.

Daarnaast doet dit probleem zich al vanaf het begin voor. Heb dit zelf te lang laten liggen maar wil dit nu oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
vreemd.... een stockkoeler is genoeg om te gamen, hij zal wel warm worden maar 99 graden?

Ik ga ervan uit dat je hem niet overgeklokte hebt?

Zit hij wel goed geplaatst? teveel of te weinig koelpasta?
De kast ingebouwd in een kast zonder ventilatie?

ik woon in Haarlem.. maar als je het de moeite waard vind wil ik hem best plaatsen voor je.
Maar ik denk dat als je een yt filmpje bekijkt het zelf ook wel moet lukken.
Er is eigenlijk niks simpelers

[ Voor 28% gewijzigd door Elmo_b op 01-07-2019 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou het in vraag en aanbod zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:55
Niek92 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:18:
Hi Tweakers,

Vorig jaar heb ik een PC laten samenstellen maar kom er nu achter dat mijn CPU tijdens het (zwaar) gamen te warm wordt (99°C).
Hoe kom je aan dat getal?
Welk programma gebruik je om de temps te bekijken?
Merk je ook dat je pc trager wordt als hij zo warm is?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Niek92 Stock koeler van Intel is niet goed genoeg, en DDR4 2400CL17 is langzaam.
beter vervang je die als je daar geld voor hebt pricewatch: Kingston HyperX Predator HX426C13PB3K2/16

pricewatch: be quiet! Pure Rock Slim
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B

zijn voor €25-30,- beter dan Intel meegeleverde.(ikzelf zou laatste kiezen) en metingen niet uitlezen met Speccy !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:18
Wat nog zou kunnen is dat de grafische kaart de cpu verwarmd en dan zeker met dit weer loopt de temperatuur hard op.
Maar, eerlijk is eerlijk. Heb zelf een i7 3770k en een r9 290x. Dus dat warmt wel lekker op.

Kan ook zijn dat er niets is en dat het niet goed uitgelezen wordt.

[ Voor 41% gewijzigd door Arunia op 01-07-2019 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een belangrijke factor ontbreekt nog. Welke behuizing heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:53

br00ky

Moderator Harde Waren
@Niek92, oproepjes horen niet op het forum, maar in de Vraag & Aanbod. Ik heb de insteek van je topic dus ietsje aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek92
Ik probeer de binnengekomen vragen hieronder allemaal te beantwoorden:

Ik ga ervan uit dat je hem niet overgeklokte hebt?
- PC is inderdaad niet overgeklokt

Zit hij wel goed geplaatst? teveel of te weinig koelpasta?
- Dit kan ik zelf helaas niet goed beoordelen

De kast ingebouwd in een kast zonder ventilatie?
- In de kast heb ik twee ventilatoren geplaatst, een grotere inblazend en een kleinere uitblazend.

Hoe kom je aan dat getal? Welk programma gebruik je om de temps te bekijken?
- Heb dit in het programma MSI Afterburner gezien (puur en alleen gedownload om de temps te bekijken)

Merk je ook dat je pc trager wordt als hij zo warm is?
- Nee, heb niet het gevoel dat hij begint te haperen o.i.d.

Een belangrijke factor ontbreekt nog. Welke behuizing heb je?
- Behuizing als volgt: SilentMaxx ST-11 Pro

@br00ky Excuus, zal in de Vraag & Aanbod een oproep plaatsen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SilentMaxx ST-11 Pro is een dichte en goed geisoleerde behuizing die met GTX 1080 en i7 8700 erin aardig warm gaat worden met hoge binnentemperatuur.
Een goede torenkoeler erin gaat zeker helpen, een goedkoop model van goede kwaliteit zal al flinke verbetering geven.
Je moederbord zal wel uitgebouwd moeten worden, kast heeft geen gat achter moederbord op processor hoogte zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik vraag me af welk spel je speelt. De meeste spellen vergen niet zo veel van je CPU. Kan me niet voorstellen dat er spellen zijn die alle cores 100% benutten/belasten.

Onder volle belasting (bij video codering bijvoorbeeld) wordt de 8700k op stock snelheden heel warm, dus overclocken is niet aan te raden tenzij je een heel goede koeler en airflow hebt.

Deze koeler zou ik echter afraden.
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B
De metalen "voetjes" zijn erg scherp en kunnen je moederbord slopen als je de schroeven aandraait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek92
Spellen die gespeeld worden zijn o.a. PUBG, COD: Blackout en League of Legends

Wat kan ik eventueel doen om te kijken of de temps wel of niet juist uitgelezen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Niek92 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:14:
Spellen die gespeeld worden zijn o.a. PUBG, COD: Blackout en League of Legends

Wat kan ik eventueel doen om te kijken of de temps wel of niet juist uitgelezen worden?
bij 99 graden schakelt de cpu echt wel terug in klokfrequentie en dat zou je moeten merken. Afterburner zou goed moeten zijn, probeer Coretemp anders eens. Speccy staat/stond? bekend om foute meetwaardes bij sommige borden/cpu's.

Wat geeft het bios aan? (Staat meestal wel een pagina met 'Health' oid waar je temps uit kan lezen. Dat zijn wel de idle temps natuurlijk).

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek92
Speccy heb ik niet op mijn PC staan, ervan uitgaande dat dit geen standaard Windows software is.

Zal proberen dit weekend een screenshot te maken van de temps in Afterburner en Coretemp wanneer ik een game heb draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Niek92 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 16:03:
Speccy heb ik niet op mijn PC staan, ervan uitgaande dat dit geen standaard Windows software is.

Zal proberen dit weekend een screenshot te maken van de temps in Afterburner en Coretemp wanneer ik een game heb draaien.
ben ook benieuwd naar de temps idle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek92
Heb 3 screens gemaakt, idle, tijdens League of Legends en tijdens Call of Duty.

Zie onderstaande links:
https://ibb.co/PrSvYXY
https://ibb.co/CB0YcNQ
https://ibb.co/Ns2dc8m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek92
Upje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Hoe zitten de pushpins vast van de koeler vast aan het moederbord. Voor sommige prutsers blijkt het bevestigen hiervan namelijk rocket science.

[ Voor 7% gewijzigd door Lip op 15-07-2019 13:43 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Is volgens mij normaal voor een stock koeler. Ik heb zelf een 4790 met stockcooler in een ITX systeem en die throttlede ook bij Planetary Annihilation op 100'C. Een ouwe towerkoelr erop (CM 212s) en daar ging vlot 20'C vanaf. Volgens mij zit in jouw cpu ook pasta ipv soldeer en dan krijg je dit soort temps als je een niet capabele koeler gebruikt

[ Voor 21% gewijzigd door eL_Jay op 15-07-2019 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek92
Lip schreef op maandag 15 juli 2019 @ 13:42:
Hoe zitten de pushpins vast van de koeler vast aan het moederbord. Voor sommige prutsers blijkt het bevestigen hiervan namelijk rocket science.
Als ik hier een foto van maak, kun je hier dan voldoende aan zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Ja, wel van de onderkant, en in macro stand uiteraard.
Zodra, de buren aan de overkant weer online zijn. Kan ik een foto plaatsen, van een goede pushpin bevestiging.

[ Voor 53% gewijzigd door Lip op 15-07-2019 14:22 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-09 15:20
Waarom wel geld uitgegeven aan een 1080 en i7 8700, maar niet overclocken en een stock koeler gebruiken ? andere koeler d'r op en die 8700 beetje kietelen, geeft je tevens een hoop fps bij pubg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek92
Lip schreef op maandag 15 juli 2019 @ 14:09:
Ja, wel van de onderkant, en in macro stand uiteraard.
Zodra, de buren aan de overkant weer online zijn. Kan ik een foto plaatsen, van een goede pushpin bevestiging.
Zal vanavond een foto proberen te maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek92
Patientzero schreef op maandag 15 juli 2019 @ 14:27:
Waarom wel geld uitgegeven aan een 1080 en i7 8700, maar niet overclocken en een stock koeler gebruiken ? andere koeler d'r op en die 8700 beetje kietelen, geeft je tevens een hoop fps bij pubg.
Heb deze spullen gekocht om voorlopig weer goed vooruit te kunnen met deze build. Omdat ik niet overclock heb ik dan ook de non-K CPU aangeschaft. Dacht dat de non-K uitvoering ook niet eens overclocked kan worden..?

Wanneer nu blijkt dat ik inderdaad een andere cooler moet plaatsen zal ik dit zeker doen. Zou graag willen weten of de gehaalde temperaturen normaal zijn of dat er mogelijk iets anders aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
In deze review wordt ook 100 graden C met stock cooler gemeten (hoewel met video encoding en niet met games):

https://www.tomshardware....eview,review-34397-2.html

Conclusie van review: "Bundled cooler is not sufficient"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-09 15:20
Niek92 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 14:37:
[...]

Heb deze spullen gekocht om voorlopig weer goed vooruit te kunnen met deze build. Omdat ik niet overclock heb ik dan ook de non-K CPU aangeschaft. Dacht dat de non-K uitvoering ook niet eens overclocked kan worden..?

Wanneer nu blijkt dat ik inderdaad een andere cooler moet plaatsen zal ik dit zeker doen. Zou graag willen weten of de gehaalde temperaturen normaal zijn of dat er mogelijk iets anders aan de hand is.
Ik heb de afgelopen 6(?!) jaar met een overgeclockte i7 2600 al mijn spellen gespeeld, zeker wel mogelijk hoor.

Ik merk bij pubg een verschil van ruim 20-30fps trouwens wanneer ik mijn oc uit zet. Stond ik wel van te kijken. Maar destijds ook een stockkoeler die behoorlijk warm en snel warm werd, een koelertje van 3 tientjes en het probleem is verholpen... 100 graden voor een non oc is nogal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek92
Lip schreef op maandag 15 juli 2019 @ 13:42:
Heb foto's proberen te maken maar kom er niet heel goed bij. Zie onderstaande links:
https://ibb.co/QQX5KxM
https://ibb.co/6BZNkvj
https://ibb.co/dmP8G54

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Daar hebben we natuurlijk geen klap aan.

Zo ziet het er van de onderkant uit:
https://nl.hardware.info/...ctervaring-door-lip#pasta

Deze 4670K heb ik met de standaardkoeler intel koeler enkele weken op 4,2Ghz gedraaid, in de review periode van het Hardware Info ASUS/Corsair/INTEL Power Panel.

Natuurlijk hebben ook andere prutsers reviewers :+ de Hardware van het Hardware Info ASUS/Corsair/INTEL Power Panel in hadden gehad.. die dezelfde resultaten als jou nu. Weliswaar met een andere processor, moet doet niets af aan dezelfde bevestigingsmethode die jullie gebruikt hebben. Zoals hieronder :/

https://nl.hardware.info/...ductervaring-door-mavrick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek92
Ik heb besloten een aftermarket koeler op m'n CPU te plaatsen. Ik schat in dat de CPU hierdoor ook net even wat beter uit de voeten komt.

Zit zelf te denken aan volgende koeler:
https://tweakers.net/pricewatch/1129745/be-quiet!-dark-rock-4.html
(excuus, weet niet hoe ik een pricewatch item (juist) moet toevoegen aan dit bericht)

Alhoewel ikzelf nog nooit aan een PC heb gewerkt ga ik ervan uit dat dit me moet lukken.

Om de koeler te plaatsen zal ik het moederbord uit de kast moeten halen, moeten hiervoor ook alle componenten losgehaald worden? Is hier wellicht een topic over bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:19
Patientzero schreef op maandag 15 juli 2019 @ 14:27:
Hoe wil je die niet K versie dan overclocken?

Beter koeling prima zodat die niet terug gaat clocken maar dat is alles dat je kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek92
Het is inderdaad niet bedoelt om te overclocken maar (inderdaad) puur om 100% potentie te behalen van de standaard CPU. Hierbij blijven dan ook de temps wat beter.
Pagina: 1