Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC maakt knallend geluid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• misstoyah
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-07-2019
Mijn vraag
...

Mijn PC zit aangesloten op een stekkerblok met aan en uitschakelaar. Ik zet de schakelaar aan en daarna de PC hierbij maakt de PC een soort knallend geluid. Soms zacht en soms behoorlijk hard.
Omdat ik dacht dat het stekkerblok defect was heb ik dat vervangen maar het probleem blijft. Dit is recent begonnen dus eerst was dit er niet. Iemand een idee wat dit kan zijn?
...

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Aansluiten aan geaarde wandcontactdoos.
Welke voeding gebruik je merk en type, en heb je de kabel naar stekkerblok ook vervangen ?
alles stofvrij en droog ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
*knip* niet te snel oordelen aub. Als het je te doen is om het niveau van de topicstart, maak dan een TR aan.

[ Voor 73% gewijzigd door br00ky op 01-07-2019 20:11 ]

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-11 18:30

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

*knip* laat dit aub aan ons over.

Aan de TS: even de informatie verstrekken waar @Hackus om vraagt, wellicht heb je een kwalitatief minder goede voeding.

[ Voor 65% gewijzigd door br00ky op 01-07-2019 20:12 ]

• misstoyah
BFmango, knap dat jij weet wat mijn computerkennis is en mijn denk niveau. Ik zet al bijna 20 jaar PC's in elkaar ook voor anderen. Ben ik een expert? Nee dat niet. Daarom hier mijn vraag omdat dit iets is wat ik even niet weet.

• misstoyah
Dankjewel Hippocampus. Ik moet even opzoeken welke voeding er in zit. Weet dat even niet meer uit mijn hoofd

• BFmango
misstoyah schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:15:
BFmango, knap dat jij weet wat mijn computerkennis is en mijn denk niveau. Ik zet al bijna 20 jaar PC's in elkaar ook voor anderen. Ben ik een expert? Nee dat niet. Daarom hier mijn vraag omdat dit iets is wat ik even niet weet.
Dat kan ik inderdaad zo afleiden uit jouw zeer magere startpost. Immers, je had informatie kunnen geven als:

- Is het een nieuwe of oude computer, heeft de computer hiervoor wel/niet normaal gefunctioneerd;
- Gebeurt het ook bij een ander stopcontact op een andere stroomgroep;
- Functioneert de computer überhaupt of werkt deze helemaal niet, zo nee, wat is het foutgedrag (lampjes, piepjes, etc.);
- Zitten er speakers aangesloten, wat gebeurt er als je deze loskoppelt;
- Hebben andere apparaten of computer er ook last van;
- Komt het geluid uit de voeding of uit de speakers of uit de CD-ROM speler;
- Wat zijn de specificaties van de computer, welk type voeding;
- Wat voor soort stekkerblokken en stopcontacten heb je.

*knip* offtopic

[ Voor 20% gewijzigd door br00ky op 01-07-2019 20:12 ]

• misstoyah
Het is een Corsair RM550 X. Net 1 jaar oud

[ Voor 11% gewijzigd door misstoyah op 01-07-2019 15:32 ]

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:05

HugoBoss1985

Xenotech

Misschien staan computerkennis en niveau los van een goede startpost maken :P
misstoyah schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:31:
BFmango; het is een Corsair RM550 X. Net 1 jaar oud
Waar komt het geluid vandaan als je het zijpaneel van het systeem haalt en luistert?
Misschien is er een ventilator (lager) zo erg verrot dat dit hetgeen is wat je hoort.

Lijkt mij een degelijke voeding maar als jij een server moederbord met 4 cpu's en 4x een RTX 2080Ti in dat systeem hebt dan kan dat problemen opleveren.
Even serieus nu... geef ook even aan wat je specificaties zijn.

[ Voor 88% gewijzigd door HugoBoss1985 op 01-07-2019 15:35 ]

• Readdy
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-11 20:08
misstoyah schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:17:
Dankjewel Hippocampus. Ik moet even opzoeken welke voeding er in zit. Weet dat even niet meer uit mijn hoofd
Ik denk ook dat het je voeding is. Zo begon het bij mij ook. Elke keer, wanneer ik mijn pc aan deed, hoorde ik een pok. Toen ik een keer aan de achterkant van mijn kast keek, zag ik ook een blauwe vonkje. Stomme ik ondernam niet meteen actie en 1 week later was het één grote knal en de voeding naar zijn grootje.

Tip1: probeer te luisteren waar het geluid vandaan komt
Tip2: Mocht het vanuit de voeding komen, meteen pc uit en nieuwe bestellen. Ik heb mazzel gehad dat er niks stuk is gegaan, behalve mijn voeding. Ik weet niet of dit ook voor jou gaat gelden.

(Off en ook een beetje on topic)
Plaats je specs even van je pc, dan kunnen wij je ook beter helpen. ;)

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:05

HugoBoss1985

Xenotech

Readdy schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:34:
[...]

Ik denk ook dat het je voeding is. Zo begon het bij mij ook. Elke keer, wanneer ik mijn pc aan deed, hoorde ik een pok. Toen ik een keer aan de achterkant van mijn kast keek, zag ik ook een blauwe vonkje. Stomme ik ondernam niet meteen actie en 1 week later was het één grote knal en de voeding naar zijn grootje.

Tip2: Mocht het vanuit de voeding komen, meteen pc uit en nieuwe bestellen. Ik heb mazzel gehad dat er niks stuk is gegaan, behalve mijn voeding. Ik weet niet of dit ook voor jou gaat gelden.

Er zijn ook voedingen die normaliter een "pok" of "tik" geven wanneer je ze aan zet.
Ik heb een systeem met een Coolermaster V650 die dat ook doet, dat is normaal.

Verder is een (blauwe) vonk volgens mij wel altijd foute boel :P

[ Voor 6% gewijzigd door HugoBoss1985 op 01-07-2019 15:38 ]

• misstoyah
ik zal vanavond de kap eraf halen. En eens kijken of ik kan horen waar het vandaan komt. Hij zit aangesloten op de surroundset via mijn receiver maar die staat uit als ik hem aanzet dus daar kan het in ieder geval niet vandaan komen.
HugoBoss1985 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:31:
Misschien staan computerkennis en niveau los van een goede startpost maken :P

[...]

Waar komt het geluid vandaan als je het zijpaneel van het systeem haalt en luistert?
Misschien is er een ventilator (lager) zo erg verrot dat dit hetgeen is wat je hoort.

• misstoyah
Als ik het stekkerblok aan laat staan en dan de PC aanzet gebeurd het niet. De knal komt zodra ik het stekkerblok aan zet niet als ik de PC aan zet.
Readdy schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:34:
[...]

• misstoyah
Nog even voor de duidelijkheid. Het is de combinatie met een stekkerblok met aan/uit schakelaar die dus het geluid geeft. Als ik de PC in het stopcontact doe of het stekkerblok aan laat staan is er niks aan de hand. Het geluid komt echter wel vanaf de PC

Modbreak:Gebruik in het vervolg aub de wijzigknop rechtsboven je laatste post als je binnen 24u nog iets wilt toevoegen. Je kickt nu steeds je topic, dat als storend wordt ervaren. Ook meerdere quotes dien je in 1 post te plaatsen.

[ Voor 31% gewijzigd door br00ky op 01-07-2019 20:13 ]

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:22
Heeft de voeding een eigen schakelaar achterop? Zet die dan eens om en weer terug aan, terwijl je stekkerdoos ingeschakeld houdt. Hoor je hetzelfde geluid?

• misstoyah
Ik ga het proberen
FreddyFish schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:43:
Heeft de voeding een eigen schakelaar achterop? Zet die dan eens om en weer terug aan, terwijl je stekkerdoos ingeschakeld houdt. Hoor je hetzelfde geluid?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

BFmango schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:29:
- Is het een nieuwe of oude computer, heeft de computer hiervoor wel/niet normaal gefunctioneerd;
Even hetzelfde doen als jou jij;

De eerste helft van de geciteerde zin maakt natuurlijk niets uit; in beide gevallen zou het niet mogen gebeuren (het is hoe dan ook niet goed). Bij de een zou je het uiteindelijk op garantie kunnen gooien, bij de andere niet, maar is een vervangend artikel misschien wel mogelijk (als de voeding het probleem zou zijn). De tweede helft van jouw vraag, na de komma, is zelfs compleet zinloos, want staat gewoon in de tekst van de topic start.

Mag ik hieruit nu ook concluderen dat je misschien niet goed leest? :) ;)
Is immers net zo generaliserend als dat jij doet aan de hand van de topic start.
misstoyah schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:43:
Nog even voor de duidelijkheid. Het is de combinatie met een stekkerblok met aan/uit schakelaar die dus het geluid geeft. Als ik de PC in het stopcontact doe of het stekkerblok aan laat staan is er niks aan de hand. Het geluid komt echter wel vanaf de PC
Dan is, zoals @Hackus ook aangeeft, de wandcontactdoos aan de muurkant waarschijnlijk niet geaard, want een ander stekkerblok is niet de oplossing gebleken voor het probleem, zoals je in de topic start schrijft.

[ Voor 20% gewijzigd door CH4OS op 01-07-2019 16:20 ]

• BFmango
CH4OS schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:53:
[...]
Even hetzelfde doen als jou;
Hetzelfde als jij. Niet hetzelfde als jou.
De eerste helft van de geciteerde zin maakt natuurlijk niets uit; in beide gevallen zou het niet mogen gebeuren (het is hoe dan ook niet goed). Bij de een zou je het uiteindelijk op garantie kunnen gooien, bij de andere niet, maar is een vervangend artikel misschien wel mogelijk (als de voeding het probleem zou zijn).
Haha. Wat een gedachtegang. Die informatie hebben we niet nodig want het zou niet mogen gebeuren. Nu zoek je maar gewoon iets om te kunnen zeuren vriend. Die informatie is gewoon nodig om inzicht te krijgen in het probleem dus doe niet zo gek.
De tweede helft van jouw vraag, na de komma, is zelfs compleet zinloos, want staat gewoon in de tekst van de topic start.
Gefeliciteerd. Van de 8 valide punten die ik opgeef heb je iets gevonden wat ik misschien had kunnen overslaan. Bravo. Goed gevonden. Wil je een gouden sticker?
Mag ik hieruit nu ook concluderen dat je misschien niet goed leest? :) ;)
Is immers net zo generaliserend als dat jij doet aan de hand van de topic start.
:F

*knip* offtopic

[ Voor 200% gewijzigd door br00ky op 01-07-2019 20:16 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

BFmango schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:02:
Hetzelfde als jij. Niet hetzelfde als jou.
Gelukkig zitten we hier niet voor Nederlandse les. :Y
Haha. Wat een gedachtegang. Die informatie hebben we niet nodig want het zou niet mogen gebeuren. Nu zoek je maar gewoon iets om te kunnen zeuren vriend. Die informatie is gewoon nodig om inzicht te krijgen in het probleem dus doe niet zo gek.
Het is veel minder relevant dan de andere zaken; punt is, of het een oude of nieuwe PC is, het mag niet gebeuren. Bij een oude PC kun je het op ouderdom gooien en dus onderdelen eventueel vervangen. Bij een nieuwe PC zou het al helemaal niet mogen en heb je garantie. Feit blijft dat die knallende geluidjes normaliter niet mogen gebeuren. Met mijn desktop heb ik er ook nooit last van (en mijn stopcontact is wel geaard) terwijl ik ook de CM V650 voeding heb in mijn desktop zoals iemand anders alhier in dit topic.
Gefeliciteerd. Van de 8 valide punten die ik opgeef heb je iets gevonden wat ik misschien had kunnen overslaan. Bravo. Goed gevonden. Wil je een gouden sticker?
Nogmaals, het is net zo generaliserend als jij dat doet. Alleen nu is het minder leuk, of niet? ;)

• misstoyah
Dank aan iedereen die mee heeft gedacht. Ik heb met een verlengkabel alles aangesloten op een andere wandcontactdoos. Hier heb ik geen problemen. Het blijkt dus in de wandcontactdoos te zitten. Hoe en wat weet ik nog niet, daar ga ik naar laten kijken.

Update: De stekkerdoos was wel geaard maar de aardedraad was niet aangesloten. Uiteraard ga ik deze nu wel laten aansluiten. Nogmaals dank aan iedereen voor het meedenken :)

[ Voor 26% gewijzigd door misstoyah op 04-07-2019 12:09 ]

• Alex3
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-11 13:09
Misschien verschilt het al als je de stekker omdraait.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:14

Umbrah

The Incredible MapMan

Wat @Alex3 zegt heeft inderdaad mogelijk een punt. Het begint misschien ook tijd te worden om een elektriciën in te schakelen, mogelijk heb je wat aarding/nul/fase problemen.

Overigens is de RM serie PSU's absurd efficiënt en stevig, het zal de moeite waard zijn, haast om de spanning er niet af te halen (tenzij het onweert). Maar toch altijd het zekere voor het onzekere nemen, zeker met AC in combo met hoog vermogen trafo's én zwaar gevoelige VRM's.
Pagina: 1