Koelbox voor waterkoeling

Pagina: 1
Acties:
  • 219 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 16:10

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ik had dus een plan voor waterkoeling, en nou zat ik aan het volgende te denken : op m'n werk ken ik koelboxen krijgen die 3 dubbel zijn geissoleerd met o.a. tempex. Als ik dan 's ochtends de comp aanzet, gooi ik er 2 of 3 koelelementen in. Ik dacht dat het water dan misschien iig koel genoeg blijft om mijn Duron 600@950@1,7 volt te koelen. Op de vakantie bleef een goedkope box met 2 elementen al iets van 6-7 uur redelijk koel.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Op vrijdag 27 juli 2001 23:15 schreef JT het volgende:
Ik had dus een plan voor waterkoeling, en nou zat ik aan het volgende te denken : op m'n werk ken ik koelboxen krijgen die 3 dubbel zijn geissoleerd met o.a. tempex. Als ik dan 's ochtends de comp aanzet, gooi ik er 2 of 3 koelelementen in. Ik dacht dat het water dan misschien iig koel genoeg blijft om mijn Duron 600@950@1,7 volt te koelen. Op de vakantie bleef een goedkope box met 2 elementen al iets van 6-7 uur redelijk koel.
houd er wel rekening mee dat flesjes bier en blikjes cola geen warmte produceren en jouw duronnetje wel. Ik vraag me af hoe lang dit zooitje koud blijft. En als het water eenmaal opgewarmt is koelt het ook minder snel af want die koelbox isoleert ook warmte

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Op vrijdag 27 juli 2001 23:19 schreef Hawk666 het volgende:

[..]

houd er wel rekening mee dat flesjes bier en blikjes cola geen warmte produceren en jouw duronnetje wel. Ik vraag me af hoe lang dit zooitje koud blijft. En als het water eenmaal opgewarmt is koelt het ook minder snel af want die koelbox isoleert ook warmte
Das ook wel zo, maar tis een box van 30 liter.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Op vrijdag 27 juli 2001 23:24 schreef JT het volgende:

[..]

Das ook wel zo, maar tis een box van 30 liter.
je zou het natuurlijk altijd kunnen proberen maar ik denk dat je een stuk beter af bent met actieve coeling in je koelbox ipv elementen alleen hoe kom je daar aan

Verwijderd

Een peltier die je de hele nacht je water laat koelen, dan is het water 's middags als je terug komt van je werk lekker koud. Zodra je hem aan zet zal het water echter wel weer opwarmen.

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Op vrijdag 27 juli 2001 23:30 schreef TheMachine het volgende:
Een peltier die je de hele nacht je water laat koelen, dan is het water 's middags als je terug komt van je werk lekker koud. Zodra je hem aan zet zal het water echter wel weer opwarmen.
Als ik vrij ben staat dat ding 12 uur per dag an :) Het gaat er alleen om dat dat water niet te warm word, het hoeft niet ijskoud te zijn.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

wat dacht je hier van ......ik heb een koelkast gedemonteerd en het vries gedeelte in een bak met koelfloeistof gebouwd die zo de vloeistof op 15gr. houd en de proc:amd1300/1600 op 27gr.
mischien een idee voor jou....sucses

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Op vrijdag 27 juli 2001 23:37 schreef jotronix het volgende:
wat dacht je hier van ......ik heb een koelkast gedemonteerd en het vries gedeelte in een bak met koelfloeistof gebouwd die zo de vloeistof op 15gr. houd en de proc:amd1300/1600 op 27gr.
mischien een idee voor jou....sucses
Interessant....maar, condens ?

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Op vrijdag 27 juli 2001 23:38 schreef JT het volgende:

[..]

ja hoe zit het daar mee?

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:27
Op vrijdag 27 juli 2001 23:38 schreef JT het volgende:

[..]

niet bij die temp *anders mischien wat vlowibare stikstof :? de dokter had het in een ikea termos fles >:) :+ )

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Verwijderd

yep....dat heb ik opgelost door de proc. en het koelblock in te spuiten met purschuim , en de lijdingen omwikkelt met radiator bekleding..........het is ff een gepruts maar het werkt.
binnen kort zal ik ff wat foto's er op gooien

• ernst
  • Laatst online: 14:27
Op vrijdag 27 juli 2001 23:43 schreef jotronix het volgende:
yep....dat heb ik opgelost door de proc. en het koelblock in te spuiten met purschuim , en de lijdingen omwikkelt met radiator bekleding..........het is ff een gepruts maar het werkt.
binnen kort zal ik ff wat foto's er op gooien
d8 dat dat wel mee viel bij die temp's :?
BTW ik zit erzelf over te denke of ik niet in een grote kast een auto airco kan flkkeren moet ook werken toch :?

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• blijhoofd_bennie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Mijn apparte bakkie is bijna klaar :-)

Maar waarom isoleren, als je je bakkie helemaal dicht maakt werkt het averechts, wordt het juist warmer. (tenzij je er iets in hebt zitten wat het water goed koelt).
Bedoel wanneer je je ventilator, radiotor en waterbakje zoals ik in een appart bakkie doet, en dan isoleert werkt het juist niet. Want je duron wordt warm, dus water ook, bakkie vet geisoleerd, warme water kan niet zo goed afkoelen, warme licht blijft hangen, water wordt warmer en warmer.
Bij een koelkast/diepvries werkt isoleren juist omdat die spullen die daar inzitten niet warm worden. Heb je ooit een auto gezien waar de koelvloeistof (of wat dan ook) geisoleerd is?, het slaat juist de warmte op.

Verwijderd

Hehehehehe......bouw meteen het hele spul in een koelkast I:(

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:43

pistole

Frutter

Op vrijdag 27 juli 2001 23:15 schreef JT het volgende:
Als ik jou was zou ik een oud radiatortje uit een auto op de kop tikken - werkt stukken beter dan zo'n koelbox. Toen ik dat bij mijn systeempje deed, ging mijn water temperatuur van ruim 40 graden terug naar de 20 (kamertemperatuur)

Ik frut, dus ik epibreer

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

radiateuren uit auto's doen wonderen mijn cpu was altijd maar 27 graden ofzo :-) en het water werd redelijk gekoeld.

• Sinlath
  • Laatst online: 06-03 18:20
oude koelkast naast comp zetten, in plaats van radiateur boor je gat in vriesvak leg je een leiding naartie en die buig je in zoveelmogelijk bochten, dan is het vriesvak je radiateur.

wel ff de gaten in in het vriesvak weer goed dicht maken

Sinlath | Opinions may contain latency

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Heb echt geen zin om een koelkast op mijn kamer te knallen, al hoewel als ik er ook drinken in zet, heeft het een beetje nut >:)

Verwijderd

hou er wel rekening mee als je iets kouds ik je pc kast gooit dat er cams is op condens en das niet echt gezond voor dat pctje van je!!

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Voor degene die een auto-airco wil gebruiken:

Hou je er rekening mee dat die grotendeels aangedreven wordt door de motor, niet door de accu?

Reken maar uit:

Een dynamo levert ongeveer 80A bij 12 volt (ongeveer). Dit is 960 watt ongeveer 1 kW.

Laat een airco van een auto tussen de 2 en 3 kW opslurpen.... Moet ergens anders vandaan komen dus. De pomp wordt daarom door een riem aangedreven, welke op de motor zit.

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
En als ik nou een radiator met 2x stille 92 mm fans gebruik VOORDAT het water terug komt in de box ? Zou het dan niet de hele dag koel blijven ?

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1