Diesel voor 60k per jaar - kleine gezinsauto

Pagina: 1
Acties:

• sugarcoated
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-10-2023
Goed,

in september loopt mijn leasecontract af en zal ik een auto moeten kopen. Nu rij ik zo'n 15K per jaar, dat zal zeker zo'n 60K gaan worden. Vandaar de keuze voor een diesel, elektrisch is vanwege de afstanden die ik rij (100km enkele reis woon-werk, geen palen in de buurt) en de aanschafwaarde nog niet interessant.

Nu rij ik een Seat Mii. Fijne auto als alleenstaande moeder met maxicosi achterin. Echter, ik ga samenwonen, als alles mee zit komt er nog een kindje bij en dan is de Mii te klein achterin voor 2 maxicosis met Isofix.

Ik zoek dus een groter model, maar uiteraard het liefst zo zuinig en onderhoudsvrij mogelijk. Ik wil eigenlijk tot 5000 EUR uitgaven 10K uitgeven. Is dit haalbaar, en wat zijn jullie tips?

Omdat ik lees dat wat ik wil moeilijk haalbaar lijkt, wil ik ook graag de optie van zakelijk leasen verkennen. Budget is dan tot 40K.

Eisen zelf kopen:
4-deurs
Isofix
Betrouwbaar

Eisen leasen:
4-deurs
Isofix
Betrouwbaar
Airco
Automaat
Parkeersensoren O-)

Denk aan klasse Volkswagen Golf.

*edit*
Stel dat ik het budget oprek tot 10K, is dat redelijk? Ik begrijp uit de reacties dat 5K gekkenwerk is.

*edit 2*
Eisen toegevoegd.

Optie 2
Wellicht mogelijk om te gaan leasen, tot een budget van 40K. Dat heb ik liever niet, maar wat zou het advies dan zijn?

[ Voor 29% gewijzigd door sugarcoated op 01-07-2019 15:10 ]

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
60k per jaar aan woon-werk? Kom je niet (meer) in aanmerkingen voor een lease-auto?

Een auto van 5000 euro en zulke afstanden zijn vaak geen goede combinaties als het gaat om slijtage, reparatiekosten, etc.

Wellicht is private lease dan een optie?

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-11 17:16
Lekker kort door de bocht deze vraag. Elektrisch kan makkelijk. Rij per dag 200-300 km elektrisch zonder ergens op te laden. Kan makkelijk 400 km rijden op 1 lading. Misschien eerst wat meer onderzoek doen.

Qua budget is alles wat je wil onhaalbaar...

[ Voor 10% gewijzigd door internet4me op 01-07-2019 13:15 ]

• Richh
  • Laatst online: 22:29
60k per jaar is een hele hoop! Is dichter bij huis werken of dichter bij werk wonen geen optie? Hoe rendabel is je kilometervergoeding eigenlijk?
Is thuiswerken misschien een optie?
Of anders gezegd: hoe lang ben je van plan om dit vol te houden en dus deze auto te houden?

Ik zou voor dergelijke afstanden toch iets meer comfort en veiligheid willen dan een Seat Mii biedt. En dat kost wel geld. Ik denk dat je budget erg laag is voor een goede auto op een dergelijke afstand...

Diesels zijn relatief goedkoop op dit moment, dat is je voordeel. Maar dan nog: met 5k is je keuze best beperkt.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Artje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-11 09:08
Ja, ik verwonder mij over het feit dat een dergelijke vraag gesteld mag worden....Normaal gesproken is het vereist dat je zelf wat research hebt gedaan. Bijv. welke modellen heb je zelf al bekeken? Waar kom je eventueel niet uit? Wat vind je belangrijk? Comfort? Bagageruimte, etc.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

internet4me schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:14:
Lekker kort door de bocht deze vraag. Elektrisch kan makkelijk. Rij per dag 200-300 km elektrisch zonder ergens op te laden. Kan makkelijk 400 km rijden op 1 lading. Misschien eerst wat meer onderzoek doen.
Maar dan weer niet met een aanschafbudget van 5K, de goedkoopste gebruikte EV's gaan tegenwoordig voor 10-15K en dan is het maar de vraag of je de benodigde actieraduis hebt.

Als je wilt gaan voor betrouwbaar, zuinig en compact zou ik eens kijken naar een Fiat Grande Punto 1.3 diesel. Zeer betrouwbare motoren en erg zuinig, het is alleen de vraag of je zo'n auto groot genoeg vindt als compacte gezinsauto.

🖥️ | 🚗

• Richh
  • Laatst online: 22:29
Leuke auto, helemaal niet duur nu, maar... wil je daar echt >3 uur per dag mee onderweg zijn?

Zeker gezien TS graag 'onderhoudsvrij' wil vind ik dat nogal een dingetje. Nu is dat natuurlijk sowieso een onhaalbare eis, maar dergelijke auto's zijn niet ontworpen voor dit jaarkilometrage en dat zal simpelweg resulteren in onderhoud.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• sugarcoated
internet4me schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:14:

Qua budget is alles wat je wil onhaalbaar...
Dat zal wel, maar ik kan niet thuis laden en niet op het werk. Ik ga ook geen tijd steken in omrijden om te laden, ik werk 60-70 uur per week en wil graag ook nog mijn kinderen zien. Daarnaast zijn auto's met accu's die lange afstanden aan kunnen totaal niet aan de orde met mijn budget.
FiXeR.nl schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:13:
60k per jaar aan woon-werk? Kom je niet (meer) in aanmerkingen voor een lease-auto?

Een auto van 5000 euro en zulke afstanden zijn vaak geen goede combinaties als het gaat om slijtage, reparatiekosten, etc.

Wellicht is private lease dan een optie?
Ik heb nu private lease, maar dat is niet interessant als het om grote afstanden gaat.
Richh schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:17:
60k per jaar is een hele hoop! Is dichter bij huis werken of dichter bij werk wonen geen optie? Hoe rendabel is je kilometervergoeding eigenlijk?
Is thuiswerken misschien een optie?
Of anders gezegd: hoe lang ben je van plan om dit vol te houden en dus deze auto te houden?

Ik zou voor dergelijke afstanden toch iets meer comfort en veiligheid willen dan een Seat Mii biedt. En dat kost wel geld. Ik denk dat je budget erg laag is voor een goede auto op een dergelijke afstand...

Diesels zijn relatief goedkoop op dit moment, dat is je voordeel. Maar dan nog: met 5k is je keuze best beperkt.
Nee, ik ga juist verder weg van mijn werk wonen. Enkele reis is 100km, daarvan krijg ik 30km vergoed à 0,19. Thuiswerken ga ik al deels doen.
Artje schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:17:
Ja, ik verwonder mij over het feit dat een dergelijke vraag gesteld mag worden....Normaal gesproken is het vereist dat je zelf wat research hebt gedaan. Bijv. welke modellen heb je zelf al bekeken? Waar kom je eventueel niet uit? Wat vind je belangrijk? Comfort? Bagageruimte, etc.
Ik heb nog nooit een auto gekocht, en ik heb dus geen idee van waar ik naar moet kijken. Ik zie dat er genoeg diesels te koop zijn voor 5000 euro, maar ja, en dan?
Ik heb altijd in de VWs gereden (Polo, A3 Cabrio, Golf, Transporter, Caddy uit 1990 en Caddy uit 2017, en een blauwe maandag in een Mini Cooper) dus ik rij overall zo in weg. Dat maakt me niet zoveel uit. Met de polo reed ik destijds elk weekend naar Straatsburg en weer terug, dat ging prima.

Qua formaat denk ik aan formaat Golf, in die klasse.
Richh schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:21:
[...]

Leuke auto, helemaal niet duur nu, maar... wil je daar echt >3 uur per dag mee onderweg zijn?

Zeker gezien TS graag 'onderhoudsvrij' wil vind ik dat nogal een dingetje. Nu is dat natuurlijk sowieso een onhaalbare eis, maar dergelijke auto's zijn niet ontworpen voor dit jaarkilometrage en dat zal simpelweg resulteren in onderhoud.
Onderhoudsvrij is uiteraard een illusie maar ik heb al wel begrepen dat het nog al een verschil maakt of je een Mini rijd of een Japanner bijvoorbeeld. Dan rij ik liever in een minder sexy auto.

*edit*
Ik heb even wat aangepast in de OP.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hoeveel had je per maand willen spenderen aan onderhoud, brandstof etc? Of is dat geen issue?
Met zoveel KM's per maand zou ik eerder aan een D klasse auto (Passat, A4, etc) denken als dat in het budget zit. En verder zeker kijken naar goede stoelen en opties. Je woont onderhand in dat ding, dan wil je wel een beetje lekker wonen ;)

Vraag me trowuens af of je met je budget wel toe gaat komen. Een Golf voor 5k heb je maar dan heeft ie er al wel 150k+ km aan ervaring op zitten, zoniet al ruim twee ton. En daar wil jij dan nog eens een paar jaar mee doen en er ruim 120k bij zetten?
Met dat soort dingen kom je al snel uit in VOlvo V70 diesel land. Je betaalt je dan echter wel blauw aan wegenbelasting.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• rambann
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-11 08:53
Met een dergelijke kilometers en budget hebben wij ook te maken gehad. In onze zoektocht bleven er niet veel auto's over puur door het budget en de gereden kilometers. Wij hadden een budget van 4000 met 35K per jaar. Auto's waren allemaal 2010 - 2012 en EURO5 motor (eventueel met milieu zones)
Fiat Grande Punto
Citroën C3
Renault Clio
Skoda Fabia

Allemaal auto's wel met reputaties, maar als je je vooronderzoek doet zitten er genoeg goede tussen.
Met deze auto's kan de comfort wel veel beter.
Indien je ze tegenkomt is een Renault Megane van 2009 tot 2012 misschien nog binnen budget. Dan is de comfort net iets beter.

We zijn zelf uiteindelijk na wat onderzoek en bezichtigen voor de Renault Clio gegaan.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-11 11:41
100km enkele reis iedere dag, en daarvan maar 30km vergoed krijgen, en zelf een auto moeten zoeken/aanschaffen met een beperkt budget.

Dat had ik toch anders gedaan aan de onderhandelingstafel...

• Dacuuu
  • Laatst online: 22:30
MadMarky schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:17:
[...]

Maar dan weer niet met een aanschafbudget van 5K, de goedkoopste gebruikte EV's gaan tegenwoordig voor 10-15K en dan is het maar de vraag of je de benodigde actieraduis hebt.

Als je wilt gaan voor betrouwbaar, zuinig en compact zou ik eens kijken naar een Fiat Grande Punto 1.3 diesel. Zeer betrouwbare motoren en erg zuinig, het is alleen de vraag of je zo'n auto groot genoeg vindt als compacte gezinsauto.
Grande Punto 1.3 diesel meld zich. Wij hebben 'm nu 1.5 jaar, erg blij mee. We rijden er zo'n 30k pj mee.

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:46
Je kunt ook eens kijken naar een Ford Focus (eventueel station), ze zijn over het algemeen niet duur in onderhoud aangezien ze bij bosjes zijn gemaakt dus veel onderdelen te krijgen. Motorisch ook prima, behalve de 1.6 TCDi voor 2011, die kent wat problemen..

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:28
FastFred schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:32:
100km enkele reis iedere dag, en daarvan maar 30km vergoed krijgen, en zelf een auto moeten zoeken/aanschaffen met een beperkt budget.

Ik zou ander werk zoeken. Dan zie je je kids en partner veel meer.

Maar goed daar heb je weinig aan. Reken erop dat veel auto’s met 60k per jaar een hoge TCO hebben. Openbaar vervoer is geen alternatief?

• FastFred
synx6 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:53:
[...]

Ik zou ander werk zoeken.
Dat sowieso maar dan krijg je de 'in de stad is beter werk te vinden' bullshit weer :P

Achterhoek ftw :+

@sugarcoated wat dacht je hiervan? https://www.autotrack.nl/tweedehands/skoda/fabia/45084416

Ik heb de opvolger van deze generatie laatst mee gehad als leenauto en is me prima bevallen. Weet alleen niet hoe deze het doet op het gebied van betrouwbaarheid en comfort bij 60k per jaar

[ Voor 41% gewijzigd door FastFred op 01-07-2019 14:05 ]

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:46
@FastFred zo’n auto heb ik eens meegehad op vakantie naar Italie (ook als leenauto). Reed prima, enige wat ik vond was dat de stoelzitting wat aan de korte kant is, maar dat is persoonlijk natuurlijk en ik ben ook redelijk lang.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:31

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@sugarcoated, voor een dergelijke vraag is meer informatie nodig dan alleen "iets groter dan een Mii" en "budget € 5.000 tot € 10.000". Ongeveer iedere auto op de markt is wel groter dan een Mii en je budget kan je eenvoudig instellen op een gemiddelde autosite.

Dus wat voor soort auto zoek je? 2-deurs, 4-deurs, station? Gaan er regelmatig andere mensen mee? Heb je voorkeur voor bepaalde modellen of merken? Moeten er bepaalde opties op zitten (airco, cruisecontrol) Etc. Heb je zelf al een beetje rondgekeken, en zo ja, waar kwam je op uit?

Je huidige vraagstelling is in ieder geval te kort door de bocht en op basis daarvan zal je nog geen goede adviezen ontvangen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:45

Yucon

*broem*

Een megane 2 (model vanaf 2003) zijn relatief groot voor hun gewicht als je het vergelijkt met de kleinere clio. En de diesels gelden na wat kinderziektes ondertussen als aardig betrouwbaar. Met die standen kun je wel er op rekenen af en toe tegen duur onderhoud aan te lopen, zeg maar dingen van 1000+ euro. Kapotte turbo, kapotte verstuivers, dat soort dingen. Het is onvermijdelijk dat dat af en toe gebeurt.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:59
Private lease is met die afstanden gewoon te duur.

Ik zou je budget (eventueel met financiering) wat oprekken naar 15k, en op zoek gaan naar bv een Skoda Oktavia. In jouw geval zeker zoeken naar een auto die liefst niet boven de 120k staat, maar misschien wel al een nieuwe distributieriem heeft.
Andere modellen waar ik aan denk en die redelijk zijn in kost zijn Focus, Astra, Mazda 3, Auris hybride, ...

In België en Duitsland zijn tweedehands diesels nu echt snel in waarde aan het zakken, dus misschien eens over de grens gaan kijken en zelf importeren. Zo moeilijk schijnt dat niet te zijn.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-11 16:32
Poeh, heftig zeg!
60-70 per week werken en dan nog 3 uur per dag in de auto is toch mooi een werkweek van 75-85 uur :o = gemiddeld 16 uur per dag van huis...!
En dan nog 1, straks 2 kleine kinderen! Hoe houd je het vol!

Als ander werk geen optie is en je dus met 5-10k een auto moet kopen dan zou ik vooral naar onderhoudskosten kijken.
Een auto die meer dan 200k-250k gelopen heeft wordt gemiddeld genomen te duur om te blijven rijden.
Dus of je koopt nieuw en elke 4 jaar weer nieuw of je koopt 2e hands (met je budget het meest logisch) en koopt elke 2 jaar een nieuwe 2e hands auto.

Met zo'n hoge omloopsnelheid zou ik dus vooral naar kosten (en als 2e comfort) kijken. Zaken als 'is hij mooi' zijn niet relevant :) !

Kijk naar de lelijke auto's dus, met een rare kleur bijvoorbeeld. Dan krijg je relatief veel waar voor je geld :+ !

• sugarcoated
The Eagle schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:29:
Hoeveel had je per maand willen spenderen aan onderhoud, brandstof etc? Of is dat geen issue?
Met zoveel KM's per maand zou ik eerder aan een D klasse auto (Passat, A4, etc) denken als dat in het budget zit. En verder zeker kijken naar goede stoelen en opties. Je woont onderhand in dat ding, dan wil je wel een beetje lekker wonen ;)
Bedankt voor de suggestie! Ik merk al dat het budget niet toereikend is, dus dat heb ik nu opgerekt. Het budget per maand voor brandstof etc is geen issue.
FastFred schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:32:

Ik woon nu 15km van mijn werk af, dus dat was toen ik ging tekenen geen issue. Volgend jaar gaan we het daar zeker over hebben. Is wel global policy dus ik ben er bang voor maar goed.

Dan is het denk
BernardV schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:33:
Je kunt ook eens kijken naar een Ford Focus (eventueel station), ze zijn over het algemeen niet duur in onderhoud aangezien ze bij bosjes zijn gemaakt dus veel onderdelen te krijgen. Motorisch ook prima, behalve de 1.6 TCDi voor 2011, die kent wat problemen..
Tnx!
synx6 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:53:
[...]

Ik zou ander werk zoeken. Dan zie je je kids en partner veel meer.

Maar goed daar heb je weinig aan. Reken erop dat veel auto’s met 60k per jaar een hoge TCO hebben. Openbaar vervoer is geen alternatief?
Nee, helaas niet. Reistijden zijn dan nog langer en dat wil ik niet. Ik heb deze baan nog niet zo lang en ben heel tevreden verder. Daarnaast ook nog een bedrijf dat ik deels run op die afstand dus de enige optie is verhuizen, en dat wil mijn partner niet. Dan zouden we overigens hetzelfde probleem de andere kant op hebben.
deepbass909 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 14:35:
[mbr]@sugarcoated, voor een dergelijke vraag is meer informatie nodig dan alleen "iets groter dan een Mii" en "budget € 5.000 tot € 10.000". Ongeveer iedere auto op de markt is wel groter dan een Mii en je budget kan je eenvoudig instellen op een gemiddelde autosite.

Dus wat voor soort auto zoek je? 2-deurs, 4-deurs, station? Gaan er regelmatig andere mensen mee? Heb je voorkeur voor bepaalde modellen of merken? Moeten er bepaalde opties op zitten (airco, cruisecontrol) Etc. Heb je zelf al een beetje rondgekeken, en zo ja, waar kwam je op uit?

Je huidige vraagstelling is in ieder geval te kort door de bocht en op basis daarvan zal je nog geen goede adviezen ontvangen.[/]
Zoals gezegd, het is mijn eerste, dus ik weet niet goed waar ik naar moet zoeken. Kan wel kijken naar wat ik mooi vind maar dat is van ondergeschikt belang. Met je vragen kan ik wel wat.

Ik heb al eerder aangegeven dat ik voornamelijk in auto's uit de volkswagen familie heb gereden. Dat vind ik fijn rijden maar ik rij overal wel zo in weg. Als ik rondkijk dan is dat dus ook waar ik op uit kom, omdat ik dat ken. Dat wil niet zeggen natuurljk dat dat de beste optie is.

In electrisch heb ik me voldoende verdiept om te kunnen zeggen dat het geen optie is.

4-deurs is een goeie, dat is wel belangrijk ivm inladen/instappen kinderen. In het verlengde daarvan is isofix wel vereist.

Automaat is fijn maar geen vereiste, evenals airco.

• FastFred
Dus als ik het goed begrijp heb je die Mii nu in de lease en loopt dat contract af en mag je geen nieuwe uitzoeken. Dan snap ik nog niet hoe je dan van 15k naar 60k per jaar gaat. Je hebt het nergens over een nieuwe werkgever namelijk.

• Knul
  • Laatst online: 19:45
FastFred schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:11:
Dus als ik het goed begrijp heb je die Mii nu in de lease en loopt dat contract af en mag je geen nieuwe uitzoeken. Dan snap ik nog niet hoe je dan van 15k naar 60k per jaar gaat. Je hebt het nergens over een nieuwe werkgever namelijk.
Echter, ik ga samenwonen
:+

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:28
Volvo v70s, suzuki swift, peugeot 206 (lichte diesel).

Financieel zijn je criteria denk ik:
Afschrijving (al ver afgeschreven)
Onderhoud (sowieso redelijk onvoorspelbaar bij hogere kmstanden)
Verbruik (dan houd je meer over van je vergoeding en financier je dus zo vervoer)

Bovenstaande modellen zijn te doen met 60k per jaar. Heb ik het niet over comfort...

• sugarcoated
FastFred schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:11:
Ik rij de Seat nu in de private lease, obv 15K per jaar. Dat contract duurde 2 jaar en heb ik toen bewust (en nu dus gelukkig) zo kort afgesloten ivm mogelijke wijzigingen in mijn prive situatie. Een relatiebreuk, nieuwe baan, nieuwe relatie en op handen zijnde verhuizing verder zijn we op dit punt beland. Mijn vorige baan zat op 10km van mijn woonplaats en deze baan op 15km. Mijn partner woont 100km verderop en ik ga die kant op verhuizen.
Tommie12 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 14:58:

Ik zou je budget (eventueel met financiering) wat oprekken naar 15k, en op zoek gaan naar bv een Skoda Oktavia. In jouw geval zeker zoeken naar een auto die liefst niet boven de 120k staat, maar misschien wel al een nieuwe distributieriem heeft.
Andere modellen waar ik aan denk en die redelijk zijn in kost zijn Focus, Astra, Mazda 3, Auris hybride, ...

In België en Duitsland zijn tweedehands diesels nu echt snel in waarde aan het zakken, dus misschien eens over de grens gaan kijken en zelf importeren. Zo moeilijk schijnt dat niet te zijn.
Tommie12 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 14:58:

Ik wil liever niet lenen voor een auto. Kom net uit een bak financiële ellende en doe het liever van mijn eigen geld. Zakelijk leasen via mijn onderneming zou wel kunnen maar is ook een behoorlijke druk op de lasten nog.

Bedankt beide voor de tips, daar kan ik wat mee. Of de auto mooi is of niet vind ik in geval van zelf kopen ook totaal niet interessant. Mag best een paarse wagen zijn als dat helpt :9 Als ik zou gaan leasen dan is iets knaps wel leuk.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:45

Yucon

*broem*

Tja, dan kom je eigenlijk automatisch op een eerste generatie auris uit. Binnen het budget van de 10k en veel voorspelbaarder in onvoorziene kosten dan een oudere diesel. En ondanks benzine ook nog redelijk zuinig. Aangezien je aangaf de brandstofkosten per maand relatief onbelangrijk te vinden is het niet zo erg dat hij aan brandstof per km net iets duurder is dan een diesel zou zijn.

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:18
Ja, inderdaad een Auris, of Prius met max 100k km is goed te vinden voor max €10k. Ik heb echt vertrouwen in die techniek, en ik verwacht dat die dingen lang doorrijdt..

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

• FastFred
Smobbo schreef op maandag 1 juli 2019 @ 14:59:
Poeh, heftig zeg!
60-70 per week werken en dan nog 3 uur per dag in de auto is toch mooi een werkweek van 75-85 uur :o = gemiddeld 16 uur per dag van huis...!
En dan nog 1, straks 2 kleine kinderen! Hoe houd je het vol!
Eigenlijk heb ik hier niets meer aan toe te voegen. Dicht bij huis een andere baan zoeken als je eenmaal verhuisd bent, want dit ga je niet vol houden.

Onlangs is een collega verhuisd van omgeving Eindhoven naar omgeving Enschede. In beide regio's hebben wij een vestiging zitten. Dus werkt ze 3 dagen hier, 2 dagen in Eindhoven. Dat heeft ze nu 3 weken gedaan en de koek is op. Ze gaat ander werk zoeken.

[ Voor 4% gewijzigd door FastFred op 01-07-2019 16:13 ]

• The Eagle

The Eagle

het ligt er ook helemaal aan welke route het is natuurlijk. Dagelijks woon/werk 100km enkel is best te doen als je ergens ver buiten de randstad zit en vnl snelweg hebt. Beetje doortrappen, kan in 45 minuten. Moet je echter dagelijks van zeg de kop van NH naar Den Haag (dat is 100km) dan gaat je dat wel opbreken. Dagelijks het zelfde ritje, geen afwisseling, file...dat hou je een half jaar vol, max. Daarna ben je gesloopt. Ik spreek uit ervaring. Flexibele werktijden helpen wel maar het blijft het zelfde ritje.

Zou iig sowieso geen handbak willen, lekker automaat gaan rijden. Als het kan met ACC maar dat red je niet voor je budget ben ik bang, ook niet met oprekken.

Als ik nu jou keuze had belde ik een vriend van me op, die heeft een A4 station met 2.7TDI en automaat en ik weet dat die weg mag / moet. Fantastische reisauto. Flink aantal km gelopen maar onderhouden diesel. Niet zuinig als je hem doorblaast, maar met zijn V6 wel relatief als je gewoon 120 rijdt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• FastFred
Zo'n eerste generatie Auris hybride is dan wel interessant denk ik, binnen budget, automaat, ruimer dan die Mii, zuinig, Toyota dus relatief goedkoop in onderhoud (met 60k per jaar is onderhoud niet goedkoop)

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:33

-tom-562

Oliesjeik

Zeker met een wat oudere diesel niet. Ik zou ook voor de Auris of Prius gaan.

Vaak bu'j te bang!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-11 16:24
Ik rij zelf in een Volvo V60 uit 2011. Deze heeft ACC en automaat en voor lange afstanden met file ideaal (ja, mijn mening :) ). Deze zijn er al te krijgen voor onder de 10K bijvoorbeeld https://www.autoscout24.n...b1-caf5a4867e36?cldtidx=4

Let wel dat de distributieriem vervangen is bij auto's rond de 200KM! Anders krijg je die kosten post er nog bij.

Alles is terug te redeneren naar 4

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:01

Bob

Mijn Auris heb ik voor 7500 aan de garage verkocht, dus die ga je zeker vinden (in Belgie) onder de 10k.
Was een 1.4D met airco en verder niet veel speciaals. Moest wel te vaak op onderhoud, elke 15K om binnen de Toyota garantie te blijven. Dat vond ik een groot nadeel tov andere merken.

Ik heb er zelf een 50 a 60k mee gereden zonder enig probleem.

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:30
Ik ben vrij lang, mijn vrouw vrij kort en we zijn ouders van twee jonge kinderen. We hebben gekozen voor een Skoda Octavia station.
Qua ruimte onovertroffen, VAG comfort en in mijn optiek redelijk betaalbaar voor wat betreft het onderhoud.
Ik zou naar iets als dit zoeken:

https://www.autoscout24.n...f4-197a-e053-e250040a60b9

Kilometerstand: 148.000 km
Bouwjaar: 07/2015
Verkoopprijs: € 9.450,-

Wel rekening houden dat deze kilometerstanden vaak groot onderhoud vragen, zoals distributieriem. Ik denk niet dat je hier veel spijt van gaat krijgen als de auto technisch in orde blijft. Je zou bij de aanschaf ook nog kunnen denken aan een Dekra keuring. Dan wordt de auto, als het goed is, door iemand bekeken die meer verstand van voertuigen heeft dan de doorsnee koper.
Succes met je zoektocht!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:57
Steefph schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:35:
Ik rij zelf in een Volvo V60 uit 2011. Deze heeft ACC en automaat en voor lange afstanden met file ideaal (ja, mijn mening :) ). Deze zijn er al te krijgen voor onder de 10K bijvoorbeeld https://www.autoscout24.n...b1-caf5a4867e36?cldtidx=4

Let wel dat de distributieriem vervangen is bij auto's rond de 200KM! Anders krijg je die kosten post er nog bij.
Distributie is bij elke auto anders. Dat variëert van 40.000km tot 240.000km. Maar ook een ketting is niet altijd heilig.

Staar je overigens niet blind op distributie, zoiets kost je een paar honderd euro en dan kan je weer flink wat kilometers mee. Mijn auto kocht ik met 165K, bij 180K begon het druklager te piepen. Piepen was ook van korte duur, stond vervolgens bij een stoplicht en vervolgens rook ik verbrand kunststof... weg lager.

• thetrueman2
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-11 07:51
Poeh, 60k per jaar en dan ook nog zoveel werken. zie je je familie dan nog wel? Ik doe nu 35k per jaar en ik woon al zowat in mijn auto. Je eisen lopen m.i. nogal uiteen. 60k per jaar is een hoop en dat zonder airco, automaat of CC?

Diesel alleen doen als je de auto compleet oprijdt en nooit in (een/de) binnenstad komt, want de restwaarde is nul of dicht bij nul als je hem wegdoet.

Zoals hierboven al genoemd; Auris of Prius is een goed alternatief voor de dieselhokken, en valt binnen budget. Ik ben vorig jaar op advies van tweakers overgestapt op een Ct200h (Auris, maar dan van Lexus) en nog geen seconden spijt. Wel even proefrijden of de CVT automaat naar je smaak is, maar allebei hele fijne auto's en prima kilometervreters. Met 1:20+ praktijkverbruik ook relatief zuinig.

Hoe je het ook wendt of keert, voor 30 *0,19 ga je financieel niet rondkomen met deze eisen. Is praten met de baas geen optie voor zakelijke lease?

I can tell by your lack of interest that I was kidding.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:53
LPG! gaat je zwaar geld besparen!

• iceme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-11 20:57
Nieuw werk zoeken lijkt mij de goedkoopste optie. 10 uur per week in een auto om naar je werkgever te rijden en daar nog geld bij doen ook. Het is maar een baan werk is overal

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Volvo V70, diesel. Perfecte reisauto (zeker gezien de afstanden die je gaat rijden). Daarnaast is de kofferbak ideaal met kleine kinderen. Het nieuwere model (vanaf 2008 ofzo) is daarnaast ook redelijk zuinig.

Edit: is geen kleine gezinsauto, weet ik, maar af en toe mag je jezelf best een plezier doen in het leven ;)

[ Voor 21% gewijzigd door dr.lowtune op 02-07-2019 21:14 ]

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Voor dat geld, ergens iets oudere 2010-2011 passat of golf break, octavia break of volvo v70 kopen.

Met die afstanden die jij rijdt, wil je wel wat comfort in de wagen en extra ruimte is altijd handig met kleine kinderen. Als de partner al iets in die genre heeft, dan desnoods de sedan versie van bovenstaande

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

• sugarcoated
Ik wilde nog even updaten met wat het uiteindelijk is geworden:

Een diesel Polo uit 2008 met 150K op de teller. Distributieriem was net vervangen, ik heb er €3500,- Ik rij er met veel plezier in, airco en cruise control.

Uiteindelijk dus heel iets anders, maar het idee was dat ik hier in ieder geval een jaar prima in kan rijden en dan even kijken hoe het reizen en de auto bevalt.

Overigens is het rijden naar werk goed te doen. Ik werk 2 dagen thuis, 3 dagen vertrek ik om 5.15 en 14.00 weer terug dus van files ook geen last. En genoeg tijd voor een privé leven ;)

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:42

MLLL

Palm Treo 650

The Eagle schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:20:
het ligt er ook helemaal aan welke route het is natuurlijk. Dagelijks woon/werk 100km enkel is best te doen als je ergens ver buiten de randstad zit en vnl snelweg hebt. Beetje doortrappen, kan in 45 minuten. Moet je echter dagelijks van zeg de kop van NH naar Den Haag (dat is 100km) dan gaat je dat wel opbreken. Dagelijks het zelfde ritje, geen afwisseling, file...dat hou je een half jaar vol, max. Daarna ben je gesloopt. Ik spreek uit ervaring. Flexibele werktijden helpen wel maar het blijft het zelfde ritje.

Zou iig sowieso geen handbak willen, lekker automaat gaan rijden. Als het kan met ACC maar dat red je niet voor je budget ben ik bang, ook niet met oprekken.

Als ik nu jou keuze had belde ik een vriend van me op, die heeft een A4 station met 2.7TDI en automaat en ik weet dat die weg mag / moet. Fantastische reisauto. Flink aantal km gelopen maar onderhouden diesel. Niet zuinig als je hem doorblaast, maar met zijn V6 wel relatief als je gewoon 120 rijdt.
60 maal 19 cent is nog geen 12 euro voor 200km per dag, lijkt mij niet zeer verstandig met een oude Audi.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:59
sugarcoated schreef op maandag 30 december 2019 @ 10:48:
Ik wilde nog even updaten met wat het uiteindelijk is geworden:

Een diesel Polo uit 2008 met 150K op de teller. Distributieriem was net vervangen, ik heb er €3500,- Ik rij er met veel plezier in, airco en cruise control.

Uiteindelijk dus heel iets anders, maar het idee was dat ik hier in ieder geval een jaar prima in kan rijden en dan even kijken hoe het reizen en de auto bevalt.

Overigens is het rijden naar werk goed te doen. Ik werk 2 dagen thuis, 3 dagen vertrek ik om 5.15 en 14.00 weer terug dus van files ook geen last. En genoeg tijd voor een privé leven ;)
Dan doe je in elk geval geen 60k per jaar, tenzij je heel veel prive rijdt.
Goede keuze, vrij bulletproof, maar wel een lawaaierige auto weet ik.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• The Eagle

The Eagle

MLLL schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 14:25:
[...]

60 maal 19 cent is nog geen 12 euro voor 200km per dag, lijkt mij niet zeer verstandig met een oude Audi.
Beetje voorbarige conclusie, waarop maak jij uit dat die auto oud was? Dat was ie namelijk niet, die was van 2016 iirc. Werd alleen gebruikt waar ie voor gemaakt was: rijden :Y)
Maar een half jaar na dato is dat ding al lang van eigenaar gewisseld...volgende keer eerst even kijken naar de datum voor je post? ;)

• sugarcoated
Tommie12 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 14:50:
[...]

Dan doe je in elk geval geen 60k per jaar, tenzij je heel veel prive rijdt.
Goede keuze, vrij bulletproof, maar wel een lawaaierige auto weet ik.
Nee, ik heb een extra dag thuis werken onderhandeld en ik combineer familiebezoeken met werk. Mijn familie en vrienden wonen allemaal in de buurt van werk, dus dat scheelt veel prive kilometers.

Inderdaad een lawaaierige auto maar hij rijdt wel fijn.

Verwijderd

sugarcoated schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 22:05:
[...]

Nee, ik heb een extra dag thuis werken onderhandeld en ik combineer familiebezoeken met werk. Mijn familie en vrienden wonen allemaal in de buurt van werk, dus dat scheelt veel prive kilometers.

Inderdaad een lawaaierige auto maar hij rijdt wel fijn.
Dus dan zit je nog niet aan de 30k per jaar, lijkt mij goed te doen met deze Polo. Verstandige keuze denk ik :)
Pagina: 1