Verwijderd schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 09:13:
[...]
Je hoeft natuurlijk niet te wachten tot de laatste dag met opzeggen, maar bekijk het wel zakelijk. Een werkgever gaat je ook niet 6 maanden vooraf inlichten over een mogelijke ontslagronde, terwijl hij daar waarschijnlijk al vele maanden mee bezig is en ook al maanden vaststaat dat die ontslagronde er gaat komen. Die zal ook het personeel pas in een laat stadium informeren. En als een werkgever echt om uiteenlopende redenen van je af wil, dan hoor je dat 5 minuten voor je vervanger begint aan z'n nieuwe job. Daar is de werkgever dan ook al maanden mee bezig. Maarja, zo'n vervanger kan ook afhaken dus ze gaan jou echt niet ruim vooraf informeren.
Mwah. In mijn beleving zal het bij de meeste werkgevers, tenzij er een plotselinge calamiteit is, wel ruim tevoren duidelijk zijn dat er een ontslagronde aan zit te komen.
Natuurlijk zijn er redenen om mensen érg laat te informeren en direct vrij te stellen van werk, maar dat is in dit geval niet zo. De verstandhouding tussen TS en werkgever lijkt prima en je komt elkaar altijd later weer tegen. Dus ik zou dit zo netjes mogelijk afhandelen en zeker nu al informeren. Minimaal informeel maar liever formeel. Alleen, ik zou als ik TS was, het contract nog niet officieel opzeggen en daarmee wachten tot kort voor de wettelijke ontslagtermijn.
Er is een verschil tussen je werkgever in kennis stellen van een voorgenomen vertrek en daadwerkelijk je ontslag indienen.

Zakelijk gezien:
- je nieuwe werkgever zou zomaar kunnen gaan reorganiseren nog voor je in dienst komt
- je nieuwe werkgever kan om welke reden dan ook afzien van de arbeidsovereenkomst en je binnen je proeftijd na 2 minuten buiten zetten als je die overeenkomst toch gaat afdwingen
- je nieuwe werkgever kan overgenomen worden (of fuseren) door/met een bedrijf waar je helemaal niet voor wil werken
- je oude werkgever kan best eens een slecht verliezer zijn en de laatste maanden zouden daardoor best eens wat minder gezellig kunnen worden
We hebben het over een zakelijke relatie, geen persoonlijke relatie. Welk voordeel voor de werknemer zie jij dan precies?
Ik zie genoeg voordelen.
Zelf zou ik niet gelukkig worden van maanden mijn mond moeten houden terwijl ik in mijn hoofd allang bezig ben met een nieuwe toekomst elders. In zo'n geval wil ik er vrijuit over kunnen praten én ondertussen mijn stinkende best doen om de laatste maanden voor iedereen zo leuk en productief mogelijk te laten zijn.
Natuurlijk is er ook een persoonlijke relatie tussen een werknemer en een werkgever. Het is niet alleen een zakelijke relatie. Gelukkig niet. Je bent meer dan alleen maar een urenfabriek. (Voor de meeste bedrijven dan.)
Plus, het wereldje is klein. Als je nu al aan geeft weg te gaan en het gaat mis, of je wil over een paar jaar toch terug komen (ook niet ongewoon), maak je nu prima sier door vroeg aan te geven dat je gaat vertrekken én er een mooie tijd van te maken.
Zeg je op het laatste moment op, terwijl je dat nieuwe contract allang op zak had, kan het best zijn dat dát blijft hangen en je meteen een situatie van oneerlijkheid en geen openheid van zaken creeert. Dat kan in je nadeel werken in mijn beleving.
[...]
Neehoor. Ook als je binnen je proeftijd eruit gewerkt wordt heb je gewoon recht op WW. In grote lijnen: als je een contract van minimaal 6 maanden wordt aangeboden en je wordt niet "verwijtbaar werkloos", dan kun je zonder enig risico (wat betreft WW dan) van job wisselen. (De Hoge Raad heeft al in 2009 bepaald dat wisselen van baan geen gevolgen mag hebben voor een eventuele WW uitkering, mits er uitzicht is op een dienstverband van ten minste 26 weken.)
Je hebt helemaal gelijk.

Ik wilde iets anders schrijven dan dit, maar misschien vergis ik me daarin ook.
Wat ik bedoelde te schrijven was dat als ze vóór je proeftijd besluiten het contract niet door te laten gaan, je mogelijk geen recht hebt op WW. Ik twijfel alleen of dit klopt.
Tijdens je proeftijd een exit levert uiteraard wél recht op WW op.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.