Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ask!
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 26-08 11:07
Hallo,

Ik zit een beetje (voor mij in ieder geval) in een rare situatie.
Ik werk nu bijna 6 jaar voor een detacheerder, en ik ben toe aan een nieuwe werkgever door verschillende redenen.

Dit contract ga ik woensdag naar alle waarschijnlijkheid tekenen, en gaat in (op mijn verzoek) op 1-1-2020 (heeft ook weer allerlei redenen).

Nu heb ik een wettelijke opzegtermijn van 1 maand bij mijn huidige werkgever, dus in principe hoef ik het ergens in November pas aan te geven dat ik weg ga.
Maar dat vind ik verkeerd klinken, omdat ik eigenlijk een beetje sneaky achter mijn werkgevers rug om al ergens anders getekend heb.

Anderzijds, wellicht schaad ik de relatie als ik het meteen zeg en moeten we nog een half jaartje samen door.

Wat zou de mede-tweaker in dit geval doen? :)

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:37
Ik snap dat jij denkt dat het 'sneaky' voelt maar uiteindelijk is het gewoon zakelijk gehandeld door jou.

Draai het eens om. Als je werkgever al maanden bezig is met een overname waarvan ze weten dat er diverse banen sneuvelen dan houden ze het ook lange tijd stil. Ook dit is zakelijk en niet persoonlijk :)

©2004

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:19
Ik zou aangeven dat je per 1-11-2019 1-12-2019 ontslag neemt en daarmee per 1-1-2020 uit dienst treed. Ik zou dus open kaart spelen. Met wellicht nog wat vakantiedagen over, is die 4 / 4,5 maanden toch wel te overzien? Maar dat advies zou compleet anders kunnen zijn afhankelijk van de veelvoud aan redenen.

[ Voor 19% gewijzigd door CurlyMo op 01-07-2019 13:26 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 11:18

M14

Er is geen enkele reden om het eerder aan te geven. Inachtneming van 1 maand opzegtermijn is prima. Als je van plan bent om vakantiedagen op het laatst op te nemen is het wel netjes om het iets eerder aan te geven.

@CurlyMo De TS neemt per 1-1-2020 ontslag. Niet per 1-11-2019 :). Hij moet het alleen voor die datum aangeven.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 14:37
M14 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:17:
Er is geen enkele reden om het eerder aan te geven. Inachtneming van 1 maand opzegtermijn is prima. Als je van plan bent om vakantiedagen op het laatst op te nemen is het wel netjes om het iets eerder aan te geven.

@CurlyMo De TS neemt per 1-1-2020 ontslag. Niet per 1-11-2019 :). Hij moet het alleen voor die datum aangeven.
Euhmmm reden is volgens mij gewoon beschaafd met elkaar omgaan. Tuurlijk hoeft hij dat niet te doen maar ik zou als werkgever het fijner vinden als iemand het ruim van te voren aangeeft zodat ze meer tijd hebben om een oplossing te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-09 21:10
Ik zou het ook zakelijk bekijken, die maand opzegtermijn is er niet voor niets. Jij houdt je gewoon aan de spelregels. Weet je overigens zeker dat het geen 2 maanden zijn? Dat is de standaard bij een vast contract.

Het is wel jammer dat je niet aangeeft waarom je pas per 1-1 overstapt. Ga je toevallig nog op kosten van de huidige werkgever naar een congres toe? Of zit er een bonus aan vast zoals een 13e maand? In het eerste geval zou ik gevoelsmatig misschien toch wel wat problemen mee hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Artje op 01-07-2019 13:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Nou ja, als je een getekend contract hebt voor de nieuwe werkgever dan kan het natuurlijk geen kwaad om het aan te geven.
Ik zou het overigens niet doorgeven totdat je echt een contract hebt.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:37
rikoos schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:20:
[...]

Euhmmm reden is volgens mij gewoon beschaafd met elkaar omgaan. Tuurlijk hoeft hij dat niet te doen maar ik zou als werkgever het fijner vinden als iemand het ruim van te voren aangeeft zodat ze meer tijd hebben om een oplossing te vinden.
Hier kan ik mij ook zeker in vinden als aanvulling op mijn eerdere opmerking. Het is ook net hoe de band/situatie is met je werkgever.

Anderzijds hebben werknemers vaak het gevoel dat het vaak persoonlijk is terwijl je dit soort situaties ook zeker zakelijk mag aanvliegen.

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ask!
Artje schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:21:
Ik zou het ook zakelijk bekijken, die maand opzegtermijn is er niet voor niets. Jij houdt je gewoon aan de spelregels. Weet je overigens zeker dat het geen 2 maanden zijn? Dat is de standaard bij een vast contract.

Het is wel jammer dat je niet aangeeft waarom je pas per 1-1 overstapt. Ga je toevallig nog op kosten van de huidige werkgever naar een congres toe? Of zit er een bonus aan vast zoals een 13e maand? In het eerste geval zou ik gevoelsmatig misschien toch wel wat problemen mee hebben.
Ik zit net 3 weken op een nieuw project en vind het een super project. Contract loopt nog tot eind november.
Laatste maand wil ik dan opvullen met wat vakantiedagen :)

En wat betreft opzegtermijn:
In geval er sprake is van een Arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd geldt er, nadat de proeftijd is verstreken, te allen tijde een opzegtermijn van 1 maand voor Werknemer.
Zeg het vooral als ik het verkeerd lees ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Ask! op 01-07-2019 13:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FightingFalcon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 14:24
Waar je op moet letten is dat als je vroegtijdig met je huidige werknemer het gesprek aangaat dat hij je niet ontslaat als tegenzet. Dit zou er mogelijks voor kunnen zorgen dat je tijdelijk zonder contract zit.

En hoe gek het ook mag klinken, in België althans, kan een beschadigd vertrouwen als reden aangehaald worden.

Mijn advies, open en eerlijk maar met de nodige indekking en voorzichtigheid.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Je werkgever heeft geen idee wanneer je getekend hebt. Wie weet wat er nog gebeurt in dat half jaar. Ik zou het niet eerder dan contractueel nodig aangeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ask!
FightingFalcon schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:33:
Waar je op moet letten is dat als je vroegtijdig met je huidige werknemer het gesprek aangaat dat hij je niet ontslaat als tegenzet. Dit zou er mogelijks voor kunnen zorgen dat je tijdelijk zonder contract zit.

En hoe gek het ook mag klinken, in België althans, kan een beschadigd vertrouwen als reden aangehaald worden.

Mijn advies, open en eerlijk maar met de nodige indekking en voorzichtigheid.
Daar ben ik ook een beetje (wellicht niet nodig) bang voor.
Daarom wou ik het ook in Oktober aangeven, want opzegtermijn voor werkgever is 2 maanden bij mij :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:02
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 11:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Tja, wat jij als werkgever fijn vindt, maakt weinig uit voor TS. Voor hetzelfde geld geven ze hem vanaf nu de rotklusjes omdat ie toch weg is over een tijdje.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FightingFalcon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 14:24
Ask! schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:34:
[...]

Daarom wou ik het ook in Oktober aangeven, want opzegtermijn voor werkgever is 2 maanden bij mij :)
Als dat je angst wegneemt zou ik dat pas dan vertellen. Zekerheid boven alles. En tenslotte zoals velen hier ook al aangeven hoef je het enkel maar zakelijk te houden, dus als je sneller het gesprek aangaat mag je baas al blij zijn dat je dat doet :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ask!
FightingFalcon schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:37:
[...]

Als dat je angst wegneemt zou ik dat pas dan vertellen. Zekerheid boven alles. En tenslotte zoals velen hier ook al aangeven hoef je het enkel maar zakelijk te houden, dus als je sneller het gesprek aangaat mag je baas al blij zijn dat je dat doet :-)
Ja goed ik zit nog sowieso tot eind november op project, dus mijn werkgever loopt veel inkomsten mis als ze me nu ontslaan. Zou ook erg raar zijn lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 17:57
Jeroenneman schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:37:
[...]

Tja, wat jij als werkgever fijn vindt, maakt weinig uit voor TS. Voor hetzelfde geld geven ze hem vanaf nu de rotklusjes omdat ie toch weg is over een tijdje.
En als je op die manier denkt dan wordt dat natuurlijk ook een self-fulfilling prophecy. Gewoon netjes op tijd aangeven dat je er mee ophoudt na 6 (!) jaar en dan is er in een normale interactie tussen werkgever-werknemer of mens-mens, zoals je het immers ook kan zien, helemaal niks aan de hand. Sterker nog, een beetje goede werkgever zal het juist op prijs stellen dat je hem tijd geeft om een opvolger te zoeken.

@Ask! Heb je reden om te denken dat er ineens rancune vanuit je werkgever opspeelt als je aangeeft weg te gaan in 2020?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ask!
Michielgb schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:41:
[...]

En als je op die manier denkt dan wordt dat natuurlijk ook een self-fulfilling prophecy. Gewoon netjes op tijd aangeven dat je er mee ophoudt na 6 (!) jaar en dan is er in een normale interactie tussen werkgever-werknemer of mens-mens, zoals je het immers ook kan zien, helemaal niks aan de hand. Sterker nog, een beetje goede werkgever zal het juist op prijs stellen dat je hem tijd geeft om een opvolger te zoeken.

@Ask! Heb je reden om te denken dat er ineens rancune vanuit je werkgever opspeelt als je aangeeft weg te gaan in 2020?
Nee dat heb ik niet, ik denk dat het meer het onbekende is.
Het is meer van "ik weet niet wat er kan gebeuren, wellicht krijg ik straks te maken met een verstoorde relatie".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M14
  • Laatst online: 15-09 11:18

M14

[...]

Beschaafd met elkaar omgaan == houden aan gemaakte afspraken.

Die afspraken zitten op verschillende niveaus. Een en ander is contractueel bepaald, daarnaast zijn een hoop zaken in wetten vast gelegd. Zodra alle partijen zich daar aan houden kun je spreken van een beschaafde omgang. Het 'beter' doen dan vastgelegde regels maakt je niet perse beschaafder maar kan je persoonlijke situatie wel schaden.

Nog een goede reden om het niet aan te geven:
Je nieuwe werkgever heeft ook nog een aantal maanden om failliet te gaan. Het is onwaarschijnlijk maar natuurlijk niet uitgesloten. En wellicht zijn er ook nog andere redenen wat een gelijke situatie kan opleveren. Wachten met opzeggen is prima :).

[ Voor 16% gewijzigd door M14 op 01-07-2019 14:02 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hankie0412
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-08 13:10
Ask! schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:39:
[...]

Ja goed ik zit nog sowieso tot eind november op project, dus mijn werkgever loopt veel inkomsten mis als ze me nu ontslaan. Zou ook erg raar zijn lijkt me.
Niemand is onvervangbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

Ask! schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:04:
Hallo,

Ik werk nu bijna 6 jaar voor een detacheerder, en ik ben toe aan een nieuwe werkgever door verschillende redenen.

Dit contract ga ik woensdag naar alle waarschijnlijkheid tekenen, en gaat in (op mijn verzoek) op 1-1-2020 (heeft ook weer allerlei redenen).

Nu heb ik een wettelijke opzegtermijn van 1 maand bij mijn huidige werkgever, dus in principe hoef ik het ergens in November pas aan te geven dat ik weg ga.
Maar dat vind ik verkeerd klinken, omdat ik eigenlijk een beetje sneaky achter mijn werkgevers rug om al ergens anders getekend heb.

Anderzijds, wellicht schaad ik de relatie als ik het meteen zeg en moeten we nog een half jaartje samen door.

Ik heb precies hetzelfde gedaan in november 2018. Ik heb getekend per 7-1-2019 bij m'n nu huidge werkgever omdat hier de eerste maandag vd week begon. Oud en nieuw viel op een dinsdag uit m'n hoofd. Ik zat ook bij een detacheerder.

Ik heb begin oktober aangegeven dat ik bleef tot 31-12-2018. Mede als reden zodat ze alle tijd hadden om een vervanger te zoeken. Ik had een vast contract btw. Nu liep mijn project contract alleen 1 november 2018 af bij mijn detacheerplek. Kortom ze moesten nog 2 maand iets zoeken terwijl ik op de bank zat. Ze wouden liever dat ik ging , maar ik heb ook mijn vaste kosten dus heb gewoon 2 maand thuis " gestudeerd" en 2 maand doorbetaald gekregen.

Eind van het moraal: Je doet niks verkeerd. Ikzelf had de luxe dat ik een vast contract had dus mijn vorige werkgever 2 maand door moest betalen.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TS zit gedetacheerd. Dus zijn twee partijen waar je mee te maken hebt; detacheerder en klant. Contract met detacheerder is gewoon vast. Net op een nieuw project, klant zal (dus) de mogelijkheid hebben om contract met detacheerder per direct stop te zetten.

(ICT) projecten hebben de neiging om uit te lopen dus vraag me af of einddatum van november realistisch is. Als dat niet het geval is zit die klant met een niet afgerond project en mag op zoek naar iemand anders. Die weer ingewerkt moet worden. Als klant zou ik, als mogelijk en als ik wist dat de persoon zeker niet meer beschikbaar is na einde projectperiode, voor iemand anders kiezen / het contract ontbinden.

Zitten een aantal aannames in bovenstaande. Als die juist zijn had ik dat mooie korte projectje aan iemand anders overgelaten en eerder in dienst gegaan bij nieuwe werkgever.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2019 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:01
Gewoon de wet respecteren.
Als je op 1/12 uit dienst wil, dan zou je in B in de week voor 1/11 je opzeg moeten geven, omdat een opzeg telkens ingaat bij het begin van de maand.
In jouw geval kan je dat rond 15/10 doen, dat klinkt netjes.
Het contract tussen de detacheerder en de klant is jouw probleem niet.

Als je te lang op voorhand opzegt, dan krijg je het effect van "die zit hier toch niet meer land, dus daar hoeven we geen rekening mee te houden", en mensen beginnen je effectief al lang op voorhand aan de kant te schuiven, wat ook voor jou frustrerend kan zijn.

Ik stap normaal in een andere job binnen ons bedrijf op 1/8, en mijn team is nog niet op de hoogte, gewoon om dit te vermijden.

Wel zal ik na 1/8 nog antwoorden op vragen die met mijn (dan) oude job te maken hebben, ik werk immers nog in hetzelfde bedrijf.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 11:06
@Ask! Ik heb in exact dezelfde situatie gezeten vorig jaar. Ergens in Januari getekend, om per 1-7-2018 in dienst te treden bij een nieuwe partij. Ik zat ook even te twijfelen over het moment dat ik dit aan mijn werkgever zou vertellen. Uiteindelijk is dit in februari gebeurt (via mijn toenmalige detacheerder).
Tenzij je echt het gevoel hebt dat je er door benadeeld zou kunnen worden via je huidige detacheerder zou ik gewoon open kaart spelen. Alle partijen kunnen er dan gewoon rekening mee houden, en op reageren voor zover nodig.

Ik heb het uiteindelijk dus telefonisch / in-person in Februari verteld, en schriftelijk denk ik ruim een maand later (Eind april denk ik, maar ik had dan ook 2 maanden opzegtermijn).

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:47
Hangt ook een beetje van je vakantieplannen af, ga je in de zomer of daar vlak na op vakantie zou ik het pas daarna vertellen, wil je juist in december nog wat vrije dagen opnemen zou ik het wat eerder vertellen. Puur en alleen om te voorkomen dat jouw werkgever zuur gaat doen en dat er opeens een zwaarwegend belang is om jouw verlof in te trekken omdat je dingen over moet dragen.

Daarnaast, ik verwacht dat in die periode je ook nog wel iets van een functioneringsgesprek o.i.d. zal hebben, wat ga je vertellen als je het dan nog niet gezegd hebt?

Maar besef je dat jij jouw werkgever het beste kent van ons en weet precies om welke redenen je weg gaat (en waarom je pas per 31-12-2020 uit dienst gaat), dus eigenlijk kan alleen jij de afweging maken wanneer het handigste is.

Kan je misschien die redenen wel iets meer toelichten, want als een van die redenen iets van een vertrouwensbreuk is, is dat wel een hele belangrijke reden.

[ Voor 21% gewijzigd door Transportman op 01-07-2019 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 01:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je nieuwe werkgever zal je ongetwijfeld ook graag eerder willen hebben als dat kan. Zou je hen ook kunnen vragen: ik wil project afmaken en dan over, maar mocht mijn huidige werkgever daar niet aan mee willen werken kan ik dan eerder beginnen?
Dan zit je aan twee kanten ingedekt.
En verder gewoon open kaart spelen. Je projectleider zal het niet zo leuk vinden, maar uiteindelijk is dat niet jouw probleem maar het hunne. Als zij een betere werkgever waren geweest had je misschien niet eens rondgekeken voor iets anders. Their loss, not yours. En zo moet je er ook in zitten: zakelijk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 15:34
The Eagle schreef op maandag 1 juli 2019 @ 14:29:
Je nieuwe werkgever zal je ongetwijfeld ook graag eerder willen hebben als dat kan. Zou je hen ook kunnen vragen: ik wil project afmaken en dan over, maar mocht mijn huidige werkgever daar niet aan mee willen werken kan ik dan eerder beginnen?
Dan zit je aan twee kanten ingedekt.
En verder gewoon open kaart spelen. Je projectleider zal het niet zo leuk vinden, maar uiteindelijk is dat niet jouw probleem maar het hunne. Als zij een betere werkgever waren geweest had je misschien niet eens rondgekeken voor iets anders. Their loss, not yours. En zo moet je er ook in zitten: zakelijk :)
Ik vermoed dat "allerlei redenen" niet alleen over het afmaken van dat project gaat...

Maar inderdaad, waarom een (al dan niet klein) risico nemen? Ik zou het best eerder willen vertellen, maar dan wel eventuele risico's tot een minimum beperken. Ze gaan je echt niet vanwege een verstoorde arbeidsrelatie eruit proberen te knikkeren (ik denk ook niet dat UWV/kantonrechter hiermee akkoord gaat), maar een opzegtermijn vanuit de werkgever kan wellicht een risico zijn. Ergo, twee maanden voordat je begint bij de nieuwe werkgever zou ik het melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-09 08:12

Basszje

Reisvaap!]

Tenzij je redenen hebt om dat niet te doen zou ik zo zo snel mogelijk melden. We weten ook niet in wat voor team je zit (klein/groot) maar een maand is toch wel vaag krap om iemand te vinden: zoektocht uitzetten, intern, extern, aankondigen, ronde sollicaties, tweede ronde, algehele vertraging etc. Binnen een maand doe je dat niet.

Nu is dat je probleem niet, maar als je bij een goede baas zit is het natuurlijk wel te prijzen. Je kan dan ook makkelijker afspraken maken over deadlines en wat wel en niet nog kan en wellicht wat tijd om de boel over te dragen.

Ik zou als werknemer dan ook met een beter gevoel weggaan als alles netjes is, dan als er nog allerhande losse eindjes waren.

Als je de tijd kan opbrengen zou ik trouwens ook een maand vakantie nemen :P Niets beter dan uitgerust een nieuwe start te maken en gelijk wat verhalen op de nieuwe werkvloer te hebben .

[ Voor 11% gewijzigd door Basszje op 01-07-2019 14:51 ]

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01:08
barrymossel schreef op maandag 1 juli 2019 @ 14:37:
Ze gaan je echt niet vanwege een verstoorde arbeidsrelatie eruit proberen te knikkeren (ik denk ook niet dat UWV/kantonrechter hiermee akkoord gaat), maar een opzegtermijn vanuit de werkgever kan wellicht een risico zijn. Ergo, twee maanden voordat je begint bij de nieuwe werkgever zou ik het melden.
Over welk risico heb je het? Bij een doorlopend contract kan de werkgever de arbeidsovereenkomst niet opzeggen, mits de werkgever een ontslagvergunning heeft gekregen van de kantonrechter/UWV. Pas dan kan er worden opgezegd met inachtneming van de opzegtermijn. (Ontslag op staande voet is namelijk niet van toepassing).

@Ask! Ik vermoed dat je weinig te vrezen hebt, behalve dat de sfeer ‘anders’ zou kunnen worden. Een maand of 2 van tevoren zou je het prima aan kunnen geven. Maar er staat je niets in de weg om je gewoon alleen aan de wettelijke opzegtermijn van een maand te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:29
Is die allerlij redenen toevallig de mooie kerstbonus/13e maand? Check dan wel even dat je er nog wel recht op hebt als je je ontslag heb ingediend. Ik ken ook werkgevers waarbij je op datum x nog in dienst moet zijn en daarbij trekken ze de personen die hun ontslag hebben ingediend van af.

Verder denk even goed na over je motivatie. Een nieuwe baan is gaaf. Maar dat maakt 6 maanden doorploegen op de baan die je niet wilt niet leuker.

Verder gewoon vertellen dat je toe bent aan wat anders. Wat is het ergste dat kan gebeuren. In Nederland is het niet zo makkelijk om iemand te ontslaan en als je fallback is dat je eerder begint bij die nieuwe baan is het risico beperkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:56
remzor schreef op maandag 1 juli 2019 @ 19:02:
Over welk risico heb je het? Bij een doorlopend contract kan de werkgever de arbeidsovereenkomst niet opzeggen, mits de werkgever een ontslagvergunning heeft gekregen van de kantonrechter/UWV. Pas dan kan er worden opgezegd met inachtneming van de opzegtermijn. (Ontslag op staande voet is namelijk niet van toepassing).
Volgens mij kan ie hem niet opzeggen, tenzij ontslagvergunning. De ontslagvergunning is geen voorwaarde voor het niet kunnen opzeggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-09 09:05
Zo, wat een hoop zakelijke en afstandelijke reacties hier. Op het kille af. Ik heb vorig jaar in een vergelijkbare situatie gezeten en ik heb het direct gezegd tegen mijn vorige werkgever. Ik was loyaal aan hen en zij vonden het heel prettig dat het op die manier gebeurde omdat ze nu ruim de tijd hadden om een vervanger te zoeken. Uiteindelijk heel prettig uit elkaar gegaan, juist omdat ik volledig open kaart speelde.

De mensen hier die zeggen dat er geen enkele reden is om het te vertellen aan een werkgever en je je alleen maar aan de wet moet houden hebben mijns insziens weinig begrepen van loyaliteit en rekening houden met elkaars belangen. Natuurlijk kun je je heel kil aan de letter van je contract houden, maar als je zo met elkaar omgaat wordt het volgens mij tijd om een andere baan te zoeken waar je niet perse je contract erop na hoeft te slaan om te kijken wat er precies van je verwacht wordt.

Ik zou het zelf overigens een maand of drie voor je laatste werkdag vertellen.

[ Voor 4% gewijzigd door Lan Mandragoran op 02-07-2019 08:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ask! schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:34:
[...]
Gaat het hier om een Nederlandse situatie?

Want dan is dit van toepassing:
https://ontslag.nl/opzegg...rkgever-die-wil-opzeggen/

Je werkgever heeft inderdaad een opzegtermijn van 1 tot 4 maanden, *mits* het UWV toestemming geeft voor ontslag. :) Dat is dus wat anders dan de opzegtermijn van 1 tot 2 maanden waar je als werknemer mee te maken hebt.

Jij mag altijd je contract opzeggen en hebt je dan te houden aan de afgesproken en wettelijke opzegtermijnen. Je werkgever mag alleen je contract opzeggen na toestemming van het UWV.

Uitgaande van een verder goede verstandhouding tussen jou en je huidige werkgever, goede redenen om pas op 1 januari bij je nieuwe werkgever te willen beginnen, zekerheid over je nieuwe baan én een Nederlandse situatie, zou ik het nu tenminste al mondeling en schriftelijk aangeven bij je werkgever, maar mogelijk wel pas dichter op je laatste mogelijkheid op te zeggen, je contract officieel opzeggen.

Zo speel je open kaart naar je huidige werkgever, kunnen zij alvast op zoek naar iemand anders, maar mocht de situatie wijzigen (je nieuwe werkgever ziet er toch vanaf), kun je alsnog terug en je opzegging niet versturen.

Risico loop je altijd. Je hebt bij je nieuwe werkgever te maken met een proeftijd. Zolang je proeftijd niet voorbij is, kunnen ze je zonder opgaaf van redenen de deur wijzen en sta je met lege handen. (Dus ook zonder WW uitkering, je hebt immers zelf je contract opgezegd.) Dat is waarom ik pas later dit jaar officieel op zou zeggen, maar wel je huidige werkgever in kennis zou stellen van je voorgenomen ontslag.

(Let er dan wel even op dat je het duidelijk verwoord dat het géén opzegging van je contract is. Wellicht goed om de exacte verwoording even te overleggen met een jurist. Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt, kun je dat soort zaken kostenloos met ze overleggen.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Je hoeft natuurlijk niet te wachten tot de laatste dag met opzeggen, maar bekijk het wel zakelijk. Een werkgever gaat je ook niet 6 maanden vooraf inlichten over een mogelijke ontslagronde, terwijl hij daar waarschijnlijk al vele maanden mee bezig is en ook al maanden vaststaat dat die ontslagronde er gaat komen. Die zal ook het personeel pas in een laat stadium informeren. En als een werkgever echt om uiteenlopende redenen van je af wil, dan hoor je dat 5 minuten voor je vervanger begint aan z'n nieuwe job. Daar is de werkgever dan ook al maanden mee bezig. Maarja, zo'n vervanger kan ook afhaken dus ze gaan jou echt niet ruim vooraf informeren.

Zakelijk gezien:
- je nieuwe werkgever zou zomaar kunnen gaan reorganiseren nog voor je in dienst komt
- je nieuwe werkgever kan om welke reden dan ook afzien van de arbeidsovereenkomst en je binnen je proeftijd na 2 minuten buiten zetten als je die overeenkomst toch gaat afdwingen
- je nieuwe werkgever kan overgenomen worden (of fuseren) door/met een bedrijf waar je helemaal niet voor wil werken
- je oude werkgever kan best eens een slecht verliezer zijn en de laatste maanden zouden daardoor best eens wat minder gezellig kunnen worden

We hebben het over een zakelijke relatie, geen persoonlijke relatie. Welk voordeel voor de werknemer zie jij dan precies?
unezra schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 08:52:
[...]

Risico loop je altijd. Je hebt bij je nieuwe werkgever te maken met een proeftijd. Zolang je proeftijd niet voorbij is, kunnen ze je zonder opgaaf van redenen de deur wijzen en sta je met lege handen. (Dus ook zonder WW uitkering, je hebt immers zelf je contract opgezegd.) Dat is waarom ik pas later dit jaar officieel op zou zeggen, maar wel je huidige werkgever in kennis zou stellen van je voorgenomen ontslag.

[...]
Neehoor. Ook als je binnen je proeftijd eruit gewerkt wordt heb je gewoon recht op WW. In grote lijnen: als je een contract van minimaal 6 maanden wordt aangeboden en je wordt niet "verwijtbaar werkloos", dan kun je zonder enig risico (wat betreft WW dan) van job wisselen. (De Hoge Raad heeft al in 2009 bepaald dat wisselen van baan geen gevolgen mag hebben voor een eventuele WW uitkering, mits er uitzicht is op een dienstverband van ten minste 26 weken.)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2019 09:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-09 09:05
Verwijderd schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 09:13:
[...]

Je hoeft natuurlijk niet te wachten tot de laatste dag met opzeggen, maar bekijk het wel zakelijk. Een werkgever gaat je ook niet 6 maanden vooraf inlichten over een mogelijke ontslagronde, terwijl hij daar waarschijnlijk al vele maanden mee bezig is en ook al maanden vaststaat dat die ontslagronde er gaat komen. Die zal ook het personeel pas in een laat stadium informeren. En als een werkgever echt om uiteenlopende redenen van je af wil, dan hoor je dat 5 minuten voor je vervanger begint aan z'n nieuwe job. Daar is de werkgever dan ook al maanden mee bezig. Maarja, zo'n vervanger kan ook afhaken dus ze gaan jou echt niet ruim vooraf informeren.

Zakelijk gezien:
- je nieuwe werkgever zou zomaar kunnen gaan reorganiseren nog voor je in dienst komt
- je nieuwe werkgever kan om welke reden dan ook afzien van de arbeidsovereenkomst en je binnen je proeftijd na 2 minuten buiten zetten als je die overeenkomst toch gaat afdwingen
- je nieuwe werkgever kan overgenomen worden (of fuseren) door/met een bedrijf waar je helemaal niet voor wil werken
- je oude werkgever kan best eens een slecht verliezer zijn en de laatste maanden zouden daardoor best eens wat minder gezellig kunnen worden

We hebben het over een zakelijke relatie, geen persoonlijke relatie. Welk voordeel voor de werknemer zie jij dan precies?
Ik blijf het een rare redenatie vinden om ervan uit te gaan dat je werkgever zich in theorie zou kunnen gedragen als een eikel, en dat je daarom als werknemer ook maar zo met je werkgever moet omgaan. Je zou natuurlijk ook beide rekening kunnen houden met elkaars belangen, zoals normale mensen met elkaar omgaan zeg maar.

En zo heb ik het tot nu toe ook altijd meegemaakt. Gelukkig wel. Want ik ga met heel veel meer plezier naar mijn werk in de wetenschap dat mijn werkgever en ik normaal, vriendelijk en loyaal met elkaar omgaan dan wanneer alles alleen maar zakelijk bekeken zou worden.

Zes maanden van tevoren melden lijkt me overigens ook overdreven. Maar een maand of 3-4 is prima, zodat je werkgever voldoende tijd heeft om een vervanger te vinden die ook een eigen opzegtermijn etc. heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

Verwijderd schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 09:13:
[...]
Mwah. In mijn beleving zal het bij de meeste werkgevers, tenzij er een plotselinge calamiteit is, wel ruim tevoren duidelijk zijn dat er een ontslagronde aan zit te komen.

Natuurlijk zijn er redenen om mensen érg laat te informeren en direct vrij te stellen van werk, maar dat is in dit geval niet zo. De verstandhouding tussen TS en werkgever lijkt prima en je komt elkaar altijd later weer tegen. Dus ik zou dit zo netjes mogelijk afhandelen en zeker nu al informeren. Minimaal informeel maar liever formeel. Alleen, ik zou als ik TS was, het contract nog niet officieel opzeggen en daarmee wachten tot kort voor de wettelijke ontslagtermijn.

Er is een verschil tussen je werkgever in kennis stellen van een voorgenomen vertrek en daadwerkelijk je ontslag indienen. :)
Zakelijk gezien:

Ik zie genoeg voordelen.

Zelf zou ik niet gelukkig worden van maanden mijn mond moeten houden terwijl ik in mijn hoofd allang bezig ben met een nieuwe toekomst elders. In zo'n geval wil ik er vrijuit over kunnen praten én ondertussen mijn stinkende best doen om de laatste maanden voor iedereen zo leuk en productief mogelijk te laten zijn.

Natuurlijk is er ook een persoonlijke relatie tussen een werknemer en een werkgever. Het is niet alleen een zakelijke relatie. Gelukkig niet. Je bent meer dan alleen maar een urenfabriek. (Voor de meeste bedrijven dan.)

Plus, het wereldje is klein. Als je nu al aan geeft weg te gaan en het gaat mis, of je wil over een paar jaar toch terug komen (ook niet ongewoon), maak je nu prima sier door vroeg aan te geven dat je gaat vertrekken én er een mooie tijd van te maken.

Zeg je op het laatste moment op, terwijl je dat nieuwe contract allang op zak had, kan het best zijn dat dát blijft hangen en je meteen een situatie van oneerlijkheid en geen openheid van zaken creeert. Dat kan in je nadeel werken in mijn beleving.
[...]
Neehoor. Ook als je binnen je proeftijd eruit gewerkt wordt heb je gewoon recht op WW. In grote lijnen: als je een contract van minimaal 6 maanden wordt aangeboden en je wordt niet "verwijtbaar werkloos", dan kun je zonder enig risico (wat betreft WW dan) van job wisselen. (De Hoge Raad heeft al in 2009 bepaald dat wisselen van baan geen gevolgen mag hebben voor een eventuele WW uitkering, mits er uitzicht is op een dienstverband van ten minste 26 weken.)
Je hebt helemaal gelijk. :)
Ik wilde iets anders schrijven dan dit, maar misschien vergis ik me daarin ook.

Wat ik bedoelde te schrijven was dat als ze vóór je proeftijd besluiten het contract niet door te laten gaan, je mogelijk geen recht hebt op WW. Ik twijfel alleen of dit klopt.

Tijdens je proeftijd een exit levert uiteraard wél recht op WW op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Lan Mandragoran schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 09:44:
[...]

Ik blijf het een rare redenatie vinden om ervan uit te gaan dat je werkgever zich in theorie zou kunnen gedragen als een eikel, en dat je daarom als werknemer ook maar zo met je werkgever moet omgaan. Je zou natuurlijk ook beide rekening kunnen houden met elkaars belangen, zoals normale mensen met elkaar omgaan zeg maar.

En zo heb ik het tot nu toe ook altijd meegemaakt. Gelukkig wel. Want ik ga met heel veel meer plezier naar mijn werk in de wetenschap dat mijn werkgever en ik normaal, vriendelijk en loyaal met elkaar omgaan dan wanneer alles alleen maar zakelijk bekeken zou worden.

Zes maanden van tevoren melden lijkt me overigens ook overdreven. Maar een maand of 3-4 is prima, zodat je werkgever voldoende tijd heeft om een vervanger te vinden die ook een eigen opzegtermijn etc. heeft.
Ik vind het juist bijzonder naief om te denken dat hij dat niet gaat doen. Wat jij ziet als "gedragen als een eikel", is namelijk het verpersoonlijken van een zakelijke relatie. Een werkgever zal gewoon doen wat het beste voor hem is en zal jou, binnen de kaders van zijn eigen belangen, zo goed mogelijk behandelen. En precies dat is wat je als werknemer ook moet doen. Natuurlijk kun je best signalen afgeven dat je weleens overweegt iets anders te gaan doen. Maar daadwerkelijk met een ondertekende ontslagbrief komen, doe je gewoon - in je eigen belang - netjes conform de afspraken.

De werkgever kan ook gewoon contracten aanbieden met 3 maanden opzegtermijn, als hij denkt die tijd nodig te hebben voor de processen rond een uitdiensttreding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ask!
Erg nuttige reacties allemaal, helpt mij enorm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Hallo,

Ik zou aan het eind van het jaar opzeggen, als je het eerder doet kan je zelf problemen (onenigheid, ***klussen en dat soort dingen) krijgen en daar zit je vast niet op te wachten.
Dat de werkgever minder tijd heeft om nieuw personeel te vinden in niet jouw probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Pizza_Boom schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 08:39:
[...]
Volgens mij kan ie hem niet opzeggen, tenzij ontslagvergunning. De ontslagvergunning is geen voorwaarde voor het niet kunnen opzeggen.
Dat zeg ik toch ook? Of wat bedoel je nu te zeggen eigenlijk?
unezra schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 08:52:
Je werkgever heeft inderdaad een opzegtermijn van 1 tot 4 maanden, *mits* het UWV toestemming geeft voor ontslag. :) Dat is dus wat anders dan de opzegtermijn van 1 tot 2 maanden waar je als werknemer mee te maken hebt.

Jij mag altijd je contract opzeggen en hebt je dan te houden aan de afgesproken en wettelijke opzegtermijnen. Je werkgever mag alleen je contract opzeggen na toestemming van het UWV.
Of na toestemming van de kantonrechter. Afhankelijk van de reden voor ontslag dient de werkgever ofwel de UWV route ofwel de route kantonrechter te bewandelen. De kantonrechter bepaalt overigens meteen ook de opzegtermijn in zijn uitspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
remzor schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:24:
[...]

Dat zeg ik toch ook? Of wat bedoel je nu te zeggen eigenlijk?
Jij zegt het precies andersom. Hij kan altijd ontslagen worden, behalve als er een ontslagvergunning is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Pizza_Boom schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:30:
[...]
Jij zegt het precies andersom. Hij kan altijd ontslagen worden, behalve als er een ontslagvergunning is.
remzor schreef op maandag 1 juli 2019 @ 19:02:
Bij een doorlopend contract kan de werkgever de arbeidsovereenkomst niet opzeggen, mits de werkgever een ontslagvergunning heeft gekregen van de kantonrechter/UWV. Pas dan kan er worden opgezegd met inachtneming van de opzegtermijn. (Ontslag op staande voet is namelijk niet van toepassing).
Wat begrijp je niet uit bovenstaande?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Ernemmer schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 10:00:
[...]
Ik zou aan het eind van het jaar opzeggen, als je het eerder doet kan je zelf problemen (onenigheid, ***klussen en dat soort dingen) krijgen en daar zit je vast niet op te wachten.
Dat de werkgever minder tijd heeft om nieuw personeel te vinden in niet jouw probleem.
Het is ook in het belang van de werkgever om TS een goed half jaar te bezorgen.

Waarom zou een werkgever in vredesnaam de situatie voor TS laten verslechteren en hem rotklussen geven of oneningheid veroorzaken? Het enige dat ze daarmee bereiken is dat TS' inzet tot nul reduceert.

Ik denk dat het in beider belang is op tijd aan te geven dat TS elders heen gaat en ze samen voor een mooi half jaar kunnen zorgen. TS zet zich volledig in, werkgever zorgt er voor dat TS zich senang genoeg blijft voelen om volledige inzet te tonen. Resultaat: PROFIT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
remzor schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:35:
[...]

[...]

Wat begrijp je niet uit bovenstaande?
Ahhh... Ik snap hem al. Ik ben op het verkeerde been gezet, je gebruikt het woordje mits, waar je tenzij bedoelt. Wat je feitelijk schrijft is:
Bij een doorlopend contract kan de werkgever de arbeidsovereenkomst niet opzeggen, op voorwaarde dat de werkgever een ontslagvergunning heeft gekregen van de kantonrechter/UWV.
Terwijl je wilt zeggen:
Bij een doorlopend contract kan de werkgever de arbeidsovereenkomst niet opzeggen, behalve als de werkgever een ontslagvergunning heeft gekregen van de kantonrechter/UWV.

Mits is een voorwaarde, tenzij is een uitzondering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
@Pizza_Boom Moest tenzij zijn idd, maar uit het hele stukje kon je volgens mij echt wel opmaken wat ik bedoelde ;)

Enfin, @ts heeft volgens mij voldoende info en weet wat hij kan doen/verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
remzor schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 12:22:
@Pizza_Boom Moest tenzij zijn idd, maar uit het hele stukje kon je volgens mij echt wel opmaken wat ik bedoelde ;)

Enfin, @ts heeft volgens mij voldoende info en weet wat hij kan doen/verwachten.
Ik had eerlijk gezegd niet heel veel verder aandachtig doorgelezen. :+ :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou het niet nu al melden. Je weet niet wat er het komende halfjaar nog gaat gebeuren waardoor je misschien wel afziet van die nieuwe baan (persoonlijke situatie, nieuwe werkgever gaat failliet, etc). Wordt dan allemaal weer extra lastig als je het al gemeld hebt.

Als de verstandhouding verder goed is zou ik ook weer niet tot het laatst wachten. 2 of 3 maand van te voren is dan wel netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Enige waar ik even rekening mee zou houden is dat opzegging tegen het eind van de maand gebeurd (niet op de eerste van de nieuwe maand)

Bron: Arbeidsrechter

Wetsartikel Artikel 672 lid 1 (BW)

En wat andere al zeggen, gewoon netjes de termijn van je contract aanhouden, je weet nooit hoe de situatie zich ontwikkeld omdat je weg gaat.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 22:29
..

[ Voor 98% gewijzigd door Valorian op 02-07-2019 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
unezra schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:43:
[...]

Het is ook in het belang van de werkgever om TS een goed half jaar te bezorgen.

Waarom zou een werkgever in vredesnaam de situatie voor TS laten verslechteren en hem rotklussen geven of oneningheid veroorzaken? Het enige dat ze daarmee bereiken is dat TS' inzet tot nul reduceert.

Ik denk dat het in beider belang is op tijd aan te geven dat TS elders heen gaat en ze samen voor een mooi half jaar kunnen zorgen. TS zet zich volledig in, werkgever zorgt er voor dat TS zich senang genoeg blijft voelen om volledige inzet te tonen. Resultaat: PROFIT
Als het zo loopt is dat inderdaad erg Fijn alleen is mijn ervaring toch anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:21

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Tip: ik zou wachten. Wat als jouw nieuwe baas in de loop van de tijd te kennen geeft, dat het toch niet doorgaat. Dan heb je geen baan meer.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

BadpunK schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 16:14:
Tip: ik zou wachten. Wat als jouw nieuwe baas in de loop van de tijd te kennen geeft, dat het toch niet doorgaat. Dan heb je geen baan meer.
Heeft TS ook niet in de eerste maand dat 'ie er werkt. :)
Iets met proeftijd.

Die onzekerheid stopt pas ná TS' proeftijd.

Wanneer dat gebeurt heeft TS alsnog recht op WW en met wat geluk tijd genoeg om wat anders te zoeken.

Nevertheless zou ik juist om die reden ontslag pas op de laatst mogelijke datum indienen, maar wel al eerder (gewoon, uit goed fatsoen) aangeven dat 'ie een ander aanbod heeft aangenomen. Lijkt me ook een stuk prettiger werken, TS kan dan tenminste vrijuit praten over zijn nieuwe baan in plaats van overdag er niet over kunnen spreken. (Of er wel over kunnen spreken, maar er op moeten vertrouwen dat de muren geen oren hebben.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zie eigenlijk geen reden om het niet ruim van te voren te melden, maar een half jaar is wel een beetje te ruim. ;) 2-3 maanden is meer dan redelijk t.o.v. je huidige werkgever en voor jou maakt het in principe geen verschil. Je kan zelf inschatten hoe je werkgever reageert, als je vrij zeker weet dat ze je gaan 'zieken' dan gewoon 1 maand opzegtermijn hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

M14 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:56:
[...]

Beschaafd met elkaar omgaan == houden aan gemaakte afspraken.

Die afspraken zitten op verschillende niveaus. Een en ander is contractueel bepaald, daarnaast zijn een hoop zaken in wetten vast gelegd. Zodra alle partijen zich daar aan houden kun je spreken van een beschaafde omgang. Het 'beter' doen dan vastgelegde regels maakt je niet perse beschaafder maar kan je persoonlijke situatie wel schaden.

Nog een goede reden om het niet aan te geven:
Je nieuwe werkgever heeft ook nog een aantal maanden om failliet te gaan. Het is onwaarschijnlijk maar natuurlijk niet uitgesloten. En wellicht zijn er ook nog andere redenen wat een gelijke situatie kan opleveren. Wachten met opzeggen is prima :).
Dit, of de lang verwachte nieuwe crisis barst los en je begint toch niet op 1 januari bij die tent. Dan sta je dus in de sollicitatie rij op het moment dat de angst toe slaat en de eerste ontslagen gaan vallen in conjunctuur gevoelige sectoren.

Uiteraard is de impact afhankelijk van wat TS precies doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

GoldenSample schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 16:37:
[...]
Dit, of de lang verwachte nieuwe crisis barst los en je begint toch niet op 1 januari bij die tent. Dan sta je dus in de sollicitatie rij op het moment dat de angst toe slaat en de eerste ontslagen gaan vallen in conjunctuur gevoelige sectoren.

Uiteraard is de impact afhankelijk van wat TS precies doet.
TS kan dan ook gewoon zijn contract niet opzeggen.
Dat is het hele idee van wél nu aangeven maar contract pas formeel op het laatste moment opzeggen. :)

In the end blijft er een risicomoment, voor alle betrokken partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

unezra schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 17:25:
[...]

TS kan dan ook gewoon zijn contract niet opzeggen.
Dat is het hele idee van wél nu aangeven maar contract pas formeel op het laatste moment opzeggen. :)

In the end blijft er een risicomoment, voor alle betrokken partijen.
En gok eens wat er gebeurt op het moment dat je zegt 'oh wacht ik blijf toch'? Juist dan ben je de eerste die er uit gewerkt wordt zoals het met 10.000den tegelijk ging in de vorige crisis.
Pagina: 1