Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tino. Beunk
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-01 10:07
Goedemiddag,

Na jaren gebruik van een spiegelreflex (op dit moment nog steeds een Canon 6D vaak icm een 50mm 1.8), ben ik mij een beetje aan het oriënteren voor een compacter toestel. Eventueel een compactcamera of een systeemcamera bv. Ben een beetje klaar met het gesleep met alle zooi en het gewissel met alle lenzen. Het houdt me tegen om de camera even snel te pakken. Eis is wel dat het redelijk in de buurt moet komen van een spiegelreflex camera zeg maar.

Ben dus op zoek naar iets lichter, WiFi, goede beeldkwaliteit, goed te gebruiken tijdens donkere omstandigheden (lichtsterk) en evt een klapbaar schermpje. Niet een harde eis. Hij zal voornamelijk gebruikt gaan worden voor in- en rondom huis, tijdens het vissen, vakanties etc. Filmen vind ik daarentegen niet enorm belangrijk, maar het moet het wel kunnen en enigszins goede kwaliteit zijn. Fotografie vormt de hoofdmoot. Daarnaast schiet ik eigenlijk alleen maar in JPEG. Kom er gewoon niet aan toe, om alles te bewerken en dergelijke.

Nu kwam ik al verschillende camera's tegen. Zoals bij Canon de M5/M6 of M50. Eventuele verschillen.. Goede keuze? Verschillen?

Bij Fujifilm zag ik ook veel voorbij komen. Bijvoorbeeld de X-T2. Of zijn er nog meer vergelijkbare camera's die de moeite waard zijn?

Bij Sony de A7 of A7ii? Maar hier zijn de lenzen volgens mij aardig aan de prijs. De A6*00 vind ik qua filmen top, maar fotografie wat minder volgens mij?

Panasonic misschien?

Alle info en advies is welkom! Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:57

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Als wisselen van objectieven je tegenzit? Waarom dan kijken naar een systeemcamera. Is dan juist compact niet de betere keuze?
Wat is je budget?

Je vraagt of bepaalde camera's goede keuze zijn en wat de verschillen zijn. Wat heb je zelf al gevonden? De vraag zoals je deze stelt is al vaker aanbod gekomen en uitgebreid beantwoord met ervaringen etc... Wellicht kun je deze specifieker maken waarom je twijfelt tussen bepaalde merken en types.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tino. Beunk
Daan_ schreef op maandag 1 juli 2019 @ 12:56:
Als wisselen van objectieven je tegenzit? Waarom dan kijken naar een systeemcamera. Is dan juist compact niet de betere keuze?
Wat is je budget?

Je vraagt of bepaalde camera's goede keuze zijn en wat de verschillen zijn. Wat heb je zelf al gevonden? De vraag zoals je deze stelt is al vaker aanbod gekomen en uitgebreid beantwoord met ervaringen etc... Wellicht kun je deze specifieker maken waarom je twijfelt tussen bepaalde merken en types.
Je hebt gelijk mbt het wisselen van de objectieven. Iets verkeerd beschreven. Maar de optie moet er wel zijn. Dus lijkt mij een systeemcamera in eerste instantie de betere optie.

Budget is max een euro of 800/900. Die Sony systeemcamera's zijn dan ook wel erg duur icm de objectieven (eigenlijk niet de juiste en beste keuze denk ik).

Ik ben alleen bekend met Canon. Altijd mee gefotografeerd. Maar er zwemmen natuurlijk meer vissen in de zee die volgens mij prima zijn.

Sony is erg duur, dus valt af (of het moet een ouder type zijn die echt top is).

Fuji hoor ik verder wel goede verhalen over ivm de kleuren en dergelijke. Hetzelfde geld voor Lumix/Panasonic.

Ik heb altijd het gevoel dat Canon wat verouderd is geworden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:50

Shunt

Boe

@Tino. Beunk Mag ik vragen waarom je Sony Full frame camera's vergelijkt met Canon / Fujifilm ASP-C camera's? Daar zit ook een groot deel van het prijs verschil ;)

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tino. Beunk
Shunt schreef op maandag 1 juli 2019 @ 14:56:
@Tino. Beunk Mag ik vragen waarom je Sony Full frame camera's vergelijkt met Canon / Fujifilm ASP-C camera's? Daar zit ook een groot deel van het prijs verschil ;)
Totaal mee eens.. Misschien omdat ik enigszins afstap van de 6D. Maargoed.. Die vallen dus af ;-)! De A7 serie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Een compact heeft in de meeste gevallen weinig meerwaarde tov een goede telefoon, zeker als je kijkt naar de 2019 modellen. Ik erger me persoonlijk blauw aan mijn Canon G7X2, even onhandig als een gsm (focus etc) maar dan wel een 3" scherm ipv een 5" scherm (="altijd" misfocus - allez te vaak ;^) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tino. Beunk
Bedankt voor de reacties tot zoverre!

Het zal dan een sowieso een systeemcamera worden. De fullframe serie (A-serie van Sony), valt voor mij af ivm de prijs. De A 6*00 zal eventueel nog een optie zijn, maar de A6400 en A6500 zijn sowieso al te prijzig. Dat is wat mij tegen houdt.

Op dit moment heb ik een lichte voorkeur naar bv een Canon M50, Lumix G80 of een Fujifilm XT-20 of vergelijkbaar model?

Zoals eerder vermeld voornamelijk rond en nabij huis, visserij, vakantie en dergelijke. Video moet het wel kunnen maken, maar is niet het belangrijkst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Als je in JPEG schiet zou ik een mooie Fujifilm pakken die binnen je budget valt. Je kan dan verschillende filmsimulaties gebruiken wat een mooi resultaat levert.
De kitlens is een f2.8-f4 model welke erg goed bekend staat. Ik weet niet welke lenzen je verder nog nodig gaat hebben, maar het is goed om vooraf de prijzen even te checken. Fuji lenzen zijn vaak redelijk aan de prijs.
Als tweede optie zou ik de Canon m50 overwegen. Bij Canon zijn de lenzen vaak wat betaalbaarder en je kan met een adapter je bestaande EF lenzen nog gebruiken (als je dat wilt).

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tino. Beunk
FeareX schreef op maandag 1 juli 2019 @ 17:11:
Als je in JPEG schiet zou ik een mooie Fujifilm pakken die binnen je budget valt. Je kan dan verschillende filmsimulaties gebruiken wat een mooi resultaat levert.
De kitlens is een f2.8-f4 model welke erg goed bekend staat. Ik weet niet welke lenzen je verder nog nodig gaat hebben, maar het is goed om vooraf de prijzen even te checken. Fuji lenzen zijn vaak redelijk aan de prijs.
Als tweede optie zou ik de Canon m50 overwegen. Bij Canon zijn de lenzen vaak wat betaalbaarder en je kan met een adapter je bestaande EF lenzen nog gebruiken (als je dat wilt).
Dankje voor je bericht!!! Fuji film zal je dan uitkomen bij de X-T20?

Zijn er nog meer mensen met ervaring advies als er een keuze gemaakt zal moeten worden tussen een A6300, M20, G80 of xt20?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 10:15
Volgens mij is de 6D nog steeds een hele goede camera. Ben je niet beter af met een lichtere lens? Ik vraag me af of je erg veel opschiet met een aps-c-systeemcamera, de objectieven daarvan zijn niet bijzonder veel lichter en kleiner. Microfourthirds biedt de meeste besparing op in gewicht, maar heeft een andere beeldverhouding (4:3), dus daar moet je van houden.

Edit: natuurlijk zijn aps-c-camera’s wel kleiner en lichter, maar mijn ervaring is dat het uiteindelijk qua gedoe niet veel uitmaakt of ik een systeemcamera meesjouw of een spiegelreflex, het zit hem meer in hoeveel objectieven je meeneemt en of je een prettige tas hebt of een fijne draagriem. Je levert toch wel in op ergonomie bij kleinere camera’s en dat maakt voor mij het fotograferen minder prettig.

Wat we nog niet weten: welke objectieven heb je nu allemaal?

[ Voor 39% gewijzigd door Kwintessens op 02-07-2019 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tino. Beunk
Kwintessens schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 08:02:
Volgens mij is de 6D nog steeds een hele goede camera. Ben je niet beter af met een lichtere lens? Ik vraag me af of je erg veel opschiet met een aps-c-systeemcamera, de objectieven daarvan zijn niet bijzonder veel lichter en kleiner. Microfourthirds biedt de meeste besparing op in gewicht, maar heeft een andere beeldverhouding (4:3), dus daar moet je van houden.

Edit: natuurlijk zijn aps-c-camera’s wel kleiner en lichter, maar mijn ervaring is dat het uiteindelijk qua gedoe niet veel uitmaakt of ik een systeemcamera meesjouw of een spiegelreflex, het zit hem meer in hoeveel objectieven je meeneemt en of je een prettige tas hebt of een fijne draagriem. Je levert toch wel in op ergonomie bij kleinere camera’s en dat maakt voor mij het fotograferen minder prettig.

Wat we nog niet weten: welke objectieven heb je nu allemaal?
De Canon is inderdaad een prima camera hoor! Maar zal ook enigszins iets meer filmwerk willen doen. 4k is hierbij geen vereiste hoor.

Fullframe is mooi, maar heb het gevoel dat ik dat niet echt nodig heb zeg maar. Of er te weinig mee doe.

Qua lensen een 35 en 50mm lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:33
Je wilt voornamelijk kleiner.
De omvang van een systeem is natuurlijk camera en lenzen. De camera wordt niet heel veel kleiner, want je moet hem nog vast kunnen houden.
Dus als je overstapt zou ik dat doen als systeem, en niet je full-frame lenzen met een adapter gebruiken.

APS-C is een kleiner systeem dan full frame. De lenzen zijn dus ook kleiner. Niet heel veel kleiner. De Canon M zou erg mooi zijn. Fuji is gaaf maar redelijk aan de prijs.

Wil je echt nog kleiner, kijk dan naar Panasonic of Olympus. Die zijn qua systeem nog een tikje kleiner; het verschil met je 6D zal nóg sprekender zijn.
Veel mensen die zijn overgestapt van FF naar Pana of Olympus blijven vooral dat noemen: Dat ze de camera weer meenemen omdat hij klein en handzaam is.

Bottomline: Canon M is prachtig en binnen budget. Check of hij in je jaszak past. En vlak Olympus of Panasonic niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tino. Beunk
Tarquin schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 10:49:
Je wilt voornamelijk kleiner.
De omvang van een systeem is natuurlijk camera en lenzen. De camera wordt niet heel veel kleiner, want je moet hem nog vast kunnen houden.
Dus als je overstapt zou ik dat doen als systeem, en niet je full-frame lenzen met een adapter gebruiken.

APS-C is een kleiner systeem dan full frame. De lenzen zijn dus ook kleiner. Niet heel veel kleiner. De Canon M zou erg mooi zijn. Fuji is gaaf maar redelijk aan de prijs.

Wil je echt nog kleiner, kijk dan naar Panasonic of Olympus. Die zijn qua systeem nog een tikje kleiner; het verschil met je 6D zal nóg sprekender zijn.
Veel mensen die zijn overgestapt van FF naar Pana of Olympus blijven vooral dat noemen: Dat ze de camera weer meenemen omdat hij klein en handzaam is.

Bottomline: Canon M is prachtig en binnen budget. Check of hij in je jaszak past. En vlak Olympus of Panasonic niet uit.
@Tarquin

Ja, als ik overstap doe ik dat in zijn geheel. Ik zit te kijken, omdat ik het gevoel heb FF niet nodig te hebben. Ik vind het dan zonde om een FF camera met alle toebehoren te houden, terwijl ik met een APS-C of andere sensor ook uit de voeten kan. Dat telt ook mee. Ik schiet toch op JPEG en bewerk niets eigenlijk. Dus FF overbodig?

Die Canon M lijkt inderdaad redelijk handzaam, maar dat lijkt ook voor de Sony A6000 bv of de Lumix G80?. Maar Sony zijn de lenzen volgens mij weer stuk duurder.

Bedankt voor de tip mbt de Fuji! Denk dat ik deze dan uitsluit.

PS: Enige Bokeh vind ik ook erg belangrijk! Maar dat creëer je meer door een bepaalde lens neem ik aan? Als hier nog tips voor zijn.. Welkom!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:33
Tino. Beunk schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 12:08:
[...]

@Tarquin

Die Canon M lijkt inderdaad redelijk handzaam, maar dat lijkt ook voor de Sony A6000 bv of de Lumix G80?. Maar Sony zijn de lenzen volgens mij weer stuk duurder.

Bedankt voor de tip mbt de Fuji! Denk dat ik deze dan uitsluit.

PS: Enige Bokeh vind ik ook erg belangrijk! Maar dat creëer je meer door een bepaalde lens neem ik aan? Als hier nog tips voor zijn.. Welkom!
Bokeh = "kwaliteit van de onscherpte"; een subtiel verschil met scherptediepte. Scherptediepte vindt men tegenwoordig helemaal geweldig omdat dat zo'n zichtbaar verschil is met smartphones. Staar je er niet op blind.

Bokeh hangt idd af van de lens. Zo koop je voor €45,- in Rusland een Helios-44 die in feite een optische afwijking heeft. Google maar eens op 'swirley bokeh'. Wat je daar ziet is echt een eigenschap van die lens.

Scherptediepte kun je beheersen met 5 factoren: De grootte van de sensor, brandpuntsafstand van de lens, diafragma, afstand tot je onderwerp en afstand van onderwerp tot de achtergrond.
Veel mensen roepen heel hard 'sensor' alsof dit de énige factor is. Nee dus. Je kunt het effect zelfs bereiken met een compactcamera als je maar weet wat je doet ... al kun je wel meer beïnvloeden als je een grotere sensor en een groter diafragma hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tino. Beunk
Ik heb nog eens nagedacht en het is best lastig om de juiste keuze te maken moet ik zeggen.

Zit nog enigszins te twijfelen tussen een aantal modellen, en wat het beste bij mij zal passen.

Zoals eerder aangegeven vind ik die Canon 6D te zwaar en niet geheel gemakkelijk in gebruik. Daarnaast hoef ik niet per sé een fullframe camera te hebben, omdat ik toch alleen maar JPEG schiet en bewerken doe ik ook niet. Daarnaast is fotografie het belangrijkste voor mij. Filmen moet wel kunnen, maar is niet het belangrijkste. Prio is dus fotografie. Goede beeldkwaliteit/bokeh/mooie kleuren etc. Vaak schoot ik met de 6D met een 50mm 1.8.

Nu zal in eerste instantie op het nieuwe toestel een 35mm 1.8 of iets dergelijks komen.

Nu ben ik tot zoverre uitgekomen bij de volgende merken. Sony, Canon of Panasonic.

Als ik kijk naar de Sony toestellen vallen de 6500 en 6400 voor mij af. Deze zijn gewoon te duur.

Blijven de A6000 en A6300 over. De A6300 schijnt weatherproof te zijn en betere videokwaliteiten. Niet echt nodig, maar de A6000 is alweer 4 jaar oud. De lenzen enorm duur?

Canon M50 is diegene waarin ik ook geïnteresseerd ben. Echter is het aanbod qua lenzen weer wat minder en heb het gevoel dat het redelijk plastic en cheap overkomt. Of zie ik dit verkeerd? De specs lijken mij wel prima. Hoe is verder de fotografie tegenover de Sony A - Toestellen? Volgens mij wel goedkopere lenzen.

Laatste camera betreft de Panasonic G80. Hier heb ik verder geen ervaring over, maar deze schijnt qua fotografie weer wat minder te zijn, als ik zo lees. En dat is voor mij wel een vereiste. Klapvenster, IS etc lijken wel goed.

Fuji valt voor mij tot zoverre af, omdat het aanbod gewoon wat kleiner is en de lenzen duur zijn.

Graag jullie mening en dank alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-09 12:46
Een Canon M vind ik persoonlijk niet meer plastic aanvoelen dan een Sony A camera. De kleine 16-50mm kitlens van de Sony voelt dan wel weer iets degelijker aan dan de EF-M 15-45mm kitlens van Canon. Maar die twee kitlenzen voelen dan weer stukken minder degelijk aan dan de EF-M 18-55mm kitlens. Beide kitlenzen van Canon zijn optisch beter (scherper, minder vervorming) dan de Sony 16-50 kitlens.

Voor straight-out-of-camera JPGs zou ik kiezen voor de Canon. Deze worden vooral qua kleuren bij portretten in de meeste gevallen mooier gevonden.

Lenzen voor de Canon zijn over het algemeen goedkoper. Je huidige 50/1.8 kan je met Canon's mount adapter (100% compatible) inzetten als 80mm portretlens. De relatief goedkope EF-M 22/2 (35mm perspectief) is een primelens met een hele goede reputatie en een uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding.

De Sony A6400 heeft het allernieuwste realtime autofocus tracking. Jammer dat die afvalt, de A6300 heeft dat helaas niet. Als 4K filmen echt een must is, dan is de Panasonic echt een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:39
Canon m50 is ook weer duurder geworden,nu 629 bij coolblue en bol.com terwijl die paar dagen terug voor lange tijd 549, was.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tino. Beunk
guillaumemay schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 16:52:
Een Canon M vind ik persoonlijk niet meer plastic aanvoelen dan een Sony A camera. De kleine 16-50mm kitlens van de Sony voelt dan wel weer iets degelijker aan dan de EF-M 15-45mm kitlens van Canon. Maar die twee kitlenzen voelen dan weer stukken minder degelijk aan dan de EF-M 18-55mm kitlens. Beide kitlenzen van Canon zijn optisch beter (scherper, minder vervorming) dan de Sony 16-50 kitlens.

Voor straight-out-of-camera JPGs zou ik kiezen voor de Canon. Deze worden vooral qua kleuren bij portretten in de meeste gevallen mooier gevonden.

Lenzen voor de Canon zijn over het algemeen goedkoper. Je huidige 50/1.8 kan je met Canon's mount adapter (100% compatible) inzetten als 80mm portretlens. De relatief goedkope EF-M 22/2 (35mm perspectief) is een primelens met een hele goede reputatie en een uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding.

De Sony A6400 heeft het allernieuwste realtime autofocus tracking. Jammer dat die afvalt, de A6300 heeft dat helaas niet. Als 4K filmen echt een must is, dan is de Panasonic echt een aanrader.
@guillaumemay
Dank voor je terugkoppeling. Die 6400 is inderdaad ook erg mooi, alleen iets te prijzig. Of betreft dit echt een meerwaarde? .

Die mount adapter van Canon is ook iets van 100,- dacht ik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:22
@Tino. Beunk : volgens mij maak je het veel moeilijker dan het is. Enerzijds heb je het erover dat er bij Fuji te weinig keuze is en anderzijds overweeg je wel een Canon M50. Als er nou 1 lensmount is met weinig keuze (zonder adapter)... En daar komt bij dat je aangeeft dat je met je 6D alleen een 35mm en een 50mm gebruikt. Waarom moet je dan veel keuze hebben?

Volgens mij kun je 2 kanten op: of je bekijkt welk systeem het meeste keuze heeft of je kijkt welk systeem de combinatie van lenzen biedt die je daadwerkelijk wilt hebben. Doe je het eerste dan kom je bij Fuji uit. Dat is momenteel de enige fabrikant die een APS-C aanbod heeft waarmee je een (semi)professionele set kunt opbouwen. Die ga je niet in 1x kopen, maar dan zou je kunnen kijken of een body met een 35mm of 50mm lens lukt (en dan moet je in APS-C termen dus een 23 of 35mm lens hebben). Nieuw wordt dat lastig binnen budget, maar een X-T20 met een 23mm of 35mm f2.0 komt aardig in de buurt.

Als je gaat kijken welke lenzen je zou willen hebben en wat er dan bij de verschillende merken mogelijk is dan zul je zien dat bij je bij Canon een goede 22mm en 35mm hebt, bij Fuji de al genoemde 23 en 50mm en Sony valt af. Die hebben geen betaalbaar 35mm equivalent. Uiteraard kan het verhaal anders worden als je van andere lenzen uitgaat.

Panasonic en Olympus zijn wat mij betreft een verhaal apart. Ook flink wat lenzen om uit te kiezen, maar de kleinere sensor moet je wel echt willen. Je zou je er eens goed in moeten verdiepen wat daar wel en niet mee kan. De camera's hebben vaak erg leuke opties, maar de mogelijkheden om te spelen met scherptediepte zijn beperkter.

Tenslotte nog een zijstraat: als je vooral lichter wilt en het moet goedkoop zijn dan zou ik een APS-C DSLR zeker ook in overweging nemen. Kies je voor een Canon dan heb je al een portretlens en een standaardlens met je huidige lenzen. En je hebt een ruime keuze als het wat wijder moet dan 50mm equivalent.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:45

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Als ik jou was zou ik naar een fotospeciaalzaak (mediamarkt mag ook, als het echt moet ;) ) en daar de toestellen eens vastpakken en uitproberen.

Mooie foto's maken ze allemaal.
Lenzen zijn voor alle merken ruim beschikbaar, maar voor de ene meer en goedkoper dan voor de ander. Dit kun je op een rijtje zetten.
Grootste verschil naar mijn idee is:
-Hoe is de ergonomie, elk mens is anders.

-Ieders werkwijze is anders. Wil je veel fysieke knoppen of wil je menustructuur etc. wil je een goede optische/elektronische viewfinder of niet belangrijk. etc.

Wat betreft de Sony A6x00 serie: ik geloof dat de A6300 wat betreft beeldkwaliteit nog goed mee kan met de nieuwe toestellen. De A6000 zelfs ook nog, daar vond ik met name de viewfinder duidelijk minder (lagere resolutie) en die gebruik ik toch wel erg graag.

[ Voor 18% gewijzigd door bartvl op 02-07-2019 18:46 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 10:15
Ik begrijp nog niet goed waarom je een systeemcamera wil. Kun je niet beter een smartphone met een goede camera kopen? Eentje met een groothoek en telelens? Misschien een met een zoomlens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tino. Beunk
@Tino. Beunk : volgens mij maak je het veel moeilijker dan het is. Enerzijds heb je het erover dat er bij Fuji te weinig keuze is en anderzijds overweeg je wel een Canon M50. Als er nou 1 lensmount is met weinig keuze (zonder adapter)... En daar komt bij dat je aangeeft dat je met je 6D alleen een 35mm en een 50mm gebruikt. Waarom moet je dan veel keuze hebben?
Volgens mij kun je 2 kanten op: of je bekijkt welk systeem het meeste keuze heeft of je kijkt welk systeem de combinatie van lenzen biedt die je daadwerkelijk wilt hebben. Doe je het eerste dan kom je bij Fuji uit. Dat is momenteel de enige fabrikant die een APS-C aanbod heeft waarmee je een (semi)professionele set kunt opbouwen. Die ga je niet in 1x kopen, maar dan zou je kunnen kijken of een body met een 35mm of 50mm lens lukt (en dan moet je in APS-C termen dus een 23 of 35mm lens hebben). Nieuw wordt dat lastig binnen budget, maar een X-T20 met een 23mm of 35mm f2.0 komt aardig in de buurt.

Als je gaat kijken welke lenzen je zou willen hebben en wat er dan bij de verschillende merken mogelijk is dan zul je zien dat bij je bij Canon een goede 22mm en 35mm hebt, bij Fuji de al genoemde 23 en 50mm en Sony valt af. Die hebben geen betaalbaar 35mm equivalent. Uiteraard kan het verhaal anders worden als je van andere lenzen uitgaat.

Panasonic en Olympus zijn wat mij betreft een verhaal apart. Ook flink wat lenzen om uit te kiezen, maar de kleinere sensor moet je wel echt willen. Je zou je er eens goed in moeten verdiepen wat daar wel en niet mee kan. De camera's hebben vaak erg leuke opties, maar de mogelijkheden om te spelen met scherptediepte zijn beperkter.

Tenslotte nog een zijstraat: als je vooral lichter wilt en het moet goedkoop zijn dan zou ik een APS-C DSLR zeker ook in overweging nemen. Kies je voor een Canon dan heb je al een portretlens en een standaardlens met je huidige lenzen. En je hebt een ruime keuze als het wat wijder moet dan 50mm equivalent.
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tino. Beunk
klaaas schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 18:25:
@klaaas

Bedankt voor je uitgebreide bericht! Zie af en toe door de bomen het bos niet meer ;-)! Ik heb mij eigen weer verdiept in de verschillende mogelijkheden en wat ik nu graag wil. Het is inderdaad zo dat de Canon 50M een laag aanbod heeft qua lenzen. Ik wil het in de toekomst ook kunnen uitbreiden met goede lenzen zeg maar. Huidige lenzen die ik had, was niet enorm veel.
De keuze is gevallen op het eerste. Fuji heeft zo te zien een erg goed aanbod, en de camera's zijn betaalbaar met de lenzen die ik wil hebben. Voordeel is dat ik hier nog enigszins kan uitbreiden met andere lenzen. Had al beetje rondgekeken voor die X-T20, maar ik denk dat dat een goede vervanger zal zijn voor mijn 6D. De XT-20 schijnt sneller te zijn in het donker. 6D weinig focuspunten. Las ook dat Fuji enorm goede JPEG bestanden schiet?
Kleiner dan een APS-C sensor wil ik niet ivm scherptediepte etc.
Daar wil ik vanaf. De gehele Canon collectie doe ik dan ook van de hand. De M50 lijkt mij in eerste instantie niet enorm geschikt. Deze ook gisteren in de hand gehad, en het voelt niet fijn aan en plastic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online

bobcom

Dedicated dabbler

X-T20 als vervanger van de 6D is nog wel een dingetje - de even kleine X-T10 geeft mij na een poosje toch echt kramp in de hand omdat ze het apparaatje wel heel compact gehouden hebben (er gaan bijna twee X-T20s in een 6D). Ik denk dat je minimaal X-T2-waarts zou moeten. Misschien dat het je lukt om binnen budget een X-T2 met 18-55 mm kit (of 35mm) te scoren - scheelt je alleen wat licht en DOF. En verder sparen of mazzelen voor meer glas. Intussen is een X-T2 is niet zo heel veel groter, zwaarder of goedkoper dan een Canon Eos RP.

(Regel 1 bij het switchen van camera: whether you do or you don't, you're damned)

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tino. Beunk
bobcom schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:44:
X-T20 als vervanger van de 6D is nog wel een dingetje - de even kleine X-T10 geeft mij na een poosje toch echt kramp in de hand omdat ze het apparaatje wel heel compact gehouden hebben (er gaan bijna twee X-T20s in een 6D). Ik denk dat je minimaal X-T2-waarts zou moeten. Misschien dat het je lukt om binnen budget een X-T2 met 18-55 mm kit (of 35mm) te scoren - scheelt je alleen wat licht en DOF. En verder sparen of mazzelen voor meer glas. Intussen is een X-T2 is niet zo heel veel groter, zwaarder of goedkoper dan een Canon Eos RP.

(Regel 1 bij het switchen van camera: whether you do or you don't, you're damned)
@bobcom

Jij kijkt hier puur naar het formaat van de camera's neem ik aan?

Tussen de EOS RP en X-T2 zit nog wel een prijsverschilletje hoor. Iets van € 600,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online

bobcom

Dedicated dabbler

Ik zie de body anders voor zo'n €1000-1200 online staan - net als de X-T2 met 18-55.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:58

sapphire

Die-hard pruts0r

Of je koopt gewoon een klein handgripje die je er onder kunt schroeven voor wat meer grip.

Toevallig van de week de X-T20 vast gehad als X-T2 bezitter en hij is echt een stukje compacter en ik snap dat mensen daar een gripje onder schroeven want de grip aan de voorkant is echt wel minder. Voordeel vind ik dat je de keuze hebt om hem wel of niet te gebruiken. De eigenaar van die X-T20 deed hem zonder grip met een 27mm in de zak van zijn joggingbroek :+
Het argument dat APS-C niet compact is ben ik het dus niet mee eens. Een X-T10/20/30 met de F/2 serie van Fuji is echt wel compact.
Hell zelfs mijn X-T2 met f/1.4 lenzen is de helft qua gewicht van een zelfde set met mijn 5DII.
Enkele lenzen daar gelaten (bv tele of UWA) kan het echt wel compacter zijn.

Om als Fuji gebruiker niet alleen voor Fuji te spreken. Als je nog wat keuze wilt uit lenzen kom je toch snel op M43 uit. Ja kleinere sensor maar wellicht dat wat kleine snelle lenzen dat kunnen compenseren ?
EOS-M heeft native niet heel veel glas en denk dat dat zo blijft aangezien het Canon's consumenten mirrorless lijn blijft.
Sony ken ik de lineup het minste van dus kan ik niet zoveel zinnigs over zeggen.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tino. Beunk
Het is de X-T2 geworden. Thnx!!
Pagina: 1