Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFlintstone
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 09-05-2024
Wat is het beste moederbord voor de nieuwe Ryzen 7 3700x onder 130 euro?

Mvg,
Ruben

Beste antwoord (via RFlintstone op 02-07-2019 10:56)

• lameeuw
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-09 15:21

lameeuw

Ik doe niet gek, ik ben gek.

RFlintstone schreef op maandag 1 juli 2019 @ 18:35:
[...]

Ah, snap hem! Dan zou ik of iets moeten vragen aan een vriend of een moederbord moeten hebben die zonder CPU kan updaten.
Jupzz, daar komt het wel op neer ja. Er zijn moederborden die zonder CPU een BIOS update kunnen doen vanaf een USB stick, vraag me niet welke want dat houd ik tegenwoordig niet meer bij. AMD heeft een tijdje een programma gehad waarbij ze een CPU "uit leenden" om mensen hun BIOS te laten upgraden dacht ik, maar hoe dat precies zit of zat durf ik ff niet te zeggen omdat ik een gen 1 Ryzen heb liggen voor dit soort dingen. Volgens mij is er ook een topic ergens geweest hier op GoT hieromtrent. Misschien even zoeken of daar wat over te vinden is ?

☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Zo ongeveer ieder moederbord met AM4 welke een bios-update krijgt voor de 3000-serie voldoet wel voor een 3700X. Welke dan de beste is hangt met name af van of je wil gaan overclocken en welke aansluitingen je graag zou willen hebben, maar dat ontbreekt in de vraag,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Itrme
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:41
Het beste moederbord is er een dat werkt? Even serieus, iets aan eigen onderzoek mag ook. Bovendien, de 3700X is nog niet eens uit, er zijn geen testen/benchmarks etc.

Het enige wat we tot nu toe kunnen doen is kijken welke moederborden updates krijgen en speculeren dat ze dat ding ook daadwerkelijk naar behoren kunnen draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RFlintstone
dcm360 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 12:46:
Zo ongeveer ieder moederbord met AM4 welke een bios-update krijgt voor de 3000-serie voldoet wel voor een 3700X. Welke dan de beste is hangt met name af van of je wil gaan overclocken en welke aansluitingen je graag zou willen hebben, maar dat ontbreekt in de vraag,
Ja, ik wil inderdaad overclocken. Ik ga dan maar is kijken welke moederborden AM4 ondersteunen! :)

Dit is wat ik al gevonden heb:
pricewatch: Gigabyte Aorus B450 I Pro WiFi
pricewatch: Asus PRIME X470-PRO
pricewatch: Gigabyte X470 Aorus Ultra Gaming

Hoewel het natuurlijk wel jammer is dat ze niet (allemaal) bluetooth ondersteunen.
Dat wordt misschien maar even kijken naar een dongle.

[ Voor 0% gewijzigd door RFlintstone op 01-07-2019 13:09 . Reden: Spelling fout ondekt ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

AM4 is niet iets dat een moederbord ondersteunt, het is iets dat een moederbord hééft.
AM4 is namelijk de socket waar de processor fysiek in moet passen.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daellat
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 24-09 09:06
Misschien interessant is dat we natuurlijk wel redelijk weten hoe het met x470 en b450 borden zit qua vrm.

https://docs.google.com/s...vYeCLI5ZbIpnq5fyiWD4NCkkU

te gebruiken als een referentie, niet als ultieme waarheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

daellat schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:13:
Misschien interessant is dat we natuurlijk wel redelijk weten hoe het met x470 en b450 borden zit qua vrm.
^Dit. Stroomvoorziening is belangrijker dan creature comforts als bluetooth & wifi, omdat het je stabiliteit en levensduur van je bord sterk beïnvloedt.

Neem een bord met goede VRM's of accepteer dat je bord minder kan overklokken danwel eerder overlijdt.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFlintstone
daellat schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:13:

https://docs.google.com/s...vYeCLI5ZbIpnq5fyiWD4NCkkU

te gebruiken als een referentie, niet als ultieme waarheid.
Bedankt! Ik heb even zitten kijken naar je sheet en het volgende moederbord ziet er zeer goed uit:
pricewatch: MSI X470 Gaming Plus
https://www.msi.com/Motherboard/X470-GAMING-PLUS.html

(Ik neem aan dat deze ook compatible is met de nieuwe ryzen chipsets.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daellat
RFlintstone schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:25:
[...]

Bedankt! Ik heb even zitten kijken naar je sheet en het volgende moederbord ziet er zeer goed uit:
pricewatch: MSI X470 Gaming Plus
https://www.msi.com/Motherboard/X470-GAMING-PLUS.html

(Ik neem aan dat deze ook compatible is met de nieuwe ryzen chipsets.)
Version 7B79vAA
Release Date 2019-06-24
File Size 10 MB
Description
- Update AMD ComboPI1.0.0.3
- Support Ryzen 3000 series CPU.
- Change BIOS UI to GSE-Lite mode.

Dat gezegd hebbende dit moederbord heeft geen bios flashback dus dat moet je dan wel even oplossen. alternate bied dat aan als dienst als je bijv zowel het mobo als de cpu bij hun besteld (gratis dan, anders 25 euro). Gok dat andere winkels dit soort diensten ook aanbieden. Ik had dit bordje dan ook zelf op het oog voor nu, afwachtend van de resultaten die men bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFlintstone
daellat schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:32:
[...]

Version 7B79vAA
Release Date 2019-06-24
File Size 10 MB
Description
- Update AMD ComboPI1.0.0.3
- Support Ryzen 3000 series CPU.
- Change BIOS UI to GSE-Lite mode.

Dat gezegd hebbende dit moederbord heeft geen bios flashback dus dat moet je dan wel even oplossen. alternate bied dat aan als dienst als je bijv zowel het mobo als de cpu bij hun besteld (gratis dan, anders 25 euro). Gok dat andere winkels dit soort diensten ook aanbieden. Ik had dit bordje dan ook zelf op het oog voor nu, afwachtend van de resultaten die men bereikt.
Raar dat je de BIOS dan zou moeten updaten, is niet elk X470 model gewoon compatible?
(Ik heb die informatie van deze afbeelding: https://cdn.wccftech.com/.../05/chipset-cheatshit.jpg )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daellat
Ja elk niet-x570 bord heeft een bios update nodig om 3000 series te ondersteunen. Wat wel kan zijn dat ze bij verkoop al de nieuwste bios hebben maar daar kan je zeker aan het begin niet van uit gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-09 14:18
RFlintstone schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:30:
[...]

Raar dat je de BIOS dan zou moeten updaten, is niet elk X470 model gewoon compatible?
(Ik heb die informatie van deze afbeelding: https://cdn.wccftech.com/.../05/chipset-cheatshit.jpg )
Sommige hebben een cpu nodig om te kunnen updaten naar een nieuwe bios. Soms willen winkels die voor je doen maar je moet er zeker van zijn dat hij de laatste bios versie heeft.

Je kan natuurlijk ook wachten op de x570 moederborden maar die vallen waarschijnlijk wel wat hoger uit dan 130.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFlintstone
MichaelvD schreef op maandag 1 juli 2019 @ 17:50:
[...]

Sommige hebben een cpu nodig om te kunnen updaten naar een nieuwe bios. Soms willen winkels die voor je doen maar je moet er zeker van zijn dat hij de laatste bios versie heeft.

Je kan natuurlijk ook wachten op de x570 moederborden maar die vallen waarschijnlijk wel wat hoger uit dan 130.
Dus theoretisch gezien kan ik een oude CPU van jaren terug gebruiken mocht het nodig zijn om de BIOS te updaten en daarna zou ik de 3700x gebruiken, right?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lameeuw

lameeuw

Je zou gewoon een 1st gen Ryzen of bijvoorbeeld een Athlon 2x0GE processor in moeten kunnen prikken mocht de 3700x niet willen werken om de BIOS te updaten. Zolang het maar een oudere AM4 processor is die out of the box door het moederbord wordt ondersteund. Ik heb al meermalen voor mensen een systeem met AM4 processor gebouwd waarbij het moederbord de processor niet meteen pakte. Daarvoor heb ik een Ryzen 3 1300X op de plank liggen. Inprikken, BIOS flashen, processor wisselen en gaan met die banaan.

[ Voor 32% gewijzigd door lameeuw op 01-07-2019 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

RFlintstone schreef op maandag 1 juli 2019 @ 12:26:
Wat is het beste moederbord voor de nieuwe Ryzen 7 3700x onder 130 euro?

Mvg,
Ruben
na bios update
B450 pricewatch: MSI B450 Tomahawk
X470 pricewatch: MSI X470 Gaming Plus

vergelijk
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1169037;1227591/

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFlintstone
lameeuw schreef op maandag 1 juli 2019 @ 18:09:
Je zou gewoon een 1st gen Ryzen of bijvoorbeeld een Athlon 2x0GE processor in moeten kunnen prikken mocht de 3700x niet willen werken om de BIOS te updaten. Zolang het maar een oudere AM4 processor is die out of the box door het moederbord wordt ondersteund. Ik heb al meermalen voor mensen een systeem met AM4 processor gebouwd waarbij het moederbord de processor niet meteen pakte. Daarvoor heb ik een Ryzen 3 1300X op de plank liggen. Inprikken, BIOS flashen, processor wisselen en gaan met die banaan.
Ok, dan gaat de intel 770100k niet werken dus. Die heb ik toevallig nog in een hele oude desktop namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lameeuw

lameeuw

RFlintstone schreef op maandag 1 juli 2019 @ 18:17:
[...]

Ok, dan gaat de intel 770100k niet werken dus. Die heb ik toevallig nog in een hele oude desktop namelijk.
Nee, sinds het einde van de Socket 7 processoren zijn Intel en AMD niet meer uitwisselbaar, en dat is al even een paar jaar geleden ;)

Daarbij gebruikt AMD nog steeds PGA (Pin Grid Array, processoren waar pinnetjes aan zitten), Intel gebruikt LGA (Land Grid Array, hierbij heeft de socket waar de processor in gaat de pinnetjes en de processor alleen maar "eilandjes"). Fysiek past het derhalve ook totaal niet dus.

[ Voor 27% gewijzigd door lameeuw op 01-07-2019 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFlintstone
Ja, ik had deze inderdaad gezien! Deze moet je zeker ook updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFlintstone
lameeuw schreef op maandag 1 juli 2019 @ 18:23:
[...]

Nee, sinds het einde van de Socket 7 processoren zijn Intel en AMD niet meer uitwisselbaar, en dat is al even een paar jaar geleden ;)

Daarbij gebruikt AMD nog steeds PGA (Pin Grid Array, processoren waar pinnetjes aan zitten), Intel gebruikt LGA (Land Grid Array, hierbij heeft de socket waar de processor in gaat de pinnetjes en de processor alleen maar "eilandjes"). Fysiek past het derhalve ook totaal niet dus.
Ah, snap hem! Dan zou ik of iets moeten vragen aan een vriend of een moederbord moeten hebben die zonder CPU kan updaten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• lameeuw

lameeuw

RFlintstone schreef op maandag 1 juli 2019 @ 18:35:
[...]

Jupzz, daar komt het wel op neer ja. Er zijn moederborden die zonder CPU een BIOS update kunnen doen vanaf een USB stick, vraag me niet welke want dat houd ik tegenwoordig niet meer bij. AMD heeft een tijdje een programma gehad waarbij ze een CPU "uit leenden" om mensen hun BIOS te laten upgraden dacht ik, maar hoe dat precies zit of zat durf ik ff niet te zeggen omdat ik een gen 1 Ryzen heb liggen voor dit soort dingen. Volgens mij is er ook een topic ergens geweest hier op GoT hieromtrent. Misschien even zoeken of daar wat over te vinden is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:06
RFlintstone schreef op maandag 1 juli 2019 @ 18:33:
[...]

Ja, ik had deze inderdaad gezien! Deze moet je zeker ook updaten.
De Tomahawk kan je updaten zonder cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFlintstone
Uszka schreef op maandag 1 juli 2019 @ 19:49:
[...]

De Tomahawk kan je updaten zonder cpu.
Ik neem aan dat je het over deze hebt?:
productreview: MSI B450 Tomahawk review door Foritain

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFlintstone
Net de volgende video gezien en ik denk dat ik deze mobo wel geschikt vind
Video: YouTube: MSI B450 Tomahawk Motherboard Review

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Een andere Tomahawk noemt Hackus niet, dus ja, die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFlintstone
Uszka schreef op maandag 1 juli 2019 @ 20:33:
[...]

Een andere Tomahawk noemt Hackus niet, dus ja, die.
Dan is de echte vraag nog of die een goede taak leverd voor de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Waarom zou die dat niet doen? MSI maakt de betere B450 bordjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFlintstone
Uszka schreef op maandag 1 juli 2019 @ 20:42:
Waarom zou die dat niet doen? MSI maakt de betere B450 bordjes.
Ah, ok, top! Ik ga wel nog even wat reviews kijken en daarom mijn besluit maken om deze te kopen of niet ^^

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Wat een onzin topic zeg..

Ga eens wat reviews lezen en vaar een beetje op je eigen kunnen. Kom dan met 1 of 2 keuzes gebaseerd op wat je uit het lezen van de reviews hebt geleerd, en kom dan eens terug waarom je voor t een of voor de andere bord zou kiezen. Verder is het qua X570 voor iedereen koffiedik kijken dus daar valt geen zinnig woord over te zeggen.

Gezellig verder keuvelen over het ene of het andere bord.. tja.. Doe een koopadvies zoals ie hoort. Je houd nu meerdere mensen bezig die anderen kunnen helpen met een zinvol advies..

[ Voor 8% gewijzigd door millman op 01-07-2019 20:49 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lameeuw

lameeuw

Je houd nu meerdere mensen bezig die anderen kunnen helpen met een zinvol advies..
En jou reactie is zinvol zeg maar... euhmmm... NOPE. Niet elke bezoeker van tweakers heeft de ervaring die jij of ik hebben, niet elke bezoeker van tweakers heeft het technisch inzicht, en dus kraak je iemand meteen maar ff lekker af... Nee goed bezig... bijna dan. Zoals je zelf zegt, anderen helpen met een zinvol advies, dat doen we, dus ook naar niet tweakers of mensen die maar net om de hoek komen koekeloeren. En ja... dan zit er voor jou en mijn gevoel een vraag tussen dat we misschien denken okee... dat is redelijk basiskennis voor velen (neem uitwisselbaarheid Intel / AMD om maar iets te noemen), maar dat is niet voor iedereen het geval. En dus blijf je gewoon vriendelijk en reageer je op een nette manier zonder meteen iemand die blijkbaar minder kennis van zaken heeft meteen af te knallen. Iets met fatsoensnormen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@lameeuw 1 blik op zn TS spreekt boekdelen. Een beetje forum opvoeding kan geen kwaad, het is tegenwoordig al dramatisch gesteld met postkwaliteit op tnet. Een gebruiker dient gewoon moeite te doen zoals dat volgens het algemeen beleid gesteld is. Tweakers is geen helpdek, waar het soms teveel op lijkt.

Een topic maak je niet alleen aan ter info voor jezelf, maar voor een ieder die na jou komt. Die verantwoordelijkheid draag je als tnet gebruiker. Ik weet, ik ben een botte eikel (maar heb wel gelijk).. Had ik die waarschuwing niet ergens gegeven ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lameeuw

lameeuw

@millman Ik moet toegeven dat het gemiddelde niveau...... euhm... laat ik zeggen niet meer is wat het lang geleden was. Ja we worden ouder... lol. Dat is ook 1 van de redenen dat ik maar amper meer op GoT kom en reageer, ik erger me ook vaak genoeg aan TS zoals deze maar als ik dan de behoefte zie om te reageren dan doe ik dat altijd netjes ende behulpzaam. Ja dat je een botte eikel bent weet ik, heb ik al vaker voorbij zien komen, maar opvoeden hoeft niet altijd met de "botte bijl" zoals ik het graag doe :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Dat is ook 1 van de redenen dat ik maar amper meer op GoT kom en reageer,..
Hoe kan je het hele pleidooi geven en dan dit zeggen? Als ervaren tweakers weglopen omdat het niveau soms om te huilen is, dan moet je daar juist wat aan doen en harder tegen optreden. toch... toch?? Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. als we dan toch in een nostalgische bui zitten..

Maargoed, laten we ontopic gaan en wachten op goede input van de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

RFlintstone schreef op maandag 1 juli 2019 @ 20:39:
[...]

Dan is de echte vraag nog of die een goede taak leverd voor de prijs.
Vrijdag nog die Tomahawk in een build geïnstalleerd en geen enkel probleem gehad. Inclusief een 2600X/1660/Intel 660p :)

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:13

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

pricewatch: ASRock B450M Pro4 een modern AM4 B450 moederbord van asrock dat ook betaalbaar is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFlintstone
Closed, heb zojuist de pricewatch: MSI B450 Gaming Pro Carbon AC besteld. Na het vergeleken te hebben met andere modellen die hier aangeraden werden. Deze heeft ook de mogelijkheid om met USB de bios te updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:02

YES

Moderator General Chat
Sorry deze reactie mag je negeren, reageerde op iets wat al beantwoord is.

[ Voor 81% gewijzigd door YES op 02-07-2019 11:06 ]

Pagina: 1