Toon posts:

Vraag omtrent airflow in mijn case

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn luchtverplaatsing is nu als volgt:
Afbeeldingslocatie: http://www22.brinkster.com/xblitz/airflow2.jpg

Een korte uitleg. De rode pijlen stelt warme lucht voor wat vanuit de pc naar buiten wordt geblazen. De groene pijl is koele lucht wat van buiten de pc in wordt geblazen.
Nr 2 is een fan in de voeding boven de cpu. Nr 3 is een fan in zijpaneel van mijn kast ter hoogte van de cpu.

De enige plek die ik nu nog heb voor een extra fan is op Nr 4 (ter hoogte van de cpu). Wat is nu het beste om te doen deze laten afvoeren van warme lucht, of aanvoeren van koele lucht. Of is het beter om Nr 3 de kast in te laten blazen en op Nr 4 een fan als afzuiging?

Dit is trouwens de laatste fase van mijn casemod :)

• answer_man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-05 11:47
eerst zou ik je hdd's eff ietsjes omhoog gooien zodat er geen warme lucht van je hdd, verder je kast in word geblazen.

dan zou ik bij nr.4 een klein fannetje plaatsen met out-take (coolermastertje van 6 of 4 cm =))

dingen zuigen net genoeg lucht weg van de hete lucht die daar hangt, en scheelde bij mij 1 graad.

verder heb jij al een aardige buis van je in-take fan hangen (nr.1) dus daar zou ik nog op verdermaken dat dat 1 grote buis naar de fan van je proc word :9~ )

volgens mij heb je dan de beste airflow (en nog 2 fans achterin boven in je kast =D )

(mijn opstelling heb je dan, op die buis naar proc na (moet ik nog maken))

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is dat het een AOpen LX45 is en ik die ruimte niet heb. :(

En die harddisken worden ook lastig omdat ik ook een fanbus heb die een 5.25 in beslag neemt. Kan idd beter die 7200rpm op floppy plaats zetten, die 5400 wordt niet zo warm.

Verwijderd

Topicstarter
Iemand anders nog een idee?

• SanderFerrari
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zou alles zo houden en bij 4 een kleine fan zetten zoals answer_man zei. Dan creeer je onderdruk en dat zou volgens vele tweakers beter zijn voor de temperatuur en minder stof (dus minder hitte)in je kast.

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

Niet het aantal fans is belangrijk maar de airflow.
Het kan best zo zijn dat je fan 3 de koele lucht van fan 1 voor een groot gedeelte weer direct naar buiten blaast.
Zet fan 3 eens als intake en meet het verschil.(misschien nog fan 4 als outlet maar dan wel zo ver mogelijk naar boven plaatsen)

Een cliche is ooit origineel begonnen

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-05 08:12

BrZ

Op zaterdag 28 juli 2001 11:22 schreef SanderFerrari het volgende:
Ik zou alles zo houden en bij 4 een kleine fan zetten zoals answer_man zei. Dan creeer je onderdruk en dat zou volgens vele tweakers beter zijn voor de temperatuur en minder stof (dus minder hitte)in je kast.
Mja, onderdruk is niet altijd beter... overdruk kan ook voordelen hebben..
Bij mij werkt dat namelijk bter...

Maarruh, waarom probeer je niet gewoon wat beter is? gewoon ff fans omdraaien enzo en kijk wat lekkerder werkt... is denk ik echt de enigste manier om erachter te komen wta het beste werkt :)

Verwijderd

Topicstarter
Als ik fan 3 als intake gebruik stijgt de case temp met bijna 10 graden met dit weer. Waarschijnlijk omdat er dan te weinig outtake is, maar cpu temp daalt dan wel met 3-4 graden. Als ik op Nr 4 nou een 60x60mm of 80x80mm fan als outtake maak zou dat de beste oplossing zijn (wanneer fan 3 als intake staat)?

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:24

Epsilon

Op zaterdag 28 juli 2001 15:28 schreef Buccaneer het volgende:
Als ik fan 3 als intake gebruik stijgt de case temp met bijna 10 graden met dit weer. Waarschijnlijk omdat er dan te weinig outtake is, maar cpu temp daalt dan wel met 3-4 graden. Als ik op Nr 4 nou een 60x60mm of 80x80mm fan als outtake maak zou dat de beste oplossing zijn (wanneer fan 3 als intake staat)?
dit komt omdat de warme lucht van je proc naar de tempsensor van je mobo toe blaast.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 28 juli 2001 15:39 schreef epsilon het volgende:

[..]

dit komt omdat de warme lucht van je proc naar de tempsensor van je mobo toe blaast.
Ik zal er eens een simpele thermometer inleggen en kijken wat het nou werkelijk uitmaakt.

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:27

mvds

Totally awesome!

Onderdruk is niet beter. Onderdruk betekend dat er lucht door alle kieren en spleten naar binnen word gezogen ipv alleen door de intake gaten. Dit zorgt er vaak voor dat de luchtstroom veranderd en dat er meer stof in je kast komt dat wanneer je een neutrale of zelfs overdruk hebt. Je zou wel alles kunnen afplakken, maar dan ook echt alles waar lucht door naar binnen zou kunnen komen. (behalve de intake gaten natuurlijk)

Ik heb een hele lichte overdruk in mijn kast en daarmee koelt ie het beste. En ik heb ook geen overmatig stof in mijn kast.

• Xenon
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-05 07:36
Je kan de verschillende opstellingen eens proberen...
En kijken wat het beste koelt...

ProtocoLAN.be: De beste LAN van de Maaskant

Pagina: 1