Ik heb nu een 'server' draaien met Windows 10 en Homeseer als domotica systeem.
Deze draait op een PC met nogal minimale specificaties en daardoor kan ik deze niet verder uitbreiden qua taken. (kom ik later op terug)
Ik heb nu:
Asus E35M1-I DELUXE
MS-Tech CI-70
+ 256GB SSD schijf van Samsung (860 uit mijn hoofd)
Waarbij afgelopen weekend de voeding is doorgebrand nadat de stroom eraf is geweest. Dit heeft circa 7 jaar gedraaid.
Nu wil ik een nieuwe server die weer circa 7 jaar meegaat, inmiddels is de server naar zolder verhuist en is visueel en grote minder van belang geworden dan toen.
De planning was om einde van het jaar dit systeem te vervangen, maar nu is dit vanwege kapotte voeding in een stroomversnelling gekomen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil mijn domotica systeem Homeseer (Windows) erop installeren.
Daarnaast wil ik Nextcloud/Bittorent sync/Seafile (Linux) erop gaan draaien als alternatief voor Dropbox.
Daarnaast wil ik kijken naar Turtl (Linux) als alternatief voor Evernote.
Daarnaast lijkt het me dan ook handig om VPN en PI-hole te draaien.
Ik wil over een half jaar het systeem uitbreiden met een videokaart (nvidia 1050/1060) en een WD Purple HDD om Blue Iris (Windows) te kunnen draaien.
Over paar maanden een HDD erin zetten voor Nextcloud/Bittorent sync/Seafile.
Er zal dus ruimte in de kast moeten zijn voor minimaal 2x 3,5 inch HDD
Om dit te kunnen draaien zal ik virtualisatie gebruiken. (daarom een Intel i5)
Vanwege Blue Iris eisen gekozen voor een Intel processor.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil eigenlijk circa 600 euro uitgeven, maar kan daar nog 100-200 euro aan toevoegen als dat meerwaarde geeft op de langer termijn.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
SSD schijf en randapparatuur.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel (ivm Blue Iris)
Verder niet bepaald, wel voorkeur voor A-merken zodat bij defect de kans groter is dat er nog iets te vinden is en artikelen met positieve reviews.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Voorkeur voor een m-ITX moederbord zodat de kast niet te groot wordt. (ik denk aan groot uitgevallen HTPC)
Geluidsniveau en koeling is belangrijk, hij staat op zolder en daar is ook mijn werkkamer, dus geen jankende ventilatoren. (ik dacht zelf aan laptop niveau qua geluid)
Omdat hij 24/7 draait dan is energie belangrijk, maar ik wil geen 100 euro betalen voor een paar Watt besparing. Ik wil niet een zo zuinig mogelijke server, maar eentje die snel genoeg is, goed werkt en kans heeft dat deze lang meegaat.
Ik wil geen LED or raampjes in mijn systeem. (=zonde, niemand die het ziet)
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?[i]
Zijn deze componenten de beste keuze, qua energieverbruik, koeling, geluid, compatibiliteit en prijs.
Ik sta open voor verbeteringen.
Deze draait op een PC met nogal minimale specificaties en daardoor kan ik deze niet verder uitbreiden qua taken. (kom ik later op terug)
Ik heb nu:
Asus E35M1-I DELUXE
MS-Tech CI-70
+ 256GB SSD schijf van Samsung (860 uit mijn hoofd)
Waarbij afgelopen weekend de voeding is doorgebrand nadat de stroom eraf is geweest. Dit heeft circa 7 jaar gedraaid.
Nu wil ik een nieuwe server die weer circa 7 jaar meegaat, inmiddels is de server naar zolder verhuist en is visueel en grote minder van belang geworden dan toen.
De planning was om einde van het jaar dit systeem te vervangen, maar nu is dit vanwege kapotte voeding in een stroomversnelling gekomen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil mijn domotica systeem Homeseer (Windows) erop installeren.
Daarnaast wil ik Nextcloud/Bittorent sync/Seafile (Linux) erop gaan draaien als alternatief voor Dropbox.
Daarnaast wil ik kijken naar Turtl (Linux) als alternatief voor Evernote.
Daarnaast lijkt het me dan ook handig om VPN en PI-hole te draaien.
Ik wil over een half jaar het systeem uitbreiden met een videokaart (nvidia 1050/1060) en een WD Purple HDD om Blue Iris (Windows) te kunnen draaien.
Over paar maanden een HDD erin zetten voor Nextcloud/Bittorent sync/Seafile.
Er zal dus ruimte in de kast moeten zijn voor minimaal 2x 3,5 inch HDD
Om dit te kunnen draaien zal ik virtualisatie gebruiken. (daarom een Intel i5)
Vanwege Blue Iris eisen gekozen voor een Intel processor.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil eigenlijk circa 600 euro uitgeven, maar kan daar nog 100-200 euro aan toevoegen als dat meerwaarde geeft op de langer termijn.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
SSD schijf en randapparatuur.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i5-8400 Tray | € 186,50 | € 186,50 |
| 1 | Moederborden | ASRock H370M-ITX/ac | € 104,99 | € 104,99 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define Nano S Zwart | € 60,- | € 60,- |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2A2400C16 | € 127,53 | € 127,53 |
| 1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 11 400W | € 51,90 | € 51,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 565,42 | ||
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel (ivm Blue Iris)
Verder niet bepaald, wel voorkeur voor A-merken zodat bij defect de kans groter is dat er nog iets te vinden is en artikelen met positieve reviews.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Voorkeur voor een m-ITX moederbord zodat de kast niet te groot wordt. (ik denk aan groot uitgevallen HTPC)
Geluidsniveau en koeling is belangrijk, hij staat op zolder en daar is ook mijn werkkamer, dus geen jankende ventilatoren. (ik dacht zelf aan laptop niveau qua geluid)
Omdat hij 24/7 draait dan is energie belangrijk, maar ik wil geen 100 euro betalen voor een paar Watt besparing. Ik wil niet een zo zuinig mogelijke server, maar eentje die snel genoeg is, goed werkt en kans heeft dat deze lang meegaat.
Ik wil geen LED or raampjes in mijn systeem. (=zonde, niemand die het ziet)
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?[i]
Zijn deze componenten de beste keuze, qua energieverbruik, koeling, geluid, compatibiliteit en prijs.
Ik sta open voor verbeteringen.