Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verschillen OLED bijvoorbeeld Panasonic en LG

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 12345a
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-03-2023
We zijn op zoek naar een nieuwe TV, maar het aanbod is zo groot dat we door de bomen het bos niet meer zien...
We zijn er wel uit dat we een OLED scherm willen (ziet er toch beter uit qua contrast) en een 65".
Maar wat is nu bvb het verschil tussen een 'Panasonic TX-65FZ800E' die aan €1700 staat en een 'LG OLED65W8PLA' aan €4900? Alletwee 65" OLED schermen met 4K ultra HD...
Ik had vernomen in de winkel dat dit vooral op de processor slaat, maar zo'n groot verschil kan dit nu toch niet geven? De goedkoopste OLED geeft toch ook zeker voldoende snelheid?

Alle reacties

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-11 14:59

FeaR

In GoT we trust

Met alle respect maar ik kan me niet voorstellen dat je de beide genoemde TV's vergeleken hebt en dan alleen tot de conclusie komt dat ze beide 4K en OLED zijn. De W8 is het topmodel (SIGNATURE) uit de vorige serie van LG welke flinterdun is en geleverd wordt met losse sound bar. Daar kijk je toch niet overheen? Ik denk dat je met de B- of C-serie van LG een beter vergelijk hebt met een Panasonic qua prijs. Al is LG redelijk scherp qua prijs, zie ook [Zero Tolerance][Prijs-discussie] OLED Televisies - deel 2.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• 12345a
FeaR schreef op maandag 1 juli 2019 @ 12:21:
Met alle respect maar ik kan me niet voorstellen dat je de beide genoemde TV's vergeleken hebt en dan alleen tot de conclusie komt dat ze beide 4K en OLED zijn. De W8 is het topmodel (SIGNATURE) uit de vorige serie van LG welke flinterdun is en geleverd wordt met losse sound bar. Daar kijk je toch niet overheen? Ik denk dat je met de B- of C-serie van LG een beter vergelijk hebt met een Panasonic qua prijs. Al is LG redelijk scherp qua prijs, zie ook [Zero Tolerance][Prijs-discussie] OLED Televisies - deel 2.
Als je de soundbar buiten beschouwing laat, wat zijn dan de grote verschillen?
Of m.a.w. wat zijn de grote verschillen tussen de "goedkopere" OLED's en de duurdere?

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:11

Fjeze

AllesPerfect!

12345a schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 21:01:
[...]

Of m.a.w. wat zijn de grote verschillen tussen de "goedkopere" OLED's en de duurdere?
Ik vind het ook een erg raar vergelijk, hoe kom je überhaupt bij de W8 als vergelijk, de B en C serie zijn de meest verkopende modellen welke je overal tegenkomt. De W8 kom je haast niet tegen.
Wellicht kan je de moeite nemen zelf eerst wat uit te zoeken... Genoeg over te vinden via Google lijkt mij.

Fly or Die

• Raaafie
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-11 15:26
De B8, C8, E8 etc. gebruiken allemaal hetzelfde panel en waarbij de C8 en hoger ook dezelfde processor gebruikt. De B8 heeft een goedkopere processor. Uit verschillende reviews blijkt dat het verschil in beeldkwaliteit tussen de B8 en C8 door de meeste gebruikers niet (of nauwelijks) te zien valt.

Sony: staat bekend om zijn uitstekende motion handling

Panasonic: zeer nauwkeurige en realistische kleurweergave

LG: goedkoopst (want alle tv's gebruiken LG panels, dus voor LG goedkoper) en veel features.

Ik raad aan wat reviews te kijken op YouTube met name die van hdtvtest.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-11 10:27

Croga

The Unreasonable Man

12345a schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 21:01:
Nogmaals; als je zelf ook maar 5 minuten had gekeken had je deze vraag niet hoeven te stellen....

De W8 is de absolute top in 65" schermen. is de platste TV die verkrijgbaar is in dat segment op het moment, wordt met behulp van magneten aan de muur bevestigd en daarvoor dus ook geleverd inclusief LG monteur die het ding voor je komt ophangen omdat je dat zelf niet nauwkeurig genoeg kunt.

Ik stel voor dat je je even gaat inlezen voordat je dit soort vragen stelt. 5 minuten browsen op het internet had deze vraag voor je kunnen beantwoorden en je nog een hele sloot meer informatie gegeven; meer dan wij je hier kunnen vertelen.

• 12345a
Fjeze schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 21:33:
[...]

Ik vind het ook een erg raar vergelijk, hoe kom je überhaupt bij de W8 als vergelijk, de B en C serie zijn de meest verkopende modellen welke je overal tegenkomt. De W8 kom je haast niet tegen.
Wellicht kan je de moeite nemen zelf eerst wat uit te zoeken... Genoeg over te vinden via Google lijkt mij.
Het zijn 2 willekeurige voorbeelden, een goedkopere en een duurdere. Ik snap gewoon niet wat een TV zoveel duurder kan maken...
We zijn op zoek naar een 65" OLED, en dus lijkt voor ons de goedkoopste die we kunnen vinden de beste optie?

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:17
12345a schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 12:05:
[...]

Het zijn 2 willekeurige voorbeelden, een goedkopere en een duurdere. Ik snap gewoon niet wat een TV zoveel duurder kan maken...
We zijn op zoek naar een 65" OLED, en dus lijkt voor ons de goedkoopste die we kunnen vinden de beste optie?
Tja net als dat een fiat panda en een Ferrari beide Italiaanse auto's zijn en toch heel veel in prijs verschillen.
Je vergelijkt een 'budget' model met een top of de line model.

Vergelijk gewoon de LG B- of C-serie met de Panasonic. Als je het verschil niet opvalt tussen een W8 of een B8 dan moet je zeker de eerste niet kopen.

Afgezien van verschillen in beeldkwaliteit zit het prijsverschil ook gewoon vaak in gebruikte materialen, andere speakers of zoals bij de W8 de aparte soundbar met heel dun scherm. En ja top of the line kost gewoon veel, kleinere markt, veel duurdere techniek, hogere ontwikkelingskosten etc.

[ Voor 17% gewijzigd door Arjant2 op 03-07-2019 12:36 ]

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

[...]
In het laatste geval: [Zero Tolerance][Prijs-discussie] OLED Televisies - deel 2

Testing, one, two ...

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:16
Verschil in beeldkwaliteit tussen de oleds is er niet tot nauwelijks. De verschillen zitten voornamelijk in het design, gebruikte materialen en audio.
Je kunt gerust een 65b8 of c8 naast een 65w8 bekijken, hoogstwaarschijnlijk zal je geen enkel verschil in beeldkwaliteit zien. :)

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-11 12:12
[...]

Het zijn niet echt 'willekeurige' voorbeelden... de vraag die je daarmee dus eigenlijk stelt is 'waarom is die Mercedes S klasse toch zoveel duurder dan een Volkswagen Golf'?

Het zijn twee tv's in compleet verschillende prijsklassen/doelgroepen...
Vulcan750 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 12:51:
Verschil in beeldkwaliteit tussen de oleds is er niet tot nauwelijks.
Er is absoluut verschil tussen diverse OLED's... verschillen in helderheid is er eentje, zeker tussen verschillende generaties. Maar ook verschillen in beeldverwerking wat ook erg bepalend is voor de beeldkwaliteit, dat wordt vaak bepaald door de chip in de televisie... en uiteraard ook zaken zoals kalibratie. Daarnaast ook nog verschillen in aansluitmogelijkheden en beschikbare software.

Oftewel, genoeg redenen om wel of niet voor een specifiek model te kiezen, maar in principe zijn dit soort verschillen allemaal te filteren in zoekfuncties.

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
ja, maar die verschillen zijn totaal irrelevant voor de TS'er (als ik ongeveer zijn kijk-gedrag kan inschatten)
Die verschillen zijn meer voor de geavanceerde gebruiker. elke oled-tv is een dikke vooruitgang in zijn situatie.

Hij zal na een LG heus niet denken 'had ik maar €400 meer uitgegeven en een ander merk gekocht' :+

[ Voor 42% gewijzigd door Farabi op 03-07-2019 13:33 ]

• MicGlou
Hamazaki schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 13:30:
ja, maar die verschillen zijn totaal irrelevant voor de TS'er (als ik ongeveer zijn kijk-gedrag kan inschatten)
Die verschillen zijn meer voor de geavanceerde gebruiker. elke oled-tv is een dikke vooruitgang in zijn situatie.

Hij zal na een LG heus niet denken 'had ik maar €400 meer uitgegeven en een ander merk gekocht' :+
Oww absoluut, OLED is sowieso superieur aan ieder ander paneel.

Alhoewel zaken als helderheid en daarmee dus echte HDR toch nog best wel te merken zijn. Maar ook aansluitingen zoals werkelijke 4K input over HDMI, of alleen het aantal aansluitingen kunnen doorslaggevend zijn. Misschien niet direct nodig of in overweging, maar een upgrade van apparatuur doet vaak ook de mens stimuleren om mettertijd de mogelijkheden meer te benutten en dan baal je toch als je voor het model bent gegaan die nou net niet over de juiste aansluitingen beschikt.

En het platform waar de tv op draait en de bijbehorende beschikbare apps kunnen ook doorslaggevend zijn... bijvoorbeeld een Plex app is niet beschikbaar op alle platforms van de diverse fabrikanten.

• Farabi
  • Niet online
MicGlou schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 13:44:
[...]Alhoewel zaken als helderheid en daarmee dus echte HDR toch nog best wel te merken zijn
is er een oled paneel die echt zoveel meer helderheid weergeeft dan andere? volgens mij zie je geen gigantische verschillen.

• MicGlou
Hamazaki schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 13:52:
[...]

is er een oled paneel die echt zoveel meer helderheid weergeeft dan andere? volgens mij zie je geen gigantische verschillen.
Zeker, pak je een model met een wat ouder paneel dan zit de helderheid meestal tussen de 600 en 800cd/m2, terwijl het gemiddelde huidige generatie paneel tussen de 900 en 1000 cd/m2 zit. Dat is zeker nog een best verschil en bepaald of het paneel werkelijk goed HDR kan weergeven. En laten juist de merken/modellen OLED die in die lagere prijsklassen vallen vaak die panelen met een minder hoge helderheid hebben.

• Farabi
  • Niet online
MicGlou schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:01:
[...]

Zeker, pak je een model met een wat ouder paneel dan zit de helderheid meestal tussen de 600 en 800cd/m2, terwijl het gemiddelde huidige generatie paneel tussen de 900 en 1000 cd/m2 zit. Dat is zeker nog een best verschil en bepaald of het paneel werkelijk goed HDR kan weergeven. En laten juist de merken/modellen OLED die in die lagere prijsklassen vallen vaak die panelen met een minder hoge helderheid hebben.
dat valt reuze mee. als ik even simpelweg een oude C7 tegen een nieuwe Sony AG9 neerzet, zien we dat de goedkopere C7 beter scoort. Volgens mij is de C7 een van de meeste heldere tv's tussen oled's op gebied van HDR, maar of je dat in de praktijk echt merkt? is maar de vraag...

https://www.rtings.com/tv...?usage=7318&threshold=0.1

[ Voor 8% gewijzigd door Farabi op 03-07-2019 14:24 ]

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:51
Hamazaki schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 13:52:
[...]

Zoals je zelf ook al hebt gevonden zijn er inderdaad geen gigantische verschillen in helderheid, wel kan er aardig wat verschil zitten qua aansturen, denk hierbij aan upscaling, dynamic tone mapping etc. waarbij Sony er met de winst vandoor gaat. Maar zoals je wederom al aangaf is dit meer voor de geavanceerde kijker/ de fijn'proever'.
Hamazaki schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:11:
[...]

dat valt reuze mee. als ik even simpelweg een oude C7 tegen een nieuwe Sony AG9 neerzet, zien we dat de goedkopere C7 beter scoort. Volgens mij is de C7 een van de meeste heldere tv's tussen oled's op gebied van HDR, maar of je dat in de praktijk echt merkt? is maar de vraag...

@MicGlou heeft gelijk, de brightness is door de jaren heen flink toegenomen met name de peak brightness. Vergelijk maar eens een LG C6 met een LG C8.

De peak brighntess van de LG C9 is beter dan die van de LG C7, Sony heeft er bewust voor gekozen om de (peak) brightness op de AG9 iets terug te schroeven en hierdoor meer highlight details te behouden.

• MicGlou
Hamazaki schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:11:
[...]

Er zijn altijd uitzonderingen op de regel... of andere redenen zoals een simpelweg hoog geprijsd model om andere redenen, denk bijvoorbeeld aan design.

Overigens zie ik daar niet dat de C7 definitief beter scoort, gaan aardig gelijk op... op een aantal kleine verschillen na lijken het zelfs vrijwel dezelfde panelen.

• Farabi
  • Niet online
MicGlou schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:42:
[...]Overigens zie ik daar niet dat de C7 definitief beter scoort, gaan aardig gelijk op... op een aantal kleine verschillen na lijken het zelfs vrijwel dezelfde panelen.
Ik verwees specifiek naar het HDR tabelletje, ik vind dat er behoorlijk verschil in zit voor een nieuwe tv.
Freshouttheoven schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:41:De peak brighntess van de LG C9 is beter dan die van de LG C7
zit dichter bij elkaar dan een AG9.

moraal van het verhaal: je kan niet gek doen op gebied van helderheid bij een oled, want = oled-techniek.

[ Voor 58% gewijzigd door Farabi op 03-07-2019 14:52 ]

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-11 18:48
Kan aan mij liggen, maar ik vind de vraag van @12345a eigenlijk best relevant en lekker nuchter. Want niemand kan het grote prijsverschil tussen de modellen goed uitleggen.

Oké, de LG W8 is qua constructie afwijkend ten opzichte van al het andere en door de kleine aantallen (dus hoge ontwikkelings- en productiekosten per stuk) daadwerkelijk duurder om te maken, maar verder technisch gezien wijkt 'ie nauwelijks af van de veel goedkopere B en C modellen.

Op de duurde modellen wordt door de fabrikant simpelweg prima verdiend. Op de goedkopere massa exemplaren niet tot nauwelijks. Dat is al jaren zo in de TV business.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

• MicGlou
Rossi46 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:56:
Kan aan mij liggen, maar ik vind de vraag van @12345a eigenlijk best relevant en lekker nuchter. Want niemand kan het grote prijsverschil tussen de modellen goed uitleggen.

Oké, de LG W8 is qua constructie afwijkend ten opzichte van al het andere en door de kleine aantallen (dus hoge ontwikkelings- en productiekosten per stuk) daadwerkelijk duurder om te maken, maar verder technisch gezien wijkt 'ie nauwelijks af van de veel goedkopere B en C modellen.

Op de duurde modellen wordt door de fabrikant simpelweg prima verdiend. Op de goedkopere massa exemplaren niet tot nauwelijks. Dat is al jaren zo in de TV business.
Daarom leg ik ook uit dat als je verder kijkt dan alleen het paneel zelf er over het algemeen duidelijke verschillen tussen de goedkopere en duurdere modellen te vinden zijn die ook absoluut een DB of juist een SP kunnen zijn. Plus dat het paneel ansich ook niet altijd alles zegt, het ligt er ook aan wat de fabrikant de overige hardware en software met dat paneel laat doen zoals kalibratie en beeldverwerkingen.
Hamazaki schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:44:
[...]

Ik verwees specifiek naar het HDR tabelletje, ik vind dat er behoorlijk verschil in zit voor een nieuwe tv.

[...]

zit dichter bij elkaar dan een AG9.

moraal van het verhaal: je kan niet gek doen op gebied van helderheid bij een oled, want = oled-techniek.
Zo te zien aan die tabel is er wat misgegaan tijdens het meten, is er wat aan de hand met het paneel zelf, verkeerde instellingen gebruikt of iets wat simpelweg door de firmware wordt ingeregeld... het zijn te lage waarden voor de Sony, er klopt iets niet aan.

[ Voor 30% gewijzigd door MicGlou op 03-07-2019 15:26 ]

• Farabi
  • Niet online
Rossi46 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:56:
het grote prijsverschil is kort samengevat: onzin, maar dat is mijn beredenering. ik vind het gekkewerk om zoveel extra neer te leggen aan zogenaamde betere motion, hdmi uitgangen, earc, processor enz. vooral als je een normale gebruiker bent.

[ Voor 5% gewijzigd door Farabi op 03-07-2019 15:32 ]

• MicGlou
Hamazaki schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 15:27:
[...]

het grote prijsverschil is kort samengevat: onzin, maar dat is mijn beredenering. ik vind het gekkewerk om zoveel extra te leggen aan zogenaamde betere motion, hdmi uitgangen, earc, processor enz. vooral als je een normale gebruiker bent.
Omdat je bij die dure W8 niet zoveel extra betaald voor dat soort dingen... dat is waar deze discussie begon toch? Die W8 is simpelweg een klasse apart, daar zit sowieso het nieuwste van het nieuwste in, dat is niet een doorsnee televisie. Dat is geen tv bedoelt voor de massa...

• Farabi
  • Niet online
MicGlou schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 15:32:
[...]

Omdat je bij die dure W8 niet zoveel extra betaald voor dat soort dingen... dat is waar deze discussie begon toch? Die W8 is simpelweg een klasse apart, daar zit sowieso het nieuwste van het nieuwste in, dat is niet een doorsnee televisie. Dat is geen tv bedoelt voor de massa...
ik quote even de TS'er
12345a schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:38:
Ik had vernomen in de winkel dat dit vooral op de processor slaat, maar zo'n groot verschil kan dit nu toch niet geven? De goedkoopste OLED geeft toch ook zeker voldoende snelheid?
ja, de goedkoopste OLED geeft ook zeker voldoende snelheid + beeldkwaliteit is nagenoeg hetzelfde. mijn mening: lekker de goedkoopste oled voor €999 pakken uit de PW.

[ Voor 6% gewijzigd door Farabi op 03-07-2019 15:36 ]

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:38

D_V

12345a schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:38:

Maar wat is nu bvb het verschil tussen een 'Panasonic TX-65FZ800E' die aan €1700 staat en een 'LG OLED65W8PLA' aan €4900? Alletwee 65" OLED schermen met 4K ultra HD...
Een 65W8 krijg je soms voor 2700 in Nederland, dus het verschil is niet zo idioot groot.

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-11 00:30

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Op dit moment is de 65C8 voor ~1750 euro waarschijnlijk de beste keuze. Andere modellen (en merken) bieden weinig extra, zeker niet in verhouding met de meerprijs.
Wil je perse ambi light? -> Philips
Wil je elke euro besparen? -> B8
Wil je betere motion? -> Sony of C9
Wil je iets beter geluid? -> Panasonic of E
Wil je de laatste features? -> C9
Wil je het platste scherm? -> W8/W9

Sony en Philips gebruiken Android OS, wat voor een TV voor veel mensen een nadeel is ten opzichte van LG WebOS. Panasonic gebruikt 'Firefox OS'/My Home Screen, geen idee hoe prettig dat is, maar ik lees er weinig over en meestal is geen nieuws goed nieuws.

[ Voor 32% gewijzigd door |sWORDs| op 03-07-2019 16:27 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:16
MicGlou schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 13:28:
[...]

Het zijn niet echt 'willekeurige' voorbeelden... de vraag die je daarmee dus eigenlijk stelt is 'waarom is die Mercedes S klasse toch zoveel duurder dan een Volkswagen Golf'?

Het zijn twee tv's in compleet verschillende prijsklassen/doelgroepen...

[...]

Er is absoluut verschil tussen diverse OLED's... verschillen in helderheid is er eentje, zeker tussen verschillende generaties. Maar ook verschillen in beeldverwerking wat ook erg bepalend is voor de beeldkwaliteit, dat wordt vaak bepaald door de chip in de televisie... en uiteraard ook zaken zoals kalibratie. Daarnaast ook nog verschillen in aansluitmogelijkheden en beschikbare software.

Oftewel, genoeg redenen om wel of niet voor een specifiek model te kiezen, maar in principe zijn dit soort verschillen allemaal te filteren in zoekfuncties.
Mwah, het gaat hier over nieuwe oledtv's, niet over tv's van 3 of 4 jaar geleden. En dan zijn de onderlinge verschillen in beeldkwaliteit toch echt marginaal te noemen. Allemaal topklasse tv's!
Er is zeker niet een verschil als tussen een Mercedes S klasse of VW Golf, hooguit tussen een Mercedes S klasse en een E klasse. En die kleine verschillen komen inderdaad door de gebruikte chip en software.
Of je dat los van elkaar ziet? Ik denk van niet! Mijn LG 555E6 (2016) kan wellicht minder helder dan de nieuwste modelletjes, maar heb ik in die 3 jaar het gevoel gehad dat ik tekort kwam? Nee, absoluut niet, ook niet met hdr/dolby vision. Nu moet ik wel zeggen dat als ik echt film wil gaan kijken ik dat nooit overdag doe. Zeker als het mooi zonnig weer is, dan doe ik veel liever buiten activiteiten. 😎

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• Blabla13
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:08
Ik kan alleen maar zeggen waarop ik mijn keus heb gebaseerd.
Ik zocht alleen een paneel voor weergave.
Alle inputs en intelligentie lopen via mijn versterker. Zo ook het geluid.

Met name in het audiostuk zit vaak veel meerprijs leek het mij.
Ik ben zelf uiteindelijk voor Philips gegaan vanwege goeie deal plus ambilight.

Maak voor jezelf een lijstje met features die je belangrijk vind en ga vinken. Beeldkwaliteit zit bij allemaal wel goed.

Just my 2 cents. 🙂
Pagina: 1