Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bij mijn huidig werkgever zijn we begonnen met het hanteren van de Midlance model.

Ik ontvang hierdoor 70% van de gegenereerde omzet. Vervolgens worden alle (loon)kosten van dit bedrag af gehaald. Waaronder de leasekosten van mijn auto.

Vraag: is er dan nog wel sprake van een bijtelling auto i.v.m. prive gebruik. In principe wordt de auto door mij zelf betaald. Dit is weliswaar bruto maar als dit bedrag wordt omgerekend naar netto is deze hoger dan de bijtelling. Ik heb altijd gedacht dat de 'eigenbijdrage' verrekend mag worden met de bijtelling. Hierdoor zou de bijtelling op 0 uitkomen.

Heeft iemand hier meer informatie over?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Ja, natuurlijk val je onder de bijtelling. De werkgever betaalt immers de auto en jij rijdt erin (met mogelijkheid tot prive gebruik).

De autokosten worden ergens aan de pot met geld ontrokken. Die inhouding gaat ten laste van je belastbaar inkomen --> er is dus geen belasting betaald over de loonwaarde van de auto. Dan komt de bijelling erop en is de loonwaarde netjes 1x belast.

Wil je niet bijtellen? Kies een prive auto (kenteken op jouw naam). Dan vervallen zowel de onhouding van autokosten als de bijteling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:55
Verwijderd schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:04:

Vraag: is er dan nog wel sprake van een bijtelling auto i.v.m. prive gebruik. In principe wordt de auto door mij zelf betaald. Dit is weliswaar bruto maar als dit bedrag wordt omgerekend naar netto is deze hoger dan de bijtelling. Ik heb altijd gedacht dat de 'eigenbijdrage' verrekend mag worden met de bijtelling. Hierdoor zou de bijtelling op 0 uitkomen.
Het is geen "eigen bijdrage" want je betaald de auto niet prive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
Je werkt gewoon met een cafetaria model, niks bijzonders. Eigen bijdrage mag alleen van de bijtelling afgetrokken worden als het voor privé gebruik is.

EB aftrekken van de bijtelling bij een auto die je niet zakelijk rijdt mag ook niet

Dit wordt erg vaak niet goed gedaan!

https://www.adp.nl/kennis...n-de-zaak/eigen-bijdrage/

[ Voor 16% gewijzigd door GrooV op 01-07-2019 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
@groov: er hoeft geen sprake van een eigen bijdrage te zijn.

Dergelijke midlance constructies werken ongeveer als volgt:

maandomzet
--> maal 70% = persoonlijk budget
--> minus zakelijke kosten (laptop, leaseauto, etc) = beschikbaar bedrag voor verloning
--> minus premies werknemersverzekeringen en inkomensafhankelijke bijdrage ZVW = brutoloon
--> minus loonheffing = nettoloon

In deze methodiek is de auto nog helemaal niet langs de loonheffing geweest. Het is de werkgever die de auto volledig betaalt (en een corresponderend bedrag van de omzet niet verloont). Er is in deze constructie geen sprake van een eigen bijdrage, wel van een lager brutoloon t.g.v. de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
t_captain schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:56:
@groov: er hoeft geen sprake van een eigen bijdrage te zijn.

Dergelijke midlance constructies werken ongeveer als volgt:

maandomzet
--> maal 70% = persoonlijk budget
--> minus zakelijke kosten (laptop, leaseauto, etc) = beschikbaar bedrag voor verloning
--> minus premies werknemersverzekeringen en inkomensafhankelijke bijdrage ZVW = brutoloon
--> minus loonheffing = nettoloon

In deze methodiek is de auto nog helemaal niet langs de loonheffing geweest. Het is de werkgever die de auto volledig betaalt (en een corresponderend bedrag van de omzet niet verloont). Er is in deze constructie geen sprake van een eigen bijdrage, wel van een lager brutoloon t.g.v. de auto.
Midlance werkt nog iets anders, je hebt namelijk een basisloon. Die gaat ook nog eerst van de 70% af. Sommige toko's doen de bonus verrekening maar 1x per jaar, andere per maand/kwartaal. Je krijgt sowieso de bonus op zijn vroegst de maand er na aangezien eerst je maand omzet berekend moet worden.

Dat het geen EB is daar zijn we het over eens :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 20:45
Ik zie geen verschil met een ZZP. Die betaalt de auto ook volledig zelf (bruto). Ook hij/zij moet gewoon bijtelling betalen bij prive gebruik.
Dus, lijkt me logisch dat de bijtelling wel van toepassing.
Pagina: 1