Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
Hallo, ik heb van marktplaats een gebruikte zonneboiler opstelling over genomen met 3 panelen en een 300L boiler met 2 spiralen, de ene voor het circuit met de panelen en de andere voor de CV. Tapwater loopt via de tankinhoud niet via een spiraal.

Nu dacht ik eigenlijk dat ik een drukgevuld systeem had opgehaald maar het blijkt toch een terugloopsysteem te zijn hetgeen niet zo goed bij mijn situatie past. Ik zou 1 paneel verticaal willen monteren en de andere 2 horizontaal maar dan laag op mn dak. De boiler wil ik op zolder zetten maar dan werkt het terugloopprincipe niet. Ik zou een terugloopvat+pomp een verdieping lager kwijt kunnen proberen te raken maar dan kan ik 1 paneel niet gebruiken. Dus toen zat ik eens te denken..

Als ik mijn zonnepanelen google vind ik (in een franse handleiding) dat de panelen voor zowel terugloop als drukgevuld geschikt zijn. De boiler werkt d.m.v. een spiraal en kan 10bar druk maximaal aan dus die is eigenlijk ook gewoon geschikt voor de refit. Volgens mij is het zo dat er speciale vereisten zijn voor een terugloopsysteem pomp maar niet voor een drukgevulde pomp dus ik denk dat ik die ook kan gebruiken. Het enige wat ik dan zou missen is een expansievat en een manier om bij overdruk stoom af te kunnen blazen.(en natuurlijk aansluitmateriaal om het spul op druk te brengen maar op dat gebied ben ik sowieso niet compleet)

of denk ik er nu te makkelijk over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:03
@LlamaWereldOver
jep, dat is wel een beetje wat je moet doen.

alleen bedenk ook dat water bevriest, dus je wil wel iets van antivries in het systeem wil hebben. ;)
en iets van een ontluchtings-plek.(hoeft niet zo heel ingewikkeld te zijn.)

(ik heb het vullen een keer met gewoon kraanwater gedaan.
eerst geconcentreerd antivries er in, en dan door vullen met een tuinslang tot op druk.
het systeem is wel kapot gegaan, maar niet door de vul methode.

je kunt na het vullen een beetje aftappen en in een beker in de vriezer zetten.
om te testen of je genoeg antivries er in zit.)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 02-07-2019 12:01 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
@migjes waar is je systeem dan wel kapot door gegaan als ik het vragen mag? ik denk dat ik ga kijken of ik het systeem kan vullen gewoon door de ingebouwde pomp daarvoor te gebruiken. Dus een slang in de jerrycan voorgemengde vloeistof te hangen en het systeem het zelf op laten zuigen. Werkt zo'n automatische ontluchter eigenlijk op een drukgevuld systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@LlamaWereldOver
was een oud gekregen collector, die had vorst schaden gehad.
ik heb een stuk er uit gehaald en toen werkte het wel weer.
maar de buizen waren toch iets meer beschadigt als ik had verwacht. :-(

de meeste van die pompen kunnen erg slecht aanzuigen.
maar met een beetje creativiteit kom je een eind, maar je bouwt geen druk op in het systeem. :-(
(check ook dit soort dingen:
https://www.hornbach.nl/s...Z3TFocUWVpTAaAvXJEALw_wcB
daar kun je ook een hoop mee doen. ;) )

automatische ontluchter heeft vaak wel wat druk nodig, anders doen ze niet veel. :-(
je hebt daar een basis druk voor nodig.

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 02-07-2019 15:26 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
@migjes heb je eigenlijk ook veel last van stagnatie en eventuele vloeistofverlies via het overdrukventiel of valt dat wel mee in de praktijk? Hoe groot Expansievat heb je aan je systeem hangen? en hoeveel panelen heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@LlamaWereldOver
mijn systeem wat ik had was heel anders.
termosiflon + omgedraaide boiler.
dus geen pomp, maar verplaatsing door middel van warmte.
het werkte wel, maar gaf geen super resultaten.
ook erg kleine collector.

als jij er voor zorgt dat je expansievat genoeg ruimte heeft, dan zal het overdrukventiel nooit reageren. *
als jij er voor zorgt dat de boiler groot genoeg is, en er genoeg warmte uit gehaald word, dan heb je ook nooit dat hij stagneert of andere problemen.
het klinkt als beginner mischien allemaal wat eng, maar in de praktijk valt het allemaal aardig mee. ;)

denk je te veel warmte te gaan opwekken, dan zorg er voor dat hij ook warmte kan verliezen.
dit kan leuk met een circulatie leiding in het huis, heb je meer luxe en ben je veel warmte weer kwijt.
maar veel meer te verzinnen.

*) expansie vaten kunnen kapot gaan, vaak gaan die maar een jaar of +/-10 mee.
daarom heb je een overdrukventiel nodig, mocht het expansievat kapot gaan, dan overleeft de installatie het verder wel. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 03-07-2019 10:32 ]

Pagina: 1