Situatie
Ik heb nu bijna een jaar een setje zonnepanelen liggen, die ik zelf heb gelegd. In zo verre alles prachtig, ze leveren wat op, waren goedkoop dus prima. Wat ik heb liggen:- 1x GoodWe 1500-NS
- 2x Bisol BMU-260
- 4x Bisol BMU-265
Panelen hebben een oriëntatie van nagenoeg zuid ( misschien 170 graden ) met een hellingskoek van tussen de 5 en 10 graden? Vrij plat in elk geval.
Maar het is toch nog niet helemaal goed. In onderstaand plaatje staat wat het is en hoe het is aangesloten:

Het is dan ook 4x Bisol 265w en 2x Bisol 260w. Wat ik merk is dat gemiddeld gezien de boel niet hoger komt dan de output van die 4x 265w, ook als de zon er echt recht boven staat, zeggen 12.00 in de middag. De zon valt eerst op de eerste twee 265w panelen en draait zo totdat de 260w panelen het laatst uit de schaduw komen. De schaduw komt nagenoeg als een rechte lijn over de panelen heen.

Alleen op een heel zonnige dag net na een regenbui heb ik een keer gezien dat de output op de 1510w lag op de omvormer maar de maximale normale output ligt zo rond de 1100w (de karteltjes in de onderstaande grafiek is de Shadow MPPT die ik die dag had aangezet, normaal is de lijn glad):

Vraag
Nu is mijn vraag, ga ik die nominale output nog kunnen terugwinnen van die 2x 260wp door inzet van wat tigo optimisers of is het kansloos en kan ik beter op zoek naar 2x Bisol 265wp. Ik hoop door de boel wat aan te passen dat ik toch nog wel wat meer vermogen kan winnen want die 2x 260wp die nu niet meedoen vind ik een beetje jammer.Het meest ideale zou zijn dat ik 2x een Tigo of 1x een Tido Duo op die 260wp knoop en het daarmee gladstrijk. Gaat dat werken? Kunnen die Tigo optimisers de spanning van een 260wp paneel opkrikken zodat ze de spanning van een 265wp paneel matchen?
Of misschien het hele setje omdraaien zodat de 260wp het eerst uit de schaduw komen en op die 265wp panelen een optimiser zet. Maar dat zijn dan alweer 4x optimisers die ik moet aanschaffen en dat past niet echt bij het el-cheapo karakter van deze opstelling
[ Voor 4% gewijzigd door rippiedoos op 01-07-2019 10:03 ]