Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:30
Situatie
Ik heb nu bijna een jaar een setje zonnepanelen liggen, die ik zelf heb gelegd. In zo verre alles prachtig, ze leveren wat op, waren goedkoop dus prima. Wat ik heb liggen:
- 1x GoodWe 1500-NS
- 2x Bisol BMU-260
- 4x Bisol BMU-265

Panelen hebben een oriëntatie van nagenoeg zuid ( misschien 170 graden ) met een hellingskoek van tussen de 5 en 10 graden? Vrij plat in elk geval.

Maar het is toch nog niet helemaal goed. In onderstaand plaatje staat wat het is en hoe het is aangesloten:
overzicht panelen

Het is dan ook 4x Bisol 265w en 2x Bisol 260w. Wat ik merk is dat gemiddeld gezien de boel niet hoger komt dan de output van die 4x 265w, ook als de zon er echt recht boven staat, zeggen 12.00 in de middag. De zon valt eerst op de eerste twee 265w panelen en draait zo totdat de 260w panelen het laatst uit de schaduw komen. De schaduw komt nagenoeg als een rechte lijn over de panelen heen.

houten frame

Alleen op een heel zonnige dag net na een regenbui heb ik een keer gezien dat de output op de 1510w lag op de omvormer maar de maximale normale output ligt zo rond de 1100w (de karteltjes in de onderstaande grafiek is de Shadow MPPT die ik die dag had aangezet, normaal is de lijn glad):

semsportal

Vraag
Nu is mijn vraag, ga ik die nominale output nog kunnen terugwinnen van die 2x 260wp door inzet van wat tigo optimisers of is het kansloos en kan ik beter op zoek naar 2x Bisol 265wp. Ik hoop door de boel wat aan te passen dat ik toch nog wel wat meer vermogen kan winnen want die 2x 260wp die nu niet meedoen vind ik een beetje jammer.

Het meest ideale zou zijn dat ik 2x een Tigo of 1x een Tido Duo op die 260wp knoop en het daarmee gladstrijk. Gaat dat werken? Kunnen die Tigo optimisers de spanning van een 260wp paneel opkrikken zodat ze de spanning van een 265wp paneel matchen?

Of misschien het hele setje omdraaien zodat de 260wp het eerst uit de schaduw komen en op die 265wp panelen een optimiser zet. Maar dat zijn dan alweer 4x optimisers die ik moet aanschaffen en dat past niet echt bij het el-cheapo karakter van deze opstelling 8)

[ Voor 4% gewijzigd door rippiedoos op 01-07-2019 10:03 ]

Beste antwoord (via rippiedoos op 01-07-2019 17:51)

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
goodwe houd van veel volts, mismatch tussen 260 en 265 is er nauwlijks, gewoon in 1 string houden.
Als er schaduw op 2 panelen valt kun je allicht daar een beetje winst uit halen, maar verwacht er geen wonderen van.
Je panelen lijken nog wel ok, want met 6 panelen in de zon op een warme dag 1000 watt is volstrekt normaal hoor :)
Als je op jaarbasis onder de 1300 kWh per jaar duikt zou ik me zorgen maken, anders lekker laten zitten. Je schaduw MPPT werkt redelijk goed bij een goodwe, dus kijk die eens een tijdje aan.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Alle reacties

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Hier kan niemand iets mee zo lang je niet
aangeeft op welk merk/type omvormer
e.e.a. is aangesloten.
;)

• rippiedoos
Goed punt en direct aangepast in de start-post:
Wat ik heb liggen:
- 1x GoodWe 1500-NS
- 2x Bisol BMU-260
- 4x Bisol BMU-265

Panelen hebben een oriëntatie van nagenoeg zuid ( misschien 170 graden ) met een hellingskoek van tussen de 5 en 10 graden? Vrij plat in elk geval.

[ Voor 37% gewijzigd door rippiedoos op 01-07-2019 10:03 ]

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Kun je in de omvormer zien wat de DC werk spanning is, dus de totale spanning
van de hele string, als je dat deelt door het aantal panelen moet dat ongeveer
overeenkomen met de MPP spanning ( is rond de 30v ) je kunt dan al ( bijna ) uitsluiten
of je er ook brakke panelen tussen hebt zitten.
( waren het goedkope nieuwe panelen of gebruikte exemplaren )

• rippiedoos
Het zijn B-keur-panelen (el-cheapo he) en de werkspanning lag die dag rond de 150v (dus met MPPT aan). Op een andere mooie dag schommelde de werkspanning rond de 165v (met MPPT uit) en zag de curve er (redelijk) hetzelfde uit.

Lijkt er dus op dat de MPPT dan maar 5 panelen 'ziet' en dat er 1 brak paneel tussen zit?

Wat je ook ziet is dat de spanning een dip krijgt als de output wat omhoog schiet. Dus bij een W-piek (wolk die opeens verdwijnt) zie je een spanningsval. Geen idee of dit normaal is.

15 mei
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6D3gNZuSSOwQLUjwprhB6rC6/thumb.png

29 juni
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zLUkBqg54uQ3kfzyPOQ5OtCW/thumb.png

[ Voor 24% gewijzigd door rippiedoos op 01-07-2019 11:51 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
goodwe houd van veel volts, mismatch tussen 260 en 265 is er nauwlijks, gewoon in 1 string houden.
Als er schaduw op 2 panelen valt kun je allicht daar een beetje winst uit halen, maar verwacht er geen wonderen van.
Je panelen lijken nog wel ok, want met 6 panelen in de zon op een warme dag 1000 watt is volstrekt normaal hoor :)
Als je op jaarbasis onder de 1300 kWh per jaar duikt zou ik me zorgen maken, anders lekker laten zitten. Je schaduw MPPT werkt redelijk goed bij een goodwe, dus kijk die eens een tijdje aan.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• rippiedoos
Prima, ga ik die Shadow MPPT eens een tijdje aan houden om te kijken of dat de boel schaadt.

Die 1300kWh per jaar ga ik niet halen denk ik. Ik zit nu na 9 maanden op 800kWh en de afgelopen maanden zit ik op ongeveer 150kWh/maand. Dus het wordt krap maar het zou wel kunnen. Ik ga nog maar eens wat langer wachten.

Bedankt voor de antwoorden in elk geval.
Pagina: 1