Via mijn werkgever kan ik door Sungevity panelen laten plaatsen. Dan krijg ik wat korting, btw teruggave en gedeeltelijke bruto/netto regeling. Kortom, ik heb ze een offerte laten maken voor onderstaande platte dak net niet volledig op het zuiden gericht. Daarnaast zitten wij nu op 1x35A en vebruiken we nu ongeveer 4500kWh per jaar excl de 10000kWh die mijn huidige 1 fase ladende EV gebruikt. Maar deze kosten krijg ik 1 op 1 terug betaald.

Dat lijkt er mooi uit te zien maar de grote zwarte vlakken ernaast zijn de 3m hoge opbouw van de buren (en dat andere ding in het midden een lichtkoepel). We kunnen dus flink wat schaduw van de buren verwachten. Sungevity stelt dus ook voor om voor elk paneel een SolarEdge P300 optimizer te gebruiken en 17 losse string te maken als ik het goed begrijp.
Ze stellen 2 verschillende opties voor:

Dat lijkt er mooi uit te zien maar de grote zwarte vlakken ernaast zijn de 3m hoge opbouw van de buren (en dat andere ding in het midden een lichtkoepel). We kunnen dus flink wat schaduw van de buren verwachten. Sungevity stelt dus ook voor om voor elk paneel een SolarEdge P300 optimizer te gebruiken en 17 losse string te maken als ik het goed begrijp.
Ze stellen 2 verschillende opties voor:
- 275Wp panelen (JA Solar Poly 275 Wp, 4675W max en per jaar 3910kWh) met een SolarEdge SE3500 HD Wave-NL
- 305Wp panelen (JA Solar Mono Full Black 305 Wp, 5185W met 4337kWh) met een SolarEdge SE4000
- Kan ik deze opbrengst echter vertrouwen tussen die 2 dakopbouwen ingeklemd?
- Is het slimmer om toch voor de 305Wp panelen te gaan met iets langere terugverdientijd?
- Zal ik de installatie laten doen op de huidige 1x35A of gelijk toekomstbestendig 3x25A aanvragen en daar de panelen op aan laten sluiten?