Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ik heb drie banen:
• Twee werkgevers
• Eén BV waar ik nog loon uit ontvang

Nu zegt zo'n beetje iedereen om mij heen dat ik dus relatief veel meer belasting betaal en dat ik dus beter twee banen kan opzeggen. Het advies dat Google geeft is om alleen de loonheffingskorting toe te passen op de baan die het meeste verdient. In dit geval de BV. Ik kan alleen niet zo goed vinden waarom ik meer belasting zou betalen omdat ik drie salarissen ontvang.

Op dit moment staat loonheffingskorting dus aan op de BV en uit op beide werkgevers. Maar is dit wel handig? Kan ik niet beter loonheffingskorting overal uitzetten? Krijg ik dan van de belastingdienst uiteindelijk een bedrag terug waardoor het verschil wel/niet loonheffingskorting nihil is?

En nog een andere vraag: Eén van de werkgevers heeft mij een leaseauto ter beschikking gesteld. In de voorwaarden van het leasecontract staat dat je de auto een bepaald aantal kilometers buiten werk mag gebruiken. Ik heb er voor gekozen om geen bijtelling te betalen, dus ik houd een ritregistratie bij. Stel dat ik de auto gebruik voor woon/werkverkeer voor de andere werkgever (dus niet de werkgever die de auto ter beschikking stelt), mag ik deze kilometers dan als zakelijk opschrijven voor de belastingdienst?

Beste antwoord (via Trommelrem op 30-06-2019 21:06)

Verwijderd

"zo'n beetje iedereen" heeft helaas geen enkel idee hoe belastingen werken. Niet naar luisteren dus, en gewoon zelf uitzoeken hoe het zit en op basis daarvan keuzen maken. Inkomstenbelasting wordt per kalenderjaar over al je inkomsten gerekend. Of dat nou bij 1 of 3 werkgevers vandaan komt, maakt niet uit.

Bij elke salarisbetaling houdt je werkgever belasting in. Dit is op basis van een tabel die ervan uitgaat dat je maar één baan hebt. Hierdoor kan het zo zijn dat er tijdelijk te veel of te weinig belasting wordt ingehouden. Als bij de definitieve aangifte blijkt dat je teveel of te weinig hebt betaald, wordt dat gewoon verrekend.
Hetzelfde geldt voor de verrekening van heffingskortingen: het maakt hooguit tijdelijk uit bij welke werkgever je dit aanzet, omdat het bij de belastingaangifte toch wordt verrekend.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Is je laatste opmerking nu echt een serieuze vraag?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:10

Croga

The Unreasonable Man

1. Iedereen lult uit zijn nek. Je betaald helemaal niet meer belasting dan wanneer je hetzelfde bruto inkomen zou hebben uit 1 baan. Zeg je 2 banen op dan betaal je inderdaad minder belasting maar alleen omdat je plots nog maar 1 baan hebt en dus minder inkomen ;-)

2. Dat is een hele lastige. Zowieso zit je met de vraag of ritten voor ander werk door de belastingdienst gezien worden als zakelijke ritten (dat zou nog zomaar kunnen) maar daarnaast zit je ook nog met het issue dat wanneer dat woon/werkverkeer naar een "vaste" werklocatie is, het zowieso al als privé kilometers gezien wordt. Alleen woon/werkverkeer in een daadwerkelijk ambulante functie wordt als zakelijk aangerekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:51

Greyfox

MSX rulez

Trommelrem schreef op zondag 30 juni 2019 @ 20:07:

En nog een andere vraag: Eén van de werkgevers heeft mij een leaseauto ter beschikking gesteld. In de voorwaarden van het leasecontract staat dat je de auto een bepaald aantal kilometers buiten werk mag gebruiken. Ik heb er voor gekozen om geen bijtelling te betalen, dus ik houd een ritregistratie bij. Stel dat ik de auto gebruik voor woon/werkverkeer voor de andere werkgever (dus niet de werkgever die de auto ter beschikking stelt), mag ik deze kilometers dan als zakelijk opschrijven voor de belastingdienst?
In het leasecontract zal ook staan dat je er geen andere werkzaamheden mee mag verrrichten.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • Beste antwoord
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

"zo'n beetje iedereen" heeft helaas geen enkel idee hoe belastingen werken. Niet naar luisteren dus, en gewoon zelf uitzoeken hoe het zit en op basis daarvan keuzen maken. Inkomstenbelasting wordt per kalenderjaar over al je inkomsten gerekend. Of dat nou bij 1 of 3 werkgevers vandaan komt, maakt niet uit.

Bij elke salarisbetaling houdt je werkgever belasting in. Dit is op basis van een tabel die ervan uitgaat dat je maar één baan hebt. Hierdoor kan het zo zijn dat er tijdelijk te veel of te weinig belasting wordt ingehouden. Als bij de definitieve aangifte blijkt dat je teveel of te weinig hebt betaald, wordt dat gewoon verrekend.
Hetzelfde geldt voor de verrekening van heffingskortingen: het maakt hooguit tijdelijk uit bij welke werkgever je dit aanzet, omdat het bij de belastingaangifte toch wordt verrekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Croga schreef op zondag 30 juni 2019 @ 20:16:
1. Iedereen lult uit zijn nek. Je betaald helemaal niet meer belasting dan wanneer je hetzelfde bruto inkomen zou hebben uit 1 baan. Zeg je 2 banen op dan betaal je inderdaad minder belasting maar alleen omdat je plots nog maar 1 baan hebt en dus minder inkomen ;-)
Verwijderd schreef op zondag 30 juni 2019 @ 20:19:

Dus loonheffingskorting uitzetten is altijd beter, omdat je dan redelijk zeker weet dat je niet overwachts moet gaan betalen.
2. Dat is een hele lastige. Zowieso zit je met de vraag of ritten voor ander werk door de belastingdienst gezien worden als zakelijke ritten (dat zou nog zomaar kunnen) maar daarnaast zit je ook nog met het issue dat wanneer dat woon/werkverkeer naar een "vaste" werklocatie is, het zowieso al als privé kilometers gezien wordt. Alleen woon/werkverkeer in een daadwerkelijk ambulante functie wordt als zakelijk aangerekend.
Ik doe het niet, want ik vind mijn prive auto prettiger rijden, maar soms wil je op weg naar huis even voor je andere werk snel ergens langs. Nu zet ik dat neer als prive omrijkilometers. Naar mijn idee is dat niet nodig, omdat ook de andere werkzaamheden zakelijk zijn en ik er dus geen prive voordeel uit haal dat ik deze auto tot mijn beschikking heb.
Greyfox schreef op zondag 30 juni 2019 @ 20:16:
[...]

In het leasecontract zal ook staan dat je er geen andere werkzaamheden mee mag verrrichten.
Ik heb bij de onderhandelingen van beide banen een aantal zaken eruit onderhandeld. Deze clausule ben ik overigens niet tegengekomen in het leasecontract.

[ Voor 7% gewijzigd door Trommelrem op 30-06-2019 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trommelrem schreef op zondag 30 juni 2019 @ 20:24:
[...]

[...]

Dus loonheffingskorting uitzetten is altijd beter, omdat je dan redelijk zeker weet dat je niet overwachts moet gaan betalen.
Persoonlijk zou ik het bij 1 van de 3 gewoon aan laten staan, anders ben je eigenlijk gewoon aan het sparen op de rekening van de belastingdienst.
Als terugbetalen echt een grote angst is, dan zou ik het bedrag waar het om gaat apart zetten op je spaarrekening en er pas aan komen als de definitieve aanslag binnen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:06
[...]
Ik doe het niet, want ik vind mijn prive auto prettiger rijden, maar soms wil je op weg naar huis even voor je andere werk snel ergens langs. Nu zet ik dat neer als prive omrijkilometers. Naar mijn idee is dat niet nodig, omdat ook de andere werkzaamheden zakelijk zijn en ik er dus geen prive voordeel uit haal dat ik deze auto tot mijn beschikking heb.
Houd je de zaken wel zuiver? Als je op/in de buurt het adres van je tweede werkgever een ongeluk krijgt met die lease auto zal je eerste werkgever blij met je zijn?

https://www.belastingdien...ivegebruik-auto-aanvragen

"Let op!
Wisselt u van werkgever, dan tellen de privékilometers die u bij de vorige werkgever hebt gereden met de auto van de zaak niet mee bij het vaststellen van de grens van 500 kilometer bij uw nieuwe werkgever."

Ik betaal zelf bijtelling, dus ik heb het formulier niet gezien, maar ik zou niet raar opkijken dat elke kilometer die je niet rijd voor de werkgever die de lease auto verstrekt, in de bijtellingsregeling gezien wordt als prive-gebruik. Het hebben van twee banen is ook een prive keuze. Vraag het na bij de belastingdienst als het niet duidelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:51

Greyfox

MSX rulez

Ik heb bij de onderhandelingen van beide banen een aantal zaken eruit onderhandeld. Deze clausule ben ik overigens niet tegengekomen in het leasecontract.
Dus je mag een taxibedrijf met je leaseauto beginnen als je wilt?
Lijkt mij onwaarschijnlijk, maar goed.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-10 10:52

Wish

ingwell

Greyfox schreef op zondag 30 juni 2019 @ 23:16:
[...]

Heb je wel eens een leasecontract gelezen? Of een bijbehorend personeelsreglement? Nee. Dat mag niet. Maar leuk bedacht :)

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-10 11:46
Let op. Gebruik van een auto door een werknemer ten behoeve van een tweede baan of een eigen bedrijfje is privégebruik in de zin van deze regeling [bijtelling]
Gewoon even google met 'zakelijke kilometers twee werkgevers'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Bulldock schreef op zondag 30 juni 2019 @ 23:51:
[...]

Gewoon even google met 'zakelijke kilometers twee werkgevers'
Duidelijk. Wat ik dus nu doe klopt dus: Rijd ik incidenteel even om, dan zet ik die extra kilometers neer als prive omrijkilometers.
Verwijderd schreef op zondag 30 juni 2019 @ 20:50:
[...]

Persoonlijk zou ik het bij 1 van de 3 gewoon aan laten staan, anders ben je eigenlijk gewoon aan het sparen op de rekening van de belastingdienst.
Als terugbetalen echt een grote angst is, dan zou ik het bedrag waar het om gaat apart zetten op je spaarrekening en er pas aan komen als de definitieve aanslag binnen is.
Hoe komt het eigenlijk dat zo'n beetje iedereen er heilig van overtuigd is dat je veel meer belastingen betaalt als je meerdere banen hebt?
Greyfox schreef op zondag 30 juni 2019 @ 23:16:
[...]

Taxibedrijf is op meerdere manieren uitgezonderd. Ook in reguliere autoverzekeringen. Daarom is een dienst zoals Snappcar bij geen enkele autoverzekering toegestaan en mag je ook niet iemand laten carpoolen tegen betaling.

[ Voor 20% gewijzigd door Trommelrem op 01-07-2019 05:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:00

Rmg

[b]Trommelrem schreef op maandag 1 juli 2019 @ 05:33:
Hoe komt het eigenlijk dat zo'n beetje iedereen er heilig van overtuigd is dat je veel meer belastingen betaalt als je meerdere banen hebt?
Je loonheffingskorting voor je 1e loon is gebaseerd het laagste belastingtarief. Je 2e loon valt hoogstwaarschijnlijk in een hoger tarief dus daar betaal je ook daadwerkelijk meer.

Als je dit dus ff op een servetje narekent kom je gemakkelijk tot de (foute) conclusie dat je meer belasting betaalt als je 2 werkgevers hebt.

Dat als je hij 1 werkgever had gewerkt de verdeling in dezelfde schijven/tarieven zou vallen en je evenveel betaalt, dat is te lastig en begrijpen de meeste mensen niet.

En sowieso belastingen zijn ingewikkeld, iedereen doet het en iedereen en heeft er een mening over.

Hoe vaak hoor je wel niet dat als je 1 euro over het limiet van een schijf/tarief valt je het hogere tarief betaalt over je hele inkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Volgend jaar zal je (weer) belastingaangifte moeten doen. Daar worden alle inkomens bij elkaar opgeteld, inclusief wat je aan belastingen, arbeidskortingen, etc. hebt betaald. Afhankelijk wat je dan (bruto) hebt verdiend, wordt daar belasting over geheven.

De rede dat men aangeeft om bij 1 werkgever (liefst bij de meest verdienende werkgever) geen loonheffingskorting toe te passen, is omdat die dan het meeste netto loon kan uitkeren (tegen het tarief van de inkomsten). Als je dat bij de andere 2 ook zou doen, dan krijg je dus bij de aangifte een verrekening van te veel ontvangen netto loon en mag je inderdaad een (groot) deel terug betalen. Een en ander is natuurlijk ook afhankelijk van de maandbedragen van de verschillende werkgevers!

Overal de loonheffing uit zetten kan, maar dan ben je meer belasting aan het betalen dan "daadwerkelijk nodig" is. Krijg je wel weer (meer) terug bij de aangifte, maar zou er persoonlijk niet zo snel voor kiezen.

En de vraag over de lease auto... Is die echt serieus? Jij zegt er geen voordeel van te hebben omdat je voor een andere werkgever / bv er gebruik van maakt en het dus zakelijk gebruik is. Het gaat natuurlijk om zakelijk gebruik bij de werkgever die de auto verstrekt.
Alles daarbuiten is voor de werkgever prive gebruik, ook al gebruik je het dus werkgever B en de BV.

Probeer ook zuiver te houden, voor jezelf (en de belastingdienst) hoe de ritten verlopen.
Ik zou de rit als volgt registreren (rijd zelf ook alleen zakelijk):
Rit van Werkgever A naar Huis, omrijden via locatie X.
Zakelijk kilometers = standaard "woon-werk" enkele rit (zeg 50 km)
Omrijdkilometers = alles boven de 50 km

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:02

Standeman

Prutser 1e klasse

Trommelrem schreef op maandag 1 juli 2019 @ 05:33:
...

..
Omdat veel mensen niet verder kijken dan hun loonstrook.

Hetzelfde zie je bijvoorbeeld bij het uitbetalen van vrije dagen of vakantiegeld. In eerste instantie wordt daar het hoogste tarief over gerekend omdat de belastingdienst probeert te voorkomen dat je na de aangifte dat alsnog moet betalen. Vaak val je helemaal niet in die schaal en wordt het gecorrigeerd bij de aanslag.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:36
De hogeraad zegt nee, KM's voor een andere werkgever zijn geen zakelijke KM's die betrekking hebben op het dienstverband van de werkgever die de auto beschibaar stelt..

https://uitspraken.rechts...+Turbo&keyword=bijtelling

Maar ik snap je gedachtegang.

[ Voor 41% gewijzigd door PROnline op 01-07-2019 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-10 10:23
Hoe er ook rekening mee dat bij privé km's de belastingdienst bij uitdiensttreding doorrekend naar een jaar.
Dus stel dat je eind februari uit dienst ging en je had toen 100 km prive gereden met de auto, dan doet de belastingdienst dat x6 om op het jaartarget uit te komen = 600km.

Daar heb ik mij al eens flink mee in de vingers gesneden. En je kunt hoog en laag springen en zeggen dat het maar incidenteel was, maar daar doen ze helemaal niets mee. Tenzij je uit ritregistratie van anderen jaren kan aantonen dat je al die andere jaren binnen de 500km bleef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-10 21:42

OmeJoyo

This is me

Standeman schreef op maandag 1 juli 2019 @ 10:54:
[...]

Hetzelfde zie je bijvoorbeeld bij het uitbetalen van vrije dagen of vakantiegeld. In eerste instantie wordt daar het hoogste tarief over gerekend omdat de belastingdienst probeert te voorkomen dat je na de aangifte dat alsnog moet betalen. Vaak val je helemaal niet in die schaal en wordt het gecorrigeerd bij de aanslag.
Wanneer je wel in die schaal valt moet je ook niet te veel klagen :+ , maar mijn overuren kan ik beter als vrije tijd nemen want als je het echt betaald voelt/is het wel heel veel :(

Maar ik ben het helemaal met je punt eens er zijn heel veel spookverhalen over loonheffing, inkomstenbelasting, maar ook over toeslagen zoals kinderopvangtoeslag waardoor mensen allemaal hele rare beslissingen gaan maken.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Standeman schreef op maandag 1 juli 2019 @ 10:54:
[...]

Ook dit is een broodje aap. Je werkgever weet je jaarsalaris en past op basis daarvan het bijzonder tarief toe op eenmalige uitkeringen (zoals vakantiegeld, vrije dagen, 13e maand, bonus, etc.). Dit tarief is gelijk aan je marginale tarief (dus als je reguliere loonsverhoging krijgt, wordt daar hetzelfde tarief over ingehouden). Als je niet in de buurt van de hoogste schijf komt, is de inhouding ook niet volgens de hoogste schijf.
Misschien komt het wel voor, maar dan doet die werkgever het gewoon niet volgens de regels.

Het is wel normaal (en correct) dat je vakantiegeld (etc.) tegen je marginale belastingpercentage wordt belast, terwijl je maandsalaris tegen je gemiddelde belastingpercentage wordt belast. Hierdoor kan het lijken alsof je van je vakantiegeld veel minder overhoudt dan van je gewone salaris. Maar ook hier geldt: over het jaar gezien maakt het niet uit op welke manier je salaris wordt uitbetaald; als de werkgever de richtlijnen volgt, klopt het altijd bijna of helemaal. Klopt het toch niet, dan wordt het gecorrigeerd bij de aangifte. Onder de streep wordt een € vakantiegeld niet anders belast dan een € salaris.
Pagina: 1